TOELICHTING
Met de onderhavige regeling wordt een basis gecreëerd om een vergoeding te verstrekken aan ondernemers die stro hebben betrokken
dat afkomstig is uit Turkije. Stro uit Turkije mag niet in de EU worden ingevoerd op grond van artikel 9 van Verordening (EG)
nr. 136/20041 in samenhang met artikel 19 van richtlijn 97/78/EG2 vanwege het feit dat Turks stro een risico kan vormen voor de diergezondheid van dieren in de Europese Unie.
Op grond van artikel 5.2, eerste en derde lid, van de Regeling veterinairrechtelijke voorschriften dierlijke producten juncto
artikel 13, tweede lid, van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren heeft de nVWA, in mandaat namens de Minister van Economische
Zaken, Landbouw en Innovatie, bij beschikking aan deze ondernemers de verplichting opgelegd het Turkse stro te vernietigen.
In de beschikking wordt de verplichting tot vernietiging ook opgelegd ten aanzien van producten die in aanraking zijn gekomen
met het stro uit Turkije en niet zodanig kan worden gereinigd dat het risico voor de diergezondheid wordt weggenomen. In de
meeste gevallen zal dit ander stro betreffen.
In afwachting van deze vernietiging wordt de ondernemer in de beschikking tevens verplicht de in de beschikking genoemde producten
in tijdelijke afzondering te plaatsen, hetgeen betekent dat de producten tot de vernietiging op het bedrijf van de ondernemer
moeten blijven. De nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA) zal de dieren op de bedrijven van ondernemers die Turks stro hebben
betrokken onderwerpen aan een monitoringsprogramma. Op deze wijze is het risico voor de diergezondheid zoveel mogelijk weggenomen.
Onderhavige regeling is uitdrukkelijk beperkt tot de ondernemers (landbouwers en fouragehandelaren) die de hierboven beschreven
beschikking van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie hebben ontvangen. In de beschikking wordt vermeld
dat er een vergoeding wordt verstrekt ter waarde van de vernietigde producten. Tevens wordt er vermeld dat er een vergoeding
in de vorm van diensten wordt verstrekt voor de kosten van de vernietiging. Dit houdt in dat de nVWA de ondernemer zal faciliteren
bij het vernietigen van de bedoelde producten.
Uitgangspunt bij de onderhavige regeling is dat de overheid niet tot enige vergoeding verplicht is. Toch heeft het kabinet
besloten in dit geval een vergoeding te verstrekken aan de genoemde ondernemers. Dit besluit is gebaseerd op het feit dat
deze regeling het voor ondernemers mogelijk zal maken zonder nadelige gevolgen de bedoelde producten ter vernietiging aan
te bieden, waarmee een effectieve en spoedige bescherming van de diergezondheid wordt bereikt.
De nVWA heeft een inschatting gemaakt van het aantal bedrijven dat bij deze regeling betrokken is. Het gaat om 11 bedrijven
die stro hebben ontvangen dat volledig uit Turkije afkomstig is. Daarnaast gaat het om (op dit moment) circa 70 bedrijven
die gehakseld stro hebben ontvangen van een van de 26 fouragehandelaren die Turks stro hebben ontvangen. Op de bedrijven die
gehakseld stro hebben ontvangen staan een tiental pakken tot een honderdtal pakken stro van 20 kg per pak. Het merendeel van
de bedrijven is in de provincie Friesland gesitueerd. Voor zover er een taxateur nodig is om de waarde van de te vernietigen
producten vast te stellen, zullen de kosten van de taxateur voor rekening komen van de Minister van Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie.
Zoals hiervoor aangegeven kunnen tevens fouragehandelaren in aanmerking komen voor vergoeding. In dat geval zal de vergoeding
als de-minimissteun in de zin van Verordening (EG) nr. 1998/2006 worden verstrekt, mits aan de voorwaarden van die verordening
is voldaan.
Administratieve lasten
De onderhavige regeling is een tijdelijke regeling op grond waarvan éénmalig aan ondernemers een tegemoetkoming zal worden
verstrekt. De administratieve lasten die hier uit voortvloeien zullen beperkt zijn, omdat onderhavige regeling slechts een
beperkt aantal personen − de ondernemers die de gevolgen ondervinden van de invoer van het stro uit Turkije - eenmalig met
administratieve lasten geconfronteerd zal worden. Spoedheidshalve is het niet mogelijk om thans een berekening te maken van
deze geringe administratieve lasten.
Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Hiermee wordt ten afgeweken van de uitgangspunten voor vaste verandermomenten voor regelgeving.
De reden voor deze afwijking is dat de onderhavige regeling een spoedvoorziening wordt getroffen; het is voor de ondernemers
die de gevolgen van de invoer van stro uit Turkije ondervinden, van belang snel te handelen. Het is dan ook, gezien de aard
van de voorziening, niet dienstig de inwerkingtreding uit te stellen tot 1 januari 2012.
De
Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker.