Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 12 september 2012, nr. IENM/BSK-2012/177105 houdende wijziging van de Regeling tachograafkaarten in verband met de termijn van gegevensoverdracht naar de bedrijfsvestiging en de handmatige invoer van gegevens

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 2.4:1, zesde lid, 2.4:12, onder f, en 2.4:13, eerste lid, van het Arbeidstijdenbesluit vervoer;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tachograafkaarten wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 10 komt te luiden:

De bestuurder tekent, indien hij niet bij het voertuig is en hij zijn bestuurderskaart vanwege verlies, diefstal, een defect of beschadiging niet kan gebruiken, op de afdruk van de gegevens uit het controleapparaat de in artikel 15, derde lid, tweede streepje, onder b, c en d, van verordening (EEG) nr. 3821/85 aangegeven tijdgroepen met de hand leesbaar op zonder dat die afdruk wordt bevuild, onmiddellijk nadat hij bij het voertuig aanwezig is.

B

In artikel 11, eerste en tweede lid, wordt ‘elke drie maanden’ telkens vervangen door: elke 90 dagen, en ‘elke drie weken’ telkens vervangen door: elke 28 dagen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

In de Regeling tachograafkaarten worden artikelen 10 en 11 gewijzigd. Het betreft de plichten van de werkgever en de bestuurder tot uitprinten en handmatige invoer van rij- en rusttijdengegevens in de tachograaf (artikel 10) en de termijn voor het periodiek uit de tachograaf downloaden van die gegevens (artikel 11). Het betreft aanpassingen in verband met Europese regelgeving.

Artikel 10

In artikel 10 vervallen het eerste, tweede lid en vierde lid.

Het eerste lid regelde de plicht om aan het begin van de rit een uitdraai te maken van gegevens in het controleapparaat en deze te ondertekenen in het geval dat de chauffeur niet in het bezit is van een bestuurderskaart of die kaart gebrekkig werkt (de zogenaamde print-out plicht). Deze plicht om aan het begin van de rit een uitdraai te maken wordt na inwerkingtreding van Verordening (EG) nr. 561/2006 geregeld in het daarmee gewijzigde artikel 15, eerste lid, van Verordening (EG) nr. 3821/85.

Het tweede lid regelde de plicht om bepaalde gegevens met betrekking tot zijn eerder verrichte werkzaamheden handmatig in te voeren in de tachograaf op het moment dat de chauffeur aanwezig is bij het voertuig. Dit wordt na inwerkingtreding van Verordening (EG) nr. 561/2006 geregeld in het daarmee gewijzigde artikel 15, tweede lid, tweede alinea van Verordening (EG) nr. 3821/85.

Het vierde lid met betrekking tot de situatie dat meer bestuurders verplicht zijn tot handmatige invoer in het controleapparaat, wordt geregeld in de derde alinea van het gewijzigde artikel 15, tweede lid, van voornoemde verordening.

Het derde lid blijft gehandhaafd in redactioneel gewijzigde vorm als nieuw artikel 10.

Artikel 11

Artikel 11 wordt aangepast aan Verordening (EU) nr. 581/2010 van de Commissie van 1 juli 2010 inzake de minimumtermijnen voor het downloaden van relevante gegevens van voertuigunits en bestuurderskaarten. De maximale termijnen voor het overbrengen van gegevens op de bestuurderskaart en het controleapparaat wordt overeenkomstig de Europese regels gesteld op 28 dagen respectievelijk 90 dagen nadat activiteiten op de kaart zijn geregistreerd. Dit betekent dat bedrijven een langere tijd in acht kunnen nemen voor het downloaden van gegevens op de bestuurderskaart waarvoor tot nu toe deze termijn maximaal 21 dagen bedroeg. De maximale termijn voor het overbrengen van gegevens uit het controleapparaat, ondergaat geen noemenswaardige wijziging (was 3 maanden, wordt: 90 dagen).

Met deze wijziging wordt tegemoet gekomen aan de wensen van de vervoersector en aangesloten bij de ruimere, nieuwe Europese regels.

Administratieve lasten

De administratieve lasten met betrekking tot de digitale tachograaf in het algemeen zijn bepaald in Meetjaar 2007. Op basis van deze regeling gaat het om een beperkte vermindering van de administratieve lasten die gemoeid is met het minder vaak (frequent) downloaden van gegevens uit de tachograaf. Bedrijven kunnen daarmee maximaal tot 28 dagen (met geregistreerde activiteiten) na de vorige download wachten in plaats van drie weken (21 dagen) en dat neemt minder tijd per jaar in beslag.

De verandering van de administratieve lasten van de verlenging van de periode van downloaden van de voertuig unit van 3 maanden naar 90 dagen wordt geacht niet significant te zijn.

Er zijn voor deze activiteiten geen basisgegevens voor het Meetjaar 2007 beschikbaar en derhalve geen nulmetingen bekend.

De vermindering van de administratieve lasten is afhankelijk van de tijd van het downloaden van de kaart en de administratieve handelingen die het bedrijf moet verrichten, het aantal malen dat dit per jaar gebeurd, het aantal chauffeurs, en het uurtarief van de chauffeur. In detail:

  • Vertegenwoordigers van de sector (RDW en CASU) en van de direct betrokken bedrijven (via TLN) hebben aangegeven, dat gemiddeld genomen, de tijd voor het downloaden van de bestuurderskaart 1 - 2 minuten bedraagt. Deze tijd kan in de praktijk niet effectief aan andere werkzaamheden besteed worden. Voor de berekening wordt van een periode van 1 ½ minuut voor het downloaden van de bestuurderskaart aangemerkt.

  • Het bedrijf heeft verder geen administratieve lasten voor het downloaden. De gegevens hoeven verder geen bewerkingen te ondergaan.

  • Gemiddeld uurtarief € 37.

  • het aantal keren dat gedownload moet worden is: 365 (dagen per jaar) / 21 (dagen maximale periode van downloaden).

  • aantal chauffeurs dat onder de regeling valt: 160.000.

De totale administratieve lasten per jaar bedragen bij een maximale download periode van 21 dagen:

1 ½ minuut (tijdsduur) x € 37,– (uurtarief) x 365/21 (aantal keren downloaden per jaar) x 160.000 (chauffeurs) = € 2.572.381.

Bij een verlengde download periode naar maximaal 28 dagen, bedragen de administratieve lasten per jaar:

1 ½ minuut (tijdsduur) x € 37,– (uurtarief) x 365/28 (aantal keren downloaden per jaar) x 160.000 (chauffeurs) = € 1.929.286.

De conclusie is dat de verlenging van de maximale download periode van 21 naar 28 dagen tot gevolg heeft, dat jaarlijks een verlichting van de administratieve lasten met een bedrag van € 643.095 kan worden bereikt.

Inspraak

Het brancheoverleg Digitale Tachograaf met onder meer de vertegenwoordigers van werkgevers (KNV/TLN), eigen rijders (VERN) werknemers (CNV), toezichthouders (ILT, RDW), werkplaatsen (CASU) en importeurs en producenten van controleapparaten (waaronder Continental en Bovag) heeft naar aanleiding van het reguliere overleg op 20 november 2011 ingestemd met de regeling.

Vaste verandermomenten

De regeling treedt op 1 januari 2013 in werking en wijkt niet af van de vaste verandermomenten.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven