Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2011, 3866 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2011, 3866 | Besluiten van algemene strekking |
Hoofdstuk 1 van de Beleidsregels arbeidsomstandighedenwetgeving worden als volgt gewijzigd:
A
In Bijlage 1, behorend bij Beleidsregel 33 Arbeidsomstandighedenwet, Tarieflijst boetenormbedragen bestuurlijke boete Arbeidsomstandighedenwet, wordt in deel 1, Arbeidsomstandighedenwet, het volgende artikellid met het bijbehorende boetenormbedrag in numerieke volgorde ingevoegd:
artikel | lid | Inventarisatie en evaluatie van risico’s | |
---|---|---|---|
5 | 6 | De werkgever zorgt ervoor dat iedere werknemer kennis kan nemen van de risico-inventarisatie en -evaluatie | € 90 |
B
In bijlage 3, behorend bij Beleidsregel 33 Arbeidsomstandighedenwet, Lijst van overtredingen waarvoor direct een bestuurlijke boete wordt gegeven, vervalt de volgende zinsnede:
Het ontbreken van een schriftelijke risico-inventarisatie en -evaluatie. (artikel 5, lid 1, Arbowet)
Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 15 februari 2011
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
P. de Krom.
De onderhavige wijzigingen van de bijlage 1 en bijlage 3 bij beleidsregel 33, Boeteoplegging houden verband met de Wet van 23 december 2010 tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet ten aanzien van de risico-inventarisatie en -evaluatie en enkele technische wijzigingen in deze wet en de Wet minimumloon en vakantiebijslag in verband met de vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Stb. 2011, 8).
Bij de hiervoor genoemde wetswijziging is aan artikel 5 van de Arbeidsomstandighedenwet een zesde lid toegevoegd. De inhoud van dit artikel was tot 1 januari 2007 opgenomen in de Arbeidsomstandighedenwet en is nu weer opgenomen in de wet. Voor dit zesde lid is een boetenormbedrag opgenomen, dat correspondeert met het boetenormbedrag dat vóór 1 januari 2007 ten aanzien van een soortgelijke bepaling was opgenomen, namelijk 45 euro. Omdat in 2007 bij de herziening van de Arbeidsomstandighedenwet nagenoeg alle boetenormbedragen verdubbeld zijn, is dit bedrag nu vastgesteld op 90 euro.
De wetswijziging is aanleiding om intensiever te gaan handhaven op het (niet) hebben van een risico-inventarisatie en -evaluatie (ri&e). De Arbeidsinspectie vraagt vanaf 1 januari 2011 bij inspecties in alle bedrijven, ook als er geen overtredingen of tekortkomingen op werkplekniveau worden geconstateerd – naar de RI&E. Daarnaast leidt, in tegenstelling tot het huidige handhavingsbeleid, het ontbreken van een ri&e niet meer direct tot het opleggen van een boete. Vooral in situaties waarin geen andere, of slechts een enkele lichte overtreding wordt geconstateerd, werkt in plaats van het direct opleggen van een boete voor werkgevers, een waarschuwing en de verplichting binnen een bepaalde termijn alsnog een ri&e op te stellen beter, zo laat de praktijk zien. Als een ri&e daarna nog ontbreekt wordt alsnog een bestuurlijke boete opgelegd. (Zie Kamerstukken II 2009/10, 32 397, nr. 5, blz. 7).
Om die reden is de overtreding van artikel 5, eerste lid, Arbeidsomstandighedenwet uit de lijst van overtredingen waarvoor direct een bestuurlijke boete wordt gegeven (Bijlage 3) verwijderd.
Er wordt ten aanzien van de inwerkingtreding een onderscheid gemaakt tussen onderdeel A en B.
Voor onderdeel A dat betrekking heeft op de verplichting van de werkgever om ervoor te zorgen dat iedere werknemer kennis kan nemen van de risico-inventarisatie en -evaluatie en het toepasselijke boetenormbedrag is aangesloten bij de datum van inwerkingtreding van de wetswijziging.
Ten aanzien van Onderdeel B, dat betrekking heeft een versoepeling van het handhavingsbeleid, is gekozen voor terugwerkende kracht tot 1 januari 2011. Tijdens de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel is reeds aangekondigd dat de Arbeidsinspectie in 2011 bij constatering van de overtreding van de verplichting om een schriftelijke risico-inventarisatie en -evaluatie te hebben eerst een waarschuwing zou geven en niet meer direct een boete zou gaan opleggen (zie Kamerstukken II 2009/10, 32 397, nr. 5, blz. 2 en 7).
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
P. de Krom.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-3866.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.