Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 19 november 2012, nr. IENM/BSK-2012/222036, houdende wijziging van de Regeling spoorverkeer in verband met de invoering van een afrembord ten behoeve van de aankondiging van het tunnel entreesnelheidsbord voor goederentreinen

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 20 van het Besluit spoorverkeer;

Besluit:

ARTIKEL I

Bijlage 4 van de Regeling spoorverkeer wordt als volgt gewijzigd:

1. In hoofdstuk 5 komt regel met nummer 280 te luiden:

280

Wit licht

Voorbijrijden toegestaan en snelheid zodanig begrenzen dat bij het eerstvolgende sein nr. 281 de door dat sein aangegeven snelheid niet wordt overschreden.

Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen en van treinen die door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen.

2. In hoofdstuk 5 wordt na regel met nummer 280 een regel ingevoegd, luidende

286

Snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid. Deze snelheid moet bereikt zijn bij het eerstvolgende sein nr. 281.

Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen en van treinen die door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen.

3. In hoofdstuk 5 vervallen de regels met de nummers 284 en 285.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2012.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

TOELICHTING

Met onderhavige wijziging van de Regeling spoorverkeer wordt bijlage 4 bij deze regeling en de daarin opgenomen seinen aangepast.

Bijlage 4 kent op een aantal plaatsen borden die de toegestane snelheid voorschrijven. Omdat de machinist alvorens deze snelheid te kunnen realiseren de snelheid moet hebben verminderd, wordt de machinist in het algemeen tevoren met behulp van een vooraankondigingssein gewaarschuwd. Bijlage 4 kent daarom seinen ter waarschuwing die voorschrijven de snelheid te verminderen (voorbeeld seinen 313 en 334 zijn vooraankondigingen voor seinen 314, resp. 335). Sein 281 mist een dergelijke vooraankondiging. Daarom ziet de nu opgenomen wijziging in de eerste plaats op de toevoeging van een nieuw afrembord ten behoeve van de aankondiging van het tunnel entreesnelheidsbord in situaties waarbij er geen G-sein (sein 280) geplaatst is. De doelstelling is om dit nieuwe bord direct toe te passen bij de Drontermeertunnel op de Hanzelijn, dat wil zeggen voor indienststelling van 9 december 2012. Het voorgestelde afrembord attendeert de machinist op de juiste entreesnelheid en geeft de machinist een vooraankondiging (‘remopdracht’) voor de entreesnelheid van de tunnel.

In de tweede plaats herstelt de opgenomen wijziging de oorspronkelijke aanwijzing dat het G-sein tevens de nadering van een tunnel entreesnelheidsbord aankondigt.

Tot slot worden nog twee seinen geschrapt waaraan geen behoefte meer bestaat. Dit betreft de ATB-tunnelseinen nr. 284 en nr. 285. Van beide ATB-tunnelseinen is in 1996 door Railned Spoorveiligheid al aangegeven dat deze seinen geen praktisch nut meer hebben. Voor inwerkingtreding van onderhavige wijziging zullen alle bestaande ATB-tunnelseinen (Willemsspoortunnel en Hemtunnel) gesaneerd zijn.

Deze wijziging van bijlage 4 van de Regeling spoorverkeer heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten en bedrijfseffecten van burgers en bedrijven.

Deze wijziging van de Regeling spoorverkeer is bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voorgelegd voor een uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets. Van de zijde van ILT is medegedeeld geen bezwaar tegen de voorgenomen wijziging te hebben.

Voorts is deze wijziging ter consultatie voorgelegd aan het Overleg Infrastructuur en Milieu. Van de zijde van KNV Spoorgoederenvervoer, Stichting Railalert, Stichting Veiligheid en Vakmanschap Railvervoer (VVRV) en Voestalpine Railpro is instemmend gereageerd op de voorgestelde wijziging met betrekking tot sein 286. Naar aanleiding van de door KNV Spoorgoederenvervoer gemaakte opmerking met betrekking tot sein 280, is de toelichtende tekst bij sein 280 verduidelijkt.

Onderhavige wijziging treedt in werking met ingang van 1 december 2012. Hiermee wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten (zowel de minimum termijn tussen publicatie en inwerkingtreding als de inwerkingtredingsdata). Dit is echter noodzakelijk omdat het om spoed- en reparatieregelgeving gaat, aangezien de nieuw aangelegde Hanzelijn, waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd, met ingang van 9 december 2012 in dienst wordt gesteld. De nieuwe seinen zullen worden toegepast bij de Drontermeertunnel op de Hanzelijn.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

Naar boven