Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 25 oktober 2012, nr. IENM/BSK-2012/207727, houdende wijziging van de Regeling markttoezicht registerloodsen

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 4 van de Regeling markttoezicht registerloodsen komt te luiden:

Artikel 4. Correctiefactor

De correctiefactor, bedoeld in artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet, die bij de vaststelling van de loodsgeldtarieven in acht wordt genomen, bedraagt met betrekking tot de tarieven voor 2013 ten aanzien van:

  • a. het zeehavengebied Delfzijl/Eemshaven ten minste 4,58%;

  • b. het zeehavengebied Harlingen-Terschelling ten minste 0,00%;

  • c. het zeehavengebied Den Helder ten minste 4,02%;

  • d. het zeehavengebied Amsterdam-IJmond ten minste 0,13%;

  • e. het zeehavengebied Rotterdam-Rijnmond - 0,36%; en

  • f. het zeehavengebied Scheldemonden ten minste 0,84%.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Doel van de wijziging

Doel van de wijziging van de Regeling markttoezicht registerloodsen is de implementatie van het advies van de Nationale Havenraad over de nieuwe aanpak van de afbouw van de kruisfinanciering van 4 november 2010 voor het jaar 2013. Hierbij wordt rekening gehouden met het vervolgadvies d.d. 21 maart 2012 van de gebruikers van loodsdiensten in Nederland en de Nederlandse zeehavenbeheerders1 (vervolg: sector) over een nieuwe loodsgeldtariefstructuur.

Beide adviezen zijn voorbereid door de Werkgroep Tarieven Loodsgeld 2 (WTL2) en door de minister van Infrastructuur en Milieu overgenomen2.

Toelichting

Het advies van de Nationale Havenraad van 4 november 2010 geeft aan in welke mate er in de zeehavenregio’s nog kruisfinanciering moet worden afgebouwd om tot een meer marktconforme en meer evenwichtige loodsgeldtariefstelling te komen. In het jaar 2013 gelden dezelfde afbouwpercentages als in 2012 met uitzondering voor de zeehavengebieden Harlingen-Terschelling en Scheldemonden. Als gevolg van het vervolgadvies van de sector van 21 maart 2012 over een nieuwe loodsgeldtariefstructuur wijzigen de afbouwpercentages voor deze zeehavengebieden ten opzichte van 2012. Voor het zeehavengebied Harlingen-Terschelling luidt het afbouwpercentage in 2013 0,00% in plaats van 7,62%. Voor het zeehavengebied Scheldemonden luidt het afbouwpercentage in 2013 0,84% in plaats van 1,36%.

De afbouwpercentages worden opgenomen in de Regeling markttoezicht registerloodsen.

Administratieve lasten

Deze regeling brengt geen lasten met zich voor burgers en bedrijfsleven, noch leidt deze regeling tot een verhoging van de uitvoeringslasten aangezien de handhaving hiervan zal worden gerealiseerd binnen de bestaande wetgeving.

Inwerkingtreding

Omdat de afbouwpercentages (de correctiefactor) ingevolge de Loodsenwet moeten worden toegepast in het jaar voorafgaande aan het desbetreffende tariefjaar (in dit geval 2013), en voordat de Nederlandse Mededingingsautoriteit het tariefbesluit neemt in november 2012, moet de regeling voor dat moment in werking treden.

Om deze reden kan het vaste verandermoment van 1 januari 2013 niet worden afgewacht.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.


X Noot
1

Vertegenwoordigd door de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, de Vereniging van Nederlandse Stuwadoors, Havenbedrijf Rotterdam NV, Haven Amsterdam, Zeeland Seaports, Groningen Seaports en Zeehaven Harlingen.

X Noot
2

Kamerstukken II 2010/11, 30 490, nr. 20 en Kamerstukken II 2011/12, 30 490, nr. 23.

Naar boven