Logo Ede
Bestemmingsplan Parklaan gewijzigd vastgesteld, Ede

Op 27 september 2012 heeft de gemeenteraad van Ede het bestemmingsplan ‘Parklaan’, met nummer NL.IMRO.0228.BP2011EDEO0001-0302, in Ede gewijzigd vastgesteld.

Inzage

U kunt het plan en de daarbij behorende stukken van donderdag 15 november tot en met woensdag 19 december 2012 inzien bij de balie Bouwen, Wonen en Milieu in het Raadhuis De Doelen, ingang Achterdoelen aan het Raadhuisplein 2 in Ede.

Vanwege de feestdagen kunt u het plan en de daarbij behorende stukken van donderdag 20 december tot en met woensdag 26 december 2012 inzien bij de balie Publiekszaken in het Raadhuis Publiekszaken aan het Raadhuisplein 3 in Ede. Door de feestdagen heeft de balie Publiekszaken gewijzigde openingstijden. U wordt geadviseerd de website en Ede Stad in de gaten te houden.

Online kunt u terecht op www.ede.nl/gemeente/actueel/bekendmakingen/bestemmingsplannen-2012/

Hier vindt u deze bekendmaking terug en een directe link naar het plan. Daarnaast kunt u het plan inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Gebied en gevolg

Het Functioneel Ontwerp Parklaan is op 30 juni 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. In het Functioneel Ontwerp is vastgelegd waar de Parklaan komt te liggen, hoe de weg wordt vormgegeven (wegvakken, kruispunten, fiets- en voetgangersvoorzieningen) en hoe de weg landschappelijk en stedenbouwkundig wordt ingepast. Het bestemmingsplan Parklaan is de juridisch planologische vertaling van het Functioneel Ontwerp Parklaan.

Het plangebied van de Parklaan is een langgerekt gebied dat zich uitstrekt vanaf de afrit Ede-Wageningen aan de A12 bij het knooppunt De Poortwachter in het zuidwesten tot de aansluiting met de N224 aan de noordoostzijde van Ede. Het tracé van de Parklaan heeft een lengte van circa 5,5 kilometer. In het Functioneel Ontwerp is de Parklaan onderverdeeld in zeven wegvakken. Deze wegvakken zijn ook vertaald in het bestemmingsplan.

Door de realisatie van de Parklaan wordt het huidige hoofdwegennet (Dreeslaan, Klinkenbergerweg, Emmalaan/Tooroplaan en Zandlaan/Frans Halslaan) ontlast. Ook wordt gezorgd voor een goede bereikbaarheid en ontsluiting van de bestaande voorzieningen en toekomstige ontwikkelingen in Ede-Oost. De Parklaan wordt daarmee een belangrijk onderdeel van de hoofdwegenstructuur van Ede.

MER

Er is een tweetal aanvullingen op het MER opgesteld ten behoeve van het bestemmingsplan Parklaan. De aanvullingen bevatten meer gedetailleerde milieu-informatie over de gekozen ontsluitingstructuur van de Parklaan. De resultaten uit deze aanvullingen alsmede het advies van de commissie voor de m.e.r. zijn verwerkt in het definitieve besluit. Het MER ligt tevens bij het bestemmingsplan ter inzage.

Wijzigingen in bestemmingsplan

De wijzigingen in het ontwerpbestemmingsplan betreffen puntsgewijs en samengevat de volgende:

Geluidsscherm Bovenbuurtweg en Hoekelumsebrinkweg

Planregel

Binnen de bestemming ‘Groen’ (artikel 3) is artikel 3.2.2 onder a gewijzigd:

De bouwhoogte van geluidwerende voorzieningen mag niet meer bedragen dan 4,5 m.

Binnen de bestemming ‘Verkeer’ (artikel 6) is artikel 6.2.2 onder b gewijzigd:

De bouwhoogte van geluidwerende voorzieningen mag niet meer bedragen dan 4,5 m.

Toelichting

Vanwege het realiseren van een geluidswerende voorziening ter hoogte van de Bovenbuurtweg en de Hoekelumsebrinkweg is hoofdstuk 4.1 aangepast. Het betreft met name de tabel met huisnummering die is opgenomen in deze paragraaf.

Verbreding fietspad Edeseweg

Naar aanleiding van veel zienswijzen over de breedte van het fietspad langs de Edeseweg is het ontwerp van de Parklaan aangepast. Het tweerichtingenfietspad langs de Edeseweg, tussen de Zandlaan en het viaduct onder de A12 zal 4,5 meter breed worden. Dit is mogelijk door het ontwerp van de Parklaan hier te optimaliseren. Deze optimalisatie past binnen de bestemmingsgrenzen voor het verkeer. De verbeelding hoeft niet te worden aangepast.

Wijzigingsbevoegdheid ter hoogte van de N224

Planregel

Binnen de bestemming ‘Natuur’ (artikel 4) is de wijzigingsbevoegdheid als volgt gewijzigd:

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd met toepassing van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening de in het plan opgenomen gronden ter plaatse van de aanduiding 'Wro-zone - wijzigingsgebied' te wijzigen in de bestemmingen 'Verkeer’ zoals genoemd in artikel 6 en ‘Natuur' zoals genoemd in artikel 4 met inachtneming van de voorwaarden dat:

  • a de wettelijke toetsing aan natuurwetgeving heeft plaatsgevonden;

  • b de te verplaatsen weg landschappelijk wordt ingepast;

  • c er geen bezwaren zijn vanuit verkeersveiligheid;

  • d de oppervlakte van de bestemming 'Natuur' niet minder bedraagt dan 1.431 m2.

Binnen de bestemming ‘Verkeer’ (artikel 6) is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen:

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd met toepassing van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening de in het plan opgenomen gronden ter plaatse van de aanduiding 'Wro-zone - wijzigingsgebied' te wijzigen in de bestemmingen 'Natuur’ zoals genoemd in artikel 4 en ‘Verkeer’ zoals genoemd in artikel 6 met inachtneming van de voorwaarden dat:

  • a de wettelijke toetsing aan natuurwetgeving heeft plaatsgevonden;

  • b de te verplaatsen weg landschappelijk wordt ingepast;

  • c er geen bezwaren zijn vanuit verkeersveiligheid;

  • d de oppervlakte van de bestemming 'Natuur' niet minder bedraagt dan 1.431 m2.

Opnemen van faunabuizen en/of dassentunnels

Voor de volledigheid en ter verduidelijking is in de plantoelichting in hoofdstuk 4.4. een kaart opgenomen met zoekgebieden waar de faunabuizen en/of dassentunnels gerealiseerd kunnen worden. Het aangegeven van de locaties op de verbeelding van het bestemmingsplan is niet nodig. Binnen de bestemmingen ‘Groen’, ‘Natuur’ en ‘Verkeer’ worden fauna (verbindings)voorzieningen immers al mogelijk gemaakt.

Mitigatiemaatregelen voor stikstofdepositie

Planregel

In artikel 6 ‘Verkeer’ is opgenomen dat de bestemming ‘Verkeer’ niet eerder verwezenlijkt mag worden voordat de maatregelen zoals genoemd in de ‘Aanvulling natuurtoets Parklaan stikstofdepositie (2012)’ genomen zijn.

Toelichting

In de toelichting is opgenomen in paragraaf 4.4.2 dat de bestemming ‘Verkeer’ niet eerder verwezenlijkt mag worden voordat de maatregelen zoals genoemd in de ‘Aanvulling natuurtoets Parklaan stikstofdepositie (2012)’ genomen zijn.

Het bosje bij de Stevinkazerne

Verbeelding

Op de verbeelding is de grens van het bestemmingsvlak ‘Verkeer’ ter hoogte van het Bosje van Stevin 4,5 meter verder van de Nieuwe Kazernelaan gelegd. De bestemmingsgrens is 6 m naar beneden gelegd. In deze wijziging is de toezegging zoals is besproken tijdens de raadsvergadering van 27 september 2012 meegenomen.

Tuin aan de Zandlaan

Verbeelding

Ter hoogte van de woning aan de Zandlaan het gedeelte van het perceel met de bestemming ‘Verkeer’ gewijzigd in de bestemming ‘Tuin’.

Verduidelijking nut en noodzaak

Naar aanleiding van een groot aantal zienswijzen en het advies van de Commissie voor de m.e.r. heeft het ingenieursbureau DHV op verzoek van de gemeente een notitie geschreven met een verkeerskundige toelichting op de verkeerscijfers die bij het ontwerpbestemmingsplan zijn gevoegd. Deze notitie Doelmatigheid en Fasering Parklaan is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd.

Een samenvatting van de notitie is opgenomen in paragraaf 1.2 van de plantoelichting.

Realisatie ‘knip’ tussen de Sysseltselaan en de Ceelman van Ommerenweg

Verbeelding

Op de verbeelding is de ‘knip’ planologisch vertaald door de bestemming ‘Verkeer-Verblijfsgebied’ op de Nieuwe Kazernelaan tussen de Sysseltselaan en de Ceelman van Ommerenweg te versmallen tot de breedte van een tweerichtingenfietspad en tevens de bestemming ‘Groen’ op te nemen.

Daarnaast is een aantal ambtshalve wijzigingen doorgevoerd in het bestemmingsplan.

Zo is de toelichting op een aantal plaatsen redactioneel en tekstueel ambtshalve aangepast, verduidelijkt en/of geactualiseerd. Het gaat hierbij om ondergeschikte wijzigingen. Tevens is er een aantal inhoudelijke wijzigingen.

In de Nota van Wijzigingen, die als bijlage bij het bestemmingsplan is gevoegd, kunt u de wijzigingen op meer detailniveau bekijken.

Beroep

Bent u belanghebbende? Dan kunt u tijdens de inzageperiode schriftelijk beroep instellen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit kan alleen wanneer u op tijd een zienswijze op het ontwerpplan heeft ingediend, of aan kunt tonen dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest. Ook kunt u beroep instellen, indien u het niet eens bent met een of meerdere door de raad in het plan opgenomen wijzigingen.

Daarnaast kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zonder een dergelijk verzoek, treedt het vastgestelde plan in werking direct na afloop van de beroepstermijn. Als naast het beroepschrift een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Zowel het beroepsschrift als het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar: Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Crisis- en herstelwet

Op deze procedure is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dat betekent dat belanghebbenden in het beroepsschrift de beroepsgronden moeten aangeven. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in een eventueel beroepsschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Ede, 14 november 2012

Naar boven