Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2012, 15138 | Convenanten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2012, 15138 | Convenanten |
De Havenvisie 2030 verwoordt de visie zoals die eind 2011 is vastgesteld door de gemeenteraad van Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam. Het realiseren van de Havenvisie vereist inzet van het bedrijfsleven, de overheid en het Havenbedrijf Rotterdam. Samenwerking is hierbij essentieel. De partijen bij dit convenant, het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs, de Minister van Infrastructuur en Milieu, de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam (hierna: partijen) onderschrijven deze visie en ambitie. Voor de manier waarop de visie gerealiseerd zal worden biedt de Agenda in hoofdstuk 5 van de Havenvisie 2030, een goed vertrekpunt. Deze Agenda zal de komende jaren echter op onderdelen aan bijstelling onderhevig zijn.
Bijstelling in de zin van versnelling of vertraging van acties, of het opvoeren van nieuwe acties kan nodig zijn. Om dit te achterhalen zal een monitoringsprogramma worden opgezet, waarbij zowel naar externe ontwikkelingen wordt gekeken als naar de voortgang van realisatie van de agenda. Deze monitoring wordt door partijen vormgegeven, ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid.
De voortdurende monitoring en bijstelling is een van de belangrijkste manieren om inhoud te geven aan de flexibiliteit die zo belangrijk is in een steeds sneller veranderende wereld. De uitkomsten van deze monitoring zullen jaarlijks door het Havenbedrijf Rotterdam gerapporteerd worden.
De essentie van de visie zoals die is geformuleerd in de Havenvisie 2030 is: ‘Rotterdam is in 2030 Europa’s belangrijkste haven- en industriecomplex. Het is een ijzersterke combinatie van Global Hub en Europe’s Industrial Cluster, die beide koploper zijn op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. Rotterdam is nauw verbonden met Noordwest-Europese industriële en logistieke knooppunten. Toonaangevende bedrijven investeren blijvend in de meest moderne faciliteiten. Nauwe samenwerking tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen leidt tot een hoogwaardige arbeidsmarkt en leefomgeving en uitmuntende bereikbaarheid. Aanpassingsvermogen is het handelsmerk. Hierdoor is het complex in 2030 een belangrijke pijler onder de welvaart van de regio, Nederland en Europa.’
Rotterdam is in 2030 het toonaangevende Europese knooppunt voor mondiale en intra-Europese goederenstromen.
Dé Global Hub van Europa voor containers, fuel- en energy-stromen. Rotterdam vormt met het achterland een geïntegreerd netwerk. Rotterdam is koploper op het gebied van duurzame en efficiënte ketens.
Het Rotterdamse industriële en energiecomplex functioneert in 2030 als een geïntegreerd cluster met Antwerpen en is daarmee het grootste, meest moderne en meest duurzame petrochemie- en energiecomplex van Europa. Dit complex concurreert op wereldschaal door de grote clustervoordelen, geïntegreerde supply chains en energie-efficiëntie. De transitie naar duurzame energieopwekking en biobased chemicals is in volle gang.
Om de visie, ambitie en acties uit de Havenvisie 2030 te kunnen realiseren is het nodig dat alle betrokken partijen gezamenlijk optrekken. Vanwege de samenhang van de verschillende acties en de benodigde inzet van veel verschillende partijen, wordt er een regiegroep en een projectgroep opgezet waarin de gemeente Rotterdam, Deltalinqs, het Havenbedrijf Rotterdam en daarnaast ook de Minister van Infrastructuur en Milieu, de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de provincie Zuid-Holland vertegenwoordigd zullen zijn.
De regiegroep komt circa twee keer per jaar bijeen, analyseert de voortgang, bespreekt knelpunten en zet stappen om deze knelpunten op te heffen. Daartoe vaardigen de partijen bevoegde vertegenwoordigers af om zitting te nemen in de regiegroep.
Hoewel de Minister van Infrastructuur en Milieu, de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de provincie Zuid-Holland de Havenvisie 2030 niet hebben vastgesteld, onderschrijven zij wel de visie en ambitie uit de Havenvisie 2030. Vanuit hun beleids- en uitvoeringsverantwoordelijkheden zijn deze partijen noodzakelijkerwijs op sommige punten nauw betrokken bij de uitvoering, en om die reden nemen zij deel aan de regiegroep en de projectgroep. Dat neemt niet weg dat deze partijen gelet op hun respectievelijke verantwoordelijkheden op onderdelen van de uitvoeringsagenda andere afwegingen kunnen maken.
De projectgroep heeft als taak de voortgang te bewaken van de realisatie van de ambities die in hoofdstuk 5 van de Havenvisie 2030 (de Agenda) zijn beschreven en komt circa vijf keer per jaar bijeen. De projectgroep houdt daartoe de voortgang van de verschillende acties met grote regelmaat in de gaten en zet zich in eventuele knelpunten op te lossen. Over de voortgang van alle acties in relatie tot de geschetste ambities, en de mogelijke problemen die zich daarbij voordoen, rapporteert de projectgroep (half)jaarlijks aan de regiegroep. De projectgroep zal monitoren of zich ontwikkelingen voordoen die aanleiding zijn de Agenda van de Havenvisie 2030 aan te passen om te waarborgen dat de visie gerealiseerd wordt.
Bij de realisatie van de Agenda wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande organisaties en overlegstructuren. Daarnaast worden per succesfactor zoals benoemd in hoofdstuk 4 van de Havenvisie 2030 en specifiek voor de Global Hub en voor Europe’s Industrial Cluster expertteams ingesteld. Zij functioneren binnen en buiten hun organisatie waar nodig als aanjager van de in de Agenda opgenomen acties, analyseren de voortgang en komen zo nodig met voorstellen tot aanpassing naar de projectgroep.
Het Havenbedrijf Rotterdam voert het secretariaat voor de uitvoering van dit convenant.
Bij de totstandkoming van de Havenvisie 2030 zijn het bedrijfsleven, diverse overheden en andere stakeholders (zoals onder andere maatschappelijke partijen, natuur- en milieuorganisaties en ngo’s) intensief betrokken geweest. Hierdoor is een breed draagvlak voor de visie en ambitie ontstaan. Teneinde de ingezette dialoog te continueren zullen alle stakeholders – naast de partijen – door het Havenbedrijf Rotterdam tijdig en actief betrokken worden bij de voorbereiding en realisatie van projecten. Vanuit de overtuiging dat succesvolle uitvoering vraagt om samenwerking van al deze partners nodigt het Havenbedrijf Rotterdam partijen die zich betrokken voelen bij de uitvoering van de Havenvisie 2030 daarom van harte uit om zich aan te sluiten.
De intentie van partijen is om de realisatie van de Havenvisie 2030 tot minstens het jaar 2020 op deze wijze vorm te geven. In 2016 zal er een evaluatie van de organisatie van de uitvoering worden verricht. Rond het jaar 2020 streven partijen ernaar om gezamenlijk tot een volledig geactualiseerde, integrale visie voor ontwikkeling van haven en industrie in de regio te komen.
Dit convenant is niet in rechte afdwingbaar.
Elke partij kan de andere partijen schriftelijk verzoeken dit convenant te wijzigen. De wijziging behoeft de instemming van alle partijen.
Elke partij kan het convenant met inachtneming van een opzegtermijn van een jaar schriftelijk opzeggen indien er een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat dit convenant billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden. Wanneer een partij het convenant opzegt, beraden de overige partijen zich over de gevolgen daarvan voor het convenant.
Dit convenant treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door partijen en blijft van kracht tot en met 31 december 2020. In 2020 zullen partijen in overleg treden om te bezien of de ongewijzigde voortzetting van dit convenant wenselijk is.
Binnen twee weken na ondertekening van dit convenant wordt de tekst daarvan door het Havenbedrijf Rotterdam gepubliceerd in de Staatscourant.
Aldus overeengekomen en in zesvoud ondertekend te Den Haag, 10 juli 2012
Namen organisaties en ondertekenaars: J.N. Baljeu, wethouder haven Gemeente Rotterdam.
M.W. van Sluis RA, voorzitter Deltalinqs.
H.N.J. Smits, president directeur Havenbedrijf Rotterdam.
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus. de Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.J.M. Verhagen, de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
G. Veldhuijzen, gedeputeerde economische zaken en ruimte provincie Zuid-Holland.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-15138.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.