Beleidsregel van De Nederlandsche Bank van 5 december 2011, nr. Tb/2011/734668, inzake het opstellen van een financieel crisisplan in het kader van de verplichting op grond van artikel 145 Pensioenwet en artikel 140 van de Wet verplichte beroepspensioenregeling en artikel 24 van het Besluit Financieel toetsingskader pensioenfondsen om in de actuariële en bedrijfstechnische nota onder meer een beschrijving te geven van een financieel crisisplan als onderdeel van de hoofdlijnen van het interne beheersingssysteem en de financiële sturingsmiddelen (Beleidsregel financieel crisisplan pensioenfondsen)

De Nederlandsche Bank N.V.,

Gelet op de artikelen 143 en 145 Pensioenwet en 138 en 140 Wet verplichte beroepspensioenregeling;

Gelet op de artikelen 24 en 26 van het Besluit financieel toetsingskader pensioenfondsen;

Na overleg met representatieve organisaties van (beroeps)pensioenfondsen;

Besluit:

Artikel 1. Definities

Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:

a. DNB:

De Nederlandsche Bank N.V.;

b. Wvb:

Wet verplichte beroepspensioenregeling;

c. Pw:

Pensioenwet

d. fonds:

een pensioenfonds als bedoeld in artikel 1 van de Pensioenwet of een beroepspensioenfonds als bedoeld in artikel 1 van de Wvb;

e. financieel crisisplan:

een beschrijving van maatregelen die een fonds op korte termijn zou kunnen inzetten indien de dekkingsgraad zich bevindt op of zeer snel beweegt richting kritische waarden waardoor het realiseren van de doelstelling van het pensioenfonds in gevaar komt;

f. belanghebbenden:

de bij het pensioenfonds betrokken deelnemers, gewezen deelnemers, andere aanspraakgerechtigden, pensioengerechtigden en werkgever(s).

Artikel 2

Als onderdeel van de beschrijving van de hoofdlijnen van het interne beheersingssyteem, zoals voorgeschreven bij of krachtens artikelen 145 Pw en 140 Wvb en de beschrijving van de financiële sturingsmiddelen zoals vereist op grond van artikel 24, aanhef en onderdeel a en g van het Besluit financieel toetsingskader pensioenfondsen zoals opgenomen in de actuariële en bedrijfstechnische nota, bevat de actuariële en bedrijfstechnische nota een financieel crisisplan.

Artikel 3

Een fonds dat volledig is verzekerd, of een voorgenomen besluit tot liquidatie heeft en in dat kader een schriftelijke melding aan DNB heeft gedaan van een voornemen tot collectieve waardeoverdracht conform artikel 84 Pw of artikel 92 van de Wvb, hoeft in de actuariële en bedrijfstechnische nota geen financieel crisisplan op te nemen.

Artikel 4

Het financieel crisisplan beschrijft één of meerdere financiële situaties van het fonds die naar de mening van het fonds als een crisissituatie van het fonds gekarakteriseerd kunnen worden.

Artikel 5

Het financieel crisisplan beschrijft vanaf welk niveau dekkingsgraad het fonds, met in acht neming van artikel 134 Pw dan wel artikel 129 Wvb, naar verwachting zonder korten niet meer binnen de door artikel 140 Pw dan wel artikel 135 Wvb gestelde termijnen bij een kortetermijnherstelplan het minimaal vereist eigen vermogen op basis van artikel 131 Pw respectievelijk 130 Wvb kan hebben bereikt.

Artikel 6

Het financieel crisisplan beschrijft welke maatregelen het fonds ter bestrijding van een financiële crisissituatie van het fonds ter beschikking staan.

Artikel 7

Het financieel crisisplan beschrijft de mate van inzetbaarheid van de inzet van de ter beschikking staande maatregelen.

Artikel 8.

Het financieel crisisplan geeft een indicatie van het financiële effect van de inzet van de ter beschikking staande maatregelen.

Artikel 9

Het financieel crisisplan beschrijft hoe bij het inzetten van maatregelen op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met de belangen van de verschillende belanghebbenden van het fonds.

Artikel 10

Het financieel crisisplan beschrijft hoe en op welke wijze het bestuur in heldere en begrijpelijke bewoordingen met belanghebbenden communiceert indien zich een crisissituatie als bedoeld in artikel 4 voordoet. Tevens geeft het bestuur aan hoe en op welke wijze het in heldere en begrijpelijke bewoordingen over het financieel crisisplan van het fonds communiceert met belanghebbenden in de periode dat zich nog geen crisissituatie heeft voorgedaan.

Artikel 11

Het financieel crisisplan beschrijft het besluitvormingsproces ter uitvoering van het financieel crisisplan in geval van een crisissituatie bij het fonds.

Artikel 12

Het fonds beoordeelt jaarlijks de actualiteit van het financieel crisisplan en past dit zonodig aan.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en treedt in werking vanaf de eerste dag na publicatie in de Staatscourant .

Amsterdam, 5 december 2011

De Nederlandsche Bank NV,

A.J. Kellermann,

directeur.

TOELICHTING

Algemene opmerkingen en definitie begrip ‘financieel crisisplan’ (artikel 1)

Een financieel crisisplan bevat een beschrijving van maatregelen die een bestuur van een pensioenfonds op korte termijn effectief zou kunnen inzetten indien de dekkingsgraad zich bevindt op of zeer snel beweegt richting kritische waarden waardoor het realiseren van de doelstelling van het pensioenfonds in gevaar komt. Door een dergelijk plan ‘op de plank’ te hebben liggen is een bestuur beter voorbereid op een crisissituatie en kan worden voorkomen dat er in de drukte van een crisis mogelijkheden over het hoofd worden gezien. Vooraf is nagedacht over o.a. kritische grenzen, de beschikbaarheid van maatregelen, het inzetten van maatregelen, het realiteitsgehalte van maatregelen en de effectiviteit ervan en een nadere invulling van evenwichtige belangenafweging. Het crisisplan is onderdeel van de actuariële en bedrijfstechnische nota (abtn). Door vooraf te expliciteren hoe een bestuur voornemens is om te gaan met een crisissituatie wordt het deelnemers c.s. duidelijk hoe er met de pensioenen omgegaan wordt in tijden van crisis, onder andere ten aanzien van de verdeling van lasten over de belanghebbenden die ontstaan als gevolg van de inzet van maatregelen. Overigens is een crisisplan niet een plan dat in een crisissituatie kant en klaar uitgevoerd moet worden. Het bestuur zal de concrete maatregelen altijd afstemmen op de aard van de crisis en de omstandigheden van dat moment. Een financieel crisisplan is dus niet hetzelfde als een herstelplan. Een herstelplan is gericht op herstel uit een bestaande tekortsituatie. Een financieel crisisplan is gericht op hoe in de toekomst om te gaan met crisissituaties.

Op grond van de huidige wetgeving dient een fonds al te beschikken over een financieel crisisplan. Reden dat DNB haar beleid ten opzichte van deze wettelijke verplichting nu in een beleidsregel expliciteert, zijn de ervaringen rondom de kredietcrisis uit 2008. Daarbij is gebleken dat veel fondsen niet goed waren voorbereid op een dergelijke diepe crisis. Door een crisisplan op te stellen kan verwacht worden dat dat bij een volgende crisis minder het geval is. Overigens zal deze verplichting in de wet nader geëxpliciteerd worden, zo heeft de minister van SZW aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer van 7 april 2010 (Kamerstukken II, 30 413, nr.142) naar aanleiding van de evaluatie van het financieel toetsingskader.

Artikel 2 (financieel crisisplan als onderdeel van de abtn)

Met het opstellen van een financieel crisisplan geeft een pensioenfonds een invulling aan de eis van artikel 145 PW en artikel 140 Wvb dat in de abtn van een fonds onder meer een beschrijving dient te worden opgenomen van het interne beheersingssysteem en de financiële sturingsmiddelen.

Artikel 3 (uitzonderingen opstellen financieel crisisplan)

Volledig verzekerde fondsen en fondsen die in liquidatie zijn hoeven geen financieel crisisplan op te stellen. Volledig verzekerde fondsen hebben alle risico’s overgedragen aan een verzekeraar. Zo’n fonds kan dan ook niet snel in een crisissituatie als hier bedoeld terecht komen. Hooguit voldoet het niet aan de eis van een minimaal vereist eigen vermogen. Ook liquiderende fondsen hoeven niet alsnog een crisisplan op te stellen, ervan uitgaande dat binnen afzienbare termijn al hun verplichtingen overgedragen zijn. Het fonds moet het liquidatietraject daadwerkelijk in gang gezet hebben, onder andere blijkend uit een aan DNB voorgelegd verzoek tot collectieve waardeoverdracht in het kader van liquidatie.

Artikel 4 (beschrijving crisissituatie)

Het bestuur van een fonds moet vastleggen wanneer naar haar mening sprake is van een crisissituatie bij het fonds. Het bestaan van een crisissituatie kan bijvoorbeeld worden gekoppeld aan een bepaald niveau van de dekkingsgraad. Wat het bestuur ziet als een crisissituatie zal mede afhangen van de doelstelling en strategie van het fonds en de door het bestuur onderkende bedreigingen voor het realiseren van de doelstelling van het fonds. Het is van belang dat een heldere beschrijving wordt gehanteerd zodat voor belanghebbenden geen onduidelijkheid bestaat wanneer er sprake is van een financiële crisissituatie van het fonds en wanneer het financiële crisisplan van toepassing is. Het gaat bij de beschrijving van een crisissituatie van het fonds overigens niet om het beschrijven van een buiten het fonds plaatsvindende economische ontwikkeling die tot een economische crisis leidt. Het gaat om een financiële situatie van het fonds die door het bestuur als een crisissituatie wordt beschouwd. Het is mogelijk dat er verschillende niveaus dekkingsgraad als crisissituatie worden vastgesteld, zoals die bij verschillende stadia van een crisis zouden kunnen worden onderscheiden. Ook een dekkingsgraad boven het niveau van een dekkingstekort (dat is het niveau van de dekkingsgraad indien voldaan is aan de eis van het dekken van de technische voorzieningen door waarden en het bezitten van het minimum vereist eigen vermogen) zou door een bestuur al als een financiële crisissituatie kunnen worden aangeduid. Bijvoorbeeld omdat het vanaf dat moment langdurig lastig wordt om te indexeren. Het kan daarom in dit kader zinvol zijn zowel een nominaal als reëel kader te onderscheiden. Door hier op voorhand over na te denken is men beter voorbereid wanneer deze situatie zich voordoet en kan tijdig overgegaan worden tot het inzetten van de beschreven maatregelen.

Artikel 5 (dekkingsgraad waarbij het fonds er zonder korten niet meer uit kan komen)

Aanvullend is het van belang dat een bestuur van een fonds het niveau van de dekkingsgraad bepaalt waarbij het, vooraf bezien, niet mogelijk is om zonder korten van pensioenaanspraken en -rechten binnen de wettelijke termijn het dekkingstekort op te lossen. Door bewust te zijn van deze kritische dekkingsgraad kan door tijdige inzet van maatregelen mogelijk voorkomen worden dat de dekkingsgraad tot dit kritische niveau wegzakt en men een beroep moet doen op de mogelijkheid om te korten. Door het vaststellen van het niveau van de dekkingsgraad waarbij men er zonder korten niet meer uitkomt binnen de wettelijke termijn, wordt het tevens voor een deelnemer duidelijk welke risico’s hij loopt ten aanzien van zijn pensioenaanspraken en pensioenrechten.

Het vaststellen van een kritische dekkingsgraad is een iteratief proces. Hierbij kan aanvankelijk gewerkt worden met een geprikt niveau van de dekkingsgraad, zoals 80%. Indien alle maatregelen goed in kaart zijn gebracht en hun effectiviteit is bepaald, kan vastgesteld worden bij welk niveau dekkingsgraad het fonds er niet in slaagt om ‘binnen een redelijke termijn de technische voorzieningen en het MVEV van waarden te voorzien, zonder de belangen van deelnemers, gewezen deelnemers, pensioengerechtigden en andere aanspraakgerechtigden of de werkgever onevenredig te schaden’ (zie artikel 134 PW en 129 Wvb) en tot korten van pensioenaanspraken en - rechten moet overgaan. Hierbij dient uiteraard voor wat betreft de ‘redelijke termijn’ rekening gehouden te worden met de maximale wettelijke termijnen die voor herstel zijn gesteld.

Het niveau van een kritische dekkingsgraad is onder andere afhankelijk van de rentetermijnstructuur (RTS) en de verwachte overrendementen op enig moment. Indien één kritische dekkingsgraad wordt vastgesteld, zou helder gemaakt moeten worden dat bij andere veronderstellingen ten aanzien van bijvoorbeeld de RTS de kritische dekkingsgraad op een ander niveau terecht komt. Het is daarom aan te raden meerdere (bijvoorbeeld een drietal) scenario’s t.a.v. de RTS als uitgangspunt te hanteren zodat gevoel gekregen wordt voor de gevoeligheid van een kritische dekkingsgraad. Overigens is de kritische dekkingsgraad geen constante. Hij kan dan ook zo nodig na verloop van tijd worden aangepast. Deze aanpassing kan worden betrokken bij de jaarlijkse beoordeling op actualiteit van het financieel crisisplan (artikel 12 van de beleidsregel).

Artikel 6 (maatregelen die ter beschikking staan)

Bij het inventariseren van maatregelen die het fonds ter beschikking staan om de dekkingsgraad te verhogen of om te voorkomen dat een dekkingsgraad verder wegzakt richting een kritische grens (zoals beschreven bij artikel 4 en 5) kan het onder andere gaan om zaken als:

  • Premieverhoging

  • Bijstorting werkgever

  • Beperken of niet toekennen van toeslagen

  • Toepassen gesplitste kortingsregel (zonder premie te verlagen)

  • Versoberen pensioenregeling (zonder premie te verlagen)

  • Aanpassen beleggingsbeleid

  • Korten van pensioenaanspraken en -rechten

Ten aanzien van de maatregel ‘Korten van pensioenaanspraken en -rechten’ dient hierbij te worden uitgewerkt hoe het bestuur van het fonds de korting zou kunnen doorvoeren. Daarbij kan bijvoorbeeld aangegeven worden of uniform gekort wordt over pensioenaanspraken en -rechten of dat (eventueel afhankelijk van de fase van een crisis) bij korting toch gedifferentieerd wordt tussen actieven en inactieven. Ook dient te worden aangegeven op welke moment het bestuur van het fonds tot korting over wil gaan: bijvoorbeeld direct aan het begin van de herstelperiode, jaarlijks of aan het einde van de herstelperiode.

Ook dient te worden aangegeven in welke volgorde en op welk moment het bestuur de verschillende maatregelen wil inzetten (prioritering). Sommige onderdelen zullen in het pensioenreglement en/of de uitvoeringsovereenkomst vastliggen, zoals een indexatiestaffel. Bij andere maatregelen zal het bestuur meer beslisvrijheid hebben. Voorts zijn er maatregelen waarbij overeenstemming met andere partijen zoals bijvoorbeeld de werkgever of sociale partners nodig is. Het is noodzakelijk van te voren na te denken over welke maatregelen in welke mate ingezet kunnen worden en wie daarbij (in welk stadium) betrokken moet worden. Zinvol kan zijn om in het crisisplan duidelijk te maken waarom meer voor de hand liggende maatregelen niet ingezet worden. Bijvoorbeeld bij een CDC-regeling kan toegelicht worden dat het premie-instrument niet toegepast kan worden.

Artikel 7 (mate inzetbaarheid van de maatregelen)

Bij het bepalen van de inzetbaarheid van de maatregelen moet het bestuur op voorhand een goed onderbouwd en gemotiveerde inschatting maken in welke mate de maatregel ingezet kan worden. Is de maatregel al vastgelegd in de pensioen- of uitvoeringsovereenkomst? Hoe hard is het daarin vastgelegd? Is er nog instemming nodig van de werkgever, de sociale partners of de deelnemersraad? Wat is naar inschatting de bereidheid en mogelijkheid van de werkgever om daadwerkelijk aan een eventuele bijstortingsverplichting te voldoen? Wat is de bereidheid van sociale partners om aan bijvoorbeeld een premieverhoging mee te werken? Vaak is instemming van sociale partners nodig voor premiestijgingen. Wat is met andere woorden de bereidheid van de belanghebbenden op het gebied van de eerder geïnventariseerde maatregelen? In het crisisplan moet gemotiveerd worden waarom het bestuur de maatregelen inzetbaar acht.

Artikel 8 (indicatie financiële effect van de maatregelen)

Hierbij dient het fonds per maatregel in kaart te brengen wat het effect op de financiële positie is. Bij welke mate van inzet van de maatregel lukt het om binnen de wettelijke termijnen weer over de minimaal vereiste dekkingsgraad te beschikken? Hoe realistisch is de mate van inzet van die betreffende maatregel dan nog? De effectiviteit van de maatregelen zijn uiteraard in hoge mate van belang bij het bepalen van een kritische dekkingsgraad zoals gesteld in artikel 3 en 4. Er kan worden volstaan met het geven van een indicatie van de kracht die een maatregel kan hebben op het niveau van de dekkingsgraad.

Artikel 9 (evenwichtige belangenafweging)

In het crisisplan dient te worden gemotiveerd waarom naar de mening van het bestuur met de in het crisisplan opgenomen maatregelen sprake is van het op evenwichtige wijze rekening houden met verschillende belangen. In deze motivatie moet met name de bijdrage worden betrokken die van de verschillende groepen belanghebbenden wordt gevraagd om de crisis op te lossen. Deze bijdrage kan bijvoorbeeld bestaan uit een verlaagd pensioenrecht of een verlaagde pensioenaanspraak, een lagere kans op voorwaardelijke toeslagen of een hogere pensioenpremie. Bij herstelpremies en bijstortingen van de werkgever kan de financiële positie in verband met continuïteit van de bedrijfsvoering van de werkgever van belang zijn bij de evenwichtige belangenafweging.

Artikel 10 (communicatie met belanghebbenden)

Onderdeel van het crisisplan is de communicatie met de deelnemers, slapers en gepensioneerden, de werkgever, sociale partners en de buitenwereld. Waarover wordt wie op welk moment geïnformeerd? Die communicatie betreft twee onderdelen. Ten eerste hoe wordt gecommuniceerd indien er zich een crisis voordoet. Ten tweede de communicatie van het crisisplan zelf, dus nog voordat er zich een crisis heeft voorgedaan. Dit laatste is van belang aangezien belanghebbenden moeten weten welke maatregelen wanneer mogelijk ingezet gaan worden. Dat geldt ook ten aanzien van het inzetten van het kortingsinstrument. Deelnemers c.s. moeten zich niet alleen realiseren dát er een mogelijkheid tot korten aanwezig is indien het fonds zich in een financiële crisissituatie bevindt, maar ook hoe die korting dan naar verwachting doorgevoerd gaat worden. Daarbij is ook van belang te communiceren wat het beleid is ten aanzien van het al dan niet ongedaan maken van gekorte pensioenaanspraken en -rechten of het inhalen van kortingen op indexatie. Het verdient de voorkeur om een korte, zeer eenvoudige vertaling van het crisisplan met de belangrijkste elementen aan de deelnemers c.s. te communiceren. Dat zou bijvoorbeeld in de vorm van een brief kunnen, door het op te nemen in een bestaande nieuwsbrief of publicatie op de website. Het toezicht op de communicatie-elementen van een financieel crisisplan zal overigens plaatsvinden in nauw overleg tussen DNB en Autoriteit financiële markten. Daarbij zal niet alleen bezien worden of de informatieverstrekking over het crisisplan voldoende helder en begrijpelijk is, maar ook of hij juist is, tijdig is verstrekt en volledig is.

Artikel 11 (besluitvormingsproces)

Van belang is na te denken over wie welke besluiten in welk stadium van de crisis kan en mag nemen. Wie brengt welke partij op de hoogte van genomen beslissingen? Hoe is de organisatie van het fonds op een crisis ingericht? Is er voldoende expertise aanwezig om de beslissingen te kunnen nemen en vooral ook tijdig uit te kunnen voeren? En is er in het besluitvormingsproces voldoende aandacht voor consistent handelen, of te wel is het handelen in lijn met doelstellingen en gemaakte keuzes? Het is van belang om te focussen op het besluitvormingsproces in geval van crisissituaties. Een beschrijving van het reguliere besluitvormingsproces voldoet derhalve veelal niet.

Artikel 12 (beoordeling actualiteit financieel crisisplan)

Het crisisplan moet jaarlijks op actualiteit worden beoordeeld. Hiervoor kan worden aangesloten bij de procedure die het bestuur hanteert voor de actuariële en bedrijfstechnische nota.

Artikel 13 Inwerkingtreding

De beleidsregel treedt in werking vanaf de eerste dag na publicatie in de Staatscourant. DNB gaat er van uit dat pensioenfondsen uiterlijk 1 mei 2012 een crisisplan gemaakt hebben en opgenomen hebben in de abtn.

De Nederlandsche Bank NV,

A.J. Kellermann,

directeur.

Naar boven