Subsidies Tijdelijke subsidieregeling Persinnovatie 2012, Stimuleringsfonds voor de Pers

Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft op 11 december 2012 besloten een bedrag van in totaal € 469.837,- beschikbaar te stellen aan 7 projecten op basis van de Tijdelijke subsidieregeling persinnovatie 2012.

Deze subsidieregeling staat open voor projecten die gericht zijn op journalistieke producten, diensten of werkwijzen verband houdend met nieuwsgaring, nieuwsduiding en opinievorming over de maatschappelijke actualiteit, mede in het belang van politieke meningsvorming en een innovatief karakter hebben, dat wil zeggen dat de te subsidiëren activiteiten vernieuwingen tot stand brengen in journalistieke functies zodat de persverscheidenheid wordt vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage wordt geleverd aan de journalistieke informatievoorziening. Voor de regeling is in 2012 een bedrag gereserveerd van in totaal € 800.000 euro en er konden van 1 juni tot en met 14 september 2012 aanvragen worden ingediend.

Het bestuur heeft besloten de volgende 7 aanvragen op basis van deze subsidieregeling in aanmerking te laten komen voor een uitkering.

1. BV Digital First i.o. - The Daily You (24.800)

Het project The Daily You behelst het inbouwen van betaalde auteurskanalen in De Nieuwe Pers, de digitale voortzetting van gratis krant De Pers. Daarmee ontstaat er tussen (freelance) journalisten en hun lezers een rechtstreeks contact en met name ook een verkoopkanaal voor journalistieke content. Journalisten kunnen daardoor hun werk zelf uitgeven, zonder tussenkomst van een uitgever, en hebben met De Nieuwe Pers een distributiekanaal dat bereik verzorgt en een betaalmechanisme levert.

2. Wetenschapscluster NTR en VPRO - Public Research App (€ 38.491)

Deze smartphone-applicatie is een toolkit die communicatie- en sensorfunctionaliteiten van smartphones bundelt en het publiek als dataleverancier faciliteert om kwalitatieve en kwantitatieve data aan te leveren. De app is inzetbaar voor journalisten en voor onderzoekers en wetenschappers waarmee zij eventueel samenwerken. De bandbreedte van de inzetbaarheid varieert van complexe research, waarbij resultaten pas na verloop van tijd naar het publiek kunnen worden teruggekoppeld, tot eenvoudige raadpleging zoals dagelijkse polls waarbij feedback direct plaatsvindt.

3. Twentsche Courant BV - Datajournalistiek in de regio (€ 100.000)

De Twentsche Courant gaat datajournalistiek structureel inbedden in de werkwijze van redactieleden. Daarvoor leidt de krant 8 redacteuren op tot datajournalisten en wordt een programmeur aangenomen die permanent aanwezig zal zijn op de redactie(s) om te helpen met het raadplegen, verwerken en combineren van grote databestanden en datasets. Door de verbinding tussen journalisten en technologie hoopt het dagblad trends in de regionale samenleving en maatschappelijke actualiteiten beter te signaleren en duiden.

4. Blendle B.V. - Blendle (€ 75.000)

Blendle gaat losse, betaalde artikelen van uitgeverijen verkopen via een HTML5-app beschikbaar voor PC, tablet en smartphone. Gebruikers kunnen daarmee losse artikelen kopen van (tot nu toe) De Groene Amsterdammer, TMG, NDC Mediagroep, Erdee Media Groep en Hearts Magazines. Vernieuwend aan de app ten opzichte van andere initiatieven is met name de opzet van een sociaal netwerk in de app. Elke gebruiker van Blendle kan andere gebruikers volgen, vergelijkbaar met Twitter.

5. Zapaday - Zapaday Flow (€ 40.800)

Zapaday Flow is een dashboard waarmee journalisten op één plek alle - nieuwe, relevante - toekomstige gebeurtenissen kunnen zien, verzamelen, volgen, bewerken en delen. De app combineert detectie en analyse van toekomstige gebeurtenissen uit online nieuws, Twitter, persberichten en kalenders van Zapaday. Met de tool krijgen journalisten en redacties toegang tot een compleet en actueel overzicht van toekomstige politieke, culturele en economische gebeurtenissen, besluitvorming, rapporten, rechtszaken, uitreikingen, bijeenkomsten etc.

6. Uitgeverij Fosfor - Longform Journalistiek (€ 90.746)

Met dit project 'Longform Journalistiek' wil Uitgeverij Fosfor gaan experimenteren met de ontwikkeling van longform-apps voor de Nederlandse markt. Het achterliggende motief hierbij is het behoud van het lange journalistieke verhaal (tussen 2.000 en 60.000 woorden), dat volgens Fosfor langzamerhand aan het verdwijnen is uit krant en tijdschrift. Men gaat twee apps voor longform-journalistiek ontwikkelen: een gewone en een verrijkte versie à la die van het Amerikaanse the Atavist. Inhoudelijk betreft het longforms met een (onderzoeks)journalistiek karakter, gericht op het belichten van de maatschappelijke actualiteit en geschreven door journalisten en auteurs met een bewezen publiek. Gelijktijdig met de apps wordt een eigen verkoopkanaal ontwikkelt met een daaraan gekoppeld een verdienmodel dat recht doet aan zowel de uitgever als de auteurs van longforms.

7. NDC mediagroep - Woonplaats App (€ 100.00)

NDC mediagroep wil met de ‘Woonplaats App', de ontwikkeling van gepersonaliseerde apps op woonplaatsniveau, waarin lokaal nieuws gecombineerd wordt met allerlei praktische informatie waaronder gemeentelijke dienstverlening. Binnen dit project wil NDC mediagroep in eerste instantie voor 60 woonplaatsen een app gaan ontwikkelen, waarbij het uitgangspunt niet de lokale huis-aan-huisbladuitgave is, maar alle informatie in je eigen postcodegebied. De app gaat de naam dragen van de woonplaats, vanuit de gedachte dat (jonge) gebruikers zich eerder associëren met hun woonplaats dan met de aldaar verschijnende huis-aan-huisuitgave van NDC mediagroep.

Aan elke subsidieverlening is de voorwaarde gekoppeld dat de aanvrager meewerkt aan presentatie en publicatie van de resultaten van de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten met als doel innovatieve projecten onder de aandacht te brengen waardoor deze ten gunste kunnen komen van andere partijen uit de sector.

(Mededeling ingevolge artikel 8.19 Mediawet 2008)

Naar boven