Wijziging Organisatie- en mandaatbesluit DG van de Rijksbegroting

1 februari 2011

Nr. BEDR/2010/513

De directeur-generaal van de Rijksbegroting,

Gelet op artikel 11 van het organisatie- en mandaatbesluit ministerie van Financiën;

Gehoord de Ondernemingsraad directoraat-generaal van de Rijksbegroting;

In overeenstemming met de secretaris-generaal;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatie- en mandaatbesluit directoraat-generaal van de Rijksbegroting wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 1 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. Één van de directeuren van het directoraat-generaal van de Rijksbegroting is tevens de plaatsvervangend directeur-generaal van de Rijksbegroting.

2. Na het tweede lid wordt een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  • 3. In de bij dit besluit behorende bijlage 2 wordt vastgesteld welke directeur tevens plaatsvervangend directeur-generaal is.

ARTIKEL II

Bijlage 1 bij het Organisatie- en mandaatbesluit directoraat-generaal van de Rijksbegroting wordt vastgesteld in de nieuwe versie zoals bij dit wijzigingsbesluit is gevoegd.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van publicatie van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. De aanpassingen in bijlage 1 werken terug tot 1 januari 2011. De overige aanpassingen werken terug tot 1 juli 2010.

De Directeur-Generaal van de Rijksbegroting,

L. B. J. van Geest.

BIJLAGE 1 ORGANISATIE EN TAKEN VAN HET DIRECTORAAT-GENERAAL VAN DE RIJKSBEGROTING

  • I. Directie Begrotingszaken:

    • 1. De Directie Begrotingszaken (BZ) heeft de volgende hoofdtaken:

      • Adviseert over het begrotingsbeleid en over de uitvoering van de begroting;

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling van de financiële functie en de auditfunctie;

      • Adviseert over interne en externe verzelfstandigingen;

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling inzake het financiële beheer van en de verantwoording over Europese middelen;

      • Adviseert over de regelgeving voor de financiële functie en de auditfunctie;

      • Coördineert de totstandkoming van de Miljoenennota, het Financieel Jaarverslag van het Rijk en de Nationale Verklaring inzake Europese middelen;

      • Is belast met de centrale financiële administratie van ’s Rijks schatkist;

      • Verzorgt opleidingen ten behoeve van de financiële functie en de auditfunctie;

    • 2. De directie Begrotingszaken is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

      • a. de afdeling Begrotingsbeheer (BBH);

      • b. de afdeling Begrotingsbeleid (BBL);

      • c. de afdeling Besturing, Bekostiging en beheer Europese Middelen (BBE);

      • d. de afdeling Rijkshoofdboekhouding (RHB);

      • e. de Rijksacademie voor Financiën en Economie (RAFE).

    • a. de afdeling Begrotingsbeheer (BBH) heeft de volgende taken:

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling van de financiële functie (beleidsvoering, begrotingsbeheer en financiële bedrijfsvoering) en de auditfunctie;

      • Adviseert over de informatievoorziening (inhoud en presentatie) van de Tweede Kamer met betrekking tot de beleidsvoering en de bedrijfsvoering bij de rijksoverheid;

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling van het schatkistbankieren;

      • Coördineert de totstandkoming van de regelgeving voor de financiële functie en de auditfunctie, inclusief de juridische toetsing;

      • Coördineert en houdt toezicht op het begrotings- en verantwoordingsproces;

      • Coördineert de totstandkoming van de Miljoenennota en het FJR.

    • b. de afdeling Begrotingsbeleid (BBL) heeft de volgende taken:

      • Adviseert over het begrotingsbeleid, waaronder de budgettaire normering van de collectieve sector;

      • Adviseert over de uitvoering van de begroting;

      • Draagt inhoudelijk bij aan de Miljoenennota en de overige budgettaire nota’s;

      • Is belast met het analyseren van de overheidsuitgaven vanuit macro-economisch perspectief;

      • Adviseert over de normering van het Gemeente- en het Provinciefonds;

      • s belast met het begrotingsbeheer van het BTW-compensatiefonds.

    • c. de afdeling Besturing, Bekostiging en beheer Europese Middelen(BBE) heeft de volgende taken:

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling (financieel) van baten-lastendiensten en ZBO’s/RWT’s, inclusief schatkistbankieren;

      • Adviseert over en begeleidt de instellingtrajecten van baten-lastendiensten (en fusies) en van ZBO’s/RWT’s;

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling inzake het financiële beheer van en de verantwoording over Europese middelen;

      • Coördineert de totstandkoming van de jaarlijkse Nationale Verklaring inzake Europese middelen;

      • Adviseert over de beleidsontwikkeling met betrekking tot bepaalde bedrijfsvoeringsvraagstukken (o.a. risicomanagement, good governance, overheidstarieven);

      • Adviseert over (vereenvoudiging van) uitvoerings-, toezichts- en verantwoordingsprocessen.

    • d. de afdeling Rijkshoofdboekhouding (RHB) heeft de volgende taken:

      • Is belast met de centrale financiële administratie van ’s Rijks schatkist;

      • Is belast met het beheer van leningen die door de Staat aan derden zijn verstrekt;

      • Voert die rechtshandelingen uit, die betrekking hebben op het converteren van USD naar EUR en vice versa voor zover deze betrekking hebben op leningen aan Curaçao en Sint Maarten in het kader van de lopende inschrijving;

      • Verzorgt rapportages over o.a. het EMU-saldo en over financiële activa en passiva op de Rijkssaldibalans en de Staatsbalans;

      • Is belast met de zorg voor de financiële informatiesystemen van het DG Rijksbegroting.

    • e. de Rijksacademie voor Financiën en Economie (RAFE) heeft de volgende taken:

      • Verzorgt opleidingen over financieel management, audit en economie;

      • Verzorgt ondersteuning van buitenlandse centrale overheidsinstanties op gebied van financieel management en audit;

      • Verzorgt de rijksbrede Financial traineeships.

  • II. de Inspectie der Rijksfinanciën:

    • 1. De Inspectie der Rijksfinanciën (IRF) heeft de volgende hoofdtaken:

      • Is belast met het toezicht op de rijksbegroting;

      • Beoordeelt en adviseert over alle voorstellen van vakdepartementen, in het bijzonder in het kader van de begrotingsvoorbereiding en begrotingsuitvoering;

      • Adviseert over het algemene begrotingsbeleid;

      • Levert bijdragen aan het algemene begrotingsproces;

      • Verricht onderzoek naar de doelmatigheid van de Rijksoverheid;

      • Adviseert over de doelmatigheid van de Rijksoverheid.

    • 2. De Inspectie der Rijksfinanciën is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

      • a. Sectie Defensie, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie; sectie Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen; sectie Sociale Zaken Werkgelegenheid en Rechtspositionele Aangelegenheden Overheidspersoneel; sectie Volksgezondheid, Welzijn en Sport; sectie Infrastructuur en Milieu, Buitenlandse Zaken; sectie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; sectie Veiligheid en Justitie, Financiën, Algemene Zaken.

        Deze onderdelen voeren de onder punt 1 vermelde werkzaamheden uit

      • b. Bureau Begrotingsvoorbereiding (BBV):

        Coördineert de (interdepartementale) begrotingswerkzaamheden van de IRF.

      • c. Bureau Beleidsonderzoek (BBO):

        Coördineert de onderzoekswerkzaamheden van de IRF.

TOELICHTING

Het PDG-schap van het DG van de Rijksbegroting was vast gekoppeld aan de functie van directeur IRF. Uit oogpunt van flexibiliteit wordt het wenselijk geacht om het PDG-schap voortaan ook te kunnen koppelen aan een andere directeur van het DGRB. Wie op enig moment PDG is wordt aangegeven in bijlage 2 van het besluit.

Bij de IRF is de indeling in 2 sectoren verlaten, omdat bij de invulling van de taakstelling ook gekozen is voor een vermindering van het aantal managers bij de IRF.

Aanpassing taken afdeling Rijkshoofdboekhouding

Beheer leningen

Het beleid ten aanzien van (incidentele) leningen is ‘nee-tenzij’. Mocht er toch een incidentele lening door een departement worden verstrekt, dan is het uitgangspunt om deze nieuwe leningen bij BZ/RHB in beheer te nemen. Verschillende ministeries hebben reeds incidentele leningen verstrekt aan derden. Om het beheer van deze leningen te verbeteren en te vereenvoudigen is besloten om deze bestaande incidentele leningen beheersmatig onder te brengen bij de Rijkshoofdboekhouding van het ministerie van Financiën. Het departement dat de leningen heeft verstrekt blijft beleidsverantwoordelijk en budgetverantwoordelijk.

Valutaconversie:

Een uitvloeisel van de nieuwe verhoudingen binnen het Koninkrijk is dat Nederland inschrijft op emissies van leningen die de nieuwe landen Curaçao en Sint Maarten organiseren. Deze zogenoemde Lopende Inschrijving valt onder de verantwoordelijkheid van BZK. BZK heeft Financiën gevraagd het beheer en de administratie van de leningen aan de nieuwe landen te beheren.

Omdat het streven is om alle departementaal verstrekte leningen centraal te beheren bij de afdeling Rijkshoofdboekhouding (RHB) van de directie Begrotingszaken (BZ), zal de RHB het beheer van de leningen uit hoofde van de Lopende Inschrijving voor BZK op zich nemen.

In het kader van de Lopende Inschrijving zijn in de komende jaren regelmatig betalingen in USD nodig aan de Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (voorheen Bank Nederlandse Antillen; BNA); ook zullen ontvangsten in USD worden gerealiseerd. De te betalen en de te ontvangen USD zullen door De Nederlandsche Bank naar euro’s worden geconverteerd.

De opdracht hiervoor aan DNB geschiedt op grond van artikel 8 van de Bankwet 1998. Op grond van dit artikel is alleen de minister van Financiën gerechtigd financiële transacties met DNB te verrichten.

Op dit moment is alleen het Agentschap van de Generale Thesaurie bevoegd opdracht tot valutaconversie aan DNB te verstrekken op grond van het Organisatie- en mandaatbesluit Generale Thesaurie (BEDR/2009/1000). Om ook de RHB opdrachten voor valutaconversies aan DNB te kunnen laten verstrekken, is aanpassing van het mandaat vereist.

Naar boven