De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer, de artikelen 126a en 129 van de Wet geluidhinder
en de artikelen 3.9 en 4.22 van het Besluit geluidhinder;
Besluit:
TOELICHTING
Artikel I
Op grond van artikel 13a van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (hierna: de subsidieregeling) wordt de subsidie voor
geluidreducerende maatregelen aan de constructie van de weg berekend met toepassing van bijlage A, onderdeel 2, bij de subsidieregeling.
Uit de betreffende tabel volgt dat een minimale geluidsreductie (hierna: reductie-eis) moet worden gehaald alvorens een maatregel
subsidiabel is. Zo ook voor het aanbrengen van een dunne geluidreducerende deklaag (hierna: stil wegdek). De reductie-eis
voor het vervangen van elementenverharding door een stil wegdek was vastgesteld op 8 dB, de reductie-eis voor het vervangen
van dicht asfalt beton door een stil wegdek was vastgesteld op 4 dB.
Deze reductie-eisen zijn ondertussen achterhaald. Gebleken is dat een stil wegdek bestaande uit een dunne geluidreducerende
deklaag waarmee een geluidsreductie van 7 respectievelijk 3 dB wordt behaald, een langere levensduur heeft dan een wegdek
dat een reductie van 8 respectievelijk 4 dB oplevert. Voor de lange termijn maakt het daarom weinig uit of er een stil wegdek
wordt neergelegd dat een geluidsreductie van 7 dan wel 8 dB respectievelijk 3 of 4 dB oplevert. Dit is een van de oorzaken
dat in de praktijk eigenlijk geen gebruik meer wordt gemaakt van stille wegdekken die 8 respectievelijk 4 dB geluidsreductie
opleveren en de toepassing van stille wegdekken met een geluidsreductie van 7 respectievelijk 3 dB gebruikelijker is geworden.
Gelet op deze ontwikkeling zijn de reductie-eisen in de tabel in onderdeel 2 van bijlage A bij de subsidieregeling te streng.
Met de onderhavige wijziging wordt deze dan ook met één dB verlicht, waardoor meer wegen kunnen worden voorzien van een stil
wegdek. Praktisch betekent dit dat de reductie-eis voor het vervangen van elementverharding door stil wegdek van 8 dB naar
7 dB gaat en voor het vervangen van dicht asfalt beton door stil wegdek van 4 dB naar 3 dB. Voor de overzichtelijkheid is
de gehele tabel vervangen.
De wijziging heeft geen financiële consequenties, het vigerende subsidieplafond blijft ongewijzigd.
Artikel II
De regeling treedt in werking met ingang van een van de vaste verandermomenten van regelgeving, namelijk 1 april 2011. De
termijn van twee maanden tussen publicatie en ingangsdatum kon hierbij niet in acht genomen worden wegens het publieke nadeel
van een vertraagde invoering. De verlaging van de reductie-eis brengt met zich mee dat meer aanvragen in aanmerking kunnen
komen voor subsidie. De doelgroep van de regeling, te weten gemeenten en provincies, zijn gebaat bij een spoedige inwerkingtreding.
Administratieve lasten
De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten van burgers en bedrijfsleven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.