Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants | Staatscourant 2012, 15996 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants | Staatscourant 2012, 15996 | Besluiten van algemene strekking |
Het bestuur van de Orde Nederlands Instituut van Registeraccountants maakt, gelet op artikel 23, tweede lid, van de Wet op de Registeraccountants, onderstaande verordening bekend, welke door de ledenvergadering van de Orde op 28 juni 2012 is vastgesteld.
De ledenvergadering van het Nederlands Instituut van Registeraccountants,
Gelet op artikel 18, eerste lid, van de Wet op de Registeraccountants;
Stelt de volgende verordening vast:
De Verordening op de ledenvergadering 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid vervalt.
2. Het tweede lid wordt vernummerd tot het eerste lid.
3. Het derde lid wordt vernummerd tot het tweede lid.
4. In het tweede lid (nieuw) wordt ‘tweede lid’ vervangen door: eerste lid.
B
In artikel 3 wordt ‘tweede lid’ vervangen door: eerste lid.
C
In artikel 4, eerste lid, wordt ‘vijfentwintig’ vervangen door: vijftig.
D
Artikel 6, tweede lid komt te luiden:
2. De agenda en bijbehorende stukken worden zoveel mogelijk digitaal beschikbaar gesteld.
E
Artikel 8 komt te luiden:
1. Het bestuur of de leden zijn bevoegd een amendement op een ontwerpverordening voor te stellen. Een amendement houdt een voorstel tot wijziging van een voorgelegde ontwerpverordening in en wijzigt, als het wordt aangenomen, een bepaling uit, of een gedeelte van, de ontwerpverordening.
2. Een amendement kan tot uiterlijk twee weken vóór de datum van de bijeenkomst van de ledenvergadering worden ingediend.
3. Een amendement wordt schriftelijk, dan wel langs door het bestuur aan te geven elektronische weg, bij het bestuur ingediend, en houdt een nauwkeurige opgave van de voorgestelde wijzigingen in en gaat vergezeld van een korte toelichting.
4. Voor de datum van de bijeenkomst van de ledenvergadering worden de ingediende amendementen door het bestuur op de website van het NIVRA bekend gemaakt.
5. Een amendement dat is ingediend door de leden wordt ter vergadering behandeld indien het een week voor de aanvang van de vergadering is ondertekend door ten minste honderd leden.
F
Artikel 10, derde lid, vervalt.
G
In artikel 11, derde lid, tweede volzin wordt de zinsnede ‘komen te vervallen’ vervangen door: kunnen niet meer worden uitgeoefend.
H
Artikel 19 komt te luiden:
I
Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, eerste volzin wordt ‘tussen’ vervangen door: over.
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. In het geval met toepassing van het eerste lid, tweede volzin meer dan twee personen in aanmerking komen voor de tweede herstemming, dan beslist het lot over deelname aan de tweede herstemming door diegenen die een gelijk aantal stemmen op zich hebben verenigd.
Als gevolg van de invoering van de Wet op het accountantsberoep (hierna: Wab), zullen de NOvAA en het NIVRA opgaan in de Nederlandse beroepsorganisatie van accountants (hierna: NBA). De Wab bepaalt in het overgangsrecht dat de verordeningen van de NOvAA en het NIVRA, tot drie jaar na de inwerkingtreding van de Wab van kracht blijven, tenzij de ledenvergadering van de NBA deze heeft ingetrokken of gewijzigd.
Voor zover het gaat om de orde in de eerste bijeenkomst van de ledenvergadering van de NBA, roept het voorgaande de vraag op welke orde heeft te gelden: die volgens de desbetreffende verordening van de NOvAA of die volgens de desbetreffende verordening van het NIVRA. Deze vraag heeft geen betekenis als beide verordeningen inhoudelijk gelijkluidend zijn, maar op dit moment zijn zij dat echter niet. Zo heeft de NOvAA het recht om bij volmacht te stemmen bij verordening uitgesloten, terwijl het NIVRA wel de mogelijkheid kent om bij volmacht te stemmen.
Dat geeft aanleiding om aan de ledenvergaderingen ontwerpverordeningen met betrekking tot de orde in de ledenvergadering voor te stellen welke wél gelijkluidend zijn. Bij het ontwerp van een regeling van orde in de ledenvergadering, is de nu geldende verordening van het NIVRA als uitgangspunt genomen. Wel geeft de ontworpen regeling voor de orde in de ledenvergadering aanleiding om met deze verordening nog een aantal wijzigingen in de geldende verordening voor te stellen.
Met dit artikel vervalt het eerste lid van artikel 1. Dit lid kent geen betekenis omdat de strekking daarvan al voortvloeit uit de Wet op de Registeraccountants.
Dit betreft de aanpassing van een verwijzing welke nodig is geworden door het vervallen van het eerste lid.
Met deze wijziging wordt voorgesteld om het aantal leden dat een kandidaat voor de vervulling van een bestuursfunctie kan aanbevelen te verhogen van vijfentwintig naar vijftig leden.
Met de wijziging van dit lid wordt tot uitdrukking gebracht dat de vergaderstukken zoveel mogelijk via de website van de NBA zijn te downloaden. Tevens wordt tot uitdrukking gebracht dat de vergaderstukken per e-mailbericht kunnen worden verzonden.
Met deze verordening is beoogd een vergaderorde vast te leggen welke gelijk is aan die van de NOvAA opdat discussies over de te volgen vergaderorde tijdens de eerste bijeenkomst van de ledenvergadering van de NBA worden voorkomen (zie ook de algemene toelichting). Deze verordening zal daarom gelijk met of juist voorafgaand aan de Wab in werking treden. Op het moment dat de ledenvergadering van de NBA bijeenkomt, gelden daarom de algemene bepalingen van de Wab over de vergaderorde, alsmede de nadere regels over de vergaderorde in deze verordening.
Ten aanzien van de bevoegdheid van leden om zelf regelgeving voor te stellen, bepaalt de Wab dat honderd leden tezamen een ‘initiatiefverordening’ aan de ledenvergadering voor kunnen stellen. Als het bestuur evenwel zelf voorstelt om een onderwerp bij verordening te regelen, kunnen tien leden op grond van de geldende tekst van de Verordening op de ledenvergadering 2008 ook door middel van een amendement voorstellen de verordening te wijzigen. Een initiatiefverordening en een amendement hebben gemeenschappelijk dat zij beide voortvloeien uit een initiatief van de leden en zij, indien aangenomen, de regelgeving kunnen wijzigen. Daarom moet de vraag worden gesteld of aan het aantal leden dat een amendement dient te steunen, niet dezelfde eisen moeten worden gesteld als aan het aantal leden dat een initiatiefverordening steunt. Het bestuur beantwoordt deze vraag bevestigend. Daarom stelt het bestuur voor het aantal leden dat een amendement moet steunen, te verhogen van tien naar honderd.
Verder wordt met deze wijziging vastgelegd dat ook het bestuur een amendement in kan dienen. Een ‘bestuursamendement’ kent vooral praktische waarde. Dit is bijvoorbeeld het geval als een ontwerpverordening al is gepubliceerd en een nadien binnengekomen commentaar het bestuur toch aanleiding geeft om de ontwerpverordening te wijzigen. Een ‘bestuursamendement’ wordt gesteund door het bestuur als geheel en voor zo’n amendement geldt daarom niet de eis dat deze door honderd leden moet worden gesteund.
Ten slotte wordt aan een amendement de eis gesteld dat het een week voor de vergadering is ondertekend door honderd leden. Op die wijze weet het bestuur tijdig of een amendement tijdens de bijeenkomst van de ledenvergadering behandeld moet worden.
Het wordt niet langer nodig geacht om te bepalen dat de ledenvergadering zelf in de leiding van een bijeenkomst voorziet als geen van de bestuursleden aanwezig is. Een dergelijke situatie zal in de praktijk immers niet voorkomen.
Dit betreft een terminologische wijziging.
Deze wijziging heeft tot gevolg dat alleen in het geval een schriftelijke stemming plaatsvindt, een stembureau wordt ingesteld.
Dit betreft een redactionele aanpassing.
Het is de bedoeling dat deze verordening in werking treedt tegelijk met of juist voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wab en dus al geldt op het moment dat de ledenvergadering van de NBA voor het eerst bijeenkomt. De beoogde inwerkingtredingsdatum van de Wab is 1 juli 2012, maar daarover bestaat op dit moment echter nog geen zekerheid. Daarom kan ook niet zonder meer worden bepaald dat deze verordening op 1 juli 2012 in werking zal treden. Mocht het onverhoopt zo zijn dat de Wab niet op 1 juli 2012 in werking treden en zelfs niet op 1 januari 2013, dan zullen er in juni 2013 nog reguliere ledenvergaderingen van de afzonderlijke beroepsorganisatie plaats moeten vinden. Het is in dat laatste geval dan niet nodig om met de geharmoniseerde verordeningen te werken. Dat geldt met name voor de bepaling dat alleen honderd leden gezamenlijk een amendement in kunnen dienen. Om die reden wordt het aan het bestuur over gelaten om te bepalen wanneer deze verordening inwerking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-15996.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.