Bestemmingsplan Castellum Novum

Burgemeester en wethouders van Utrecht maken ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat met ingang van 28 april 2011 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage ligt het door de raad op 7 april 2011 gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan ‘Castellum Novum’ en het daarbij behorende vaststellingsbesluit.

Plangebied en doelstelling

Het plangebied is gelegen aan de Castellumlaan in De Meern direct ten noorden van de Nederlands Hervormde kerk aan de Zandweg. Aan de noordzijde wordt het plangebied begrensd door woningen aan de Castellumlaan en een binnenterrein met autoboxen, aan de oostzijde door de woningen aan de Hoge Woerd, aan de zuidzijde door de kerk en de Zandweg en aan de westzijde door de Castellumlaan.

Doel van dit bestemmingsplan Castellum Novum is om de realisering van detailhandel, dienstverlening, horeca en appartementen mogelijk te maken op de locatie van het huidige restaurant Castellum Novum, een en ander ter versterking van de centrumfuncties rond De Meernbrug.

Wijzigingen

De raad heeft het bestemmingsplan op 7 april 2011 gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. De wijzigingen betreffen:

Algemeen

Naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wabo per 1 oktober 2010 is de terminologie en zijn de regels conform de landelijke wetgeving aangepast. Deze actualisatie heeft geen juridisch inhoudelijke gevolgen.

  • 1. Wijzigingen in de toelichting en bijlagen:

    • 1.1 Het verkeersmodel is medio 2010 geactualiseerd (VRU 2.0 UTR 2.1.). Ook is het snelheidsregime op de Rijksstraatweg intussen gewijzigd. Daarom zijn het akoestisch onderzoek en het luchtonderzoek geactualiseerd. Als gevolg van deze wijzigingen is ook de toelichting van het bestemmingsplan gewijzigd (paragraaf 2.3, 4.1 en 4.3).

    • 1.2 In de bijlage bij het bestemmingsplan is per abuis een verwijzing naar de oude versie van de VNG-publicatie opgenomen. Dat is hersteld. Inhoudelijk is de lijst gelijk.

    • 1.3 Er is een bezonningsonderzoek als bijlage toegevoegd.

    • 1.4 Als gevolg van de wijzigingen in de bijlagen is de index van de bijlagen verduidelijkt.

  • 2. Wijzigingen in de regels:

    • De kantoorfunctie is uit artikel 3.1 lid d Gemengd (GD) geschrapt.

    • In artikel 1.31 is bij de begripsbepalingen het begrip ‘evenement’ tussengevoegd.

Inzien

Het bestemmingsplan (bestaande uit een toelichting, voorschriften, een verbeelding en de bijlagen) en het vaststellingsbesluit liggen met ingang van 28 april 2011 gedurende zes weken, dus tot en met 8 juni 2011 ter inzage bij:

  • Informatiecentrum gemeente Utrecht

    Vinkenburgstraat 26 (ingang Neude), Utrecht

    Open van maandag tot en met vrijdag van 10.00–17.00 uur en donderdag tot 19.30 uur.

  • Balie Bouwen Wonen en Ondernemen van StadsOntwikkeling

    Rachmaninoffplantsoen 61, Utrecht

    Open van maandag tot en met vrijdag van 9.00–17.00 uur

  • Wijkservicecentrum Vleuten-De Meern

    Dorpsplein 1 te Vleuten

    Open van maandag tot en met vrijdag van 9.00–17.00 uur en donderdag tot 21.00 uur.

Sinds 1 januari 2010 heeft de gemeente de plicht om ruimtelijke plannen digitaal en uitwisselbaar te maken. Daarnaast moeten de digitale ruimtelijke plannen worden gepubliceerd via een landelijke website, www.ruimtelijkeplannen.nl. Het digitale bestemmingsplan via de landelijke website is authentiek en rechtsgeldig boven alle andere versies. Op deze landelijke website zijn geen onderzoeksrapporten van het bestemmingsplan in te zien.

De gemeente Utrecht biedt de bestemmingsplannen inclusief onderzoeksrapporten ook aan via de gemeentelijke website, www.utrecht.nl.

Beroepsmogelijkheid

De beroepstermijn van 6 weken begint te lopen met ingang van 28 april 2011. Belanghebbenden, voor zover zij tijdig zienswijzen hebben ingebracht, dan wel belanghebbenden die bezwaar hebben tegen de wijzigingen die bij de vaststelling zijn aangebracht, dan wel diegenen aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijzen hebben ingebracht, kunnen binnen 6 weken na terinzagelegging van het besluit schriftelijk beroep instellen bij:

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Zo mogelijk dient een kopie van het bestreden besluit bijgevoegd te worden. Voor het instellen van beroep zijn griffierechten verschuldigd. Het is niet mogelijk om per e-mail beroep in te stellen.

Let op: omdat dit bestemmingsplan een ontwikkeling beoogt voor de bouw van meer dan 20 woningen, is afdeling 2 (procedures) van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Hierdoor is de beroepsprocedure anders dan gebruikelijk. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om pro forma beroep in te stellen en is het relativiteitsbeginsel van toepassing.

Mogelijkheid verzoek om voorlopige voorziening

Het enkel indienen van een beroepschrift schort de werking van de besluiten niet op. Als een spoedeisend belang aanwezig is, kan door de indiener van een beroepschrift een afzonderlijk verzoek om ‘voorlopige voorziening’ ingediend worden bij de Voorzitter van de voornoemde Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook hiervoor zijn griffierechten verschuldigd.

Naar boven