Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 16549 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 16549 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 22a, vierde en vijfde lid, Luchtvaartwet BES;
Besluit:
De Regeling vergoedingen luchtverkeersdienstverlening BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 komt te luiden:
Vergoedingen worden aan de hand van een door de minister voor een periode van maximaal 5 jaren vast te stellen eenheidstarief berekend op basis van de formule opgenomen in de bij deze regeling behorende:
a. Bijlage 1 voor zover het betreft luchtverkeersdiensten aan ‘en route’-verkeer,
b. Bijlage 2 voor zover het betreft luchtverkeersdiensten aan naderings- en terminalverkeer.
B
In artikel 8, onderdeel c, worden na luchtvaartuigen de woorden: in het ‘en route’-verkeer ingevoegd.
C
Het opschrift van de bijlage komt te luiden:
D
Na bijlage 1 (nieuw) wordt een bijlage toegevoegd die is opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.
Formule voor de berekening van het eenheidstarief voor vergoedingen van luchtverkeersdiensten naderings- en terminalverkeer.
1. De vergoeding wordt berekend op basis van de volgende formule
r = ti x d x p, waarin wordt verstaan onder:
r: de vergoeding;
ti: eenheidstarief in USD, dat wordt vastgesteld door de Minister voor een combinatie van één landing en één start;
d: de factor afstand, die gelijk is aan de gevlogen afstand in de naderings- en terminalheffingenzone, gemeten in kilometers gedeeld door 100 kilometers;
p: de factor gewicht bepaald per categorie Maximaal Toegelaten Totaal-gewicht (‘maximum certified take-off weight’) conform onderstaande tabel
|
Categorie |
MTOW (in tonnen) |
Factor |
|---|---|---|
|
1 |
0–2 |
0,14 |
|
2 |
2–5,7 |
0,26 |
|
3 |
5,7–25 |
0,55 |
|
4 |
25–50 |
0,87 |
|
5 |
50–100 |
1,22 |
|
6 |
100–150 |
1,58 |
|
7 |
150–250 |
2,00 |
|
8 |
Meer 250 |
2,45 |
2. Wanneer een betalingsplichtige twee of meer luchtvaartuigen van hetzelfde type, maar in verschillende uitvoeringen te zijner beschikking heeft, wordt als het gewicht voor de berekening van de vergoeding genomen het gemiddelde van de maximaal toegelaten totaalgewichten van de verschillende uitvoeringen. Deze berekening wordt tenminste ieder jaar herhaald. Voor zover gegevens beschikbaar zijn wordt voor de berekening het gewicht van de zwaarste uitvoering van het desbetreffende type luchtvaartuig gehanteerd.
Met de staatkundige wijziging in het Caraïbisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden per 10 oktober 2010 is de verantwoordelijkheid voor het luchtruimbeheer rondom Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) bij Nederland komen te liggen. In dit kader zijn in de Regeling aanwijzing luchtruim en luchtverkeersdienstverleners BES de instanties aangewezen verantwoordelijk voor het verstrekken van luchtverkeersdienstverlening boven dit deel van Nederland. Voorts is in de Regeling vergoedingen luchtverkeersdienstverlening BES bepaald op welke wijze de hoogte, de berekening, de vaststelling, de inning en de bekendmaking van de vergoedingen moet plaatsvinden.
De op 10 oktober 2010 in werking getreden Regeling vergoedingen luchtverkeersdienstverlening BES omvatte uitsluitend een vergoedingsregeling voor de ‘en route’-luchtverkeersdienstverlening. De inning van vergoedingen voor naderings- en de plaatselijke luchtverkeersdienstverlening vond tot dusverre niet plaats omdat het inningensysteem niet hiertoe was ingericht. Thans is de Netherlands Antilles Air Traffic Control N.V. (hierna: DC ANSP), die voor het luchtruim rondom Bonaire en Bonaire International Airport is aangewezen als luchtverkeersdienstverlener, in staat over gaan tot invoering van een afzonderlijke vergoeding voor de luchtverkeersdienstverlening aan het naderingsverkeer van luchtvaartuigen naar en van de luchthavens en aan het verkeer van luchtvaartuigen op de luchthavens zelf. Met de voorliggende wijziging wordt voorzien in een wettelijke grondslag voor het in rekening brengen van de vergoedingen voor deze vormen van luchtverkeersdienstverlening.
Voor de vergoeding van de dienstverlening aan het naderings- en het terminalverkeer is de heffingensystematiek in lijn met de ICAO-aanbevelingen ter zake gebaseerd op zowel de afstand die moet worden afgelegd in de naderings- en terminalzone gedurende welke luchtverkeersbegeleiding wordt verleend, als het gewicht van het luchtvaartuig waaraan de dienst wordt verleend. Bij de bepaling van de gewichtsfactor wordt rekening gehouden met financiële draagkracht. Dit gebeurt door middel van een proportionele verlaging van het gewicht van het luchtvaartuig.
Aan de onderhavige wijziging van de regeling zijn geen administratieve lasten verbonden, aangezien de regeling niet leidt tot kosten die het bedrijfsleven moet maken in verband met informatieverplichtingen aan de overheid. Aan de regeling zijn wel nalevingskosten in de vorm van financiële kosten verbonden. De regeling creëert immers een concrete, directe verplichting voor luchtvaartmaatschappijen om een geldbedrag, te weten kosten in verband met luchtvaartnavigatiediensten voor naderingsverkeer, aan het bevoegd gezag (luchtvaartnavigatiediensten) over te maken. Deze kosten worden geschat op 1,3 miljoen Euro (= 1,7 miljoen USD) per jaar.
Ten einde te voldoen aan het systeem van vaste verandermomenten treedt de wijziging van de regeling op 1 oktober 2012 in werking.
DC-ANSP stelt tot nu toe haar tarieven voor de ‘en route’- luchtverkeersdienstverlening vast voor een periode van vijf jaren. Thans wordt een tarief voor naderings- en terminalluchtverkeersbegeleiding geïntroduceerd. Ook voor de frequentie van de geldigheidsduur van dat tarief zal in principe een periode van maximaal vijf jaren gelden. Vanzelfsprekend kan deze geldigheidsduur worden verkort in geval van onvoorziene omstandigheden zoals bijvoorbeeld een onverwacht sterke vermindering van het verkeer. Zo verwacht DC-ANSP de geldigheidsduur van het nieuwe tarief vanwege een aantal onzekerheden in de ontwikkeling van het verkeer in eerste instantie te beperken tot een periode van drie jaar.
In het ‘en route’-verkeer is de categorie luchtvaartuigen met een gewicht van maximaal 5,7 ton (kleine vliegtuigen) vrijgesteld van het betalen van de heffingen in verband met luchtverkeersdienstverlening.
De reden voor de vrijstelling in het ‘en route’-verkeer voor deze categorie vliegtuigen hangt samen met het feit dat International Air Transport Association de facturering en inning van de heffingen in de ‘en route’-verkeer heffingenzone verzorgt en de inningskosten niet opwegen tegen de heffingenopbrengsten in geval van kleine vliegtuigen.
Omdat het merendeel van het verkeer in de naderings- en terminalzone Bonaire kleine vliegtuigen betreft, zou een vrijstelling voor deze vliegtuigen in de naderings- en terminalzone van Bonaire een sterk verhogend effect hebben op de heffing van de overige vliegtuigen.
Bij de facturering van de gebruikers wordt onderscheid gemaakt tussen de gebruikers met reguliere- en niet-reguliere vluchten. De reguliere vluchten worden maandelijks achteraf gefactureerd. De niet reguliere vluchten worden door Bonaire International Airport (BIA) bij vertrek geïnd en aan het einde van de maand worden de gelden afgedragen aan DC-ANSP.
DC-ANSP stelt voor de reguliere vluchten zelf de factuur op met een bijbehorende specificatie (maandoverzicht). De factuur is op naam van DC-ANSP en meldt de bankrekening van DC-ANSP. Deze factuur wordt (elektronisch) naar BIA verstuurd. BIA zendt de DC-ANSP factuur naar de betreffende gebruiker.
Evenals de vergoedingen voor ‘en route’-verkeer worden de vergoedingen voor de naderings- en terminalluchtverkeersdienstverlening berekend aan de hand van een door minister vast te stellen eenheidstarief. In de nieuwe bijlage II bij de regeling is de methodiek voor de berekening van deze vergoedingen nader aangegeven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-16549.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.