Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie | Staatscourant 2011, 22896 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie | Staatscourant 2011, 22896 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
Gelet op artikel 6 van het Besluit dierlijke bijproducten;
Besluit:
De Regeling dierlijke bijproducten 2011 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3.12 komt als volgt te luiden:
1. Voor het ophalen en verwerken van categorie 1-materiaal of categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 81g van de wet, worden de volgende door de ondernemer te hanteren tarieven goedgekeurd:
a. voor bij de veehouder gestorven dieren, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling;
b. voor bloed, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 2 bij deze regeling;
c. voor broederijafval, zijnde categorie 2-materiaal, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 3 bij deze regeling;
d. voor ander categorie 1-materiaal dan bedoeld in de onderdelen a en b, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 4 bij deze regeling;
e. voor ander categorie 2-materiaal dan bedoeld in de onderdelen a, b, en c, de tarieven zoals opgenomen in bijlage 5 bij deze regeling.
2. De goedkeuring voor de in het eerste lid en in bijlage 1 tot en met 5 bedoelde tarieven geldt tot 1 januari 2013.
B
De bijlagen 1 tot en met 5 bij de Regeling dierlijke bijproducten 2011 worden vervangen door de volgende vijf bijlagen:
Bij de veehouder gestorven dieren, voor zover het betreft categorie 1-materiaal of categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 8 en artikel 9 van verordening (EG) nr. 1069/2010.
Het ophaaltarief bedraagt per stop € 17,60 (excl. BTW). Voor het ophalen van vaten volgens vooraf gemaakte afspraken op geplande dagen, zoals bedoeld in artikel 3.2, tweede lid, geldt een tarief per stop van € 12,94 (excl. BTW.
Diersoort |
Eenheid |
Tarief veehouders |
---|---|---|
Slachtvarken |
Per dier |
1,08 |
Big |
Per vat max. 200 l. |
3,38 |
Zeug |
Per dier |
4,06 |
Rund > 1 jaar |
Per dier |
13,53 |
Kalf |
Per dier |
1,89 |
Nuka |
Per dier |
1,08 |
Schaap |
Per dier |
1,08 |
Schaaplam |
Per vat max. 200 l. |
3,38 |
Geit |
Per dier |
0,57 |
Geitlam |
Per vat max. 200 l. |
3,38 |
Paard |
Per dier |
9,47 |
Veulen |
Per dier |
1,89 |
Pony |
Per dier |
4,33 |
Pluimvee |
Per vat max. 200 l. |
3,38 |
Overig |
Per vat max. 200 l. |
3,38 |
Overig |
Per dier |
2,33 |
Bloed van categorie 1 en 2.
Transport |
Verwerking |
Totaal |
---|---|---|
per ton |
per ton |
per ton |
25,85 |
25,11 |
50,96 |
Broederijafval van categorie 2.
Categorie |
Kg per stop |
Transport |
Verwerking |
Totaal |
---|---|---|---|---|
Kleine leveranciers: |
per stop |
per stop |
per stop |
|
Klasse 1 |
0–100 |
29,23 |
4,71 |
33,94 |
Klasse 2 |
101–200 |
29,23 |
10,35 |
39,57 |
Klasse 3 |
201–300 |
29,23 |
17,47 |
46,70 |
Klasse 4 |
301–400 |
29,23 |
24,46 |
53,69 |
Klasse 5 |
401–500 |
29,23 3 |
1,39 |
60,62 |
Grote leveranciers: |
per ton |
per ton |
per ton |
|
Klasse 6 |
501–5.000 |
28,23 |
67,80 |
96,03 |
Klasse 7 |
> 5.000 |
19,23 |
67,80 |
87,03 |
Ander materiaal dan bloed of bij de veehouder gestorven dieren, voor zover het betreft categorie 1-materiaal als bedoeld in artikel 8 van verordening (EG) nr. 1069/2010.
Categorie |
Kg per stop |
Transport |
Verwerking |
Totaal |
---|---|---|---|---|
Kleine leveranciers: |
per stop |
per stop |
per stop |
|
Klasse 1 |
0–100 |
29,23 |
0,18 |
29,40 |
Klasse 2 |
101–200 |
29,23 |
0,52 |
29,74 |
Klasse 3 |
201–300 |
29,23 |
0,88 |
30,11 |
Klasse 4 |
301–400 |
29,23 |
1,24 |
30,47 |
Klasse 5 |
401–500 |
29,23 |
||
Grote leveranciers: |
per ton |
per ton |
per ton |
|
Klasse 6 |
501–5.000 |
28,23 |
3,48 |
31,70 |
Klasse 7 |
> 5.000 |
19,23 |
3,48 |
22,70 |
Ander materiaal dan bloed of bij de veehouder gestorven dieren, voor zover het betreft categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 9 van verordening (EG) nr. 1069/2009.
Categorie |
Kg per stop |
Transport |
Verwerking |
Totaal |
---|---|---|---|---|
Kleine leveranciers: |
per stop |
per stop |
per stop |
|
Klasse 1 |
0–100 |
29,23 |
0,17 |
29,40 |
Klasse 2 |
101–200 |
29,23 |
0,40 |
29,63 |
Klasse 3 |
201–300 |
29,23 |
0,65 |
29,88 |
Klasse 4 |
301–400 |
29,23 |
0,91 |
30,14 |
Klasse 5 |
401–500 |
29,23 |
1,18 |
30,40 |
Grote leveranciers: |
per ton |
per ton |
per ton |
|
Klasse 6 |
501–5.000 |
28,23 |
2,55 |
30,78 |
Klasse 7 |
> 5.000 |
19,23 |
2.55 |
21,78 |
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker
Met onderhavige regeling worden de tarieven voor het transport en de verwerking van kadavers, slachtafval en bloed voor 2012 goedgekeurd.
De tarieven die door Rendac in rekening worden gebracht voor het ophalen en verwerken van bepaald categorie 1-materiaal en categorie 2-materiaal behoeven overeenkomstig artikel 6, eerste lid, van het Besluit dierlijke bijproducten de goedkeuring van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het betreft categorie 1-materiaal en categorie 2-materiaal als bedoeld in artikel 8 en artikel 9 van de Verordening (EG) nr. 1069/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten en afgeleide producten en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1774/2002. Deze regeling voorziet in de goedkeuring. De in de regeling genoemde tarieven gelden binnen de door Rendac gestelde betalingstermijn. Bij overschrijding van de termijn is wettelijke rente verschuldigd.
Na overleg met sectorvertegenwoordigers van LTO, PVE, NOP, NVP, NVV en NMV alsmede vertegenwoordigers van de kleinschalige en hobbydierhoudende sector, is door Rendac een gedifferentieerd tarief voorgesteld voor het ophalen van kadavers dat afwijkt van de systematiek die vorig jaar is gehanteerd. Het bleek niet mogelijk om tot een door alle klantgroepen gedragen voorstel te komen. NVV en NVP hebben laten weten bezwaar te maken tegen, respectievelijk niet akkoord te kunnen gaan met de voorgestelde tarieven. De tariefstructuur gaat uit van een stoptarief en van een eenheidstarief waarin de kosten zijn opgenomen die gerelateerd kunnen worden aan het kadaver of het aangeboden vat, zoals de verwerkingskosten en een deel van de transportkosten. Verder is voorgesteld om dierhouders die hun kadavers in vaten aanbieden op vooraf afgesproken, geplande dagen, zoals bedoeld in artikel 3.2, tweede lid, van de Regeling dierlijke bijproducten 2011, een gereduceerd tarief in rekening te brengen. Het vooraf kunnen inplannen van het ophalen van vaten op dagen dat er over het algemeen minder aanbod wordt verwacht, leidt tot een efficiënt gebruik van de transportcapaciteit. Dit voordeel wordt met de nieuwe systematiek doorberekend aan de betreffende aanbieder.
Overschotten en tekorten op de tarieven voor het ophalen en verwerken van kadavers in enig jaar, worden in beginsel twee jaar later verrekend in de tarieven. Op verzoek van de varkenshouders is in afwijking van de gebruikelijke systematiek behalve het financiële overschot uit 2010, ook al het verwachte financiële overschot van 2011 verwerkt in de tarieven voor 2012. Dit heeft een eenmalig gunstig effect op de ophaal- en verwerkingstarieven van kadavers. De kosten voor de calamiteitenreserve zijn afgezonderd van de kosten voor het regulier ophalen, verwerken en vernietigen van kadavers, en maken geen deel uit van de voorgestelde tarieven.
Naast de ophaal- en verwerkingstarieven voor kadavers, worden met deze regeling ook de door de ondernemer voorgestelde tarieven voor het ophalen en verwerken van overig categorie 1- en 2-materiaal, waaronder broederijafval en bloed, goedgekeurd.
De totale kosten per stop zijn in alle gevallen in 2012 lager dan in 2011.
In verband met de systematiek van de Vaste Verandermomenten1 gelden vier vaste inwerkingtredingsdata per jaar, waaronder 1 januari, en geldt een minimale invoeringstermijn van twee maanden. Van de vaste verandermomenten kan worden afgeweken in verband met private en publieke belangen. Deze uitzonderingsgrond kan aan de orde zijn als rekening moet worden gehouden met een andere jaarindeling. In dit geval wordt afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden. De reden voor de afwijking is dat bij deze regeling voor een kalenderjaar tarieven worden vastgesteld, rekening houdend met ondermeer de situatie die zich in het daaraan voorafgaande kalenderjaar heeft voorgedaan. Pas tegen het eind van het jaar legt de ondernemer de tariefvoorstellen ter goedkeuring aan mij voor. Publicatie voor 1 november is derhalve niet mogelijk.
De wijziging van de Regeling dierlijke bijproducten 2011 heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-22896.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.