ARTIKEL I
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel a komt te luiden:
- a. Minister:
-
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;
2. Onderdeel l komt te luiden:
- l. NVWA:
-
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, baten-lasten dienst van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;
B
In de artikelen 1, onderdeel h, 8, eerste lid, 35, onderdeel d, en 43, eerste lid, wordt ‘Plantenziektenkundige Dienst’ telkens
vervangen door: NVWA.
C
Het opschrift van hoofdstuk 2 komt te luiden:
HOOFDSTUK 2. TARIEVEN VAN DE NVWA
D
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 49,45’ vervangen door ‘€ 49,75’ en wordt ‘€ 1,91’ vervangen door ‘€ 1,92’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 73,77’ vervangen door ‘€ 74,21’, wordt ‘€ 525,63’ telkens vervangen door ‘€ 528,78’ en wordt ‘€ 2,92’
vervangen door ‘€ 2,94’.
E
In artikel 2a wordt ‘€ 136,50’ vervangen door: € 137,32.
F
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 160,78’ vervangen door: € 161,74.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 587,45’ vervangen door: € 590,97.
G
In artikel 3a wordt ‘€ 22,50’ vervangen door: € 22,64.
H
In artikel 4 wordt ‘€ 143,66’ vervangen door: € 144,52.
I
In artikel 5 wordt ‘€ 5,46’ vervangen door: € 5,49.
J
In artikel 6 wordt ‘€ 126,74’ vervangen door ‘€ 127,50’ en wordt ‘€ 129,73’ vervangen door ‘€ 130,51’.
K
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 941,55’ vervangen door: € 947,20.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 564,92’ vervangen door: € 568,31.
3. In het derde lid wordt ‘€ 153,89’ vervangen door: € 154,81.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 791,17’ vervangen door: € 795,92.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 71,05’ vervangen door: € 71,48.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 71,05’ vervangen door ‘€ 71,48’ en wordt ‘€ 35,53’ vervangen door ‘€ 35,74’.
L
In artikel 8, vijfde lid, wordt ‘De Directeur van de Plantenziektenkundige Dienst’ vervangen door: De Inspecteur-Generaal
van de NVWA.
M
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel d komt te luiden:
2. In onderdeel f wordt ‘€ 4,00’ vervangen door: € 4,74.
N
Artikel 20, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 51,80’ vervangen door ‘€ 49,20’ en wordt ‘€ 1,40’ vervangen door ‘€ 1,33’.
2. In de onderdelen b en c wordt ‘€ 77,70’ telkens vervangen door ‘€ 73,80’ en wordt ‘€ 1,40’ telkens vervangen door ‘€ 1,33’.
3. De onderdelen d tot en met f worden geletterd e tot en met g.
4. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
-
d. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in een periode als bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden
worden aangevraagd of gewijzigd op de dag van de inspectie, een basistarief van € 129,00 per inspectieaanvraag vermeerderd
met een tarief van € 1,33 per minuut;
5. In onderdeel e (nieuw) wordt ‘€ 77,70’ vervangen door ‘€ 73,80’ en wordt ‘€ 2,10’ vervangen door ‘€ 2,00’.
6. In onderdeel f (nieuw) wordt ‘€ 103,80’ vervangen door ‘€ 98,40’ en wordt ‘€ 2,80’ vervangen door ‘€ 2,66’.
7. In onderdeel g (nieuw) wordt ‘€ 4,20’ vervangen door: € 4,74.
O
In artikel 21 wordt ‘€ 60,90’ vervangen door: € 57,85.
P
Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 62,20’ vervangen door: € 59,10.
2. In de onderdelen b tot en met d wordt ‘€ 93,30’ telkens vervangen door: € 88,65.
3. In onderdeel e wordt ‘€ 124,40’ vervangen door: € 118,20.
4. In onderdeel f wordt ‘€ 26,50’ vervangen door: € 25,20.
Q
In artikel 24 wordt ‘€ 9,00’ vervangen door: € 8,55.
R
Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 140,00’ vervangen door: € 133,00.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 280,00’ vervangen door: € 266,00.
S
In artikel 26 wordt ‘€ 147,90’ vervangen door: € 140,50.
T
Artikel 26a wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 17,50’ vervangen door: € 16,65.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 1,40’ vervangen door: € 1,33.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 17,50’ vervangen door: € 16,65.
4. In onderdeel d wordt ‘€ 54,00’ vervangen door: € 51,30.
U
Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 1,40’ vervangen door: € 1,33.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 0,13’ vervangen door ‘€ 0,12’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 53,80’ vervangen door ‘€ 51,10’.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 48,55’ vervangen door ‘€ 46,10’.
V
Artikel 29, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 58,40’ vervangen door: € 65,70.
2. In de onderdelen b en c wordt ‘€ 87,60’ telkens vervangen door: € 98,55.
3. In onderdeel d wordt ‘€ 116,80’ vervangen door: € 131,40.
4. In onderdeel e wordt ‘€ 2,73’ vervangen door: € 2,00.
5. In onderdeel f wordt ‘€ 4,62’ vervangen door: € 4,74.
W
Artikel 32, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 78,40’ vervangen door: € 85,70.
2. In de onderdelen b en c wordt ‘€ 117,60’ telkens vervangen door: € 128,55.
3. In onderdeel d wordt ‘€ 156,80’ vervangen door: € 171,40.
X
Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 206,50’ vervangen door: € 173,30.
2. In de onderdelen e en f wordt ‘€ 126,50’ telkens vervangen door: € 129,50.
Y
Artikel 50 komt te luiden:
Artikel 50
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Plantenziektenwet.
Z
De Bijlage komt te luiden:
Bijlage (behoort bij de artikelen 11, 12 en 13)
Soort
|
Land van oorsprong
|
Minimum %
|
Snijbloemen
|
|
|
Dianthus
|
Colombia
|
5
|
Dianthus
|
Ecuador
|
10
|
Dianthus
|
Kenia
|
5
|
Dianthus
|
Turkije
|
25
|
|
|
|
Phoenix
|
Costa Rica
|
35
|
|
|
|
Rosa
|
Colombia
|
3
|
Rosa
|
Ecuador
|
3
|
Rosa
|
Ethiopië
|
5
|
Rosa
|
Kenia
|
5
|
Rosa
|
Tanzania
|
10
|
Rosa
|
Uganda
|
25
|
Rosa
|
Zambia
|
25
|
|
|
|
Groenten en Fruit
|
|
|
Citrus
|
Egypte
|
15
|
Citrus
|
Israel
|
10
|
Citrus
|
Mexico
|
15
|
Citrus
|
Marokko
|
5
|
Citrus
|
Peru
|
25
|
Citrus
|
Turkije
|
3
|
Citrus
|
Uruguay
|
15
|
Citrus
|
Verenigde Staten
|
15
|
|
|
|
Malus
|
Argentinië
|
10
|
Malus
|
Brazilië
|
15
|
Malus
|
Chili
|
5
|
Malus
|
China
|
50
|
Malus
|
Nieuw-Zeeland
|
10
|
Malus
|
Verenigde Staten
|
25
|
Malus
|
Zuid-Afrika
|
5
|
|
|
|
Passiflora
|
Colombia
|
10
|
Passiflora
|
Kenia
|
10
|
Passiflora
|
Zimbabwe
|
35
|
Passiflora
|
Zuid-Afrika
|
50
|
|
|
|
Prunus
|
Argentinië
|
35
|
Prunus
|
Chili
|
10
|
Prunus
|
Turkije
|
10
|
Prunus
|
Verenigde Staten
|
10
|
Prunus
|
Zuid-Afrika
|
10
|
|
|
|
Pyrus
|
Argentinië
|
10
|
Pyrus
|
Chili
|
25
|
Pyrus
|
China
|
35
|
Pyrus
|
Zuid-Afrika
|
10
|
|
|
|
Solanum melongena
|
Turkije
|
10
|
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.
TOELICHTING
Inleiding
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: tarievenregeling).
In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen, alsmede voor een
aantal andere fytosanitaire werkzaamheden, zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking
tot het verlenen van bepaalde vergunningen. De fytosanitaire werkzaamheden worden uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel-
en Warenautoriteit (NVWA) en de keuringsdiensten, de Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw),
de Stichting Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD) de Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB) en de Stichting
Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen (NAK).
Op grond van de Plantenziektenwet en de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige overeenkomsten dienen de keuringsdiensten
jaarlijks tariefvoorstellen in en stelt de minister de tarieven van de keuringsdiensten vast. Ook de tarieven van de NVWA
worden aangepast. Thans worden enkele tarieven gewijzigd die worden gehanteerd door de Naktuinbouw, de BKD, het KCB en de
NVWA. De tariefswijzigingen zullen per keurende instantie worden toegelicht.
Tarieven NVWA
In de regeling worden enkele technische wijzigingen doorgevoerd die verband houden met de samenvoeging per 1 januari 2012
van de Plantenziektenkundige Dienst, de Algemene Inspectiedienst en de Voedsel en Waren Autoriteit in één dienst, de Nederlandse
Voedsel- en Warenautoriteit. Onderdeel hiervan is het wijzigen van de citeertitel van de tarievenregeling. De regeling wordt
voortaan aangehaald als: Regeling tarieven Plantenziektenwet. De tarieven van de NVWA zullen worden aangepast aan de loon-
en prijsontwikkelingen (indexering). Deze aanpassing is gebaseerd op het indexpercentage uit de Handleiding Overheidstarieven
2012 van het Ministerie van Financiën. In de handleiding is het indexeringspercentage gesteld op 0,6 %.
Tarieven KCB
Het tarief voor de controle van fytosanitaire certificaten bij importzendingen wordt op twee punten aangepast. In de eerste
plaats zal het KCB per 1 januari 2012 alle zendingen conform het bepaalde in de Fytorichtlijn controleren op bijschrijvingen
bij importcertificaten. Het tarief voor de documentcontrole inclusief controle op de bijschrijvingen bedraagt € 10,21 per
zending. Per 1 oktober 2011 gold dit tarief al voor zendingen groenten en fruit en snijbloemen; thans zal ook voor andere
zendingen niet langer het tarief van € 9,48, maar het genoemde tarief van € 10,21 in rekening worden gebracht. Het tarief
is opgenomen in artikel 9, onderdeel d, van de tarievenregeling (zie artikel I, onderdeel M, onder 1).
Het tarief dat in rekening zal worden gebracht voor het gebruik van CLIENT Export, wordt vastgesteld op € 4,74 (zie artikel
I, onderdeel M, onder 2). Dit betreft het bedrag dat het KCB afdraagt aan de NVWA voor het gebruik van CLIENT Export.
Overige tarieven van het KCB blijven ongewijzigd.
Tarieven BKD
De tarieven die de BKD hanteert, worden verlaagd met vijf procent. Deze verlaging is mogelijk aangezien de BKD de werkzaamheden
efficiënter verwacht uit te kunnen voeren.
Voorts wordt een nieuw tarief ingevoegd. Dit tarief ziet op de situatie dat een keuring wordt aangevraagd of gewijzigd op
de dag dat de keuring moet plaatsvinden. In een dergelijk geval moet op zeer korte termijn de planning die is gemaakt voor
de uit te voeren keuringen worden gewijzigd. De kosten hiervoor worden in rekening gebracht. Het basistarief bedraagt in dergelijke
gevallen € 129,00.
Ook voor de BKD wordt het tarief dat in rekening zal worden gebracht voor het gebruik van CLIENT Export, vastgesteld op € 4,74
(zie artikel I, onderdeel N, onder 6).
Tarieven Naktuinbouw
De tarieven van Naktuinbouw worden op enkele punten aangepast. Vorig jaar heeft Naktuinbouw aangegeven het basistarief per
inspectieaanvraag in twee jaar op te willen trekken tot kostendekkendheid. Het basistarief bestaat uit twee componenten: de
plannings- en voorbereidingstijd en de voorrijtijd. Afgelopen jaar is de voorrijtijd aangepast aan reële maatstaven en gesteld
op 30 minuten. Thans wordt de plannings- en voorbereidingstijd verhoogd van 10 naar 15 minuten. In totaal wordt voor een inspectie
dus 45 minuten basistijd in rekening gebracht. Uitgaande van een minutentarief van € 1,46 komt dit uit op een tarief van € 65,70
(artikel I, onderdeel V, onder 1). De wijziging van dit basistarief werkt logischerwijs door in de tarieven die op dit basistarief
zijn gebaseerd (zie artikel I, de onderdelen V, onder 2 en 3 en W).
Het tarief van € 2,73 per te importeren zending, dat in rekening wordt gebracht indien een inspectieaanvraag via CLIENT Import
wordt aangemeld, wordt verlaagd. In dit tarief is tot op heden een bedrag van € 0,73 opgenomen voor de controle op de bijschrijvingen
op het importcertificaat. Dit onderdeel vervalt (artikel I, onderdeel V, onder 4). De controle op de bijschrijvingen zal thans
via het minutentarief in rekening worden gebracht.
Verder worden enkele onderzoekstarieven aangepast: het standaard onderzoekstarief kan door efficiencyvoordelen worden verlaagd
naar € 173,30 en het specifieke onderzoekstarief voor Ditylenchus en Radopholus kan worden verhoogd met een inflatiecorrectie
van 2,4% (artikel I, onderdeel X).
Tot slot wordt ook voor Naktuinbouw het tarief dat in rekening zal worden gebracht voor het gebruik van CLIENT Export, vastgesteld
op € 4,74 (zie artikel I, onderdeel V, onder 5).
Overige wijzigingen
Bij de import uit derde landen van sommige product-herkomst-combinaties mogen lidstaten, in afwijking van het uitgangspunt
dat honderd procent van geïmporteerde zendingen wordt gecontroleerd, een lager percentage zendingen controleren. In dergelijke
gevallen behoeft geen fytosanitaire keuring te worden uitgevoerd. Wel moet een documentcontrole plaatsvinden. De Europese
Commissie stelt de minimale inspectiefrequenties vast. De Europese Commissie heeft de minimale inspectiefrequenties van twaalf
zogenoemde product-land-combinaties gewijzigd. De regeling wordt hiermee thans in lijn gebracht. Daartoe wordt de bijlage
bij de regeling, waarin de door de Commissie per product-herkomst-combinatie vastgestelde minimuminspectiefrequenties zijn
opgenomen, gewijzigd (artikel I, onderdeel Z).
Administratieve lasten
Omdat retributies buiten de definitie van administratieve lasten of nalevingskosten vallen, heeft aanpassing van de tarieven
geen gevolgen voor de regeldruk.
De wijziging van de twaalf minimuminspectiefrequenties heeft een verlaging van de administratieve lasten tot gevolg. De administratieve
lasten die verbonden zijn aan de reguliere importkeuringen bestaan uit het begeleiden van de keuring en het verwerken van
het keuringsrapport. Deze activiteiten kosten een ondernemer gemiddeld 23 minuten. De administratieve lasten die zijn verbonden
aan een importcontrole als geen fytosanitaire controle wordt uitgevoerd, bestaan uit het opsturen van het fytosanitaire certificaat
en het verwerken van de gegevens inzake verlaagde controle-intensiteit. Daarvoor zullen gemiddeld 2 minuten nodig zijn. De
wijzigingen van de minimuminspectiefrequenties houden zowel verhogingen als verlagingen in van de controle-intensiteit. Per
saldo dalen de administratieve lasten.
Uitgaande van een uurtarief van € 24 levert de onderhavige wijziging een jaarlijkse daling op van de administratieve lasten
die als volgt is weer te geven:
Soort en afkomst
|
Controlepercentage
|
Gemiddeld aantal zendingen per jaar
|
AL verhoging / verlaging (€ )
|
Dianthus, Ecuador
|
van 15 naar 10
|
1417
|
– € 595,–
|
Phoenix, Costa Rica
|
van 100 naar 35
|
644
|
– € 3516,–
|
Citrus, Honduras
|
van 75 naar 100
|
229
|
€ 480,–
|
Citrus, Israel
|
van 15 naar 10
|
427
|
– € 179,–
|
Cirtus, Mexico
|
van 25 naar 15
|
1045
|
– € 878,–
|
Citrus, Peru
|
van 35 naar 25
|
592
|
– € 497,–
|
Malus, Chili
|
van 7 naar 5
|
2815
|
– € 473,–
|
Malus, China
|
van 25 naar 50
|
342
|
€ 718,–
|
Malus, Zuid-Afrika
|
van 10 naar 5
|
780
|
– € 327,–
|
Prunus, Verenigde Staten
|
van 25 naar 10
|
57
|
– € 72,–
|
Pyrus, Argentinië
|
van 15 naar 10
|
1116
|
– € 469,–
|
Pyrus, Chili
|
van 35 naar 25
|
804
|
– € 676,–
|
Totaal jaarlijkse verlaging administratieve lasten: – € 6484,–
|
Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt op 1 januari 2012 in werking en wordt in de maand december van het jaar 2011 gepubliceerd. Hiermee wordt
ten aanzien van de publicatietermijn van regelgeving afgeweken van de uitgangspunten voor vaste verandermomenten voor regelgeving.
Deze houden in dat minimaal twee maanden voorafgaande aan één van de vier vaste verandermomenten (waaronder 1 januari) publicatie
van de nieuwe regels plaatsvindt.
De reden voor deze afwijking is dat bij deze regeling voor een kalenderjaar tarieven worden vastgesteld die mede gebaseerd
zijn op de kosten die in het voorgaande jaar zijn gemaakt. Deze cijfers zijn pas tegen het eind van het jaar bekend. Publicatie
voor 1 november is derhalve niet mogelijk.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker.