Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2012, 24576 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2012, 24576 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op de artikelen 4, 5 en 19, eerste lid, van het Kaderbesluit EZ-subsidies;
Besluit:
In de Subsidieregeling innoveren wordt na hoofdstuk 5b een hoofdstuk ingevoegd, luidende:
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
een door een kennisinstelling verrichte activiteit, bestaande uit het, al dan niet op basis van te verrichten nader onderzoek, beantwoorden van een toepassingsgerichte kennisvraag van een MKB-ondernemer gericht op het versterken van innovatie op het gebied van elektrische mobiliteit, uitgaande van voor de ondernemer nieuwe kennis met betrekking tot de ontwikkeling van producten, productieprocessen, diensten of bijdragen aan een business case, zoals het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoek, literatuurstudie, testwerk en algemeen marktonderzoek, het opstellen van een innovatie- of marktstrategie, en het ontwikkelen of vernieuwen van producten of processen. Geen kennisoverdrachtproject is in ieder geval een project waarbij de beantwoording van een toepassingsgerichte kennisvraag plaatsvindt door het leveren van goederen, het geven van cursussen, het verrichten van activiteiten op het gebied van verkoop van producten of diensten, zoals het ontwikkelen en vervaardigen van marketinginstrumenten en verkoopondersteunend promotiemateriaal, de automatisering van boekhouding en procesautomatisering, het uitvoeren van octrooionderzoek of octrooiaanvraag door de kennisinstellingen alsmede organisatieonderzoek en duurzaamheidsonderzoek, of sociale innovatie;
a) elektrische voertuigen;
b) elektrische vaartuigen;
c) elektrische oplaadpunten;
d) componenten van elektrische voertuigen, elektrische vaartuigen en elektrische oplaadpunten, die essentieel zijn om elektrisch te rijden, en
e) diensten, die gekoppeld zijn aan elektrische voertuigen, elektrische vaartuigen en elektrische oplaadpunten;
voertuigen voorzien van een elektromotor als hoofdmotor en een accu, eventueel in combinatie met een verbrandingsmotor, waarvan de accu kan worden opgeladen door middel van een oplaadvoorziening buiten het voertuig, niet zijnde een fiets, vorkheftruck, scootmobiel, tram of een metro, en die voldoen aan de volgende eisen:
a) voor voertuigen met kenteken een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer is, of
b) voor voertuigen zonder kenteken een actieradius van ten minste 50 kilometer op een volle accu is, en
c) zijn bestemd voor vervoer over de openbare weg of op bedrijfsterreinen in de open lucht;
vaartuigen bestemd voor personen- of goederenvervoer, die voor de voortstuwing voorzien zijn van uitsluitend een elektromotor of een elektromotor als hoofdmotor, gecombineerd met een verbrandingsmotor (hybride);
oplaadpunten voor het laden van accu's van voer- of vaartuigen, die een elektromotor als hoofdmotor hebben;
een kennisinstelling als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid.
1. De minister verstrekt op aanvraag een innovatievoucher elektrische mobiliteit ter waarde van maximaal € 5000,– (inclusief BTW) aan een MKB-ondernemer die voor eigen rekening en risico producten, processen of diensten – niet zijnde adviezen – verkoopt en levert op het gebied van elektrische mobiliteit.
2. Een innovatievoucher elektrische mobiliteit kan worden ingeleverd bij een kennisinstelling ten behoeve van de uitvoering van een kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit.
3. Per MKB-ondernemer kan één innovatievoucher elektrische mobiliteit worden verstrekt.
1. Bij ministeriële regeling wordt bepaald gedurende welke periodes innovatievouchers elektrische mobiliteit kunnen worden aangevraagd en wordt per periode bepaald hoeveel innovatievouchers elektrische mobiliteit voor binnen dezelfde periode ingediende aanvragen beschikbaar zijn.
2. De minister verdeelt de beschikbare innovatievouchers elektrische mobiliteit in de volgorde van ontvangst van de aanvragen. Indien honorering van alle aanvragen die op één dag zijn ontvangen ertoe zou leiden dat het beschikbare aantal innovatievouchers elektrische mobiliteit zou worden overschreden, stelt de minister de onderlinge rangschikking van deze aanvragen vast door middel van loting.
De minister verstrekt op aanvraag subsidie aan een kennisinstelling die een kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit heeft uitgevoerd en in verband daarmee een geldige innovatievoucher elektrische mobiliteit overlegt.
De subsidie bedraagt het bedrag van de door de kennisinstelling ten behoeve van de uitvoering van een kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit gemaakte kosten, maar niet meer dan € 5000,–.
1. Een aanvraag om subsidie wordt na afloop van het kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit ingediend en wordt behandeld op volgorde van binnenkomst.
2. De aanvraag moet binnen een jaar nadat de innovatievoucher elektrische mobiliteit aan de ondernemer is verstrekt zijn ontvangen. Op een voor het einde van de termijn daartoe ingediend verzoek kan de minister deze termijn eenmalig verlengen met uiterlijk zes maanden.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
's-Gravenhage, 23 november 2012
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Elektrische mobiliteit is een nieuwe economische sector met potentieel grote maatschappelijke relevantie op het gebied van milieu, luchtkwaliteit en energie. Verduurzaming van onze mobiliteit gaat hier hand in hand met economische groei. Veel Nederlandse bedrijven in deze sector zijn startende ondernemers die nieuwe producten en/of diensten in de markt zetten. Startende midden- en kleinbedrijf (MKB) ondernemers hebben vaak weinig of geen middelen voor ontwikkeling van kennis en business cases, en vinden over het algemeen ook niet makkelijk de weg naar de benodigde kennis en ondersteuning. Dit remt deze bedrijven in hun innovatiekracht en mogelijkheden tot opschalen in deze nieuwe markt.
Met de onderhavige wijziging van de Subsidieregeling innoveren (hierna: regeling) wordt beoogd om via het stimuleren van kruisbestuiving tussen het MKB bedrijfsleven en kennisinstellingen het innovatief vermogen van de Nederlandse economie en het verdienpotentieel van het MKB daarbinnen te versterken. Deze regeling is de tegenprestatie, die de overheid levert in het kader van de Green Deal Versnelling Innovatie MKB-bedrijven elektrische mobiliteit, die op 11 oktober 2012 is ondertekend door D-Incert, Stichting Syntens, de vereniging DOET en Federatie AutomotiveNL.
Kennisuitwisseling tussen ondernemingen uit het MKB en kennisinstellingen verloopt in Nederland niet optimaal. MKB-ondernemers maken lang niet genoeg gebruik van kennis die bij kennisinstellingen aanwezig is. Terwijl deze kennis juist een belangrijke rol kan spelen bij het ontwikkelen van nieuwe producten, processen of diensten. Met het verstrekken van innovatievouchers elektrische mobiliteit wordt de MKB-ondernemer gestimuleerd meer gebruik te maken van deze kennis.
Een innovatievoucher elektrische mobiliteit is een tegoedbon, uitgegeven door het ministerie van Economische Zaken voor een ondernemer uit het MKB. De ondernemer kan deze tegoedbon gebruiken om een kennisvraag elektrische mobiliteit te laten beantwoorden door een publieke kennisinstelling uit binnen- of buitenland. Ook kunnen ondernemers terecht bij enkele R&D afdelingen van grote bedrijven. Bij de beantwoording van de kennisvragen elektrische mobiliteit gaat het om overdracht van voor de ondernemer nieuwe kennis die hij kan gebruiken voor de vernieuwing van een product, productieproces of dienst.
De innovatievoucher elektrische mobiliteit is maximaal € 5000 (inclusief BTW) waard en iedere MKB-ondernemer kan deze eenmalig krijgen. De innovatievoucher is bedoeld om de eerste kennismaking met een kennisinstelling te stimuleren.
Een MKB-ondernemer kan bij Agentschap NL een innovatievoucher elektrische mobiliteit aanvragen voor een relevante kennisvraag, te stellen aan een kennisinstelling. Agentschap NL toetst de aanvraag op de aspecten MKB’erschap, de-minimissteun, en de relevantie van de kennisvraag. De MKB-ondernemer kan in het kader van vraagarticulatie een kennismakelaar inschakelen, die hem ondersteunt in het formuleren van zijn kennisvraag. Te denken valt hierbij aan een van de vier partijen, die de Green Deal Versnelling Innovatie MKB-bedrijven elektrische mobiliteit hebben afgesloten; Syntens en de brancheorganisaties zijn deskundig en die weten ook de weg naar de kennisinstellingen en kunnen aanvragers eventueel in contact brengen met relevante instituten. Ook andere kennismakelaars kunnen worden ingeschakeld.
Met de kennisvraag kan het MKB bedrijf terecht bij een kennisinstelling. Na afloop van het kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit en binnen 12 maanden nadat de innovatievoucher elektrische mobiliteit aan de MKB-ondernemer is verstrekt dient de kennisinstelling een subsidieaanvraag in bij Agentschap NL, die op volgorde van binnenkomst uitbetaalt. Er kan een keer een verlenging van 6 maanden worden aangevraagd, mits de kennisinstelling is begonnen aan de opdracht. De ingediende aanvragen zullen steekproefsgewijs worden gecontroleerd.
Deze regeling brengt administratieve lasten met zich mee voor de bedrijven die ervan willen profiteren; zij moeten een innovatievoucher elektrische mobiliteit aanvragen en in de vervolgfase die innovatievoucher overhandigen aan de kennisinstelling die zij benaderen met hun kennisvraag. Er zijn ook administratieve lasten voor deze kennisinstellingen; zij moeten de innovatievoucher elektrische mobiliteit na afloop declareren bij Agentschap NL.
De administratieve lasten zijn zo laag mogelijk gehouden; er wordt bijvoorbeeld niet om medewerking aan een evaluatie gevraagd. Bij (maximaal) 100 deelnemende bedrijven en betrokken kennisinstellingen zijn de administratieve lasten in totaal naar schatting 6.544 euro, dus 65 euro per traject. Afgezet tegen het totale subsidiebedrag betekent dit een administratieve lastendruk van 1,3%. Er zijn geen andere vormen van regeldruk (inhoudelijke nalevingskosten of toezichtslasten) aan de orde.
De faciliteit valt onder de voor de betrokken MKB-ondernemer relevante de-minimisverordening. Geen innovatievoucher elektrische mobiliteit wordt verstrekt als het betrokken de-minimis plafond bereikt is.
In deze artikel wordt een aantal begrippen, dat wordt gebruikt in hoofdstuk 5c, gedefinieerd.
De minister verstrekt op aanvraag een innovatievoucher elektrische mobiliteit ter waarde van maximaal 5.000 euro (inclusief BTW) aan een MKB-ondernemer die een kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit wenst te laten uitvoeren door een kennisinstelling. Deze innovatievoucher dient als (gedeeltelijke) vergoeding voor de werkzaamheden van de kennisinstelling.
Omdat gebruik wordt gemaakt van Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van Europese Gemeenschappen van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op de-minimissteun (Pb EG 2006, L379), zal geen innovatievoucher elektrische mobiliteit worden verstrekt als het de-minimis plafond bereikt is.
In de Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2013 zal worden bepaald wanneer innovatievouchers elektrische mobiliteit kunnen worden aangevraagd en hoeveel innovatievouchers beschikbaar zijn in deze periode.
De innovatievouchers elektrische mobiliteit worden verstrekt in volgorde van ontvangst van de aanvragen, met dien verstande dat, wanneer de aanvrager voor innovatievoucher de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop Agentschap NL een volledige aanvraag heeft ontvangen, als datum van ontvangst van de aanvraag tot verstrekking van een innovatievoucher geldt. Omdat het mogelijk is dat het subsidieplafond op een dag meerdere aanvragers kan treffen is een bepaling opgenomen om door middel van een loting de rangorde te regelen.
Op de innovatievoucher elektrische mobiliteit zal worden aangegeven voor welke datum de kennisinstelling de innovatievoucher bij Agentschap NL moet indienen om subsidie te ontvangen. Als de innovatievoucher na die datum wordt ingediend, is de aanvraag ongeldig.
De gebruikelijke procedure is dat een kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit binnen twaalf maanden na afgifte van de innovatievoucher kan worden uitgevoerd. Eenmalige verlenging van deze termijn met uiterlijk zes maanden is mogelijk indien voor het verstrijken van de geldigheidstermijn daartoe een verzoek wordt ingediend.
De subsidie bedraagt maximaal € 5.000 (inclusief BTW) per kennisoverdrachtproject elektrische mobiliteit.
Aanvraagformulieren voor een innovatievoucher elektrische mobiliteit of voor een subsidie aan kennisinstelling zijn vastgesteld respectievelijk in bijlage 1 en bijlage 2 bij de regeling. De digitale versie van de formulieren is te vinden op www.agentschapnl.nl/voucherelektrischemobiliteit.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013. Hiermee wordt afgeweken van het systeem van Vaste Verandermomenten voor wat betreft het uitgangspunt dat de regelgeving minimaal twee maanden voorafgaande aan de inwerkingtreding wordt gepubliceerd. De reden hiervoor is dat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van de onderhavige regeling.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-24576.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.