Instellingsbesluit Commissie van Advies voor de Sociale verzekeringsbank inzake wetenschappelijk en statistisch onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen

14 december 2011

De Raad van bestuur van de Sociale verzekeringsbank,

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

1. De SVB:

de Sociale verzekeringsbank, genoemd in artikel 3, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

2. De Raad van bestuur:

het met de dagelijkse leiding van de SVB belaste orgaan, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

3. De Commissie:

Commissie van Advies voor de Sociale verzekeringsbank inzake wetenschappelijk en statistisch onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen, genoemd in artikel 2;

4. Begeleidende Instellingen:

Stichting 1940–1945, Joods Maatschappelijk Werk, Stichting Pelita;

Artikel 2

Er is een Commissie van Advies voor de Sociale verzekeringsbank inzake wetenschappelijk en statistisch onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen.

Artikel 3. Taken van de Commissie

  • 1. De Commissie heeft tot taak te adviseren over aanvragen voor wetenschappelijk en statistisch onderzoek in dossiers betreffende uitvoering van de wetten voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen.

  • 2. De Commissie baseert haar advies op het ‘Protocol Wetenschappelijk Onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen ‘.

  • 3. De Commissie adviseert op verzoek van de Raad van bestuur.

  • 4. De Commissie vergadert zo vaak als nodig is. Leden van de Commissie kunnen ad hoc worden geconsulteerd.

Artikel 4. Samenstelling van de Commissie

De Commissie bestaat uit ten hoogste zes leden, waaronder een voorzitter. De leden van de Commissie kunnen slechts natuurlijke personen zijn.

Artikel 5. Benoeming

De Raad van bestuur benoemt de voorzitter en de leden voor een periode van vijf jaar. Ten hoogste twee van de leden worden, gehoord het advies van de Begeleidende Instellingen, benoemd.

Artikel 6. Vervanging

  • 1. De voorzitter of een lid van de Commissie wordt tussentijds vervangen:

    • a. wegens overlijden;

    • b. op eigen verzoek; of

    • c. als naar het oordeel van de Raad van bestuur de goede gang van zaken bij de werkzaamheden van de Commissie door toedoen van het lid wordt belemmerd.

  • 2. Benoeming wegens een tussentijdse vervanging vindt plaats voor het restant van de zittingsduur van het vervangen lid.

Artikel 7. Beëindiging lidmaatschap

Het lidmaatschap van de Commissie eindigt:

  • a. wegens overlijden;

  • b. op eigen verzoek;

  • c. als naar het oordeel van de Raad van bestuur de goede gang van zaken bij de werkzaamheden van de Commissie door toedoen van het lid wordt belemmerd;

  • d. wegens het eindigen van de termijn van vijf jaren als bedoeld in artikel 5.

Artikel 8. Vergoedingen

De voorzitter en de leden van de Commissie hebben recht op door de SVB vast te stellen vergoedingen waaronder een vergoeding voor de reiskosten. De hoogte van deze vergoedingen stelt de Raad van bestuur vast in een nadere regeling. Alle onkosten die het lidmaatschap van de Commissie met zich meebrengt worden geacht door deze vergoedingen te zijn gedekt. Desgewenst kunnen de voorzitter en de leden van deze vergoedingen afzien.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 10. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Commissie van Advies inzake wetenschappelijk onderzoek SVB.

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant

Amstelveen, 14 december 2011

De Raad van Bestuur van de Sociale verzekeringsbank, E.F. Stoové, voorzitter.

TOELICHTING

Op het Instellingsbesluit Commissie van Advies voor de Sociale verzekeringsbank inzake wetenschappelijk en statistisch onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen.

Inleiding

Voor de beoordeling van aanvragen voor wetenschappelijk en statistisch onderzoek in dossiers betreffende de uitvoering van de wetten voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen is een protocol opgesteld. Dit heet: ‘Protocol Wetenschappelijk Onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen’. Dit protocol kan indien nodig bij het Hoofdkantoor van de Sociale verzekeringsbank te Amstelveen worden opgevraagd.

Dit protocol komt grotendeels overeen met het protocol dat het nationaal Archief hanteert voor de beoordeling van aanvragen voor wetenschappelijk onderzoek. Het verschil is gelegen in de mogelijkheid in het protocol van de SVB, om de resultaten van het onderzoek te toetsen alvorens deze worden gepubliceerd. Deze toevoeging is op verzoek van de begeleidende instellingen opgenomen.

Instelling van een Commissie van advies voor wetenschappelijk onderzoek

Wanneer een aanvraag voor wetenschappelijk onderzoek wordt ingediend, moet worden beoordeeld of deze voldoet aan de voorwaarden van het Protocol. De Raad van bestuur van de SVB beslist over deze aanvragen. Daarom is een commissie in het leven geroepen om de Raad van bestuur hierover te adviseren. De naam van deze commissie is: ‘Commissie van Advies voor de Sociale verzekeringsbank inzake wetenschappelijk en statisch onderzoek in dossiers betreffende uitvoering wetten verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen’. De Commissie is samengesteld uit ten hoogste zes leden waaronder een voorzitter. De begeleidende instellingen hebben verzocht een tweetal leden voor te mogen dragen.

Samenstelling van de commissie van advies voor wetenschappelijk onderzoek

De Commissie heeft een voorzitter en een secretaris. Deze zijn jurist en in dienst van de SVB. De overige leden worden benoemd op grond van hun wetenschappelijke- en onderzoeks-expertise dan wel op voordracht van de begeleidende instellingen. Bij inwerkingtreding van dit besluit is de Commissie samengesteld als volgt:

Voorzitter: Directeur Directie Juridische Zaken

Secretaris : Juridisch adviseur Directie Juridische Zaken

Lid 1: Hoogleraar met expertise op het terrein van Verzets- en Oorlogsgetroffenen

Lid 2: Hoofd Financiële en Economische Zaken /Informatievoorziening & Onderzoek

Lid 3: Voor te dragen door Begeleidende Instellingen

Lid 4: Voor te dragen door Begeleidende Instellingen

De voorzitter en de secretaris bewaken vanuit hun juridische deskundigheid de toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens. De leden 1 en 2 bewaken de wetenschappelijke opzet en relevantie van de onderzoeken. De leden 3 en 4 bewaken de belangen van de verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen. Alle leden toetsen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van het Protocol.

Op grond van de inzichten van de verschillende disciplines kan een weloverwogen advies worden uitgebracht.

Naar boven