Subsidies Tijdelijke Subsidieregeling Regionale Journalistieke Samenwerking 2012, Stimuleringsfonds voor de Pers

Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft op 11 december 2012 besloten een bedrag van in totaal € 450.000,- beschikbaar te stellen aan vijf projecten op basis van de Tijdelijke subsidieregeling regionale journalistieke samenwerking 2012.

Deze subsidieregeling staat open voor projecten die gericht zijn op journalistieke producten, diensten of werkwijzen verband houdend met nieuwsgaring, nieuwsduiding en opinievorming over de maatschappelijke actualiteit, mede in het belang van politieke meningsvorming en die gericht zijn op nieuwe vormen van journalistieke regionale samenwerking, dat wil zeggen dat door de te subsidiëren activiteiten combinaties worden gevormd van journalistieke partijen die nieuwe vormen verkennen van gezamenlijke journalistieke informatievoorziening. Voor de regeling is in 2012 een bedrag gereserveerd van in totaal € 450.000 euro en er konden van 15 juli tot en met 14 september 2012 aanvragen worden ingediend.

Het bestuur heeft besloten de volgende vijf aanvragen voor een uitkering op basis van deze subsidieregeling in aanmerking te laten komen.

1. NDC mediagroep - NDC Hyperlokaal (€ 40.000)

NDC mediagroep gaat in het project ‘NDC Hyperlokaal’, zelfstandig opererende lokale nieuwssites, die niet aan de uitgever zijn gelieerd, in technische en commerciële zin ondersteunen, zodat zij zich nadrukkelijker kunnen richten op datgene waar ze goed in zijn: het brengen van lokaal nieuws.

Met dit project wil NDC de continuïteit waarborgen van het lokale nieuwsaanbod - zowel reeds bestaande zelfstandige nieuwssites als mogelijk op te richten nieuwssites - door het bieden van beproefde functionaliteiten voor de websites en het introduceren van een verdienmodel expliciet afgestemd op de lokale middenstand.

2. Omroep Zeeland - Media en burgerparticipatie in Zeeland (€ 119.680,-)

In Zeeland willen de projectpartners Omroep Zeeland, onderzoeksinstituut Scoop en de Zeeuwse Bibliotheken informatie, kennis en actualiteit beter verbinden met maatschappelijke organisaties, media en burgers. Een regionaal digitaal platform moet het koppelpunt vormen tussen partners met een groot publieksbereik, partners met hoogwaardige kennis & informatie en burgers. Doordat informatie centraal beschikbaar wordt kan de burger makkelijker gebruik maken van alle bronnen en deze zelf analyseren en evalueren. Desgewenst kan de burger naar aanleiding van de informatie zelf publiceren op sites, blogs, ingezonden brieven, sociale media, etc. De samenwerking biedt, op termijn, ook mogelijkheden om andere media, zoals regionale kranten, aan te laten sluiten.

3. BN de Stem / Omroep Brabant - Proef publiek/privaat regionaal mediacentrum (€ 143.250)

Omroep Brabant en BN de Stem willen samen een mediacentrum oprichten voor de gehele provincie Noord-Brabant. In het mediacentrum zijn ook het Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad (eveneens behorend tot het Wegenerconcern) betrokken. Omdat een provinciebrede samenwerking voor alle partijen nog een brug te ver is, wordt gestart met een proef in West-Brabant. Binnen het project wordt het regionaal mediacentrum ingericht als een gemeenschappelijke nieuwsdienst, in casu persbureau, voor het gemeenschappelijk vergaren en gebruiken van het nieuws dat via openbare bronnen (zoals overheden, politie en brandweer) en geagendeerde bijeenkomsten (persgesprekken, formele handelingen en bezoeken, bekendmakingen, etc.) beschikbaar komt. De vrijvallende redactionele capaciteit die hiermee vrijkomt zetten de twee partijen in voor meer onderzoek, duiding, verdieping en opinie.

4. Lokale omroepen in de regio Peel-Zuid - ‘Optimalisatie nieuws- en informatievoorziening in de regio Peel-Zuid’ (€ 128.345)

Het project behelst een samenwerkingsverband tussen vijf lokale omroepen, in de gemeenten Helmond, Laarbeek, Gemert-Bakel, Deurne en Asten-Someren en omvat een gebied met ongeveer 200.000 inwoners. Het belangrijkste punt waar een duidelijk gezamenlijke meerwaarde te creëren is, is de regionalisering en professionalisering van de lokale nieuws- en informatievoorziening. Voor het project zal eerst een rechtspersoon worden opgericht. Vervolgens wordt gestart met de opzet en ontwikkeling van een drietal zaken, te weten, de opzet van een regionaal platform, technische voorzieningen en opleidings- en scholingsmodellen. Vervolgens wordt het platform verder uitgebouwd door middel van het toevoegen van andere media partijen. De aanvragers zien niet alleen voordelen in de samenwerking, maar ook in het gezamenlijk ontwikkelen van concepten rond social media en burgerparticipatie.

Door de inbreng van de kennis en kunde van o.a. wet- en regelgeving van de OLON kan enerzijds het proces in de Peel-Zuid worden versneld, anderzijds kunnen knelpunten die worden gesignaleerd meteen worden opgepakt richting toezichthouders, overheid, rechtenorganisaties, etc.

5. RTV Noord-Holland - Regionaal mediaplatform MediaINC (€ 18.724,50)

Op dit regionale platform gaan markt- media-, overheidspartijen en burgerinitiatieven in de regio Noord-Holland samenwerken voor betere nieuws- en informatievoorzienig over ruimtelijke en economische ontwikkelingen van stad en land in de regio. Het doel is het bundelen van informatie die zowel van onderaf (de burger) als van bovenaf (de markt en de overheid) komt en daarmee de inwoners van de regio goed informeren en te bereiken, zodat ze hun eigen leefomgeving kunnen beheersen en besturen. Ontmoetingen op voornoemd mediaplatform stellen de betrokkenen in staat om met elkaar van gedachten te wisselen over ruimtelijke en economische ontwikkelingen in de regio. Uit deze ontmoetingen vloeien documentaires, radio en tv reportages, debatten, artikelen voort die door de ARPA mediapartners op het platform worden geproduceerd. Het platform gaat uit van de samenwerking tussen ARPA (Parool, Avro, AT5 en RTVNH) en wil een groot aantal instituties aan zich binden op gebied van economische ontwikkelingen en ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Amsterdam.

Aan elke subsidieverlening is de voorwaarde gekoppeld dat de aanvrager meewerkt aan presentatie en publicatie van de resultaten van de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten met als doel de samenwerkingsprojecten onder de aandacht te brengen waardoor deze ten gunste kunnen komen van andere partijen uit de sector.

(Mededeling ingevolge artikel 8.19 Mediawet 2008)

Naar boven