Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 14 december 2011, nr. IENM/BSK-152152 houdende wijziging Tijdelijke subsidieregeling voorlichtingsbureaus binnenvaart, short sea shipping en spoor in verband met een wijziging van het subsidieplafond

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 2, 3 en 4 van de Kaderwet subsidies Verkeer en Waterstaat;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 3, onderdeel b, van de Tijdelijke subsidieregeling voorlichtingsbureaus binnenvaart, short sea shipping en spoor komt te luiden:

  • b. voor de Stichting Railcargo Information Netherlands te Rotterdam voor de jaren 2010 en 2011 € 185.000 en voor het jaar 2012 € 211.000

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de datum van publicatie in de Staatscourant en werkt terug tot 1 november 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen.

TOELICHTING

Algemeen

Het doel van de subsidie aan de Stichting Railcargo Information Centre Netherlands (RCIN) is de stichting te ondersteunen bij het verwezenlijken van zijn statutaire doelstelling op het terrein van voorlichting en communicatie. Het RCIN is opgericht om het imago van railgoederenvervoer bij verladers en logistieke dienstverleners te verbeteren.

In het jaar 2012 ben ik voornemens met een subsidieregeling te komen voor het stimuleren van projecten die bundeling op het gebied van vervoer van goederen op het spoor gaan realiseren. Binnen de voorlichtingsactiviteiten van RCIN zal hier extra aandacht aan worden gegeven. RCIN heeft daarom een verzoek ingediend om het subsidieplafond voor het boekjaar 2012 te verhogen.

Ik kom tegemoet aan dat verzoek, immers voor het opzetten van een spoorvervoerketen is een groot aantal partijen noodzakelijk: verladers,

scheepsagentschappen, havenbedrijven, rederijen, cargadoors, terminaloperators, intermodale operators, vervoerders (tractieleveranciers op het spoor maar ook wegvervoerders), eigenaren en verhuurders van spoorwagons, infrastructuurbeheerders, afnemers van lading en in dat verband kan het RCIN als katalysator optreden.

Beperkte bekendheid met elkaar, gebrek in vertrouwen in elkaar, en minder goed ketenbesef en beperkte samenwerking in de vervoerketen maken dat partijen moeite hebben elkaar te vinden. Het RCIN kan hierin een voorlichtende rol spelen.

Administratieve lasten en bedrijfseffecten

De informatieverplichtingen die verbonden zijn aan de subsidieaanvraag en de vaststelling, wijzigen niet. Er ontstaan geen andere administratieve lasten dan ten tijde van het vaststellen van de regeling.

Vaste verandermomenten

De subsidieaanvraag van RCIN dient jaarlijks vóór 1 november te worden ingediend. Het is voor het RCIN van belang om tijdig te weten of de voorgenomen activiteiten kunnen worden uitgevoerd. Omdat de subsidiebeschikking in de maand december 2011 moet worden verleend voor het boekjaar 2012, is in het belang van RCIN een afwijking van de vaste verandermomenten daarom gerechtvaardigd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen.

Naar boven