Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 23 december 2011, nr. 248304, houdende wijziging van de Regeling dierlijke bijproducten 2011 in verband met aanpassing van de tarieven voor het ophalen en verwerken van dierlijke bijproducten

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

Gelet op artikel 6 van het Besluit dierlijke bijproducten;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling dierlijke bijproducten 2011 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3.12 komt als volgt te luiden:

  • 1. Voor het ophalen en verwerken van categorie 1-materiaal of categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 81g van de wet, worden de volgende door de ondernemer te hanteren tarieven goedgekeurd:

    • a. voor bij de veehouder gestorven dieren, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling;

    • b. voor bloed, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 2 bij deze regeling;

    • c. voor broederijafval, zijnde categorie 2-materiaal, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 3 bij deze regeling;

    • d. voor ander categorie 1-materiaal dan bedoeld in de onderdelen a en b, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 4 bij deze regeling;

    • e. voor ander categorie 2-materiaal dan bedoeld in de onderdelen a, b, en c, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 5 bij deze regeling.

  • 2. De goedkeuring voor de in het eerste lid en in bijlage 1 tot en met 5 bedoelde tarieven geldt tot 1 januari 2013.

B

De bijlagen 1 tot en met 5 bij de Regeling dierlijke bijproducten 2011 worden vervangen door de volgende vijf bijlagen:

Bijlage 1 als bedoeld in artikel 3.12, eerste lid, onderdeel a

Bij de veehouder gestorven dieren, voor zover het betreft categorie 1-materiaal of categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 8 en artikel 9 van verordening (EG) nr. 1069/2010.

Stoptarieven

Het ophaaltarief bedraagt per stop € 17,60 (excl. BTW). Voor het ophalen van vaten volgens vooraf gemaakte afspraken op geplande dagen, zoals bedoeld in artikel 3.2, tweede lid, geldt een tarief per stop van € 12,94 (excl. BTW.

Eenheidstarieven (in € excl. BTW)

Diersoort

Eenheid

Tarief veehouders

Slachtvarken

Per dier

1,08

Big

Per vat max. 200 l.

3,38

Zeug

Per dier

4,06

Rund > 1 jaar

Per dier

13,53

Kalf

Per dier

1,89

Nuka

Per dier

1,08

Schaap

Per dier

1,08

Schaaplam

Per vat max. 200 l.

3,38

Geit

Per dier

0,57

Geitlam

Per vat max. 200 l.

3,38

Paard

Per dier

9,47

Veulen

Per dier

1,89

Pony

Per dier

4,33

Pluimvee

Per vat max. 200 l.

3,38

Overig

Per vat max. 200 l.

3,38

Overig

Per dier

2,33

Bijlage 2 als bedoeld in artikel 3.12, eerste lid, onderdeel b

Bloed van categorie 1 en 2.

Transport- en verwerkingstarieven (€ excl. BTW)

Transport

Verwerking

Totaal

per ton

per ton

per ton

25,85

25,11

50,96

Bijlage 3 als bedoeld in artikel 3.12, eerste lid, onderdeel c

Broederijafval van categorie 2.

Transport- en verwerkingstarieven (€ excl. BTW)

Categorie

Kg per stop

Transport

Verwerking

Totaal

Kleine leveranciers:

 

per stop

per stop

per stop

Klasse 1

0–100

29,23

4,71

33,94

Klasse 2

101–200

29,23

10,35

39,57

Klasse 3

201–300

29,23

17,47

46,70

Klasse 4

301–400

29,23

24,46

53,69

Klasse 5

401–500

29,23 3

1,39

60,62

Grote leveranciers:

 

per ton

per ton

per ton

Klasse 6

501–5.000

28,23

67,80

96,03

Klasse 7

> 5.000

19,23

67,80

87,03

Bijlage 4 als bedoeld in artikel 3.12, eerste lid, onderdeel d

Ander materiaal dan bloed of bij de veehouder gestorven dieren, voor zover het betreft categorie 1-materiaal als bedoeld in artikel 8 van verordening (EG) nr. 1069/2010.

Transport- en verwerkingstarieven (€ excl. BTW)

Categorie

Kg per stop

Transport

Verwerking

Totaal

Kleine leveranciers:

 

per stop

per stop

per stop

Klasse 1

0–100

29,23

0,18

29,40

Klasse 2

101–200

29,23

0,52

29,74

Klasse 3

201–300

29,23

0,88

30,11

Klasse 4

301–400

29,23

1,24

30,47

Klasse 5

401–500

29,23

   

Grote leveranciers:

 

per ton

per ton

per ton

Klasse 6

501–5.000

28,23

3,48

31,70

Klasse 7

> 5.000

19,23

3,48

22,70

Bijlage 5 als bedoeld in artikel 3.12, eerste lid, onderdeel e

Ander materiaal dan bloed of bij de veehouder gestorven dieren, voor zover het betreft categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 9 van verordening (EG) nr. 1069/2009.

Transport- en verwerkingstarieven (€ excl. BTW)

Categorie

Kg per stop

Transport

Verwerking

Totaal

Kleine leveranciers:

 

per stop

per stop

per stop

Klasse 1

0–100

29,23

0,17

29,40

Klasse 2

101–200

29,23

0,40

29,63

Klasse 3

201–300

29,23

0,65

29,88

Klasse 4

301–400

29,23

0,91

30,14

Klasse 5

401–500

29,23

1,18

30,40

Grote leveranciers:

 

per ton

per ton

per ton

Klasse 6

501–5.000

28,23

2,55

30,78

Klasse 7

> 5.000

19,23

2.55

21,78

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

H. Bleker

TOELICHTING

Algemeen

Met onderhavige regeling worden de tarieven voor het transport en de verwerking van kadavers, slachtafval en bloed voor 2012 goedgekeurd.

De tarieven die door Rendac in rekening worden gebracht voor het ophalen en verwerken van bepaald categorie 1-materiaal en categorie 2-materiaal behoeven overeenkomstig artikel 6, eerste lid, van het Besluit dierlijke bijproducten de goedkeuring van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het betreft categorie 1-materiaal en categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 8 en artikel 9 van de Verordening (EG) nr. 1069/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten en afgeleide producten en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1774/2002. Deze regeling voorziet in de goedkeuring. De in de regeling genoemde tarieven gelden binnen de door Rendac gestelde betalingstermijn. Bij overschrijding van de termijn is wettelijke rente verschuldigd.

Tarieven kadavers

Na overleg met sectorvertegenwoordigers van LTO, PVE, NOP, NVP, NVV en NMV alsmede vertegenwoordigers van de kleinschalige en hobbydierhoudende sector, is door Rendac een gedifferentieerd tarief voorgesteld voor het ophalen van kadavers dat afwijkt van de systematiek die vorig jaar is gehanteerd. Het bleek niet mogelijk om tot een door alle klantgroepen gedragen voorstel te komen. NVV en NVP hebben laten weten bezwaar te maken tegen, respectievelijk niet akkoord te kunnen gaan met de voorgestelde tarieven. De tariefstructuur gaat uit van een stoptarief en van een eenheidstarief waarin de kosten zijn opgenomen die gerelateerd kunnen worden aan het kadaver of het aangeboden vat, zoals de verwerkingskosten en een deel van de transportkosten. Verder is voorgesteld om dierhouders die hun kadavers in vaten aanbieden op vooraf afgesproken, geplande dagen, zoals bedoeld in artikel 3.2, tweede lid, van de Regeling dierlijke bijproducten 2011, een gereduceerd tarief in rekening te brengen. Het vooraf kunnen inplannen van het ophalen van vaten op dagen dat er over het algemeen minder aanbod wordt verwacht, leidt tot een efficiënt gebruik van de transportcapaciteit. Dit voordeel wordt met de nieuwe systematiek doorberekend aan de betreffende aanbieder.

Overschotten en tekorten op de tarieven voor het ophalen en verwerken van kadavers in enig jaar, worden in beginsel twee jaar later verrekend in de tarieven. Op verzoek van de varkenshouders is in afwijking van de gebruikelijke systematiek behalve het financiële overschot uit 2010, ook al het verwachte financiële overschot van 2011 verwerkt in de tarieven voor 2012. Dit heeft een eenmalig gunstig effect op de ophaal- en verwerkingstarieven van kadavers. De kosten voor de calamiteitenreserve zijn afgezonderd van de kosten voor het regulier ophalen, verwerken en vernietigen van kadavers, en maken geen deel uit van de voorgestelde tarieven.

Tarief slachtbijproducten categorie 1- en 2-materiaal, broederijafval en bloed

Naast de ophaal- en verwerkingstarieven voor kadavers, worden met deze regeling ook de door de ondernemer voorgestelde tarieven voor het ophalen en verwerken van overig categorie 1- en 2-materiaal, waaronder broederijafval en bloed, goedgekeurd.

De totale kosten per stop zijn in alle gevallen in 2012 lager dan in 2011.

Vaste verandermomenten (VVM)

In verband met de systematiek van de Vaste Verandermomenten1 gelden vier vaste inwerkingtredingsdata per jaar, waaronder 1 januari, en geldt een minimale invoeringstermijn van twee maanden. Van de vaste verandermomenten kan worden afgeweken in verband met private en publieke belangen. Deze uitzonderingsgrond kan aan de orde zijn als rekening moet worden gehouden met een andere jaarindeling. In dit geval wordt afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden. De reden voor de afwijking is dat bij deze regeling voor een kalenderjaar tarieven worden vastgesteld, rekening houdend met ondermeer de situatie die zich in het daaraan voorafgaande kalenderjaar heeft voorgedaan. Pas tegen het eind van het jaar legt de ondernemer de tariefvoorstellen ter goedkeuring aan mij voor. Publicatie voor 1 november is derhalve niet mogelijk.

Administratieve lasten

De wijziging van de Regeling dierlijke bijproducten 2011 heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

H. Bleker


X Noot
1

Kamerstukken II 2009–2010, 29 515, nr. 309.

Naar boven