Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 12 oktober 2012, nr. IENM/BSK-2012/200261 tot wijziging van de Regeling kentekens en kentekenplaten met betrekking tot de kentekenplaat voor voertuigcategorie L5e

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 40, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 2, tweede lid, van het Kentekenreglement;

Besluit:

ARTIKEL I

Het bijschrift bij modellen 27.10A, 27.10B en 27.10C van de bijlage van de Regeling kentekens en kentekenplaten komt telkens te luiden: Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen (WVW 1994 art. 36 en 37) en op verzoek voor voertuigcategorie L5e bedoeld in richtlijn nr 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad (PbEG L 124).

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Algemeen

Met de onderhavige wijziging van de Regeling kentekens en kentekenplaten (hierna: de regeling) is het mogelijk gemaakt om op voertuigen die vallen onder de voertuigcategorie L5e (bijvoorbeeld de Piaggio) van richtlijn nr 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad (PbEG L 124) in plaats van modellen 27.1 en 27.2 (personenautokentekenplaat) tevens, op vrijwillige basis, model 27.10 (motorfietskentekenplaat) aan te brengen. Voorheen kregen driewielige motorrijtuigen van de voertuigcategorie L5e, volgens de regeling personenautokentekenplaten, omdat deze voertuigen volgens de nationale regelgeving vallen onder de categorie personenauto’s. Omdat de bouw van het voertuig voor sommige modellen van deze categorie echter meer lijkt op een motorfiets op twee wielen is het voor deze voertuigcategorie wenselijk om ook de kleinere motorfietskentekenplaat toe te kunnen passen die nu voor de tweewielige motorfietsen (categorie L3e van de richtlijn) wordt gebruikt. Dit is tevens in lijn met de implementatie van de Derde Rijbewijs Richtlijn1 waarin voor de categorie L5e (voor nieuwe gevallen) een A-rijbewijs nodig zal zijn in plaats van een B-rijbewijs.

Kentekenhouders die aangeven een voorkeur te hebben voor een motorfietskentekenplaat (modellen 27.10 van de bijlage bij de regeling) ten behoeve van hun motorrijtuig met drie wielen (voertuigcategorie L5e), kunnen een dergelijke kentekenplaat aanschaffen bij de erkende kentekenplaatfabrikanten. Omwisseling is uitdrukkelijk niet verplicht en vindt plaats op vrijwillige basis en voor rekening van de kentekenhouder. Bij de eerste afgifte van kentekenplaat is het thans mogelijk om te kiezen uit de twee soorten kentekenplaten.

Administratieve lasten en bedrijfseffecten

Deze wijziging heeft geen administratieve lasten tot gevolg.

De bedrijfseffecten zijn zeer beperkt. Dit betreft slechts het kennis nemen van de nieuwe regelgeving door de erkende kentekenplaatfabrikanten. De RDW zal richting deze bedrijven communiceren dat zij voor de categorie voertuigen L5e thans ook de motorfietskentekenplaat mogen afgeven. Er zijn 356 erkende kentekenplaatfabrikanten. Er wordt uitgegaan van 10 minuten om kennis te nemen van de gewijzigde regelgeving tegen een normtarief van € 37. De bedrijfseffecten komen daarmee op een bedrag van € 2.195.

Vaste-verandermomenten

Er is voldaan aan de eisen van de vaste-verandermomenten. De regeling is gepubliceerd voor 1 november 2012 en treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.


X Noot
1

Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (Pb L 403).

Naar boven