TOELICHTING
I. ALGEMEEN
1. Inleiding
Deze regeling stelt een algemene doorvoervergunning als bedoeld in artikel 6a van
het Besluit strategische goederen (verder: BSG) vast. De algemene doorvoervergunning
NL007 kan onder de in deze regeling opgenomen voorwaarden en voorschriften worden
gebruikt voor doorvoerzendingen die herkomstig zijn uit Australië, Japan, Nieuw-Zeeland,
Zwitserland, een lidstaat van de Europese Unie of de Noord-Atlantische verdragsorganisatie
(hierna: bondgenoten) en naar landen of lidstaten gaan die geen bondgenoot zijn.
In een brief aan de Tweede Kamer (TK 22054, nr. 165) van 10 juni 2011 heeft het kabinet aangekondigd de doorvoerregeling van militaire
goederen te zullen nuanceren. In het BSG is deze nuancering vormgegeven door voor
doorvoerzendingen van militaire goederen die worden overgeladen op het Nederlandse
grondgebied, ongeacht de herkomst of de eindbestemming, een vergunningplicht te introduceren.
In formele zin betekent dit een aanzienlijke uitbreiding van de vergunningplicht,
maar omdat het kabinet in genoemde brief al heeft aangegeven dat het als uitgangspunt
zal blijven nemen dat de bondgenoten, waarop de eerdere algemene uitzondering betrekking
had, goed in staat zijn om op grond van hun eigen exportcontrole- instrumentarium
verantwoord besluiten te nemen over de doorvoer van militaire goederen, gaat de uitbreiding
van de vergunningplicht gepaard met de introductie van deze algemene doorvoervergunning
NL007.
2. Administratieve lasten
Deze regeling is een uitwerking van een toezegging aan de Kamer. De administratieve
lasten voor geregistreerde gebruikers nemen toe. De aan de registratie voorafgaand
aan het eerste gebruik verbonden administratieve lasten bedragen per bedrijf ongeveer
€ 7. Naar schatting zullen 200 registraties voor deze algemene doorvoervergunning
NL007 worden gedaan. Dit brengt de administratieve lasten voor de registratie op € 1.400.
De nalevingskosten bestaan uit de kosten die verbonden zijn aan het voldoen aan de
half jaarlijkse rapportageverplichting. Deze kosten zijn naar schatting € 7 per rapportage.
Uitgaande van 200 registraties zijn de jaarlijkse rapportagekosten voor de geregistreerde
gebruikers € 2.800.
3. Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt op 1 juli 2012 in werking. Daarmee wordt in zoverre afgeweken
van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten dat de regeling niet ten minste
twee maanden voorafgaand aan dat tijdstip is gepubliceerd. Die afwijking wordt gerechtvaardigd
doordat per 1 juli 2012 eveneens een wijziging van het Besluit strategische goederen
plaatsvindt. Door op die datum ook deze regeling in werking te laten treden vinden
alle wijzigingen gezamenlijk plaats en niet verspreid in de tijd.
II. ARTIKELEN
Artikel 2 (Vergunningverlening)
Door middel van dit artikel wordt de algemene doorvoervergunning verleend. Daarbij
wordt bepaald voor welke militaire goederen deze vergunning geldt en wordt verwezen
naar een aantal artikelen van deze vergunning waarin de voorwaarden voor gebruik van
deze vergunning zijn opgenomen.
Artikel 3 (Goederenreikwijdte)
In dit artikel is bepaald welke goederen binnen de reikwijdte van de algemene doorvoervergunning
NL007 vallen. Het betreft alle militaire goederen als opgenomen in de EU Gemeenschappelijke
militaire lijst, met uitzondering van de specifiek in dit artikel genoemde categorieën
militaire goederen. Daarmee is aangesloten op het Duitse exportcontrolesysteem.
Voor de doorvoer van militaire goederen en technologie naar de categorieën waarvan
wordt verwezen in dit artikel, dient een individuele doorvoervergunning te worden
aangevraagd. Het gaat in artikel 3 om een goederenlijst die is afgeleidt van deel
B van de Duitse ‘Kriegswaffenliste’ die onder meer wapens, munitie en complete systemen
bevat.
Artikel 4 (Landenreikwijdte)
De algemene doorvoervergunning NL007 kan worden gebruikt voor doorvoerzendingen die
herkomstig zijn uit Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Zwitserland of een van de lidstaten
van de Europese Unie of de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie en die als eindbestemming
hebben een ander land of lidstaat dan hier genoemd. artikel 5, tweede lid, onderdeel
b, van het BSG bepaalt dat doorvoerzendingen herkomstig uit deze landen of lidstaten
vergunningplichtig zijn indien de zending word overgeladen in Nederland. Ongeacht
of de zending in Nederland wordt overgeladen op een ander vervoermiddel met dezelfde
of een andere vervoersmodaliteit dient een doorvoervergunning aanwezig te zijn. Zendingen
die een haven aandoen waar de goederen worden overgeladen op een ander schip vallen
dus onder de vergunningplicht, maar ook zendingen die per vliegtuig naar Nederland
komen en in Nederland in trein of vrachtwagen worden overgeladen. Hiermee zijn de
Nederlandse doorvoerregels voor militaire goederen iets anders dan de Duitse doorvoerregels
voor die goederen. In Duitsland speelt de vervoersmodaliteit namelijk een rol bij
het al dan niet vergunningplichtig zijn van een doorvoerzending. Vanuit het oogpunt
van eenvoud is er in de Nederlandse regelgeving voor gekozen geen onderscheid te maken
tussen verschillende vervoersmodaliteiten.
Met de reikwijdte van de goederen die onder de algemene doorvergunning NL007 vallen
wordt tegemoet gekomen aan de vraag van de Kamer om doorvoerzendingen van gevoelige
goederen aan een individuele doorvoervergunningplicht te onderwerpen terwijl op het
zelfde moment de zendingen naar bondgenoten met een volwassen exportcontrole-instrumentarium
niet nogmaals worden getoetst. Indien de zending herkomstig is van een bondgenoot
en tevens het land van een bondgenoot als eindbestemming heeft, kan gebruik worden
gemaakt van de algemene doorvoervergunning NL008 voor alle militaire goederen zoals
opgenomen in de Gemeenschappelijke EU-lijst van militaire goederen met uitzondering
van de goederen omschreven in artikel 3 van de algemene doorvoervergunning NL008.
Doorvoerzendingen die herkomstig zijn uit Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Zwitserland
of een van de lidstaten van de Europese Unie of de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie
en niet in Nederland worden overgeladen zijn niet vergunningplichtig, maar dienen
voorafgaand per individuele doorvoerzending te worden gemeld, zoals genoemd in artikel 10,
eerste lid, van het besluit. Deze algemene doorvoervergunning NL007 is niet van toepassing
op die zendingen.
Artikel 5 (Vergunning land van herkomst)
De algemene doorvoervergunning NL007 kan alleen worden gebruikt indien de bevoegde
autoriteit van het land waaruit de goederen herkomstig zijn een uitvoervergunning
heeft afgegeven. Deze vergunning of een kopie ervan behoeft de zending niet te vergezellen.
Wel dient op verzoek van de Douane aangetoond te kunnen worden dat deze uitvoervergunning
in het land waar de goederen vandaan komen is verleend.
Artikel 6 (Registratienummer)
Voorwaarde voor het gebruik van de algemene doorvoervergunning NL007 is dat de gebruiker
van de algemene doorvoervergunning NL007 een registratienummer heeft. Voor registratie
komen alleen Nederlandse partijen in aanmerking. De beschikkingsbevoegde, degene die
voor de beschikkingsbevoegde de douaneformaliteiten verricht, of, indien geen douaneformaliteiten
worden verricht, de persoon die de goederen vervoert kunnen zich registreren voor
deze algemene doorvoervergunning NL007. Hierbij wordt aangesloten bij de bestaande
regelgeving inzake het aanvragen van individuele en globale militaire vergunningen.
Op grond van artikel 3, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling strategische goederen
20 12 worden deze vergunningen aangevraagd door dezelfde personen of entiteiten. Het
registratienummer wordt door de inspecteur afgegeven naar aanleiding van een registratieverzoek
als bedoeld in artikel 9 van deze regeling.
Artikel 7 (Wapenembargo)
De algemene doorvoervergunning NL007 kan niet worden gebruikt voor doorvoerzendingen
die als eindbestemming hebben een land waar een wapenembargo op van toepassing is
waar Nederland aan gebonden is. Ook indien de zending vergezeld gaat van een uitvoervergunning
afgegeven door de autoriteiten van het land waar de goederen uit herkomstig zijn,
kan hier geen gebruik van worden gemaakt. Het land dat de vergunning afgeeft is mogelijk
niet gebonden aan het embargo of de vergunning is afgegeven voor het wapenembargo
van kracht werd. In geen geval kan bij een wapenembargo gebruik worden gemaakt van
deze regeling. Indien het wapenembargo uitzonderingen kent voor bepaalde typen militaire
zendingen kan mogelijk wel met succes een individuele doorvoervergunningaanvraag of
een aanvraag voor een ontheffing worden ingediend.
Artikel 8 (Voorschriften)
In dit artikel worden de voorschriften genoemd die zijn verbonden aan het gebruik
van de algemene doorvoervergunning NL007. Op de documenten die de zending begeleiden
dient duidelijk zichtbaar vermeld te worden dat het militaire goederen betreft die
voorkomen op de Gemeenschappelijke EU-lijst van militaire goederen. Daarnaast dient
ten behoeve van de handhaving op de documenten die een zending vergezellen het onder
artikel 8, eerste lid, onderdeel b, genoemde kenmerk duidelijk zichtbaar te worden
vermeld. Uit dit kenmerk blijkt dat gebruik wordt gemaakt van deze Nederlandse algemene
doorvoervergunning NL007, wie er gebruik van maakt en de eindbestemming van de doorvoerzending.
Vermelding van het registratienummer is essentieel omdat op die manier vastgesteld
kan worden welke Nederlandse partij die betrokken is bij de doorvoerzending verantwoordelijk
is voor de naleving van de voorwaarden en voorschriften van deze algemene doorvoervergunning
NL007. Zo kan het voorkomen dat de vervoerder een geldige registratie voor de algemene
doorvoervergunning NL007 heeft, maar in het geval van een specifieke zending gebruik
wordt gemaakt van de registratie van een andere Nederlandse betrokken partij die de
douaneformaliteiten afhandelt voor een in het buitenland gevestigde beschikkingsbevoegde.
In die gevallen dient duidelijk te zijn welke partij verantwoordelijk is voor de naleving
van de in deze regeling opgenomen voorwaarden en voorschriften.
Artikel 9 (Registratie en melding eerste gebruik)
In dit artikel worden nadere regels gesteld over het verzoek tot registratie en de
melding vooraf aan het eerste gebruik, bedoeld in artikel 6b, eerste lid, van het
besluit, van de algemene doorvoervergunning NL007. Een verzoek tot registratie wordt
bij de inspecteur ingediend. Het vereiste formulier is beschikbaar bij de Centrale
Dienst voor In- en Uitvoer en op de website http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/veiligheid_gezondheid_economie_en_milieu_vgem/cdiu/cdiu_strategische_goederen/cdiu_strategische_goederen_content. Wanneer de registratie de gegevens als genoemd in artikel 9, tweede lid, bevat,
zal de inspecteur een registratienummer verstrekken. Naast de registratiegegevens
als opgenomen in het tweede lid wordt in het derde lid gevraagd naar de voorgenomen
datum van het eerste gebruik van de algemene doorvoervergunning NL007. Deze eenmalige
melding voorafgaand aan het eerste gebruik dient tegelijkertijd met de registratie
plaats te vinden. De registratiegegevens worden verzameld in een register waardoor
in kaart wordt gebracht welke beschikkingsbevoegden gebruik kunnen maken van de algemene
doorvoervergunning NL007.
Artikel 10 (Rapportage)
In dit artikel worden nadere regels gesteld over de rapportageverplichting. De rapportage
moet de informatie, bedoeld in artikel 10 bevatten. Dit betreft onder meer een voldoende
duidelijke omschrijving van de militaire goederen, inclusief de nummers waarmee zij
worden aangeduid op de Gemeenschappelijk EU-lijst voor militaire goederen. De waarde
van de goederen hoeft in verband met de concurrentiegevoeligheid van deze informatie
niet te worden vermeld, wel dient in voldoende mate duidelijk te worden om welke hoeveelheid
goederen het gaat. Een verwijzing naar een aantal colli of containers volstaat niet.
Indien een Nederlandse partij anders dan de beschikkingsbevoegde eigenaar van de goederen,
bijvoorbeeld een vervoerder, zich registreert voor het gebruik van de algemene doorvoervergunning
NL007 en deze gebruikt voor de doorvoer van militaire goederen voor verschillende
bedrijven, zullen de details van al deze transacties door de geregistreerde partij
moeten worden gerapporteerd. Deze partij is verantwoordelijk voor een volledige en
correcte weergave van de details betreffende de doorvoerzending. Er dient twee keer
per kalenderjaar te worden gerapporteerd. Dit houdt verband met de controle op het
gebruik van de algemene doorvoervergunning NL007 en de rapportage van gegevens over
militaire doorvoer die in verband met de transparantie worden gepubliceerd. De rapportage
dient binnen twee maanden na afloop van elk half kalenderjaar plaats te vinden bij
de inspecteur.
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M.J.M. Verhagen.