Het doel van de subsidie aan de Stichting Railcargo Information Centre Netherlands (RCIN) is de stichting te ondersteunen
bij het verwezenlijken van zijn statutaire doelstelling op het terrein van voorlichting en communicatie. Het RCIN is opgericht
om het imago van railgoederenvervoer bij verladers en logistieke dienstverleners te verbeteren.
In het jaar 2012 ben ik voornemens met een subsidieregeling te komen voor het stimuleren van projecten die bundeling op het
gebied van vervoer van goederen op het spoor gaan realiseren. Binnen de voorlichtingsactiviteiten van RCIN zal hier extra
aandacht aan worden gegeven. RCIN heeft daarom een verzoek ingediend om het subsidieplafond voor het boekjaar 2012 te verhogen.
Ik kom tegemoet aan dat verzoek, immers voor het opzetten van een spoorvervoerketen is een groot aantal partijen noodzakelijk:
verladers,
scheepsagentschappen, havenbedrijven, rederijen, cargadoors, terminaloperators, intermodale operators, vervoerders (tractieleveranciers
op het spoor maar ook wegvervoerders), eigenaren en verhuurders van spoorwagons, infrastructuurbeheerders, afnemers van lading
en in dat verband kan het RCIN als katalysator optreden.
Beperkte bekendheid met elkaar, gebrek in vertrouwen in elkaar, en minder goed ketenbesef en beperkte samenwerking in de vervoerketen
maken dat partijen moeite hebben elkaar te vinden. Het RCIN kan hierin een voorlichtende rol spelen.
De informatieverplichtingen die verbonden zijn aan de subsidieaanvraag en de vaststelling, wijzigen niet. Er ontstaan geen
andere administratieve lasten dan ten tijde van het vaststellen van de regeling.
De subsidieaanvraag van RCIN dient jaarlijks vóór 1 november te worden ingediend. Het is voor het RCIN van belang om tijdig
te weten of de voorgenomen activiteiten kunnen worden uitgevoerd. Omdat de subsidiebeschikking in de maand december 2011 moet
worden verleend voor het boekjaar 2012, is in het belang van RCIN een afwijking van de vaste verandermomenten daarom gerechtvaardigd.