Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van, 21 maart 2011 nr. RUA/UO/2010/25246, tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met eenmalige gegevensuitvraag en de gegevensregisters electronische voorzieningen

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 46, derde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en de artikelen 5.2a, derde lid, 5.20 en 5.24, tweede lid, van het Besluit SUWI;

Besluit:

ARTIKEL I WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI

De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 5.3 vervalt het tweede lid, onder vernummering van het derde en vierde lid tot tweede en derde lid.

B

Bijlage II wordt vervangen door de bijlage II bij deze regeling.

C

Bijlage XII (‘Gegevensregister SUWI 6.0’) wordt vervangen door de bijlage XII (‘Gegevensregister SUWI 7.0’) behorende bij de Regeling SUWI, die met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze regeling bekend wordt gemaakt via www.bkwi.nl.

D

Bijlage XVIII (‘Gegevensregister IB’) wordt vervangen door de bijlage XVIII (‘Gegevensregister IB’) behorende bij de Regeling SUWI, die met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze regeling bekend wordt gemaakt via www.inlichtingenbureau.nl.

ARTIKEL II INWERKINGTREDING

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2011.

Deze regeling zal met de toelichting en bijlage II in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 21 maart 2011

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom.

TOELICHTING

De onderhavige wijziging van de Regeling SUWI voorziet in een viertal wijzigingen, te weten: een aanpassing van artikel 5,3 inzake het ter kennis brengen van het jaarplan van het Inlichtingenbureau aan de beide kamers der Staten-Generaal en de vervanging van de bijlagen II, XII en XVIII door nieuwe (aangepaste) bijlagen.

Artikel I, onderdeel A

In artikel 46 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) wordt met betrekking tot een aantal documenten van SUWI-organisaties vermeld dat deze ter kennis aan de beide kamers der Staten-Generaal wordt gebracht. Dit betreft het jaarverslag en het jaarplan van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), de Sociale verzekeringsbank (SVB) en de Raad voor werk en inkomen (RWI), alsmede het meerjarenbeleidsplan van UWV en SVB. In de Regeling SUWI is daarenboven in artikel 5.3, tweede lid, nog de verplichting opgenomen het jaarplan van het Inlichtingenbureau (IB) ter kennis van het Parlement te brengen. De relatie tussen de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het IB is feitelijk een subsidie- en bekostigingsverhouding. Binnen een dergelijke verhouding past niet het verplicht aanbieden van het jaarplan van de betreffende organisatie aan het Parlement.

Artikel I, onderdeel B

Op 1 januari 2002 is met de inwerkingtreding van de Wet SUWI de keten van werk en inkomen formeel tot stand gekomen. In de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU) is geregeld dat gegevens die de ketenpartners werk en inkomen nodig hebben voor hun werk slechts eenmaal mogen worden uitgevraagd. Het verbod op dubbele gegevensuitvraag geldt voor UWV, SVB en gemeenten bij de door hen uitgevoerde wetten rond werk en inkomen. De WEU voorziet in de mogelijkheid om registraties (c.q. gegevens daaruit) aan te wijzen waarvoor het verplichte gebruik geldt. Deze verplichting tot eenmalige gegevensuitvraag is uitgewerkt in artikel 5.2a van het Besluit SUWI. In bijlage II bij het Besluit is vastgelegd voor welke categorie van gegevens het beginsel van eenmalige gegevensuitvraag geldt. De categorieën zijn nader uitgewerkt in bijlage II bij de Regeling SUWI. Het bovengenoemde Besluit is op 1 september 2008 in werking getreden. Met ingang van 1 april 2011 is bijlage II bij het Besluit SUWI aangepast.

Het verplichte gebruik van deze gegevens kent een groeipad. Met de onderhavige wijziging van de Regeling SUWI worden de categorieën van gegevens die zijn opgenomen in bijlage II bij het Besluit SUWI uitgewerkt. Dit houdt in dat bijlage II bij de Regeling SUWI wordt geactualiseerd en uitgebreid in lijn van de aanpassing van bijlage II bij het Besluit SUWI.

De wijziging van de gegevensset betreft een uitbreiding van gegevens van het UWV die afkomstig zijn uit de polisadministratie, maar ook gegevens betreffende werkervaring, dienstverlening, opleiding en re-integratie, beschikbaarheid voor arbeid en maatregelen. Voor de SVB worden gegevens betreffende bijstand aan 65-plussers toegevoegd aan de bijlage. De uitbreiding bij gemeenten ziet op gegevens betreffende data uitkering, huisvesting, leefvorm, inkomsten, classificatie BBZ (bijstand voor zelfstandigen) en munteenheid, uitkeringsstatus, re-integratie, bijzondere bijstand, vordering, maatregel en inkomsten.

De uitbreiding met onderwijsgegevens afkomstig van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, maar in praktijk van de Dienst uitvoering onderwijsregelingen (DUO), betreft gegevens over onderwijsdeelname, opleidingen en behaalde onderwijsresultaten. Het betreft daarnaast inkomensgegevens als studiefinanciering en tegemoetkomingen voor ouders, scholieren, deeltijders en leraren in het kader van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Naar verwachting zal er in de loop van 2011 duidelijkheid ontstaan wanneer deze gegevens precies ter beschikking kunnen worden gesteld door DUO. Dan zal ook aangegeven kunnen worden op welk tijdstip de gegevens aangewezen kunnen worden voor eenmalige gegevens uitvraag.

Artikel I, onderdeel C

Het SUWI gegevensregister, bedoeld in artikel 5.20 van het Besluit SUWI, is geactualiseerd. Deze actualisatie betreft met name de uitbreiding van gegevens over inschrijvingen en resultaat opleidingen uit DUO, de uitbreiding van inkomstengegevens uit de Polisadministratie en de re-integratiegegevens van UWV Werkbedrijf. De inhoud van het SUWI gegevensregister 7.0 wordt bekend gemaakt via: www.bkwi.nl

Artikel I, onderdeel D

Naast voormelde actualisering en uitbreiding van bijlage II bij de Regeling SUWI en de actualisering van het SUWI gegevensregister wordt met deze wijziging van de regeling ook het gegevensregister IB geactualiseerd. Het gegevensregister IB (Bijlage XVIII) beschrijft de dienstverlening van het IB op het gebied van de sociale zekerheid aan gemeenten en derden. Het gegevensregister vormt daarmee een uitwerking van de bewerkersrol die het IB vervult voor gemeenten. Gemeenten zijn op grond van de Wet SUWI verplicht gegevens te leveren ten behoeve van de andere ketenpartners. Uit het gegevensregister IB wordt duidelijk welke gegevensverwerkingen dit betreft. Daarnaast blijkt uit dit gegevensregister welke gegevens gemeenten moeten leveren ten behoeve van de samenloopapplicatie. De bewerkersrol van het IB wordt voorts nader uitgewerkt doordat in het gegevensregister bepalingen zijn opgenomen ten aanzien van de bewaartermijn van de gegevens en het beveiligingsbeleid. Het gegevensregister IB wordt bekend gemaakt op: www.inlichtingenbureau.nl.

Artikel II

Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2011 in werking, opdat de uitvoeringsorganisaties voldoende voorbereidingstijd krijgen om de wijzigingen te implementeren.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom.

Naar boven