Regeling van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 28 maart 2011, nr. WJZ/11032794, houdende Wijziging van de Regeling tarieven bel-me-niet-register

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

Gelet op artikel 16.1, zesde lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 12, vierde lid, van het Besluit bel-me-niet-register;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven bel-me-niet-register wordt als volgt gewijzigd.

A

In artikel 3 wordt het bedrag van € 550,– vervangen door: € 302,50, het bedrag van € 1.250,– vervangen door: € 687,50 en het bedrag van € 2.600,– vervangen door: € 1430,–.

B

1. In artikel 5, eerste lid, wordt het bedrag van € 1000,– vervangen door: € 550,– en het bedrag van € 1.500,– vervangen door: € 825,–.

2. In artikel 5, tweede lid, wordt het bedrag van € 20.500 vervangen door: € 11.275,–

C

In artikel 6, eerste lid, wordt het bedrag van € 3500,– vervangen door: € 1.925,–.

D

Na artikel 6, wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 6a

In geval de gebruiker uitsluitend communicatie aanbiedt met een charitatief doel, worden de in artikelen 3, 5 en 6 genoemde bedragen vermenigvuldigd met factor 0,8403.

ARTIKEL II

Voor in het jaar 2010 betaalde tarieven vindt verrekening plaats over de maanden van het jaar 2011 die binnen de looptijd van een licentie vallen.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 28 maart 2011

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

M.J.M. Verhagen.

TOELICHTING

Algemeen

De Regeling tarieven bel-me-niet-register bepaalt de tarieven die de beheerder van het Bel-me-niet-register (hierna: register) in rekening brengt voor het gebruik van het register. In de regeling van 1 oktober 2009 is de hoogte van de tarieven bepaald aan de hand van de te verwachten kosten die de beheerder maakt op grond van haar wettelijke taak en op basis van het aantal geschatte gebruikers van het register. Deze tarieven zijn vanaf de invoering van het register, 1 oktober 2009, geheven. Inmiddels is er ervaring opgedaan, zowel met de feitelijke kosten van het beheren van het register als met het feitelijke gebruik van het register door marktpartijen. Op basis van deze ervaringen kan worden geconcludeerd dat er bij aanvang van het register voorzichtige inschattingen over de kosten en opbrengsten van het register zijn gemaakt. In de praktijk blijkt dat er aanzienlijk meer licenties door marktpartijen zijn afgenomen dan was voorzien, waardoor de opbrengsten hoger zijn. Gegeven dit gebruik van het register zouden de tarieven met structureel 30% kunnen worden verlaagd. Echter doordat in de huidige looptijd van het register voldoende egalisatiereserve is opgebouwd, kunnen de tarieven tenminste voor enige tijd op een lager niveau worden vastgesteld. Op basis hiervan is een verlaging van 45% ten opzichte van de tarieven zoals bepaald in de regeling van 1 oktober 2009 doorgevoerd.

In deze wijzigingsregeling worden de bestaande licentievormen met de daarbij behorende varianten en voorwaarden niet gewijzigd. Ook worden de prijsverhoudingen tussen de verschillende licenties niet aangepast.

Tariefsverlaging

Met de wijziging van de Regeling tarieven bel-me-niet-register zijn de tarieven verlaagd met 45% ten opzichte van de tarieven zoals deze zijn bepaald in de regeling van 1 oktober 2009. Op deze manier wordt tegemoet gekomen aan de wens van gebruikers van het register om lagere tarieven te hanteren. Lagere tarieven zullen ook een drempel wegnemen voor het gebruik van het register, zodat er minder aanleiding is het register niet te gebruiken bij telemarketing-acties.

De nieuwe tarieven staan hieronder in de tabel aangegeven en zullen met terugwerkende kracht ingevoerd worden.

Licentie soort

Licentie variant,

 

Tarieven

   

Per 1-10-2009

Per 1-1-2011

Servicelicentie

Artikel 6, eerste lid

 

€ 3.500,00

€ 1.925,00

Downloadlicentie

Artikel 5, eerste lid

Eenmalig tarief per jaar

€ 1.000,00

€ 550,00

  

Tarief per download

€ 1.500,00

€ 825,00

 

Jaarlicentie in artikel 5, tweede lid

 

€ 20.500,00

€ 11.275,00

Markeerlicentie

Klein, artikel 3

 

€ 550,00

€ 302,50

 

Middel, artikel 3

 

€ 1.250,00

€ 687,50

 

Groot, artikel 3

 

€ 2.600,00

€ 1430,00

Terugwerkende kracht

Voor alle licenties die in 2011 zijn gekocht, geldt met terugwerkende kracht het verlaagde tarief. De beheerder zal het teveel betaalde bedrag berekenen en vervolgens verrekenen met de gebruiker door middel van een credit-nota.

Voor service- en downloadlicenties die in 2010 zijn aangeschaft maar doorlopen in 2011 worden de licentiekosten omgerekend naar een maandtarief. Voor alle maanden in 2011 waarvoor de licentie nog loopt zal het nieuwe verlaagde tarief gelden. Daarnaast geldt bij de download-licentie van artikel 5, eerste lid, (gebruiker betaalt eenmalig tarief plus een tarief per keer dat bestand wordt gedownload) ook nog dat de kosten per keer dat het bestand wordt gedownload vanaf 2011 lager worden. Voor alle keren in 2011 dat op basis van deze download-licentie het bestand is gedownload, geldt met terugwerkende kracht dus ook het nieuwe tarief. In al deze gevallen zal de beheerder het teveel betaalde met de betreffende gebruiker verrekenen.

Voor markeer-licenties die voor 1 januari 2011 zijn aangekocht, geldt het tarief dat in de regeling van 1 oktober 2009 is bepaald. Dit is tevens het geval voor downloads die in 2010 zijn uitgevoerd onder de download-licentie van artikel 5, eerste lid. Ook daarvoor gelden nog de tarieven zoals bepaald in de regeling van 1 oktober 2009.

Goede Doelen

Op speciaal verzoek van de beheerder van het register is nagedacht op welke manier tegemoet gekomen kan worden aan bezwaren van Goede Doelen organisaties omtrent gebruik van het register. Daarop heb ik besloten voor hen een korting in te voeren die er als volgt uitziet.

Gebruikers die uitsluitend met een charitatief doel gebruik maken van het register krijgen een korting van ongeveer 16% op de verlaagde tarieven. Deze gebruikers kunnen in het algemeen namelijk de BTW die zij moeten betalen voor de licenties niet terugvorderen. In de praktijk blijkt dat ze in dat geval worden geconfronteerd met hogere kosten voor gebruik van het register ten opzichte van de meeste andere gebruikers. Daarom wordt aan deze charitatieve organisaties met terugwerkende kracht per 1 januari 2011 een additionele verlaging van de tarieven voor de licenties geboden.

Deze additionele verlaging van de kosten voor gebruikers met een charitatief doel wordt op dezelfde manier verrekend als hierboven beschreven voor de algemene tariefverlaging.

Administratieve lasten en vaste verandermomenten

Deze wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor het bedrijfsleven. De verlaging van de tarieven wijzigt niets in het gebruik van het register of de daarvoor aan te leveren gegevens. Door de beheerder van het register zal worden berekend wat dit financieel betekent voor de gebruikers van een licentie. Dit kan de beheerder doen op basis van de administratie van het gebruik van het register en dat betekent dat er in principe geen extra administratieve handelingen van de gebruiker worden gevraagd.

Deze wijzigingsregeling werkt terug tot 1 januari 2011 en maakt gebruik van een uitzondering onder het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten. Op grond van dat kabinetsbeleid is afwijken van de vaste verandermomenten en de publicatietermijn van twee maanden toegestaan in gevallen waarin er grote voordelen zijn voor de doelgroepen (uitzonderingsgrond 1). De verlaging van de tarieven is een begunstigende maatregel. De gebruikers gaan per direct minder betalen en krijgen gecrediteerd wat er in 2011 te veel betaald is. Dit voordeel rechtvaardigt het gebruik van de uitzonderingsgrond.

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

M.J.M. Verhagen.

Naar boven