Instelling BVG Reduced Light A ten behoeve van vliegen met nachtzichtapparatuur (najaar 2012)

24 september 2012

Nr. MLA/155/2012

De Minister van Defensie

Gelezen de verzoeken van de commandant van de vliegbasis Leeuwarden en van de commandant van de vliegbasis Volkel van 27 maart 2012;

Gelet op de artikelen 8 en 9 Luchtverkeersreglement;

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van het oefenen met nachtzichtapparatuur door jachtvliegtuigen wordt als oefengebied het bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) aangewezen, te noemen BVG Reduced Light A. Dit gebied wordt begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    van 53°40'00.00"N 006°30’00.00"E naar 53°33’38.00"N 006°36’24.00"E, naar 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E, naar 53°30'15.00"N 006°44'30.00"E, naar 53°24'37.00"N 006°36'30.00"E, naar 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E, naar 52°43'30.00"N 004°33'40.00"E, naar 52°45'25.00"N 004°28'03.00"E, naar 52°48'19.15"N 004°21'00.00"E, naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E, naar 53°06'10.00"N 004°30'56.00"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, via een cirkelboog met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E en een straal van 12 nautische mijl met de wijzers van de klok naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E, naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, via een cirkelboog met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E en een straal van 8 nautische mijl met de wijzers van de klok naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E en terug naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, van FL 065 tot FL 095 met uitzondering van de gebieden EHR 2, EHR 4, EHR 8 en EHD 49 (indien als actief gemeld)(zie figuur).

    BVG Reduced Light A

    BVG Reduced Light A

  • 2. Het BVG Reduced Light A, genoemd in het eerste lid, is van kracht op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    Week 44

    maandag 29 oktober 2012 van 17:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 30 oktober 2012 van 17:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 31 oktober 2012 van 17:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 1 november 2012 van 17:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 45

    maandag 5 november 2012 van 15:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 6 november 2012 van 15:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 7 november 2012 van 15:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 8 november 2012 van 15:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 47

    maandag 19 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 20 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 21 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 22 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 48

    maandag 26 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 27 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 28 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 29 november 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 50

    maandag 10 december 2012 van 17:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 11 december 2012 van 17:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 12 december 2012 van 17:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 13 december 2012 van 17:30 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 51

    maandag 17 december 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 18 december 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 19 december 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 20 december 2012 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd.

Artikel 2

Voor het gebruik van het BVG Reduced Light A gelden de volgende regels:

  • a. het BVG Reduced Light A is alleen toegankelijk voor aan de oefening deelnemende eenheden;

  • b. het AOCS NM geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders het BVG Reduced Light A binnen te vliegen;

  • c. binnen het BVG Reduced Light A dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S;

  • d. binnen het BVG Reduced Light A onderhouden gezagvoerders continu tweezijdig radiocontact met het AOCS NM;

  • e. binnen het BVG Reduced Light A handhaven gezagvoerders VMC (vliegzicht 8 kilometer en vrij van wolken);

  • f. binnen het BVG Reduced Light A passen gezagvoerders in voorkomend geval de juiste afbreekregels toe;

  • g. met betrekking tot de separatie van luchtverkeer in het BVG Reduced Light A en civiel luchtverkeer gebruikmakend van het civiele ATS-routenetwerk binnen de Amsterdam FIR geldt dat het “Shaded Area principe”, waarbij OAT en GAT luchtverkeer tot aan de rand van het BVG mogen opereren en OAT 5 nautische mijl of 1000 voet vrij blijft van GAT, onverkort van toepassing is. Voor de separatie ten opzichte van luchtverkeer buiten de Amsterdam FIR geldt de reguliere separatie waarbij aan beide zijden van de BVG-grens een buffer van 2,5 nautische mijl wordt gehanteerd.

Artikel 3

Onverminderd hetgeen wordt bepaald in artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen het BVG Reduced Light A kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LVL en AOCS NM LGL onder door het AOCS NM LGL te stellen voorwaarden.

Artikel 4

Het AOCS NM is verantwoordelijk voor het binnen het BVG Reduced Light A houden van het onder zijn begeleiding staande, deelnemende luchtverkeer.

Artikel 5

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, van deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 6

Deze beschikking treedt in werking met ingang van de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 21 december 2012.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, C.J. Lorraine Commodore

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Directie Juridische Zaken, Postbus 20701, 2500 ES ’s-Gravenhage. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

De vliegers van de Koninklijke Luchtmacht dienen te worden getraind in het vliegen bij duisternis waarbij gebruik wordt gemaakt van nachtzichtapparatuur. Gebruik van deze nachtzichtapparatuur (Night Vision Goggles) maakt het voeren van navigatieverlichting aan het luchtvaartuig onwenselijk in verband met verblinding van vliegers die nachtzichtapparatuur gebruiken. In de luchtvaartwetgeving is het vliegen zonder navigatieverlichting slechts toegestaan in speciaal gereserveerde oefengebieden of in voor dat doel gereserveerd luchtruim, zogenaamde bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s). In het kader van deze oefening waarbij vliegoperaties plaatsvinden met “Reduced Light Settings”, is het derhalve noodzakelijk luchtruim te reserveren voor het aan deze oefening deelnemende luchtverkeer waarbij onder Visual Flight Rules/Visual Meteorological Conditions (VFR/VMC) Night Vision Goggles (NVG)-operaties boven land worden beoefend met “Reduced Light Settings”.

Het is echter mogelijk dat gedurende de omschreven tijden luchtverkeer om operationele redenen het BVG moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen het BVG te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LVL en AOCS NM LGL onder door het AOCS NM LGL te stellen voorwaarden.

De oefening vindt plaats op een hoogte tussen flight level 65 (1950 meter) en flight level 95 (3135 meter). Door het aanhouden van voornoemde hoogte zullen geen significante verstoringen plaatsvinden op, onder het BVG Reduced Light A liggende, Natura 2000-gebieden.

Naar boven