Wijziging van de Regeling registratie snelle motorboten 1997 ter invoering van een nieuw model registratiebewijs

23 maart 2011

Nr. IENM/BSK-2011/22198

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.01, eerste lid, van het Binnenvaartpolitiereglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling registratie snelle motorboten 1997 wordt gewijzigd als volgt.

A

In artikel 2 wordt ‘het in de bijlage 1 bij deze regeling opgenomen model’ vervangen door: de in de bijlage 1 bij deze regeling opgenomen modellen.

B

Bijlage 1 wordt vervangen door de bij deze regeling behorende bijlage.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B

Bijlage 1 behorende bij artikel 2 van de Regeling registratie snelle motorboten 1997

(model voorzijde registratiebewijs snelle motorboot afgegeven tot en met 31 maart 2011)

(model achterzijde registratiebewijs snelle motorboot afgegeven tot en met 31 maart 2011)

(model voorzijde registratiebewijs snelle motorboot afgegeven met ingang van 1 april 2011)

(model achterzijde registratiebewijs snelle motorboot afgegeven met ingang van 1 april 2011)

TOELICHTING

De gewijzigde bijlage 1 bij de Regeling registratie snelle motorboten 1997 voorziet in de toevoeging van een nieuw model registratiebewijs voor snelle motorboten. Het nieuwe registratiebewijs is uitgevoerd als een plastic registratiecard. De invoering van een plastic registratiebewijs is een uitvloeisel van de wens om zowel het afgifteproces als het registratiebewijs te moderniseren. Afgifte vindt centraal plaats door de Dienst Wegverkeer (RDW). Aanvragen voor een registratiebewijs kunnen worden ingediend via internet of bij een vestiging van TNT Post. De RDW is hierdoor in staat om vooraf controles uit te voeren op de gegevens van de aanvrager en daarmee op de juistheid van de afgifte.

Het plastic registratiebewijs is beter bestand tegen weersinvloeden, waardoor de bezitter minder snel een vervangend bewijs hoeft aan te vragen.

De invoering van een plastic card brengt geen wijziging aan in de functie van het registratiebewijs. Het huidige model registratiebewijs blijft door de opname in bijlage 1 een geldig model. Dit betekent dat registratiebewijzen die zijn afgegeven vóór 1 april 2011 geldig blijven. Er worden vanaf 1 april 2011 nog uitsluitend plastic registratiekaarten afgegeven.

De RDW zal door middel van gerichte voorlichting bekendheid geven aan het nieuwe registratiebewijs aan betrokken partijen.

Invoering van het nieuwe model registratiebewijs snelle motorboten brengt geen extra kosten mee voor de burger of het bedrijfsleven omdat het tarief gelijk blijft.

Administratieve lasten

Door de invoering van het nieuwe registratiebewijs worden geen nieuwe informatieverplichtingen in het leven geroepen, zodat de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven niet veranderen. Derhalve is deze wijziging niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Vaste verandermomenten

Teneinde de invoering van het nieuwe model zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is deze beoogd op een tijdstip dat de voorraad registratiebewijzen oud model praktisch is uitgeput. Dit is evenwel op zo korte termijn dat moet worden afgezien van de verplichte twee maanden voorpublicatie, voorafgaand aan de wijziging van een regeling, in het kader van de kabinetsafspraken met betrekking tot vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29515, nr. 309). Verder uitstel zou leiden tot onnodige kosten voor de overheid, het nieuwe model registratiebewijs biedt alleen voordelen en de invoering brengt geen extra kosten voor de burger met zich mee.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven