Start van deze pagina
Skip navigatie, ga direct naar de Inhoud

Overheid.nl - de wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden.

De wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden

Tekstgrootte
+


Jaargang 2012
Nr. 17683

Gepubliceerd op 31 augustus 2012 10:05



Besluit van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 22 augustus 2012, kenmerk Z-3123635, houdende de aanwijzing van administratie-instellingen bijzondere ziektekosten

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 3 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering;

Gezien de voordracht van Zorgverzekeraars Nederland van 4 juli 2012 (B-12-1666-mver1);

Gehoord het advies van het College voor zorgverzekeringen van 10 juli 2012 (CCZ/2012083563) en het advies van de Nederlandse Zorgautoriteit van 20 juli 2012 (9330);

Besluit:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. AWBZ:

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten;

b. AWBZ-verzekerde:

degene die verzekerd is ingevolge de AWBZ;

c. indicatiebesluit:

besluit als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van het Zorgindicatiebesluit;

d. AO/IC:

administratieve organisatie en interne controle;

e. zorgautoriteit:

Nederlandse Zorgautoriteit, genoemd in artikel 3 van de Wet marktordening gezondheidszorg.

Artikel 2

  • 1. Voor een periode van een jaar zijn de rechtspersonen genoemd in bijlage 1 van dit besluit, verbindingskantoren voor de daarachter vermelde regio’s.

  • 2. De regio’s waarvoor de verbindingskantoren zijn aangewezen, omvatten de gemeenten die zijn opgenomen in bijlage 2 van dit besluit.

Artikel 3

Aan de aanwijzing, bedoeld in artikel 2, zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • a. een verbindingskantoor is aanspreekpunt voor AWBZ-verzekerden, zorgaanbieders en gemeenten in de regio waarvoor het is aangewezen en draagt zorg voor inkoop en informatievoorziening die op de regionale situatie is afgestemd;

  • b. een verbindingskantoor beschikt over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie voor zorg in natura intramuraal en extramuraal waarin een verband ligt tussen de indicatiebesluiten van AWBZ-verzekerden, de geleverde zorg en de betalingen van zorgaanbieders;

  • c. een verbindingskantoor beschikt over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie voor het persoonsgebonden budget, die is afgestemd op de op grond van artikel 44 van de AWBZ vastgestelde regels voor het persoonsgebonden budget;

  • d. een verbindingskantoor voert op grond van de door de zorgautoriteit, in overeenstemming met het College voor zorgverzekeringen, opgestelde regels als bedoeld in artikelen 31 en 36, derde lid, van de Wet marktordening gezondheidszorg, formele en materiële controle uit, waarbij de informatieopvraag wordt opgesteld op basis van risicoanalyses in samenhang met de toepassing van de landelijk geldende AO/IC-regeling. Een verbindingskantoor voert op grond van het door het College voor zorgverzekeringen opgestelde controleprotocol controles uit op het verstrekte persoonsgebonden budget;

  • e. een verbindingskantoor volgt op basis van de bestaande informatie van de zorgaanbieders de financiële positie van die zorgaanbieders en neemt, indien nodig, actie met het oog op gewenste continuïteit van zorgverlening aan cliënten;

  • f. een verbindingskantoor voert voor de AWBZ een landelijk uniforme wachtlijstregistratie uit en levert aan het College voor zorgverzekeringen periodiek betrouwbare informatie over eventuele fricties tussen geïndiceerde zorg en het beschikbare aanbod;

  • g. een verbindingskantoor komt op grond van de Regeling verslaglegging AWBZ tot jaarlijkse verantwoording over de uitvoering van de AWBZ aan de zorgautoriteit door een financieel verslag en een uitvoeringsverslag van de zorgverzekeraar voor de als verbindingskantoor uitgevoerde taken en alle taken die hem zijn opgedragen door de zorgverzekeraars in de mandaat- en volmachtovereenkomst, conform een door de zorgautoriteit aangegeven model.

Artikel 4

Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 kan de aanwijzing, bedoeld in artikel 2, worden ingetrokken.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner.

BIJLAGE 1, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 2, EERSTE LID

 

Als verbindingskantoor aangewezen rechtspersoon

Regio

1

Stichting Zorgkantoor Menzis

Groningen

2

Zorgkantoor Friesland B.V.

Friesland

3

Achmea Zorgkantoor N.V.

Drenthe

4

Achmea Zorgkantoor N.V.

Zwolle

5

Stichting Zorgkantoor Menzis

Twente

6

Agis Zorgverzekeringen N.V.

Apeldoorn, Zutphen e.o.

7

Stichting Zorgkantoor Menzis

Arnhem

8

VGZ Zorgkantoor B.V.

Nijmegen

9

Agis Zorgverzekeringen N.V.

Utrecht

10

Achmea Zorgkantoor N.V.

Flevoland

11

Agis Zorgverzekeringen N.V.

't Gooi

12

Univé Zorgkantoor B.V.

Noord-Holland Noord

13

Achmea Zorgkantoor N.V.

Kennemerland

14

Achmea Zorgkantoor N.V.

Zaanstreek/Waterland

15

Agis Zorgverzekeringen N.V.

Amsterdam

16

OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A.

Amstelland en de Meerlanden

17

OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A.

Zuid-Holland Noord

18

CZ zorgkantoor B.V.

Haaglanden

19

Zorgkantoor DSW B.V.

Delft Westland Oostland

20

Trias Zorgkantoor B.V.

Midden-Holland

21

Achmea Zorgkantoor N.V.

Rotterdam

22

Zorgkantoor DSW B.V.

Nieuwe Waterweg Noord

23

CZ zorgkantoor B.V.

Zuid-Hollandse eilanden

24

Trias Zorgkantoor B.V.

Waardenland

25

CZ zorgkantoor B.V.

Zeeland

26

CZ zorgkantoor B.V.

West-Brabant

27

VGZ Zorgkantoor B.V.

Midden-Brabant

28

VGZ Zorgkantoor B.V.

Noordoost Brabant

29

CZ zorgkantoor B.V.

Zuidoost Brabant

30

VGZ Zorgkantoor B.V.

Noord- en Midden-Limburg

31

CZ zorgkantoor B.V.

Zuid-Limburg

32

Salland Zorgkantoor B.V.

Midden IJssel

BIJLAGE 2 BEHORENDE BIJ ARTIKEL 2, TWEEDE LID

Werkgebieden zorgkantoren per 1 januari 2013

1. Groningen

Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum, Zuidhorn

2. Friesland

Achtkarspelen, Ameland, Boarnsterhim, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Franekeradeel, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Heerenveen, het Bildt, Kollumerland en Nieuwkruisland, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Lemsterland, Littenseradiel, Menameradiel, Ooststellingwerf, Opsterland, Schiermonnikoog, Skarsterlân, Smallingerland, Súdwest Fryslân, Terschelling, Tytsjerksteradiel, Vlieland, Weststellingwerf

3. Drenthe

Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld

4. Zwolle

Dalfsen, Elburg, Ermelo, Hardenberg, Harderwijk, Hattem, Kampen, Nunspeet, Oldebroek, Ommen, Putten, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle

5. Twente

Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden

6. Apeldoorn, Zutphen e.o.

Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Zutphen

7. Arnhem

Aalten, Arnhem, Barneveld, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Duiven, Ede, Lingewaard, Montferland, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Winterswijk, Zevenaar

8. Nijmegen

Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Gennep, Groesbeek, Heumen, Lingewaal, Millingen aan de Rijn, Mook en Middelaar, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen

9. Utrecht

Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Loenen, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Nijkerk, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, Zeist

10. Flevoland

Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Zeewolde

11. ‘t Gooi

Almere, Blaricum, Bussum, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp, Wijdemeren

12. Noord-Holland Noord

Alkmaar, Bergen nh, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Schermer, Stede Broec, Texel

13. Kennemerland

Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort

14. Zaanstreek/Waterland

Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zaanstad, Zeevang

15. Amsterdam

Amsterdam, Diemen

16. Amstelland en de Meerlanden

Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn

17. Zuid-Holland Noord

Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten, Zoeterwoude

18. Haaglanden

‘s-Gravenhage, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar, Zoetermeer

19. Delft Westland Oostland

Delft, Lansingerland, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Westland

20. Midden-Holland

Bergambacht, Bodegraven-Reeuwijk, Boskoop, Gouda, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven, Vlist, Waddinxveen, Zuidplas

21. Rotterdam

Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Rotterdam

22. Nieuwe Waterweg Noord

Maassluis, Schiedam, Vlaardingen

23. Zuid-Hollandse eilanden

Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Binnenmaas, Brielle, Cromstrijen, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Korendijk, Oud-Beijerland, Ridderkerk, Spijkenisse, Strijen, Westvoorne

24. Waardenland

Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenwaard, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik, Zwijndrecht

25. Zeeland

Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen

26. West-Brabant

Aalburg, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Werkendam, Woensdrecht, Woudrichem, Zundert

27. Midden-Brabant

Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg, Waalwijk

28. Noordoost Brabant

Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Grave, Haaren, Landerd, Maasdonk, Maasdriel, Mill en Sint Hubert, Oss, Schijndel, ‘s-Hertogenbosch, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Uden, Veghel, Vught, Zaltbommel

29. Zuidoost Brabant

Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre

30. Noord- en Midden-Limburg

Beesel, Bergen lb, Echt-Susteren, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray, Weert

31. Zuid-Limburg

Beek, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Voerendaal

32. Midden IJssel

Deventer, Olst-Wijhe, Raalte, Voorst

TOELICHTING

1. Inleiding

De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) legt de uitvoering van die wet in handen van de zorgverzekeraars. Op zorgverzekeraars rust de in artikel 6 van de AWBZ geregelde wettelijke plicht (zorgplicht) om er voor te zorgen dat verzekerden ingevolge de AWBZ de zorg wordt geboden waar deze recht op hebben. De zorgverzekeraars hebben daarbij ook de opdracht een beheerste en doelmatige uitvoering van de AWBZ te waarborgen. Ingevolge artikel 40, eerste lid, van de AWBZ, kan bij algemene maatregel van bestuur de administratie en controle ten aanzien van bij die maatregel te bepalen zorgaanspraken worden verricht door daarvoor aan te wijzen rechtspersonen. In het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (hierna: Administratiebesluit) is daaraan uitvoering gegeven. Op basis van dit Administratiebesluit kunnen een centraal administratiekantoor en verbindingskantoren worden aangewezen. Deze verbindingskantoren worden in de praktijk inmiddels aangeduid als zorgkantoren, omdat zij naast administratie- en controletaken, op verzoek van de zorgverzekeraars ook meer op de zorg georiënteerde taken zijn gaan uitvoeren. De aanwijzing vindt plaats op voordracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), gehoord het College voor zorgverzekeringen (CVZ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De huidige aanwijzing van het centraal administratiekantoor en de zorgkantoren loopt af per 31 december 2012. Met deze aanwijzing worden de zorgkantoren aangewezen die voor de periode tot en met 31 december 2013 de AWBZ gaan uitvoeren. Het is niet langer nodig om een centraal administratiekantoor aan te wijzen. Bij besluit van 13 december 2011 is het Centraal Administratiekantoor (CAK) aangewezen voor het verrichten van de administratie ten aanzien van de zorg die in het Besluit zorgaanspraken AWBZ is geregeld.

2. Aanwijzing van zorgkantoren

In het kader van een zorgvuldige voorbereiding hebben - nadat de zorgverzekeraars via ZN tot een voordracht zijn gekomen - het CVZ en de NZa mij geadviseerd over deze voordracht. De onderhavige aanwijzing is in overeenstemming met deze voordracht en de adviezen van het CVZ en de NZa. Op basis van het advies van het CVZ is in bijlage 2 van de aanwijzing een overzicht opgenomen van regio’s waarvoor de zorgkantoren zijn aangewezen en de tot die regio’s behorende gemeenten.

De onderhavige aanwijzing kent een looptijd van één jaar. In de aanwijzing voor 2012 werd er nog van uitgegaan dat per 1 januari 2013 de AWBZ door verzekeraars voor eigen verzekerden zou worden uitgevoerd, zoals opgenomen in het Regeerakkoord. Het kabinet heeft echter, vanwege de demissionaire status, besloten de keuze over de toekomst van de uitvoering van de AWBZ over te laten aan een volgend kabinet.

Het bovenstaande brengt mee dat voor de uitvoering van de AWBZ ook in 2013 de zorgkantoren worden aangewezen. In het onderstaande wordt nader ingegaan op de aspecten die de zorgkantoren hierbij in acht zullen moeten nemen.

Aandachtspunten uitvoering AWBZ in 2013

In lijn met de aanwijzing van zorgkantoren voor de perioden 2009-2011 en 2012 zijn ook voor het jaar waarop de onderhavige aanwijzing betrekking heeft (2013), de volgende drie prestatievelden van belang:

  • 1. Service aan klanten

  • 2. Zorginkoop en contractering

  • 3. Moderne administratieve organisatie.

Het is van belang dat de continuïteit van de uitvoering van de AWBZ en de kwaliteit van zorg van hoog niveau blijven. Onderstaande afspraken over de uitvoering van de AWBZ, die ook zijn gemaakt voor 2012, zijn nog steeds valide:

  • a. Het versterken van de positie van de cliënt, het laten aansluiten van zorg en financiering bij wensen en behoeften van cliënten. Cliënttevredenheid is een belangrijk aandachtspunt;

  • b. Keuzevrijheid en diversiteit in wonen: via inkoopbeleid bijdragen aan meer keuzemogelijkheden voor cliënten op het vlak van huisvesting;

  • c. Verbeteren van kwaliteit in de zorg en bevorderen van innovatie: bevorderen van ketenzorg over grenzen van cure en care, kleinschalig wonen en innovatieve projecten. Specifiek voor de komende periode van uitvoering van de AWBZ zullen de zorgkantoren, binnen de door de NZa aangescherpte toetsingskaders, ruimte moeten bieden aan nieuwe kleinere innovatieve zorgaanbieders;

  • d. Bestendigen van solidariteit/financiële houdbaarheid: het maken van de omslag naar cliëntgerichte uitvoering;

  • e. Verminderen van bureaucratie door kwaliteit en eenvoud van de uitvoering; helder inkoop- en contracteerbeleid en minimaliseren informatie-uitvraag.

De taken behorende tot de drie prestatievelden zijn in het onderstaande artikelsgewijs nader toegelicht. Bij de formulering van deze taken is een balans gezocht tussen uniformiteit van uitvoering door zorgkantoren enerzijds en ruimte voor regionale verschillen anderzijds.

De zorgverzekeraars zullen bovengenoemde aandachtsgebieden opnemen in het mandaat dat en de volmacht die zij de zorgkantoren verlenen.

Om de mogelijkheid van succes te vergroten worden de zorgkantoren geacht, in lijn met de gezamenlijk overeen gekomen spelregels, te participeren in de experimenten regelarme zorginstellingen die vanaf 2013 van start gaan. De randvoorwaarden die aan het experiment zijn verbonden en gelden voor zowel de zorgaanbieders als de zorgkantoren, zijn verwoord in een door VWS opgestelde brief. Voor elk experiment wordt een afzonderlijke brief opgesteld, die aan alle betrokken organisaties wordt toegestuurd.

Monitoring en toezicht

De NZa houdt op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (WMG) toezicht op de uitvoering van de AWBZ door zorgkantoren.

De jaarlijkse verantwoording, eventueel aangevuld met gericht toezichtonderzoek, is voor de NZa de basis voor de beoordeling van de prestaties van het zorgkantoor. Bij die beoordeling kan de NZa signaleren op welke punten de taakuitoefening van het zorgkantoor verbetering behoeft. Voor het zorgkantoor zijn deze uitspraken van de NZa bindend. Ook houdt de NZa signaaltoezicht. Waar nodig zet de NZa beschikbare WMG-instrumenten in.

Op 14 december 2011 heeft de NZa het samenvattend rapport Uitvoering AWBZ 2010 uitgebracht. In dat rapport heeft de NZa verslag gedaan van de uitvoering van de AWBZ door de afzonderlijke concessiehouders (zorgkantoren), het CAK en de AWBZ-verzekeraars in 2010. Dit aan de hand van prestatie-indicatoren. Uit de scores 2010 blijkt dat alle concessiehouders voldoende presteren.

In het samenvattend rapport zijn ook verbeterpunten uit het rapport 2009 opgenomen, die concessiehouders nog moesten uitvoeren. De NZa heeft hierop nauwgezet toezicht gehouden en de concessiehouders verplicht daarover periodiek te rapporteren. De NZa heeft geconstateerd dat nagenoeg alle verbeterpunten waar het verscherpt toezicht betrekking op had, inmiddels door de concessiehouders zijn opgevolgd.

De NZa zal de onderzoeken over 2011 en 2012 zoals gebruikelijk baseren op het (vooraf vastgestelde) normenkader. Het prestatieveld service aan cliënten heeft daarbij bijzondere aandacht.

3. Artikelsgewijs

Artikel 3, onderdeel a

In artikel 3, onderdeel a, staat, gelet op de prestatievelden 1 en 2, de voorwaarde dat zorgkantoren aanspreekpunt zijn voor AWBZ-verzekerden, zorgaanbieders en gemeenten in de regio. Dit mede gelet op de wenselijke ketenzorg voor bepaalde doelgroepen en de samenhang met aan de AWBZ rakende gebieden van maatschappelijke zorg. Het zorgkantoor zal verzekerden, zorgaanbieders en gemeenten moeten informeren over de wijze waarop een en ander wordt georganiseerd en hoe contact kan worden opgenomen. Verder is van belang dat het zorgkantoor het inkoopbeleid en de informatievoorziening voor verzekerden afstemt op de regionale behoefte.

Artikel 3, onderdelen b tot en met g

In artikel 3, onderdelen b tot en met g, zijn aan het zorgkantoor de taken die behoren tot prestatieveld 3, moderne administratieve organisatie, als voorwaarden verbonden aan de aanwijzing.

Een belangrijk onderdeel van de moderne administratieve organisatie is een cliëntvolgende administratie en declaratie. Hierdoor wordt per cliënt duidelijk wat voor zorg geleverd is en hoeveel hiervoor wordt betaald. Bovendien wordt hierdoor de kwaliteit van de gegevensuitwisseling via de AZR, oftewel de AWBZ-brede zorgregistratie, verbeterd. Dit geldt tevens voor het proces van oplegging van de eigen bijdrage door het CAK en de kwaliteit van de wachtlijstgegevens.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner.


SnelzoekenInfo

Snelzoeken
U kunt dit veld gebruiken om te zoeken op
–een vrije zoekterm voor het zoeken op tekst (bijvoorbeeld "milieu")
–een betekenisvolle zoekterm voor het zoeken naar specifieke publicaties (bijvoorbeeld dossiernummer '32123' of 'trb 2009 16').
U kunt termen combineren door EN te zetten tussen de termen (blg 32123 EN milieu).
U kunt zoeken op letterlijke tekst door '' om de term te zetten. ('appellabele toezeggingen').

Voor meer mogelijkheden en uitleg verwijzen wij u naar de help-pagina's van Officiële bekendmakingen op overheid.nl