Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 25947 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 25947 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Minister van Defensie;
Gelet op de artikelen 1a, derde lid, 8, 10 en 43, tweede lid, van het Luchtverkeersreglement;
Besluiten:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
In de alfabetische volgorde van artikel 1 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
boven gemiddeld zeeniveau;.
B
In artikel 7, eerste lid, wordt ‘450 m (1500 ft) AAL’ vervangen door ‘750 m (2500 ft) AMSL’ en wordt ‘voorafgegaan’ vervangen door: gevolgd.
C
In artikel 7b, tweede lid, wordt na ‘lateraal’ ingevoegd: en verticaal.
D
Artikel 7f vervalt.
E
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. De gebieden, opgenomen in bijlage G2, worden aangewezen als TFZ.
F
In de artikelen 18, onderdeel c, 20 en 22 wordt MSL telkens vervangen door: AMSL.
G
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt ‘MSL’ vervangen door: AMSL.
2. In onderdeel c wordt de zinsnede ‘van de Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie ingevolge artikel 45, vierde lid,’ vervangen door: ingevolge artikel 45, vierde of vijfde lid,.
H
Na artikel 21b wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. In afwijking van artikel 43, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, worden voor militaire helikopters die tijdens een VFR-vlucht het militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied binnen vliegen, dan wel verlaten, de volgende waarden vastgesteld:
a. het vliegzicht is niet minder dan 1500 m;
b. de vlucht kan vrij van bewolking met zicht op de grond of het water worden uitgevoerd.
2. In afwijking van artikel 43, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, worden voor militaire helikopters die tijdens een VFR-vlucht landen op of opstijgen van een militaire luchthaven binnen een militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied, dan wel het luchthavenverkeersgebied of het luchtverkeerscircuit binnen vliegen, de volgende waarden vastgesteld:
a. het grondzicht is niet minder dan 1500 m;
b. de vlucht kan vrij van bewolking met zicht op de grond of het water worden uitgevoerd.
I
Bijlage G wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
2. De paragrafen 1 en 2 komen te luiden:
a. De laterale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:
1. Deel A
Vanaf positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL langs de Nederlands-Belgische grens naar positie 51°17’43”NB 005°30’57”OL langs een boog van een cirkel met een straal van 5 nautische mijlen gecentreerd rond positie 51°14’21”NB 005°36’50”OL tot aan positie 51°10’52”NB 005°42’31”OL langs de Nederlands-Belgische grens naar positie 51°11’52”NB 005°39’10”OL vandaar in een rechte lijn terug naar positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL.
2. Deel B
Vanaf positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL in rechte lijn naar positie 51°11’52”NB 005°39’10”OL vandaar langs de Nederlands-Belgische grens terug naar positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL.
b. De verticale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:
1. ondergrens: de grond, en
2. bovengrens in deel A: 365,76 meter (1200 ft) AMSL en bovengrens in deel B: 182,88 meter (600 ft) AMSL.
a. De laterale grenzen van de ATZ Lelystad zijn als volgt:
Vanaf positie 52°26’35”NB 005°26’17”OL naar positie 52°28’04”NB 005°28’39”OL naar positie 52°29’18”NB 005°31’07”OL naar positie 52°30’00”NB 005°31’47”OL naar positie 52°30’34”NB 005°33’50”OL naar positie 52°27’28”NB 005°36’45”OL naar positie 52°26’46”NB 005°34’54”OL naar positie 52°26’18”NB 005°34’23”OL naar positie 52°25’58”NB 005°33’31”OL langs de parallel naar positie 52°25’58”NB 005°33’05”OL naar positie 52°24’07”NB 005°30’11”OL en terug naar positie 52°26’35”NB 005°26’17”OL.
b. De verticale grenzen van de ATZ Lelystad zijn als volgt:
1. ondergrens: de grond, en
2. bovengrens: 457,2 meter (1500 ft) AMSL.
3. In de paragrafen 3, onderdeel c, 4, onderdeel b, en 5, onderdeel b, onder 2, onderdeel c, onder 1 en 2, onderdeel d, onder 2, en onderdeel e, onder 1 en 2, wordt ‘boven gemiddeld zeeniveau’ vervangen door: AMSL.
4. Paragraaf 6 vervalt.
J
Het opschrift van bijlage G1 komt te luiden:
K
Na bijlage G1 wordt een bijlage G2 ingevoegd zoals opgenomen in bijlage I behorende bij deze regeling.
L
De bijlagen C, D, E, F en I worden vervangen door de bijlagen C, D, E, F en I zoals opgenomen in bijlage II behorende bij deze regeling.
In de Regeling vluchten militaire onbemande luchtvaartuigen wordt, onder vernummering van artikel 1 tot artikel 1a, een artikel ingevoegd, luidende:
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert.
a. Ameland |
De laterale begrenzing is een rechte lijn van 53°26’59.99”NB 005°37’17.55”OL naar 53°27’12.01”NB 005°43’58.46”OL, met de klok mee langs een cirkelboog (straal 2 NM, middelpunt 53°27’06”NB 005°40’38”OL) naar punt van begin |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 1200 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
b. Hilversum |
De laterale begrenzing is een rechte lijn van 52°12’18.66”NB 005°07’09.97”OL naar 52°13’24.51”NB 005°12’35.87”OL, met de klok mee langs een cirkelboog (straal 3 NM, middelpunt 52°11’31.00”NB 005°08’49.00”OL) naar 52°08’45.61”NB 005°06’54.48”OL en met een rechte lijn naar punt van begin |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 1200 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
c. Hoogeveen |
De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°43’51.00”NB 006°30’58.00”OL |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 1200 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
d. Lemelerveld |
De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°28’04.00”NB 006°19’58.00”OL |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 1200 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
e. Terlet |
De laterale begrenzing is gelijk aan de begrenzing van de Deelen CTR |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 3000 ft AMSL 2. bovengrens: FL 045 met dien verstande dat het gebied incidenteel per NOTAM kan worden opgehoogd naar FL 065 |
|
f. Twenthe |
De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°16’32.99”NB 006°53’20.76”OL |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 1200 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
g. Soesterberg |
De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°08’02.36”NB 005°15’51.21”OL |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 1200 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
h. Venlo |
De laterale begrenzing is het in Nederland gelegen deel van een cirkel met een straal van 6,5 NM rond middelpunt 51°21’47.00”NB 006°12’58.00”OL |
De verticale grenzen zijn: 1. ondergrens: 2500 ft AMSL 2. bovengrens: 3500 ft AMSL |
|
TFZ Venlo is actief vanaf vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot maandag 09.00 uur lokale tijd en op officiële feestdagen |
ENR 3.1-1/11 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 |
d.d. 06 mei 2010 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 |
d.d. 06 mei 2010 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/21 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22 |
d.d. 28 juni 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-23 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 |
d.d. 06 mei 2010 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25/39 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1/8 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12/14 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15/16 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17/18 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20/24 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25/26 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-27/29 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-30 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-31/32 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-33 |
d.d. 15 november 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34/38 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-39 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-40/42 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 |
d.d. 11 maart 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/46 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-47 |
d.d. 05 juni 2008 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-48/51 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-52 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-53/57 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-58 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-59/60 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-61 |
d.d. 07 april 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 |
d.d. 05 april 2012 |
ATS Routes |
ENR 3.4-1/3 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-4/8 |
d.d. 15 november 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-9 |
d.d. 20 december 2007 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-10/12 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-13 |
d.d. 22 november 2007 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-14/19 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-20 |
d.d. 22 november 2007 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-21 |
d.d. 23 november 2006 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-22/23 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 |
d.d. 03 mei 2012 |
North Sea Operations |
AD 2.EHAM-8 |
d.d. 09 februari 2012 |
EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 |
d.d. 26 juli 2012 |
EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHEH-4 |
d.d. 20 september 2012 |
EHEH AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 |
d.d. 26 juli 2012 |
EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHKD-5 |
d.d. 25 augustus 2011 |
EHKD AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-6 |
d.d. 26 juli 2012 |
EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-11 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Deelen control Zone |
ENR 2.1-11 |
d.d. 18 oktober 2012 |
De Peel control Zone |
ENR 2.1-12 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-12 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-12 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Niederrhein control Zone |
ENR 2.1-13 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Volkel control Zone |
ENR 2.1-13 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Woensdrecht control Zone |
ENR 5.1-13/14 |
d.d. 31 mei 2012 |
Aerodrome Traffic Zones |
AD 2.EHAL-4 |
d.d. 15 november 2012 |
Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC |
d.d. 23 augustus 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHAM-19/20 |
d.d. 07 april 2011 |
Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-22/23 |
d.d. 15 november 2012 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-24 |
d.d. 12 januari 2012 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-25/26 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-27/28 |
d.d. 12 januari 2012 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-29/31 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32/36 |
d.d. 12 januari 2012 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-37/38 |
d.d. 15 november 2012 |
Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-39 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-40/45 |
d.d. 15 november 2012 |
Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-46/47 |
d.d. 15 november 2012 |
VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 |
d.d. 20 oktober 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 |
d.d. 05 april 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 |
d.d. 15 december 2011 |
Instrument approach chart RWY 18C ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18C SRE |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 |
d.d. 15 december 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 22 COPTER ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-22.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 27 ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-27.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 27 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 |
d.d. 15 december 2011 |
Instrument approach chart RWY 36C ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 36R ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.3 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 36R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-MISC |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBD-5 |
d.d. 24 september 2009 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-6 |
d.d. 29 juli 2010 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-7 |
d.d. 11 maart 2010 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-8 |
d.d. 10 april 2008 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 |
d.d. 26 augustus 2010 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 |
d.d. 26 augustus 2010 |
Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-10/11 |
d.d. 10 februari 2011 |
Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-11 |
d.d. 10 februari 2011 |
VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-12 |
d.d. 13 januari 2011 |
VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR |
d.d. 24 september 2009 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 |
d.d. 06 mei 2010 |
Instrument approach chart RWY 21 RNAV (GNSS) |
AD 2.EHBD-VAC.1 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 |
d.d. 24 september 2009 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-7 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-9/10 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-11 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-12 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-13 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-14/17 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-18/19 |
d.d. 26 juli 2012 |
VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-VAC.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 |
d.d. 28 juni 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHDR-4 |
d.d. 10 april 2008 |
VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC |
d.d. 27 augustus 2009 |
Visual approach chart |
AD 2.EHEH-6 |
d.d. 02 juni 2011 |
Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-7/10 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-10 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-11 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-12/14 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14 |
d.d. 13 december 2012 |
VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-15/16 |
d.d. 25 augustus 2011 |
VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW |
d.d. 13 december 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 |
d.d. 13 december 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 |
d.d. 13 december 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR.1 |
d.d. 13 december 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-STAR.2 |
d.d. 13 december 2012 |
Standard arrival chart – only from EBAW, EBBR, EHAM, EHGG, EHLE, EHRD and EHTW |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME Y |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME Y |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHGG-7 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-8 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-9 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-10 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-12 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-13 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-15 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-16 |
d.d. 18 oktober 2012 |
VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-17/18 |
d.d. 26 juli 2012 |
VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 ILS/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 TOLKO APCH ILS/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.4 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHGG-IAC-MISC |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 |
d.d. 26 juli 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 |
d.d. 26 juli 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 |
d.d. 26 juli 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-4 |
d.d. 10 april 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC |
d.d. 13 maart 2008 |
Visual approach chart |
AD 2.EHHV-4 |
d.d. 12 maart 2009 |
Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Visual approach chart RWY 07/25 and 18/36 |
AD 2.EHHV-VAC.2 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Visual approach chart RWY 13/31 |
AD 2.EHKD-6/8 |
d.d. 18 november 2010 |
Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8 |
d.d. 18 november 2010 |
Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9/10 |
d.d. 18 oktober 2012 |
VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-03.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 03 COPTER |
AD 2.EHKD-SID-03.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 03 COPTER |
AD 2.EHKD-SID-21.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 21 COPTER |
AD 2.EHKD-SID-21.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 21 COPTER |
AD 2.EHKD-STAR |
d.d. 13 december 2012 |
Standard arrival chart COPTER |
AD 2.EHKD-IAC-03.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-03.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 COPTER VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-21.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-21.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03/21 SRE |
AD 2.EHKD-VAC |
d.d. 18 oktober 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHLE-6 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8/9 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 |
d.d. 20 september 2012 |
VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-10 |
d.d. 18 oktober 2012 |
VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR |
d.d. 20 september 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC |
d.d. 20 september 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHMZ-4 |
d.d. 14 februari 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 |
d.d. 03 mei 2012 |
Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 |
d.d. 03 mei 2012 |
Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-8 |
d.d. 08 maart 2012 |
Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9/12 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-12/14 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14 |
d.d. 09 februari 2012 |
VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-15 |
d.d. 05 april 2012 |
VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-16 |
d.d. 09 februari 2012 |
VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 |
d.d. 09 februari 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 |
d.d. 09 februari 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 ILS/DME |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 24 ILS/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 |
d.d. 28 juni 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 |
d.d. 28 juni 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 |
d.d. 28 juni 2012 |
Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-4 |
d.d. 10 april 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC |
d.d. 08 maart 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHST-2 |
d.d. 08 april 2010 |
Flight procedures |
AD 2.EHST-3 |
d.d. 10 april 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC |
d.d. 05 juli 2007 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTE-5/6 |
d.d. 17 november 2011 |
Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC |
d.d. 17 november 2011 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTW-5 |
d.d. 11 maart 2010 |
Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-6 |
d.d. 26 augustus 2010 |
Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-6 |
d.d. 26 augustus 2010 |
Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 |
d.d. 29 juli 2010 |
Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 |
d.d. 11 maart 2010 |
VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR |
d.d. 20 november 2008 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHTX-4 |
d.d. 15 november 2012 |
Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC |
d.d. 03 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 3.EHHA-1 |
d.d. 15 december 2011 |
Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 |
d.d. 28 juli 2011 |
Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC |
d.d. 08 maart 2012 |
Visual approach chart |
In de onderhavige regeling worden twee regelingen gewijzigd die betrekking hebben op de indeling en het gebruik van het Nederlandse luchtruim. Het betreft ten eerste de Regeling luchtverkeersdienstverlening. In deze regeling wordt de terminologie met betrekking tot hoogteaanduidingen aangepast aan de internationale terminologie. Tevens worden de gebieden die worden uitgezonderd van de plicht om een transponder te voeren, transponder vrije gebieden (transponder free zones – TFZ’s), in de regeling opgenomen. Daarnaast worden de zichtwaarden voor militaire luchtvaartuigen binnen bepaalde luchtverkeergebieden aangepast. Ten slotte worden de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening, die de juridische basis bevatten voor de luchtvaartpublicaties, aangepast om aanpassingen in de luchtvaartgids een grondslag te geven. Het merendeel van deze aanpassingen is slechts redactioneel van aard, de overige aanpassingen worden hieronder toegelicht.
Ten tweede wordt aan de Regeling vluchten militaire onbemande luchtvaartuigen expliciet de thans geldende grondslag toegevoegd.
Het merendeel van de wijzigingen heeft geen financiële gevolgen voor burgers of het bedrijfsleven. De opname van de TFZ’s in de regeling brengt een verlaging van de administratieve lasten met zich mee, aangezien de zeven betrokken zweefvliegclubs tot op heden jaarlijks een ontheffing dienden aan te vragen. Geschat wordt dat de clubs gemiddeld een half uur bezig waren met het indienen van de aanvraag waardoor de lastenverlaging drie en een half uur bedraagt.
De definitie en afkorting van boven gemiddeld zeeniveau, above mean sea level (AMSL), wordt in onderdeel A toegevoegd aan de opsomming van artikel 1 om bij hoogteaanduidingen in de regeling beter aan te sluiten bij de nationale en internationale terminologie. Onderdeel F past de overige bepalingen van de regeling hierop aan.
Onderdeel B past de hoogte van de Aerodrome Traffic Zone (ATZ) binnen militaire plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden aan. Binnen een militaire ATZ kunnen buiten de openstellingsuren van de militaire luchthavens zweefvliegactiviteiten plaatsvinden. De zweefvliegtuigen worden opgelierd tot een maximaal toegestane hoogte van 2300 voet (ft) Above Aerodrome Level (AAL). De huidige ATZ hoogte bedraagt 1500 voet AAL. Naar aanleiding van een incident, waarbij een motorvliegtuig dreigde de lierkabel te raken, heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) geadviseerd de hoogte van de ATZ aan te passen aan de maximale lierhoogte. Door het verhogen van de ATZ-hoogte naar 2500 voet AMSL wordt gevolg gegeven aan dit advies. Tevens wordt de hoogteaanduiding van de ATZ gewijzigd van AAL naar AMSL enerzijds voor harmonisatie met de hoogteaanduiding van de civiele ATZ’s en anderzijds overeenkomstig de voorgeschreven hoogtemeterinstelling voor vluchtuitvoeringen binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
Met de intrekking van de aanwijzing als luchthaven van de militaire luchthaven Soesterberg, heeft de militaire ATZ Soesterberg in die hoedanigheid haar functie verloren. De onderdelen D en I laten de relevante bepalingen in de Regeling luchtverkeersdienstverlening vervallen. Met deze wijziging wordt de ATZ Soesterberg formeel ingetrokken. Onderdeel I actualiseert tevens coördinaten van de ATZ Budel en Lelystad. Ten slotte past onderdeel I bijlage G aan aan de nieuw ingevoerde definitie van AMSL.
Op 8 april 2010 is de derde fase van de transponderverplichting voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen ingevoerd. Voorafgaand hieraan is tussen de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat in een bestuurlijke afspraak vastgelegd dat voor de zweefvliegvelden Hoogeveen, Lemelerveld, Terlet, Twenthe, Soesterberg en Hilversum een transponder vrij gebied, TFZ, wordt ingevoerd. In dit transponder vrije gebied mogen zweefvliegtuigen van de lokale zweefvliegclub of van gastvliegers vliegen die niet zijn uitgerust met een transponder. De TFZ Ameland is medio 2012 ingesteld. De TFZ Ameland kan alleen worden gebruikt wanneer er geen militaire laagvliegoefeningen in de omgeving van Ameland zijn. Zowel met de zweefvliegclub Hilversum als met de zweefvliegclub Ameland is een convenant afgesloten waarin afspraken zijn gemaakt over het veilig gebruik van de betrokken TFZ. De TFZ’s zijn tot op heden jaarlijks per beschikking ingesteld. Met deze wijziging worden de TFZ’s opgenomen in regelgeving, waardoor de beschikkingen niet meer verleend dan wel verlengd hoeven te worden.
Onderdeel G past de terminologie van artikel 19 aan en verwijdert tevens de verwijzing naar de ontheffing die in het verleden door de Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie werd verleend, maar die thans door de minister wordt verleend.
Militaire helikopters opereren in de regel binnen een militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (CTR). Op grond van artikel 43, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement (LVR) is het verboden om tijdens een VFR-vlucht te starten van of te landen op een luchthaven in een CTR, of het luchthavenverkeersgebied of het luchtverkeerscircuit in te vliegen, indien de wolkenbasis lager is dan 450 m (1500 ft), of het grondzicht minder is dan 5 km, tenzij een klaring is verkregen van de luchtverkeersleidingdienst of bij regeling andere waarden zijn vastgesteld.
Buiten de militaire CTR’s bevindt zich ongecontroleerd luchtruim waar op en beneden 3000 ft VFR-vluchten mogen worden uitgevoerd, indien het vliegzicht 1500 m bedraagt en er te allen tijde zicht op grond of water kan worden gehouden.
Indien de zichtweersomstandigheden zodanig zijn dat wel in ongecontroleerd luchtruim kan worden gevlogen, maar VFR-vluchten binnen de CTR vanwege de in artikel 43, eerste lid, van het LVR vereiste zichtweersomstandigheden niet zijn toegestaan, is het voor militaire helikopters, die doorgaans VFR opereren, in beginsel niet mogelijk om deel te nemen aan oefeningen die plaatsvinden in ongecontroleerd gebied.
Het klaren voor een bijzondere VFR-vlucht biedt in het huidige kader geen uitkomst. Militaire helikopters vliegen doorgaans in verbanden van twee of meer toestellen. In geval van bijzondere VFR-vluchten dienen luchtvaartuigen bij het starten van of landen op een in de CTR gelegen luchthaven onderling 500 ft te worden gesepareerd. Op deze wijze wordt het hoogst vliegende toestel in geval van minimum zichtweersomstandigheden als omschreven in artikel 43, eerste lid, van het LVR gedwongen om in of in de nabijheid van het wolkendek te vliegen, hetgeen de speciale VFR-regeling niet in alle gevallen toepasbaar maakt.
Dit probleem kan worden ondervangen door voor militaire helikopters die tijdens een VFR-vlucht starten van of landen op een luchthaven in een militaire CTR, of het luchthavenverkeersgebied of het luchtverkeerscircuit in vliegen, dezelfde minimum zichtweersomstandigheden te hanteren als voor het vliegen in ongecontroleerd gebied. Onderdeel H voorziet in deze oplossing.
Onderdeel L wijzigt een aantal bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening om een grondslag te geven aan wijzigingen in de luchtvaartgids (Aeronautical Information Publication – AIP). De luchtvaartgids is de informatiebron voor de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. Hieronder volgt een korte toelichting op de wijzigingen voor zover zij een inhoudelijke component inhouden. De wijzigingen die slechts tekstueel van aard zijn worden niet besproken.
De naderingsprocedure (ILS) voor landingsbaan 24 op de luchthaven Rotterdam is aangepast. Vluchten komende vanuit het zuid-westen (Masos IAF) met bestemming Rotterdam vlogen bij de oude procedure via een rechterhand patroon naar landingsbaan 24. Deze vluchten interfereerden met vluchten met bestemming Schiphol. Op verzoek van de Luchtverkeersleiding Nederland is de procedure aangepast waarbij deze vluchten een profiel vliegen dat aansluit op de reeds bestaande procedure vanaf ROT IAF.
In de AIP wordt op diverse pagina’s de magnetische variatie vermeld. Vanwege het veranderende aardmagnetisch veld is om de AIP consistent te houden ten opzichte van de magnetische variatie een update van deze AIP-pagina’s nodig. Deze update wordt elke vijf jaar uitgevoerd. De aanpassing van de AIP zal gefaseerd worden doorgevoerd. Met deze wijziging worden hoofdzakelijk de verschillende koersen van de vliegprocedures van Schiphol aangepast.
Door de offshore helikopter operators is in de Taskforce Noordzee aangegeven dat de bestaande IFR ‘communication failure’ procedure op Schiphol, een procedure voor vluchten die op basis van instrumentvliegvoorschriften vliegen (instrument flight rules – IFR), voor hun luchtvaartuigen niet uitvoerbaar is. De beperkte vliegsnelheid en -hoogte lenen zich niet voor de bestaande ‘communication failure’ procedures zoals gepubliceerd in de AIP. Het was uit veiligheidsoogpunt daarom zeer wenselijk dat er een speciale (‘IFR non-com’) naderingsprocedure werd ontworpen en vastgesteld waardoor een veilige nadering naar Schiphol baan 22 kan plaatsvinden waarbij vrij gebleven wordt van het reguliere Schiphol verkeer. De route is tevens geschikt gemaakt voor al het offshore helikopterverkeer vanaf De Kooy met Schiphol als uitwijkhaven.
Vanaf 2002 zijn er naast de naderingen gebaseerd op area navigation (RNAV) voor gebruik in de nachtperiode, de ‘nachtnaderingen’ voor de banen EHAM 06 en 18R, ook RNAV naderingen voor gebruik overdag op de banen 06, 18C, 18R, 36C en 36R op Schiphol gepubliceerd. Omdat de huidige RNAV-dagnaderingen voor de verkeersafhandeling geen toegevoegde waarde hebben en niet beschouwd worden als een vereenvoudiging van het luchtverkeersmanagement (air traffic management – ATM) systeem, worden deze RNAV-dagnaderingen in de praktijk niet gebruikt.
Op dit moment is een nieuwe, langere RNAV vaste naderingsroute (VNR) naar baan 36R in voorbereiding. Hierdoor is nu de noodzaak ontstaan om de huidige RNAV-dagnaderingen uit de AIP te verwijderen, omdat anders verwarring kan ontstaan over de te volgen route en er te veel informatie op de instrument naderingskaarten komt te staan.
Groningen Airport Eelde heeft aangegeven dat er behoefte bestaat om instrument naderingen naar de luchthaven uit te kunnen voeren volgens het Continuous Descent Operation (CDO) principe. Een promotiecampagne van Eurocontrol in samenwerking met IATA langs Europese vliegvelden heeft de CDO ook onder de aandacht van de LVNL Regio Unit gebracht. De reductie van CO2-uitstoot, de vermindering van geluid en de besparing van brandstof worden als voordelen aangehaald die passen in de duurzaamheidsdoelstellingen van Groningen Airport Eelde. De CDO zal de vlucht binnen het naderingsverkeersleidingsgebied EELDE naar het final approach point leiden van de met een instrument landing systeem uitgeruste baan 23.
In de praktijk is er onduidelijkheid gebleken omtrent de meldingspunten voor vluchten op basis van zichtvliegvoorschriften (visual flight rules – VFR) van en naar de luchthaven Rotterdam. Er bestond verwarring over het al dan niet moeten rapporteren van deze punten indien er naar de luchthaven werd gevlogen.
De meldingspunten dienen zowel door aankomende als vertrekkende luchtvaartuigen gerapporteerd te worden. De AIP is hierop aangepast waardoor de onduidelijkheid is weggenomen.
Naast bovengenoemde wijzigingen zijn er nog enkele voornamelijk kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.
Ingevolge het Koninklijk Besluit van 29 november 2006, houdende wijziging van het Luchtverkeersreglement in verband met diverse technische aanpassingen (Stb. 654), vormt artikel 56 van het Luchtverkeersreglement niet langer de grondslag voor de Regeling vluchten militaire onbemande luchtvaartuigen. Artikel 1a, derde lid, van het Luchtverkeersreglement verschaft evenwel aan de Regeling vluchten militaire onbemande luchtvaartuigen een nieuwe basis. In de Regeling vluchten militaire onbemande luchtvaartuigen wordt thans een bepaling opgenomen overeenkomstig het model dat is vastgelegd in aanwijzing 227, tweede lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving, zodat over de nieuwe grondslag geen onduidelijkheid kan bestaan.
De onderhavige regeling treedt in werking op 1 januari 2013. Met betrekking tot de publicatie van deze regeling wordt afgeweken van de Vaste Verandermomenten om het mogelijk te maken dat de wijzigingen die in december 2012 in de internationale luchtvaartpublicaties zijn opgenomen en die gekoppeld zijn aan internationale publicatiedata ook in deze regeling verwerkt konden worden. Aan de wijzigingen bij de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening C, D E, F en I wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot en met 7 april 2011 om een grondslag te geven aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-25947.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.