Instellingsbesluit CBA

11 januari 2012

Nr. 5723553/12/6

De Minister van Veiligheid en Justitie,

Besluit:

Artikel 1

  • a. Er is een interdepartementale Commissie Bedrijfsjuridisch Advies (CBA).

  • b. De CBA is een onderdeel van de Interdepartementale Commissie voor Constitutionele aangelegenheden en Wetgevingsbeleid (ICCW).

Artikel 2

De CBA heeft de volgende taken:

  • a) het geven van bedrijfsjuridische adviezen (waaronder aanbestedings- en privaatrechtelijke, uitgezonderd arbeidsrechtelijke en fiscaalrechtelijke vraagstukken) aan ministeries, interdepartementale gremia of onderdelen daarvan;

  • b) het ontwikkelen en onderhouden van standaardcontracten en algemene voorwaarden (eventueel inclusief toelichtingen) ten behoeve van de Rijksdienst;

  • c) het vervullen van de functie van platform voor de uitwisseling van kennis en ervaring op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht.

Artikel 3

  • 1. De CBA bestaat uit:

    • een voorzitter, zijnde een directeur van een juridische directie van een ministerie;

    • een secretaris;

    • van elk ministerie telkens een lid en een plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht, aan te wijzen door of namens de betrokken minister;

    • een lid (en een plaatsvervangend lid) met kennis van zaken op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht, aan te wijzen door de Rijksgebouwendienst (RGD);

    • een lid (en een plaatsvervangend lid) met kennis van zaken op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht, aan te wijzen door Rijkswaterstaat (RWS);

    • een lid (en een plaatsvervangend lid) met kennis van zaken op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht, aan te wijzen door de Belastingdienst;

    • een lid en een plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van het aanbestedings- en privaatrechtrecht, aan te wijzen door het Expertisecentrum Aanbesteden PIANOo.

  • 2. De voorzitter van de CBA is bevoegd één of meer leden, die werkzaam zijn bij een van de ministeries, buiten de krachtens het eerste lid aangewezen leden aan te wijzen op grond van bijzondere deskundigheid van de betrokkene op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht.

  • 3. De voorzitter en de secretaris worden benoemd op voordracht van de ICCW.

  • 4. De CBA wijst uit zijn midden één of twee plaatsvervangende voorzitters aan.

  • 5. Alleen leden die door of namens een minister zijn aangewezen hebben stemrecht.

  • 6. Het secretariaat van de CBA berust bij de directie Faciliteiten, Huisvesting en Inkoop Rijk (FHIR) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 7. Het secretariaat ondersteunt de CBA bij de uitvoering van de in artikel 2 genoemde taken. Daarnaast zorgt het secretariaat voor de publicatie van onder andere de adviezen, de standaardcontracten en algemene voorwaarden binnen de rijksdienst en de voorlichting hierover aan allen die in de Rijksdienst werkzaam zijn. Het secretariaat is voor zijn werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de CBA.

  • 8. De CBA zal haar werkwijze en die van het secretariaat nader regelen en vormgeven.

Artikel 4

  • 1. De CBA kent een presidium bestaande uit de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter(s) en secretaris.

  • 2. Het presidium heeft tot taak de vergaderingen voor te bereiden en adviesgroepen te formeren die tot taak hebben een conceptadvies op te stellen.

Artikel 5

De CBA stelt haar adviezen bij voorkeur met consensus vast. Indien geen overeenstemming bereikt kan worden is een tweederde meerderheid van de stemgerechtigde leden vereist voor de vaststelling van het advies. De leden die tegengestemd hebben, hebben het recht hiervan een gemotiveerde aantekening te laten opnemen in het advies.

Artikel 6

  • 1. De CBA legt jaarlijks een werkprogramma van haar werkzaamheden ter goedkeuring voor aan de ICCW.

  • 2. De CBA brengt jaarlijks verslag van haar werkzaamheden uit aan de ICCW.

  • 3. De CBA legt de door haar ontwikkelde standaardcontracten en algemene voorwaarden ter vaststelling voor aan de ICCW.

  • 4. De CBA legt adviezen die het karakter van een handleiding of een interpretatieve mededeling hebben, ter vaststelling voor aan de ICCW.

Artikel 7

  • 1. De CBA evalueert haar functioneren voor 2014.

  • 2. Het verslag van de evaluatie wordt ter kennis gebracht van de ICCW.

Artikel 8

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 februari 2012 en vervalt met ingang van 31 december 2016.

Artikel 9

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit CBA.

Dit besluit wordt met de toelichting geplaatst in de Staatscourant en wordt gezonden aan de leden van de ICCW.

Den Haag, 11 januari 2012

De Minister van Veiligheid en Justitie, namens deze: J.T.K. Bos, Directeur Wetgeving.

TOELICHTING

Inleiding

Naar aanleiding van het Rapport van de Visitatiecommissie Hoekstra van maart 2007, is in opdracht van de Chief Procurement Officer Rijk (CPO) in de periode mei–september 2008 nader onderzoek gedaan naar de organisatie van de bedrijfsjuridische advisering bij de departementen. Daarbij is onderzocht:

  • 1. welke expertise binnen het Rijk aanwezig is;

  • 2. welke knelpunten worden ervaren;

  • 3. hoe deze knelpunten het beste kunnen worden opgelost.

Hierbij is tevens geïnventariseerd welke mogelijkheden er zijn om verbetering in de bedrijfsjuridische advisering aan te brengen. De uitkomsten zijn neergelegd in het rapport van 2 oktober 2008.

Uit het onderzoek komen zes aanbevelingen naar voren met betrekking tot de bedrijfsjuridische advisering. Daarvan betreft aanbeveling vier de instelling van een expertgroep aanbestedingsrecht, die zwaarwegend advies kan geven over kaders en formats en op verzoek kan worden ingezet voor beantwoording van gespecialiseerde (aanbestedingsrechtelijke) vragen. Het besluit tot instelling van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsjuridisch Advies (CBA) strekt er in de eerste plaats toe deze aanbeveling te implementeren.

Versterking van de juridische functie rijk

De oprichting van de CBA heeft tevens tot doel een bijdrage te leveren aan de versterking van de juridische functie Rijk en past in de verbrede taakopdracht van de ICCW tot alle juridische vraagstukken. Het adviesorgaan draagt bij aan een goede samenwerking tussen de juridische experts van de ministeries en aan een bundeling van expertises. Gelet op de verbrede taak van de ICCW ligt het in de rede het juridisch adviesorgaan onder het gezag van de ICCW te brengen. Deze positionering laat onverlet dat het de taak van de CBA is alle ministeries of onderdelen daarvan, individueel of gezamenlijk, al dan niet door tussenkomst van andere interdepartementale commissies, van advies te dienen. De adviezen zijn gelegen op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht. Daarmee hebben de adviezen een bedrijfsjuridisch karakter, maar zijn daartoe niet beperkt. Zolang er een verband is met het aanbestedings- of privaatrecht is de CBA het bevoegde adviesorgaan binnen de Rijksoverheid. In voorkomend geval zal de CBA zich verstaan met andere commissies binnen de rijksdienst die belast zijn met het geven van adviezen op juridisch gebied, zoals bijvoorbeeld de Interdepartementale Commissie Europees Recht (ICER).

IWC en BAG

De CBA is een samenvoeging van de voormalige Interdepartementale Werkgroep Contracten (IWC) en de Beleidsadviesgroep (BAG). De IWC is ingesteld bij Besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 4 november 2004. De BAG is ingesteld door de Interdepartementale Commissie Inkoop en Aanbesteding (ICIA) (zonder instellingsbesluit).

Het besluit van de IWC is op 4 november 2008 geëxpireerd. De taken van de IWC bestonden hoofdzakelijk uit het ontwikkelen en onderhouden van standaardcontracten en algemene voorwaarden ten behoeve van de Rijksdienst en het bespreken van privaatrechtelijke aspecten van de bedrijfsvoering.

De taken van de BAG bestonden in hoofdzaak uit het geven van aanbestedingsrechtelijke adviezen aan de ICIA en ministeries. In de BAG waren niet alle ministeries vertegenwoordigd. De leden van de BAG werden vanwege hun specifieke expertise benoemd. De CBA gaat vanwege een breed draagvlak daarentegen uit van vertegenwoordiging van alle ministeries. Wel is in het instellingsbesluit voorzien in kwaliteitszetels voor twee grote uitvoeringsdiensten, Rijkswaterstaat en de RGD, en voor het Kenniscentrum op het gebeid van aanbestedingen PIANOo. Tenslotte is aan de voorzitter van de CBA de bevoegdheid gegeven een of meer juristen, werkzaam bij een van de ministeries, aan te wijzen als lid op grond van bijzondere deskundigheid op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht.

Positionering secretariaat

Gelet op het feit dat de taken van de CBA in hoofdzaak zijn gericht op de bedrijfsvoering zal het secretariaat ondergebracht worden bij de directie FHIR van het ministerie van BZK. Daarmee ontstaat ook een directe werkrelatie met de Interdepartementale Commissie Inkoop en Aanbesteding (ICIA) die onder het voorzitterschap van de directeur FHIR staat. Dit laat onverlet dat het secretariaat voor zijn werkzaamheden verantwoording schuldig is aan de CBA.

Naar boven