Regeling van de Minister van Economische Zaken van 7 december 2012, nr. WJZ / 12334246, tot wijziging van de Regeling meettarieven in verband met het introduceren van een procedure voor het vaststellen van kostengeoriënteerde meettarieven

De Minister van Economische Zaken;

Gelet op de artikelen 40a van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 81e, tweede lid, van de Gaswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling meettarieven wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 4a

  • 1. Ten behoeve van de toepassing van artikel 3, tweede lid, in enig jaar, stelt de raad van bestuur van de mededingingsautoriteit voor elk kalenderjaar vanaf 2011 tot en met het kalenderjaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van artikel 3 het opgetreden verschil tussen de inkomsten uit de overeenkomstig artikel 1, eerste lid, vastgestelde tarieven en de kosten vast.

  • 2. Ten behoeve van de toepassing van artikel 4, tweede lid, in enig jaar, stelt de raad van bestuur van de mededingingsautoriteit voor elk kalenderjaar vanaf 2012 tot en met het kalenderjaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van artikel 4 het opgetreden verschil tussen de inkomsten uit de overeenkomstig artikel 2, eerste of derde lid, vastgestelde tarieven en de kosten vast.

  • 3. Ten behoeve van de vaststelling, bedoeld in het eerste en tweede lid, stelt de raad van bestuur van de mededingingsautoriteit om de kapitaalkosten te kunnen bepalen voor elke netbeheerder de gestandaardiseerde activawaarde vast met betrekking tot de activiteiten, genoemd in artikel 30a van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 81e, eerste lid, van de Gaswet.

B

Aan artikel 5 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Artikel 4a treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 7 december 2012

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.

TOELICHTING

1. Doel en aanleiding

Middels de Regeling meettarieven is meerjarig het reguleringsregime voor meettarieven vastgelegd. De Regeling meettarieven borgt dat over de looptijd van de regeling de netbeheerders niet meer dan hun kosten inclusief een redelijk rendement vergoed krijgen voor het uitvoeren van hun activiteiten in het meetdomein en de regeling zorgt voor een zo stabiel mogelijk meettarief, ook tijdens de uitrol van de op afstand uitleesbare meters. De wijze waarop dit is geborgd is dat er eerst een periode is waarin de meettarieven jaarlijks worden geïndexeerd en dat eventuele verschillen tussen de tariefinkomsten en de daadwerkelijke kosten in de tweede periode worden verrekend in de tarieven die dan zullen gelden. Bij inwerkingtreding van de artikelen 3 en 4 van de Regeling meettarieven zal de NMa de meettarieven vaststellen op basis van de kosten van het eervorige kalenderjaar. Bij de vaststelling van deze meettarieven kunnen de verschillen tussen inkomsten en kosten van de netbeheerders voortkomend uit de eerste periode worden betrokken. Om die verrekening na de inwerkingtreding van de artikelen 3 en 4 van de Regeling meettarieven mogelijk te maken is het van belang dat de NMa nu reeds monitort wat het verschil is tussen de tariefinkomsten en de daadwerkelijke kosten. Nu de monitoring loopt is duidelijk geworden dat het voor alle belanghebbenden in het kader van de voorspelbaarheid van de tarieven en de rechtszekerheid van belang is dat de resultaten van de monitoring tussentijds worden vastgesteld in de vorm van een besluit.

Onderhavige wijziging maakt het mogelijk dat de NMa voor elk kalenderjaar het verschil tussen de inkomsten en de kosten van de netbeheerders vaststelt, opdat die verschillen na de inwerkingtreding van de artikelen 3 en 4 van de Regeling meettarieven in de tarieven kunnen worden verrekend. Een belangrijk deel van de kosten van de netbeheerders zijn kapitaalkosten. Om de kapitaalkosten te kunnen bepalen is de gestandaardiseerde activawaarde van belang. Om die reden is in artikel 4a, derde lid, opgenomen dat de NMa de gestandaardiseerde activawaarde in het kader van de meettarieven voor elke netbeheerder vaststelt.

2. Betrokkenheid belanghebbenden

Inhoudelijk verandert onderhavige wijziging niet aan de wijze waarop de tarieven worden vastgesteld. De wijziging ziet enkel op de uitvoering van de regeling door NMa en Netbeheer Nederland, deze zijn derhalve primair de belanghebbenden. Bij de tot standkoming van onderhavige wijziging is met Netbeheer Nederland en de NMa contact geweest, zij kunnen zich vinden in de wijziging.

3. Administratieve lasten en vaste verandermomenten

De voorgenomen werkwijze van de NMa, ter uitvoering van deze regeling, verandert niet door onderhavige wijziging. De NMa vraagt reeds in het kader van de monitoring van de verschillen tussen de tariefinkomsten en de kosten van de netbeheerders informatie op bij de netbeheerders. Dat de uitkomsten van de monitoring op grond van deze regeling tussentijds in besluiten worden vastgelegd verandert niets aan de verdere werkwijze van de NMa en de informatieverplichtingen van bedrijven. Deze regeling heeft derhalve geen effect op de administratieve lasten en heeft ook geen andere regeldrukeffecten.

Met deze regeling wordt afgeweken van het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten. Weliswaar wordt aangesloten bij het vaste verandermoment van 1 januari, maar de regeling is niet twee maanden voordien gepubliceerd. In dit geval is afwijking van de vaste verandermomenten toegestaan, omdat alle belanghebbenden, met name kleinverbruikers van elektriciteit en gas en netbeheerders, gebaat zijn bij duidelijkheid en rechtszekerheid (uitzonderingsgrond 1). Bovendien sluit deze wijziging van de Regeling meettarieven beter aan bij de lopende monitoring van de NMa.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.

Naar boven