Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 15 april 2011, nr. 195977, houdende wijziging van de Regeling tarieven

Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten,

Gelet op artikel 13 quinquies van richtlijn 2000/29/EG van de Raad van de Europese Unie van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PbEG L169);

Gelet op artikel 6a van de Plantenziektenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 38 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 32,65’ vervangen door ‘€ 33,45’, wordt ‘€ 76,15’ vervangen door ‘€ 78,00’, wordt ‘€ 43,50’ vervangen door ‘€ 47,85’ en wordt ‘€ 1,15’ vervangen door ‘€ 1,25’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 49,00’ vervangen door ‘€ 50,20, wordt ‘€ 114,20’ vervangen door ‘€ 117,00’, wordt ‘€ 65,25’ vervangen door ‘€ 71,80’ en wordt ‘€ 1,75’ vervangen door ‘€ 1,90’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 65,30’ vervangen door ‘€ 66,90’, wordt ‘€ 152,30’ vervangen door ‘€ 156,00’, wordt ‘€ 87,00’ vervangen door ‘€ 95,70’ en wordt ‘€ 2,30’ vervangen door ‘€ 2,50’.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 87,00’ vervangen door: € 95,70.

2. In het derde lid vervalt ‘en loonsuppletie’.

3. In het vierde lid wordt ‘€ 4,50’ vervangen door: € 4,62.

4. In het vijfde lid wordt ‘€ 26,25’ vervangen door: € 26,50.

5. In het zesde lid wordt ‘€ 13,90’ vervangen door: € 14,25.

B

In artikel 39 wordt ‘€ 68,00’ vervangen door: € 69,70.

C

Artikel 41 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 13,90’ vervangen door: € 14,25.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 48,55’ vervangen door: € 49,50.

D

Artikel 42 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 87,00’ vervangen door: € 95,70.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 130,50’ vervangen door: € 143,55.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 174,00’ vervangen door: € 191,40.

E

Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede tot en met zesde lid tot eerste tot en met vijfde lid, vervalt het eerste lid.

2. In het eerste lid (nieuw) wordt ‘€ 51,50’ vervangen door: € 54,10.

3. In het tweede lid (nieuw) wordt ‘€ 114,95’ vervangen door: € 117,80.

4. In het derde lid (nieuw) wordt ‘€ 13,60’ vervangen door: € 13,95.

5. In het vierde lid (nieuw) wordt de zinsnede ‘een bedrag van € 40,10, € 41,65 respectievelijk € 30,40’ vervangen door ‘een bedrag van € 41,10, € 42,70 respectievelijk €31,15’ en wordt ‘€ 87,65’ vervangen door ‘€ 89,85’.

6. In het vijfde lid (nieuw) wordt ‘€ 68,40’ vervangen door ‘€ 70,10’ en wordt ‘€ 87,05’ vervangen door ‘€ 89,25’.

F

In artikel 44 wordt ‘€ 6,75’ vervangen door: € 6,90.

G

Artikel 45 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 80,50’ vervangen door: € 82,50.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 75,10’ vervangen door: € 77,05.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 114,95’ vervangen door € 117,80

d. In onderdeel d wordt ‘€ 46,45’ vervangen door: € 47,60.

e. In onderdeel e wordt ‘€ 92,90’ vervangen door: € 95,20.

f. In onderdeel f wordt ‘€ 6,95’ vervangen door: € 7,10.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 46,45’ vervangen door: € 47,60.

3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De onderdelen a, b en c komen te luiden:

  • a. bruinrot- en ringrotonderzoek € 33,10 bij een monster van 1 tot 20 knollen, € 39,70 bij een monster van 21 tot 40 knollen, € 59,35 bij een monster van 41 tot 100 knollen en € 91,95 bij een monster van 101 tot 200 knollen;

  • b. bruinrot- of ringrotonderzoek € 26,65 bij een monster van 1 tot 20 knollen, € 33,20 bij een monster van 21 tot 40 knollen, € 52,80 bij een monster van 41 tot 100 knollen en € 85,30 bij een monster van 101 tot 200 knollen;

  • c. bruinrot- of ringrotonderzoek aan vitromateriaal € 40,35 bij een monster van 1 tot 20 knollen, € 54,10 bij een monster van 21 tot 40 knollen, € 67,80 bij een monster van 41 tot 60 knollen, € 81,65 bij een monster van 61 tot 80 knollen, € 95,35 bij een monster van 81 tot 100 knollen en € 164,95 bij een monster van 101 tot 200 knollen;

b. In onderdeel d wordt ‘€ 55,25’ vervangen door: € 56,65.

c. In onderdeel e, wordt ‘€ 15,90’ vervangen door ‘€ 16,30’ en wordt ‘€ 0,90’ vervangen door ‘€ 0,95’.

H

Artikel 45a wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De onderdelen a en b van het eerste lid komen te luiden:

  • a. Voor onderzoek naar aardappelmoeheid:

    • 1˚. voor AMEX 200 cc 1/3 ha en uitslag binnen drie weken € 67,90 per hectare, uitslag binnen acht weken € 54,35 per hectare, uitslag voor 1 april volgend jaar € 51,60 per hectare en uitslag voor 1 september volgend jaar € 48,90 per hectare;

    • 2˚. voor AMEX 600 cc 1 ha en uitslag binnen drie weken € 52,55 per hectare, uitslag binnen acht weken € 42,05 per hectare, uitslag voor 1 april volgend jaar € 39,90 per hectare en uitslag voor 1 september volgend jaar € 37,80 per hectare;

    • 3˚. voor AMEX 500 cc 1/3 ha en uitslag binnen drie weken € 69,20 per hectare, uitslag binnen acht weken € 55,35 per hectare, uitslag voor 1 april volgend jaar € 52,60 per hectare en uitslag voor 1 september volgend jaar € 49,80 per hectare.

  • b. Voor de in dit lid genoemde hectaretarieven geldt een minimum van € 77,00 per perceel of perceelsgedeelte.

b. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • c. Voor spoedbemonstering en spoedonderzoek met uitslag binnen 5 werkdagen, wordt een toeslag van € 51,25 per aanvraag en € 10,25 per monster in rekening gebracht.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 25,00’ vervangen door: € 25,60.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 53,00’ vervangen door: € 54,35.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 60,00’ vervangen door: € 61,50.

d. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. Voor het kopiëren van een AM-dossier, € 15,40 per dossier.

3. In het derde lid wordt ‘€ 47,75’ vervangen door: € 48,95.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 24,95’ vervangen door: € 25,60.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 9,50’ vervangen door: € 9,75.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 mei 2011.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

H. Bleker.

TOELICHTING

Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: de regeling). In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) en de keuringsdiensten Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad- en pootgoed van landbouwgewassen (NAK), Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw), Bloembollenkeuringsdienst (BKD) en Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen, alsmede voor een aantal andere werkzaamheden, zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen.

Op grond van de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige overeenkomsten dienen de keuringsdiensten jaarlijks tariefvoorstellen in en stel ik de tarieven van de keuringsdiensten vast nadat de tarieven zijn beoordeeld op kostendekkendheid en de vereisten van richtlijn 2000/29/EG van de Raad van de Europese Unie van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PbEG L169). Voor Naktuinbouw, de BKD en het KCB, zijn de tarieven op 1 januari 2011 aangepast. Vanwege het werkveld van de NAK en de daaraan gekoppelde teeltseizoenen, is met deze keuringsdienst een afwijkende datum afgesproken waarop de nieuwe tarieven in werking treden, namelijk 1 mei. Met de onderhavige regeling worden de tarieven van de NAK gewijzigd.

De inspectietarieven van de NAK worden generiek met 2,5% verhoogd. Dit cijfer is gebaseerd op de algemene kostenstijgingen die worden verwacht naar aanleiding van de loon-/pensioen- en prijsstijgingen in het komend jaar (mei 2011–mei 2012) en de aanvulling van het eigen vermogen dat is gedaald ten gevolge van pensioenvoorzieningsverliezen. Daarnaast worden de tarieven die verband houden met de inspectie van consumptieaardappelen en zaaizaden aangepast. De aanvullende stijgingspercentages van deze tarieven bedragen voor het seizoen 2011–2012 7,5%, naast de generieke verhoging met 2,5%. Daarmee komt het totale stijgingspercentage van deze tarieven op 10%. Voor een nadere toelichting op deze stijging wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting.

Administratieve lasten

De tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij de wet- of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

In artikel 38 zijn de tarieven opgenomen voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen. Het grootste deel van de inspecties die NAK verricht betreft voor export aangeboden zendingen. Voor de in dit artikel opgenomen tarieven voor consumptieaardappelen en overige producten geldt een aanvullend stijgingspercentage van 7,5%. Voor zaaizaden is deze stijging gerelateerd aan omzetdaling door teruglopende areaalomvang. Hierdoor zijn de huidige tarieven niet meer kostendekkend. Datzelfde geldt voor de inspectie van consumptieaardappelen. Uit een analyse over de afgelopen drie jaren is gebleken dat de kosten hiervoor structureel hoger zijn dan de omzet.

In het derde lid van artikel 38 vervalt de toevoeging ‘en loonsuppletie’. Deze toeslag hing samen met de kosten verbonden aan de overdracht van taken van de PD aan de NAK en het overgaan van PD-medewerkers naar de keuringsdienst. Omdat de gedurende de afgelopen 3 jaren toegepaste toeslag afdoende was om deze kosten te dekken wordt die toeslag niet langer toegepast.

Artikel I, onderdeel B, C, F, G

Deze onderdelen betreffen de generieke verhoging van de tarieven in de artikelen 39, 41, 44 en 45 met 2,5%.

Artikel I, onderdeel D

In artikel 42 zijn de tarieven opgenomen voor een vergeefs bezoek. Deze tarieven zijn gekoppeld aan de tarieven met betrekking tot de inspectie van zaaizaden en consumptieaardappelen. Daarom stijgen ook deze tarieven met 10%.

Artikel I, onderdeel E

Het eerste lid van artikel 43 vervalt, dit tarief wordt door NAK niet toegepast. Bij aanvullende bemonsteringen worden de reguliere onderzoekstarieven toegepast, zoals die voor de diverse onderzoeken in de desbetreffende artikelen zijn opgenomen.

In artikel 43, tweede lid, wordt het tarief voor bemonstering en administratie verhoogd met 5%. Omdat het tarief voor het seizoen 2010–2011 abusievelijk niet is verhoogd, wordt die verhoging nu samen met de verhoging voor het seizoen 2011–2012 alsnog doorgevoerd om kostendekking te realiseren. Voor de overige tarieven in artikel 43 geldt de generieke verhoging met 2,5%.

Artikel I, onderdeel H

Aan het eerste lid van artikel 45a wordt onderdeel c toegevoegd, waarin een toeslag voor spoedbemonstering en spoedonderzoek wordt vastgesteld. Dit onderdeel wordt toegevoegd op verzoek van telers, om in spoedeisende gevallen nog sneller de onderzoeksuitslag te kunnen krijgen. Een sneller resultaat kan worden verkregen door het toepassen van een meer arbeidsintensieve, duurdere techniek. Vanaf het seizoen 2011–2011 wordt standaard de mogelijkheid geboden tot spoedbemonstering en spoedonderzoek. Derhalve wordt daarvoor een tarief opgenomen.

Aan het tweede lid van artikel 45a wordt onderdeel d toegevoegd. Dit betreft een tarief voor het kopiëren van een dossier met betrekking tot aardappelmoeheid (AM). Op grond van de AM-richtlijn (richtlijn nr. 2007/33/EGvan de Raad van 11 juni 2007 betreffende de bestrijding van het aardappelcysteaaltje en houdende intrekking van Richtlijn 69/465/EEG (PbEU L 156)) moeten telers gegevens kunnen overleggen die tot 6 jaar teruggaan. Met het oog op de verzoeken die NAK dientengevolge ontvangt om AM-dossiers te kopiëren, wordt een tarief vastgesteld dat de kosten daarvan dekt.

De overige wijzigingen in artikel 45a betreffen de generieke verhoging met 2,5%.

Artikel II

Deze regeling treedt op 1 mei 2011 in werking. Hiermee wordt afgeweken van de uitgangspunten van vaste verandermomenten voor regelgeving die inhouden dat nieuwe regelingen slechts op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober ingaan en minimaal twee maanden daaraan voorafgaand publicatie van de nieuwe regels plaatsvindt.

De reden voor deze afwijking is dat bij deze regeling voor een teeltseizoen tarieven worden vastgesteld die mede gebaseerd zijn op de kosten die in het afgelopen seizoen zijn gemaakt. Deze cijfers zijn pas in februari bekend. Aangezien het voor deze tarieven relevante seizoen in het voorjaar wederom van start gaat, is een tijdige inwerkingtreding van de nieuwe tarieven gewenst.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

H. Bleker.

Naar boven