Wijziging van diverse regelingen op het gebied van het scheepvaartverkeer

28 april 2011

Nr. IENM/BSK-2011/7375

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 3 van het Besluit Rijnvaartpolitiereglement 1995 , artikel 2, tweede lid, onderdeel a, onder 1°, van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, artikel 2, onderdeel a, van het Scheepvaartreglement territoriale zee en artikel 4.06, derde en vierde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement en artikel 4, eerste lid, van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 5, vierde lid, van de Aanwijzing bevoegde autoriteiten reglementen CCR vervalt ‘6.31, eerste lid’.

ARTIKEL II

Artikel 1 van de Aanwijzing bevoegde autoriteit Scheepvaartverkeersreglement Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a komt als volgt te luiden:

  • a. voor zover het betreft de vaarweg, de zijkanalen en de objecten waar de zorg voor een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer en de technische zorg is opgedragen aan het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat: de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Zeeland, in de artikelen:

    2, eerste lid, onderdelen d en i;

    2, tweede lid, onderdeel c;

    3, zesde lid;

    6, eerste lid, onderdeel c;

    9, vierde lid, vijfde lid, onderdeel b, zesde lid, zevende lid, onderdeel c, en elfde lid;

    13, zevende lid;

    18, tweede en derde lid;

    19, zesde lid;

    30, derde lid, onderdeel c;

    38, tweede lid;

    39, eerste, tweede, vierde, vijfde en twaalfde lid;

    40;

    41, negende lid;

    42, derde en vierde lid;

    43, eerste lid;

    43a, eerste, derde, vijfde en zesde lid;

    45, vierde lid;

    46;

    47, onderdeel a;

    48;

    49;

    49a, tweede lid;

    49b, tweede lid;

    53, eerste en tweede lid;

2. Onderdeel b vervalt.

3. Onderdeel c wordt geletterd tot b.

ARTIKEL III

Artikel 1, eerste lid, van de Regeling aanwijzing bevoegde autoriteiten Scheepvaartreglement territoriale zee wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef komt ‘8,’ te vervallen.

2. Onderdeel c komt te luiden:

  • c. voor het aanloopgebied Scheveningen: het Hoofd Verkeerscentrale en Haven van de gemeente Den Haag;

ARTIKEL IV

Artikel 3, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling radarinstallaties en bochtaanwijzers 1995 komt te luiden:

  • c. het Noordzeekanaal, met inbegrip van zijkanaal G tot aan de Zaansluizen, het IJ en de vaarwegen ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden;

ARTIKEL V

Artikel 4, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns komt te luiden:

  • a. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen, het IJ en de vaargebieden ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, alsmede de havens aan deze vaarwegen;

ARTIKEL VI

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop het Besluit van 20 september 2010, houdende vaststelling van een aantal wijzigingen van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, het Besluit Rijnvaartpolitiereglement 1995, het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990, het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, het Scheepvaartreglement territoriale zee, het Besluit verkeersinformatie en verkeersaanwijzingen scheepvaartverkeer, het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer, het Besluit houdende het van toepassing verklaren van de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, het Scheepvaartreglement Eemsmonding en het Besluit statistische gegevens scheepvaartverkeer (Stb. 748) in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Deze regeling wijzigt de Aanwijzing bevoegde autoriteiten reglementen CCR, de Aanwijzing bevoegde autoriteit Scheepvaartverkeersreglement Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Regeling aanwijzing bevoegde autoriteiten Scheepvaartreglement territoriale zee, de Regeling radarinstallaties en bochtaanwijzers 1995 en de Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns.

In de opsomming in artikel 5, vierde lid, van de Aanwijzing bevoegde autoriteiten reglementen CCR staat artikel 6.31, eerste lid, van het Rijnvaartpolitiereglement 1995. Aangezien in dat artikellid geen bevoegde autoriteit wordt genoemd, wordt het artikellid uit de opsomming geschrapt.

De wijziging van de Aanwijzing bevoegde autoriteit Scheepvaartverkeersreglement Kanaal van Gent naar Terneuzen vloeit voort uit de modernisering van het besluit, welk gezien de opheffing van het Directoraat-Generaal Goederenvervoer nodig was. De hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Zeeland is nu aangewezen als bevoegde autoriteit waar dat tot deze wijziging nog de Rijkshavenmeester Westerschelde was.

In de Regeling aanwijzing bevoegde autoriteiten Scheepvaartreglement territoriale zee vervalt de verwijzing naar artikel 8 van het Scheepvaartreglement territoriale zee. Dit artikel, dat nooit in werking is getreden, komt namelijk te vervallen met de wijziging van het Scheepvaartreglement territoriale zee welke wordt bewerkstelligd met het Besluit van 20 september 2010, houdende vaststelling van een aantal wijzigingen van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, het Besluit Rijnvaartpolitiereglement 1995, het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990, het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, het Scheepvaartreglement territoriale zee, het Besluit verkeersinformatie en verkeersaanwijzingen scheepvaartverkeer, het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer, het Besluit houdende het van toepassing verklaren van de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, het Scheepvaartreglement Eemsmonding en het Besluit statistische gegevens scheepvaartverkeer (Stb. 748) (hierna: Besluit van 20 september 2010). Daarnaast wordt het Hoofd Verkeerscentrale en Haven van de gemeente Den Haag aangewezen als bevoegde autoriteit voor het aanloopgebied Scheveningen. Dit als gevolg van het feit dat de functie van Stadsbeheermanager van het Stadsdeel Scheveningen van de Dienst Stadsbeheer van de gemeente Den Haag is komen te vervallen.

De wijziging van zowel de Regeling radarinstallaties en bochtaanwijzers 1995 als de Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns hangt samen met het herstellen van een omissie. Op het deel van de vaarweg buiten de sluizen, maar binnen de pieren, geldt het Binnenvaartpolitiereglement nog. Daarom is voorzien in de toevoeging van een verwijzing naar de vaarwegen ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden aan deze twee regelingen als zijnde vaarwegen als bedoeld in artikel 4.06, derde en vierde lid, van het Binnenvaartpolitieregelement.

Aan deze regeling zijn geen administratieve lasten voor de burger of het bedrijfsleven verbonden. Derhalve is het concept van deze wijzigingsregeling niet aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) voorgelegd.

Gezien de samenhang van enkele wijzigingen met wijzigingen die bewerkstelligd worden middels het Besluit van 20 september 2010 is de inwerkingtreding van het onderhavige besluit gekoppeld aan de inwerkingtreding van het hiervoor genoemde besluit.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven