De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 72, eerste lid, van de Schepenwet;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 217’ vervangen door: € 222.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 148’ vervangen door: € 152.
B
In artikel 4, tweede lid, wordt ‘€ 136’ vervangen door: € 139.
C
In artikel 5 wordt ‘€ 411’ vervangen door: € 420.
D
In artikel 6 wordt ‘€ 1.270’ vervangen door: € 1.299.
E
In artikel 7 wordt ‘€ 786’ vervangen door: € 804.
F
In artikel 8, eerste lid, wordt ‘€ 578’ vervangen door: € 591.
G
In de aanhef van artikel 9 wordt ‘€ 411’ vervangen door: € 420.
H
In de artikelen 11, 21, 21a, eerste lid, en 24, eerste lid, wordt ‘€ 136’ telkens
vervangen door: € 139.
I
In artikel 12, tweede lid, worden ‘€ 217’ respectievelijk ‘€ 148’ vervangen door:
€ 222 respectievelijk € 156.
J
In artikel 13 wordt ‘€ 94’ vervangen door: € 96.
K
In artikel 14 wordt ‘€ 437’ vervangen door: € 446.
L
Artikel 14a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘USD 1900’ vervangen door: USD 2.000.
2. In het tweede lid wordt ‘USD 150’ vervangen door: USD 158.
M
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. De tabel behorend bij het eerste lid komt als volgt te luiden:
|
< 24 meter
|
≥ 24 meter
|
Geklasseerde vissersvaartuigen
|
|
|
Onderzoek eerste afgifte certificaat
|
|
€ 13.882
|
Onderzoek vernieuwing/handhaving certificaat
|
|
€ 2.020
|
Onderzoek overname met langlopend certificaat
|
|
€ 4.641
|
Mosselvaartuigen
|
€ 2.320
|
€ 4.705
|
Niet-geklasseerde vissersvaartuigen
|
|
|
Onderzoek eerste afgifte certificaat
|
€ 11.209
|
€ 25.364
|
Onderzoek vernieuwing/handhaving certificaat
|
€ 1.883
|
€ 2.320
|
Onderzoek overname met langlopend certificaat
|
€ 4.384
|
€ 5.401
|
2. In het tweede lid wordt ‘€ 20.148’ vervangen door: € 20.602.
3. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 2.361’ vervangen door: € 2.414.
4. In het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 2.614’ vervangen door: € 2.672.
5. In het zesde lid wordt ‘€ 136’ respectievelijk ‘€ 273’ vervangen door: € 139 respectievelijk
€ 279.
N
In artikel 17 wordt ‘€ 217’ vervangen door: € 222.
O
In artikel 18, eerste lid, wordt ‘€ 786’ vervangen door: € 804.
P
Artikel 19, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 1.879’ vervangen door: € 1.922.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 428’ vervangen door: € 438.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 236’ vervangen door: € 242.
Q
In artikel 22, eerste lid, wordt ‘€ 70’ vervangen door: € 71.
R
In artikel 23, eerste lid, wordt ‘€ 1.143’ vervangen door: € 1.169.
S
In artikel 24, eerste lid, wordt ‘€ 136’ vervangen door: € 139.
T
Bijlage 1 wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013. Indien de Staatscourant
waarin deze regeling wordt geplaatst wordt gepubliceerd na 31 december 2012 treedt
de regeling in werking met ingang van de dag na publicatie van de Staatscourant waarin
het wordt geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.
TOELICHTING
Deze regeling wijzigt de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet. In deze regelingen
zijn tarieven vastgesteld die in rekening worden gebracht voor diensten die door of
namens de overheid ten behoeve van derden worden uitgevoerd in het kader van de Schepenwet.
Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de Rijksoverheid, voor het verlenen van
diensten aan derden, zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De
tarieven die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tot nu toe hanteert zijn
nog niet kostendekkend. In verband met het economisch ongunstige klimaat worden de
tarieven in 2013 alleen aangepast met de prijsbijstelling voor 2012, te weten 2,25
procent. Met deze aanpassing wordt voor wat betreft de ILT afgezien van een reële
tariefstijging om te komen tot een hogere kostendekkingsgraad van de tarieven. Uitzondering
op de prijsbijstelling van 2,25 procent vormt artikel I, onderdeel L, van deze wijzigingsregeling.
Deze tariefsverhogingen zijn namelijk niet gebaseerd op het Nederlandse consumentenprijsindexcijfer
van 2,25 procent. Voor de berekening van dit tarief is gebruik gemaakt van het consumentenprijsindexcijfer
over het eerste kwartaal van 2012 van Caribisch Nederland, volgens het CBS. De verhoging
van deze tarieven bedraagt daarom 5,3 procent.
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur
en Milieu in mandaat overgedragen aan Kiwa N.V. (Kiwa).
In onderhavige wijzigingsregeling worden de tarieven van deze vergunningen eveneens
aangepast met de prijsbijstelling voor 2012, te weten 2,25%.
De tarieven in deze wijzigingsregeling zijn alle exclusief BTW. Voor de betrokken
werkzaamheden door Kiwa wordt echter wel BTW in rekening gebracht.
Administratieve lasten
De onderhavige wijzigingsregeling bevat alleen wijzigingen ten aanzien van de tarieven
die door de ILT en Kiwa worden gehanteerd voor het verlenen van diensten. Aan deze
wijzigingsregeling zijn administratieve lasten noch nalevingkosten voor de burger
of het bedrijfsleven verbonden.
Consultatie
Vanwege de geringe aanpassing van de tarieven is afgezien van consultatie van de sector
voor zover er geen verplichting tot consultatie geldt.
Artikelsgewijs
Artikel II
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële
regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.
Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling
wordt afgeweken van deze termijn van 2 maanden.
Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende
vaste verandermoment (1 april 2013) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen
voor de ILT en Kiwa.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.