Beleidsregel van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 februari 2011, nr. G&VW/AA/2011/1628, tot wijziging van de Beleidsregels arbeidsomstandighedenwetgeving in verband met de Wet van 23 december 2010 tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet ten aanzien van de risico-inventarisatie en -evaluatie (Stb. 2011, 8)

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Besluit:

ARTIKEL I

Hoofdstuk 1 van de Beleidsregels arbeidsomstandighedenwetgeving worden als volgt gewijzigd:

A

In Bijlage 1, behorend bij Beleidsregel 33 Arbeidsomstandighedenwet, Tarieflijst boetenormbedragen bestuurlijke boete Arbeidsomstandighedenwet, wordt in deel 1, Arbeidsomstandighedenwet, het volgende artikellid met het bijbehorende boetenormbedrag in numerieke volgorde ingevoegd:

artikel

lid

Inventarisatie en evaluatie van risico’s

 

5

6

De werkgever zorgt ervoor dat iedere werknemer kennis kan nemen van de risico-inventarisatie en -evaluatie

€ 90

B

In bijlage 3, behorend bij Beleidsregel 33 Arbeidsomstandighedenwet, Lijst van overtredingen waarvoor direct een bestuurlijke boete wordt gegeven, vervalt de volgende zinsnede:

Het ontbreken van een schriftelijke risico-inventarisatie en -evaluatie. (artikel 5, lid 1, Arbowet)

ARTIKEL II

  • 1. Artikel I, onderdeel A, treedt in werking met ingang van 1 april 2011.

  • 2. Artikel I, onderdeel B, treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 januari 2011.

Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 februari 2011

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom.

TOELICHTING

Algemeen

De onderhavige wijzigingen van de bijlage 1 en bijlage 3 bij beleidsregel 33, Boeteoplegging houden verband met de Wet van 23 december 2010 tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet ten aanzien van de risico-inventarisatie en -evaluatie en enkele technische wijzigingen in deze wet en de Wet minimumloon en vakantiebijslag in verband met de vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Stb. 2011, 8).

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Bij de hiervoor genoemde wetswijziging is aan artikel 5 van de Arbeidsomstandighedenwet een zesde lid toegevoegd. De inhoud van dit artikel was tot 1 januari 2007 opgenomen in de Arbeidsomstandighedenwet en is nu weer opgenomen in de wet. Voor dit zesde lid is een boetenormbedrag opgenomen, dat correspondeert met het boetenormbedrag dat vóór 1 januari 2007 ten aanzien van een soortgelijke bepaling was opgenomen, namelijk 45 euro. Omdat in 2007 bij de herziening van de Arbeidsomstandighedenwet nagenoeg alle boetenormbedragen verdubbeld zijn, is dit bedrag nu vastgesteld op 90 euro.

Artikel I, onderdeel B

De wetswijziging is aanleiding om intensiever te gaan handhaven op het (niet) hebben van een risico-inventarisatie en -evaluatie (ri&e). De Arbeidsinspectie vraagt vanaf 1 januari 2011 bij inspecties in alle bedrijven, ook als er geen overtredingen of tekortkomingen op werkplekniveau worden geconstateerd – naar de RI&E. Daarnaast leidt, in tegenstelling tot het huidige handhavingsbeleid, het ontbreken van een ri&e niet meer direct tot het opleggen van een boete. Vooral in situaties waarin geen andere, of slechts een enkele lichte overtreding wordt geconstateerd, werkt in plaats van het direct opleggen van een boete voor werkgevers, een waarschuwing en de verplichting binnen een bepaalde termijn alsnog een ri&e op te stellen beter, zo laat de praktijk zien. Als een ri&e daarna nog ontbreekt wordt alsnog een bestuurlijke boete opgelegd. (Zie Kamerstukken II 2009/10, 32 397, nr. 5, blz. 7).

Om die reden is de overtreding van artikel 5, eerste lid, Arbeidsomstandighedenwet uit de lijst van overtredingen waarvoor direct een bestuurlijke boete wordt gegeven (Bijlage 3) verwijderd.

Artikel II

Er wordt ten aanzien van de inwerkingtreding een onderscheid gemaakt tussen onderdeel A en B.

Voor onderdeel A dat betrekking heeft op de verplichting van de werkgever om ervoor te zorgen dat iedere werknemer kennis kan nemen van de risico-inventarisatie en -evaluatie en het toepasselijke boetenormbedrag is aangesloten bij de datum van inwerkingtreding van de wetswijziging.

Ten aanzien van Onderdeel B, dat betrekking heeft een versoepeling van het handhavingsbeleid, is gekozen voor terugwerkende kracht tot 1 januari 2011. Tijdens de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel is reeds aangekondigd dat de Arbeidsinspectie in 2011 bij constatering van de overtreding van de verplichting om een schriftelijke risico-inventarisatie en -evaluatie te hebben eerst een waarschuwing zou geven en niet meer direct een boete zou gaan opleggen (zie Kamerstukken II 2009/10, 32 397, nr. 5, blz. 2 en 7).

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom.

Naar boven