Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 17 december 2012, nr. IenM/BSK-2012/250109, tot wijziging van de Subsidieregeling emissiearme taxi’s en bestelauto’s

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling emissiearme taxi’s en bestelauto’s wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 6 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Het in het eerste lid, onder c, genoemde subsidiebedrag wordt verhoogd met € 2.000,- voor motorrijtuigen waarvan de eerste kentekenhouder is gevestigd in een gemeente

    • a. waar blijkens de NSL Monitoring 2012 op ten minste 0,5 kilometer rijbaan voor 2015 een hogere NO2-concentratie dan 40,5 microgram per kubieke meter is berekend, of

    • b. die grenst aan een gemeente als bedoeld in onderdeel a.

B

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7. Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor motorrijtuigen, bedoeld in artikel 6, eerste lid, bedraagt € 20.000.000.

  • 2. Het subsidieplafond voor de verhoging van het subsidiebedrag, bedoeld in artikel 6, derde lid, bedraagt € 4.000.000.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W. J. Mansveld

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

Met de Subsidieregeling emissiearme taxi’s en bestelauto’s wordt verdere uitvoering gegeven aan het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (hierna: NSL). Met de onderhavige wijzigingsregeling wordt een extra impuls gegeven aan de aanschaf van volelektrische taxi’s, bestelauto’s en bijzondere voertuigen in de zin van de artikelen 15 en 15a van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992, in de gemeenten, waarvoor blijkens de NSL Monitoring 2012 nog NO2-overschrijdingen zijn berekend voor 2015 van minimaal 0,5 kilometer rijbaan gemeentelijke weg (hierna: de NSL-knelpuntgemeenten). Het gaat om de gemeenten Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Een dergelijke aanvullende maatregel is aangekondigd in de toelichting bij de bovengenoemde subsidieregeling (Stcrt. 2012, 19414).

De NSL Monitoring 2012 is te vinden op de website van het RIVM: www.rivm.nl/bibliotheek/wetenschappelijk/rapporten en is toegezonden aan de Eerste en Tweede Kamer.

De NSL-knelpuntgemeenten hebben een aantal maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat daar een zo groot mogelijk effect van deze regeling wordt bereikt.

Zo zijn en worden er (snel)laadpunten geplaatst in de openbare ruimte, en worden laadpalen geplaatst of gesubsidieerd op semi-openbare of besloten plaatsen. Er wordt samengewerkt met bedrijven (al dan niet in de vorm van Green Deals) en bedrijfsinitiatieven worden ondersteund. Daarnaast wordt veel voorlichting gegeven over duurzame mobiliteit. In enkele gemeenten wordt gewerkt aan de instelling van milieuzones voor personen- en bestelauto’s. Verder worden maatregelen genomen dan wel overwogen om de keuze voor duurzame mobiliteit te belonen, zoals het toestaan van busbaangebruik door emissiearme taxi’s. Niet onvermeld mag blijven dat de betreffende gemeenten ook veelal hun eigen voertuigenpark verduurzamen.

Over deze regeling heeft overleg plaatsgevonden met de betrokken gemeenten en de Taskforce Elektrisch Vervoer.

2. Te verwachten milieueffect van deze regeling

Het doel van deze regeling is dat in de NSL-knelpuntgemeenten meer volelektrische voertuigen worden aangeschaft, zodat de luchtkwaliteit op de knelpunten verbetert. Door de verhoging van het subsidiebedrag voor deze voertuigen met € 2.000,- zullen ten minste 2000 taxi’s, bestelauto’s en bijzondere voertuigen in de knelpuntgemeenten en de gemeenten eromheen worden gesubsidieerd met dit hogere bedrag. Naar verwachting zullen door deze verhoging meer bedrijven over de streep worden getrokken, zodat 1000-1500 meer volelektrische taxi’s, bestelauto’s en bijzondere voertuigen worden aangeschaft - in plaats van voertuigen met een verbrandingsmotor - dan zonder deze regeling het geval zou zijn.

Met deze regeling wordt een afname van de concentraties NO2 verwacht van maximaal enkele tienden microgram per kubieke meter langs wegen waar relatief veel taxi’s e.d. rijden.

3. Administratieve lasten van het subsidieprogramma

Voor het doen van een aanvraag hoeft de aanvrager, de koper van het voertuig, slechts een extra hokje aan te kruisen op het formulier dat gebruikt wordt voor de subsidieaanvraag van emissiearme taxi’s, bestelauto’s en bijzondere voertuigen. De extra administratieve lasten zijn daarmee nihil.

4. Uitvoering van de regeling

Voorwaarden die voor subsidiëring worden gesteld aan het voertuig

Om in aanmerking te komen voor het hogere subsidiebedrag moeten de betreffende voertuigen volelektrisch zijn, dus niet tevens voorzien van een verbrandingsmotor voor de aandrijving. Een elektrisch voertuig met ‘range extender’, die uitsluitend dient voor het opladen van de accu, is wél subsidiabel.

Het definitieve kentekenbewijs van het voertuig dient conform artikel 3, eerste lid, van de subsidieregeling na 30 september 2012 en uiterlijk 31 december 2014 tenaamgesteld te zijn, aangezien op die datum het NSL wordt afgesloten.

Degenen die onder de onderhavige regeling vallen en voor de inwerkingtreding ervan reeds op grond van de Subsidieregeling emissiearme taxi’s en bestelauto’s subsidie hadden aangevraagd voor een volelektrisch voertuig, zullen zonder dat zij daarvoor verdere stappen hoeven te nemen alsnog het (restant van het) hogere subsidiebedrag uitgekeerd krijgen.

De aanvraag

De aanvraag van de subsidie kan digitaal geschieden (www.agentschapnl.nl/sbt) of door inzending van een formulier dat telefonisch kan worden opgevraagd bij Agentschap NL.

De subsidieaanvraag dient uiterlijk drie maanden na de datum van de tenaamstelling van het voertuig bij Agentschap NL ingediend te zijn.

Subsidie wordt verleend en tegelijk vastgesteld en uitbetaald, zolang het budget toereikend is.

Om oneigenlijke subsidiëring te voorkomen, zal de ontvangen subsidie teruggevorderd kunnen worden, als het voertuig binnen zes maanden na de datum van de definitieve tenaamstelling wordt doorverkocht of de tenaamstelling van het voertuig om andere reden wijzigt.

5. Kennisgeving aan de Europese Commissie

Het ontwerp van deze regeling is op 17 december 2012 gemeld bij de Europese Commissie (notificatienummer: 2012/0706/NL) ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/ EG van 20 juli 1998 (PbEG L 217).

Zoals aangegeven dient deze stimuleringsregeling eveneens ter uitvoering van het NSL. De regeling is erop gericht om, samen met de andere lokaal genomen en te nemen maatregelen, de resterende knelpunten langs wegen in Nederland aan te pakken. Volgens de berekeningen van het RIVM, zoals vastgelegd in de Monitoring NSL, kunnen deze knelpunten niet worden opgelost zonder deze extra maatregel, waardoor in 2015 mogelijk niet zou worden voldaan aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. De regeling geldt derhalve voor Nederland, zij het dat deze uitsluitend van toepassing is op de omgeving van bovenbedoelde knelpunten.

Vaste verandermomenten

De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013. Dit is een van de vaste verandermomenten. Om kopers van de subsidiabele voertuigen zo spoedig mogelijk zekerheid te bieden is besloten dat de regeling zo spoedig mogelijk in werking moet treden en wordt afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden.

Artikelsgewijs

Artikel 1, onderdeel A

Artikel 6, derde lid, onder a

De Europese norm voor de jaargemiddelde NO2-concentratie is 40 microgram per kubieke meter. In de Regeling beoordeling luchtkwaliteit (2007) is een afrondingsregel opgenomen op één getal achter de komma van 40,5. Bij de berekening van overschrijdingen voor 2015 wordt dit getal als toetswaarde gehanteerd.

Een rijbaan is het geheel van rijstroken in een rijrichting van een weg.

Artikel 6, derde lid, onder b

Omdat een aantal van de in omliggende gemeenten gevestigde (taxi)bedrijven hun activiteiten geheel of grotendeels in de knelpuntgemeenten uitoefenen, is besloten de extra subsidie voor volelektrische voertuigen ook te verstrekken aan die bedrijven.

Uitsluiten van deze doelgroep zou leiden tot minder positief effect voor de luchtkwaliteit op de knelpuntlocaties. Beperken van de doelgroep tot de voertuigen die (naar verwachting of zelfs aantoonbaar) voor een groot deel in de NSL-knelpuntgemeenten zullen worden gebruikt, zou leiden tot veel papierwerk en controle, derhalve gepaard gaande met hoge administratieve lasten.

Naar verwachting zal hier niet veel gebruik van gemaakt worden door bedrijven die hun activiteiten tot hun eigen vestigingsplaats beperken, zeker niet waar de NSL-knelpuntgemeenten zorgen voor aanvullende maatregelen, waaronder een goede (snel)laadpunteninfrastructuur.

Het gaat om de volgende gemeenten:

NSL-knelpuntgemeente

Grensgemeenten

AMSTERDAM

Amstelveen

 

Diemen

 

Haarlemmerliede en Spaarnwoude

 

Haarlemmermeer

 

Landsmeer

 

Muiden

 

Oostzaan

 

Ouder-Amstel

 

De Ronde Venen

 

Waterland

 

Weesp

 

Zaanstad

ARNHEM

Apeldoorn

 

Ede

 

Lingewaard

 

Overbetuwe

 

Renkum

 

Rheden

 

Rozendaal

 

Westervoort

DEN HAAG

Delft

 

Leidschendam-Voorburg

 

Pijnacker-Nootdorp

 

Rijswijk

 

Wassenaar

 

Westland

 

Zoetermeer

ROTTERDAM

Albrandswaard

 

Barendrecht

 

Bernisse

 

Brielle

 

Capelle a/d IJssel

 

Delft

 

Krimpen a/d IJssel

 

Lansingerland

 

Maassluis

 

Midden-Delfland

 

Pijnacker-Nootdorp

 

Ridderkerk

 

Schiedam

 

Spijkenisse

 

Vlaardingen

 

Westland

 

Westvoorne

 

Zuidplas

UTRECHT

De Bilt

 

Bunnik

 

Houten

 

IJsselstein

 

Montfoort

 

Nieuwegein

 

Stichtse Vecht

 

Woerden

 

Zeist

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W. J. Mansveld

Naar boven