Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 28 november 2011, nr. IENM/BSK-2011/147295 tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vijfde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart, artikel 159, eerste lid, van de Regeling toezicht luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008, en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 138’ vervangen door: € 141.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 93’ vervangen door: € 95.

B

In artikel 5 wordt ‘€ 222’ vervangen door: € 227.

C

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 490’ vervangen door: € 501.

2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 471’ vervangen door: € 482.

3. In het vierde en vijfde lid wordt ‘€ 99’ vervangen door: € 101.

4. In het zesde lid wordt ‘€ 127’ vervangen door: € 130.

5. In het zevende lid wordt ‘€ 50’ vervangen door: € 51.

6. In het achtste en negende lid wordt ‘€ 58’ vervangen door: € 59.

D

De in artikel 7 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Afgifte

Besluit op aanvraag medische verklaringen AMS

€ 77

Afgifte duplicaat medische verklaring

€ 32

Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 0,25 per pagina

E

De in artikel 8 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Autorisatie geneeskundige instantie AMC

€ 2.005

€ 258

Extra vestigingsplaats AMC

€ 859

€ 258

Autorisatie geneeskundige in dienst van een AMC

€ 273

€ 258

Autorisatie geneeskundige werkend als freelancer zonder vast AMC

€ 514

€ 258

Autorisatie zelfstandige geneeskundige

€ 2.005

€ 258

F

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 110’ vervangen door: € 118.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 441’ vervangen door: € 473.

G

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 91’ vervangen door: € 93.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 133’ vervangen door: € 136.

3. In het tweede lid wordt ‘€ 91’ vervangen door: € 93.

4. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 129’ vervangen door: € 132.

5. In het zesde lid wordt ‘€ 1343’ vervangen door: € 1.373.

H

In artikel 10a, eerste en tweede lid, wordt ‘€ 44’ vervangen door: € 45.

I

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Registratie opleidingsinstelling (basistarief)

€ 258

€ 258

Kwalificatie opleidingsinstelling FTO basistarief

€ 4.050

€ 258

Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO basistarief

€ 3.375

€ 258

Opleidingsmodule MPL

€ 5.148

 

Opleidingsmodule integrated ATP

€ 2.574

 

Opleidingsmodule IR

€ 1.287

 

Opleidingsmodule RFI

€ 1.287

 

Opleidingsmodule FI

€ 1.287

 

Opleidingsmodule FI-refresher seminar

€ 772

 

Opleidingsmodule RFI-refresher seminar

€ 772

 

Overige opleidingsmodule instructeurs

€ 901

 

Opleidingsmodule CPL

€ 1.030

 

Opleidingsmodule theorie, per module

€ 901

 

Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

€ 901

 

Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

€ 643

 

Opleidingsmodule MCC

€ 643

 

Beoordelen opleidingslocatie, per locatie

€ 1.158

 

Module RPL

€ 772

 

Module PPL

€ 772

 

Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland, per vestiging

€ 21.843

€ 258

Registratie opleidingsinstelling RT-only

€ 258

 

Module radiotelefonie met standaard handboek

€ 143

 

Module radiotelefonie zonder standaard handboek

€ 514

 

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)

€ 4.247

€ 258

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor afgifte voor level 4 en/of level 6

€ 1.544

 

Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

€ 258

€ 258

Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

€ 387

€ 258

2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

 

Opleidingsmodule MPL

€ 5.148

Opleidingsmodule integrated ATP

€ 2.574

Opleidingsmodule IR

€ 1.287

Opleidingsmodule FI

€ 1.287

Overige opleidingsmodules instructeurs

€ 901

Opleidingsmodule FI-refresher seminar

€ 772

Opleidingsmodule RFI refresher seminar

€ 772

Opleidingsmodule CPL

€ 1.030

Opleidingsmodule theorie, per module

€ 901

Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

€ 901

Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

€ 643

Opleidingsmodule MCC

€ 643

Beoordelen opleidingslocatie, per locatie

€ 1.158

Module RPL

€ 772

Module PPL

€ 772

Vestiging opleidingsinstelling in het buitenland

€ 21.843

Module radiotelefonie, met standaard handboek

€ 143

Module radiotelefonie, zonder standaard handboek

€ 514

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)

€ 4.247

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor de eerste afgifte LPE level 4 en/of level 6

€ 1.544

3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Eerste afgifte

Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel

€ 405

Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, gekwalificeerde opleidingsinstelling

€ 387

Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, geregistreerde opleidingsinstelling

€ 129

Goedkeuring gebruik van een simulator, per aanvraag, per simulator

€ 129

Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CFI, CGI, QM)

€ 258

Beoordeling nieuw (type) luchtvaartuig voor het trainingsdoel

€ 129

Beoordeling nieuw (type) simulator voor het trainingsdoel

€ 129

Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

€ 258

Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

€ 387

4. De in het vierde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 4

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)

€ 5.442

€ 258

FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)

€ 5.188

€ 258

FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)

€ 6.826

€ 258

FSTD-A BITD (per kwalificatie)

€ 3.413

€ 258

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 11.444’ vervangen door: € 11.701.

6. De in het zesde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 5

Omschrijving

 

Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FFS

€ 3.277

Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FTD

€ 3.277

Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FNPT

€ 2.457

Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A BITD

€ 2.047

Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel

€ 772

Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type

€ 772

Beoordeling nieuwe functionaris (AM, QM)

€ 258

J

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Erkenning opleidingsinstelling:

   

– basisopleiding

€ 23.721

 

– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10

€ 26.371

 

– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10

€ 36.977

 
Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie1 Nederland

€ 3.314

Toeslag per nevenlocatie Europese Unie

€ 3.977

Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie

€ 5.965

2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 2.028

Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 967

Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.

€ 3.353

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 617

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 109

3. In het derde lid wordt ‘€ 519’ vervangen door: € 531.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 90’ vervangen door: € 92.

K

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 131’ vervangen door: € 134.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 66’ vervangen door: € 67.

3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Verlenging

Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg

€ 616

€ 78

Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg

€ 1.291

€ 170

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 3.956

€ 581

4. In het vijfde lid wordt ‘€ 342’ vervangen door: € 350.

5. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 90’ vervangen door: € 92.

6. In het zevende lid wordt ‘€ 266’ vervangen door: € 272.

7. De in het negende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

AMP initieel:

aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

AMP initieel:

niet aangeboden door CAMO.

AMP gebaseerd op maintenance data

Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data(2)

Beoordeling taken gebaseerd op IVW AMC

Ballonnen en zweefvliegtuigen(1)

€ 470

€ 663

€ 723

€ 218

Overige luchtvaartuigen

€ 1.628

€ 2.401

€ 1.986

€ 470

8. De in het tiende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

AMP wijziging:

aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

AMP wijziging:

niet aangeboden door CAMO.

AMP gebaseerd op maintenance data

Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data(2)

Beoordeling taken gebaseerd op IVW AMC

Ballonnen en zweefvliegtuigen(1)

€ 277

€ 342

€ 723

€ 218

Overige luchtvaartuigen

€ 470

€ 663

€ 1.986

€ 470

L

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd :

1. In het eerste lid worden ‘€ 126’ respectievelijk ‘€ 131’ vervangen door: ‘€ 129’ respectievelijk ‘€ 134’.

2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 544’ vervangen door: € 556.

M

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. De zinsnede’bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid’, wordt vervangen door: bedoeld in artikel 17, derde lid, van de Regeling bewijzen van luchtwaardigheid.

2. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg

€ 1.326

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 4.242

N

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1 :

 

– A1 line maintenance

€ 18.418

– A1 base maintenance

€ 22.395

– A2, A4

€ 15.104

– A3

€ 15.104

– B1

€ 18.418

– B2, B3

€ 15.104

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 7.814

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 15.104

– D

€ 13.117

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie(1) :

 

Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)

€ 1.326

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties (2) :

 

Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen

€ 663

Tabel 3

Omschrijving

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 3.314

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 3.977

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 5.965

Toeslag line stations

€ 345 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 1.060

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.326

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.989

Toeslag line stations

€ 345 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Tabel 4

Omschrijving

Eerste afgifte

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:

 

– A2, A4

€ 11.300

– A3

€ 11.300

– B1

€ 13.779

– B2, B3

€ 11.300

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 5.825

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 11.300

– D

€ 9.803

Tabel 5

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per aanvullende classificatie

€ 497

Tabel 6

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 796

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 994

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.491

Toeslag line stations

€ 253 x N

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 7

Omschrijving

Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Part MAF erkenning

Bijschrijving aanvullende classificatie

€ 2.028

€ 1. 365

€ 1.001

Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)

€ 2.028

€ 1.365

€ 1.001

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

€ 3.353

€ 2.425

€ 1.797

Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

Bijschrijven line station (per line station).

Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

€ 967

€ 702

€ 503

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 617

€ 451

€ 326

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

€ 109

€ 109

€ 109

3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 8

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Nationale erkenning

€ 13.117

€ 258

4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 8a

Omschrijving

Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Part MAF erkenning

Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component

€ 2.028

€ 1.365

€ 1.001

5. In het vijfde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 9

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied

€ 2.425

Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied

€ 702

Wijziging nationale erkenning

€ 1.365

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 451

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

€ 109

6. In het zesde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 10

Omschrijving

Tarief

Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.:

 

– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg

€ 4.148

– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg

€ 1.232

7. In het zevende lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 11

Omschrijving

Eerste afgifte POA

(Subpart G)

Eerste afgifte akkoordverklaring

(Subpart F)

Erkenning productiebedrijf basisvergunning:

   

– Bedrijven ≤ 500 werknemers(1)

€ 22.395

€ 16.361

– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers(1)

€ 35.671

€ 26.013

– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers(1)

€ 68.790

€ 50.145

Tabel 12

Omschrijving

Eerste afgifte POA

(Subpart G)

Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)

Herafgifte

Toeslag per nevenlocatie(1) in Nederland

€ 3.314

€ 2.413

€ 258

Toeslag per nevenlocatie(1) in de Europese Unie

€ 3.977

€ 2.896

€ 258

Toeslag per nevenlocatie(1) buiten de Europese Unie

€ 5.965

€ 4.344

€ 258

8. In het achtste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 13

Omschrijving

Wijziging POA

(Subpart G)

Wijziging akkoordverklaring

(Subpart F)

Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie

€ 2.028

€ 948

Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd.

€ 3.353

€ 1.720

Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

€ 967

€ 948

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 617

€ 302

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 109

€ 102

9. In het negende lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 14

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Erkenning inspecteur

€ 1.186

€ 258

10. In het tiende lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 192.

O

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Producten eerste afgifte AOC

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only(1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters(1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht(1)

Basistarief(2)

€ 2.960(3)

€ 3.603(4)

€ 22.523

€ 23.423

Plus:

Pax (A1)

€ 514

€ 514

€ 514

€ 514

Cargo (A2)

 

€ 387

€ 514

€ 772

Emergency

Medical Service (A3)

 

€ 772

€ 1.544

€ 1.544

Helicopter Emergency Medical Service (A3)

   

€ 1.718

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 258

€ 258

 

IFR per class/type

 

€ 514

€ 514

 

Bijschrijving:

       

– Extra class/type(5)

€ 772

€ 772

€ 3.861

€ 7.722

– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type

€ 64

€ 64

€ 129

€ 129

– Area of operation (per area) (6)

 

€ 514

€ 514

€ 514

– Area of operation worldwide in 1 aanvraag (6)

   

€ 2.574

€ 2.574

Special approval: (6)

– Per Low visibility procedure per type per approval:

° CAT II (E1)

° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

° Take off below specified minima (E5)

° Lower than CAT I

° Other than Standard CAT II

° Approaches utilising EVS

 

€ 2.574

€ 1.145

€ 1.145

– MNPS (E6) per type

   

€ 1.544

€ 1.544

– RNP (E10) per type

   

€ 1.544

€ 1.544

– RNAV (7) (E8) per type

   

€ 1.145

€ 1.145

– ETOPS (E7) per type

   

€ 1.718

€ 1.718

– RVSM (E9) per type

   

€ 573

€ 573

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 1.039

€ 1.039

– Helicopter offshore operations (E12)

   

€ 1.718

 

– Helicopter Hoist operations (E13)

   

€ 1.145

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.775

€ 1.775

Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):

– Approval & Acceptance process

 

€ 514

€ 1.030

€ 1.030

– Electronic Flight Bag per type

   

€ 2.059

€ 2.059

– Steep approach per type/runway

   

€ 1.544

€ 1.544

User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 409

€ 409

Alternative training and qualification programme

   

€ 4.119

€ 4.119

– Other self-supporting operational control than home base(8):

° binnen Nederland

° binnen Europa

° buiten Europa

 

€ 1.307

€ 2.059

€ 3.089

€ 1.030

€ 2.059

€ 3.089

€ 1.030

€ 2.059

€ 3.089

Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden (9)

€ 286

€ 286

€ 286

€ 286

Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden (9)

€ 1.366

€ 1.366

€ 1.366

€ 1366

Goedkeuring wet lease-out (10)

   

€ 387

€ 387

b. In noot 3 wordt ‘€ 7.552’ vervangen door: € 7.722.

c. In noot 4 wordt ‘€ 8.182’ vervangen door: € 8.366.

2. De in het tweede lid opgenomen tabel worden vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Wijzigingen

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only(1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters(1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht(1)

Pax (A1)

€ 514

€ 514

€ 514

€ 2.059

Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB (9)

       

Cargo (A2)

 

€ 387

€ 514

€ 772

Emergency Medical Service (A3)

 

€ 772

€ 1.544

€ 1.544

Helicopter Emergency Medical Service (A3)

   

€ 1.718

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 258

€ 258

 

IFR per class/type

 

€ 514

€ 514

 

Bijschrijving:

       

– Extra class/type (2)

€ 772

€ 772

€ 3.861

€ 7.722

– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag

€ 64

€ 64

€ 135

€ 135

– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type (2)

€ 135

€ 135

€ 387

€ 387

– Extra registratie per dag

€ 64

€ 64

€ 135

€ 135

Afschrijving class/type(3)

€ 258

€ 258

€ 546

€ 546

Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag

€ 135

€ 135

€ 258

€ 258

Dry lease out per dag

   

€ 409

€ 409

Toeslag dry lease in (goedkeuring)

   

€ 136

€ 136

– Area of operation (per area) (4)

 

€ 514

€ 514

€ 514

– Area of operation world wide in 1 aanvraag(4)

 

€ 2.574

€ 2.574

€ 2.574

Special approval: (4)

– Per Low visibility procedure per type per approval:

° CAT II (E1)

° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

° Take Off below specified minima (E5)

° Lower than CAT I

° Other than Standard CAT II

° Approaches utilising EVS

   

€ 1.145

€ 1.145

– MNPS (E6), per type

   

€ 1.544

€ 1.544

– RNP (E10), per type

   

€ 1.544

€ 1.544

– RNAV (5) (E8), per type

   

€ 1.145

€ 1.145

– ETOPS (E7), per type

   

€ 1.718

€ 1.718

– RVSM (E9), per type

   

€ 573

€ 573

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 573

€ 573

– Helicopter Offshore operations (E12)

   

€ 1.638

 

– Helicopter Hoist operations (E13)

   

€ 1.145

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.775

€ 1.775

Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’) (4)

– Approval & Acceptance process

 

€ 514

€ 1.030

€ 1.030

– MEL revisie per type

€ 129

€ 129

€ 643

€ 643

– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging

   

€ 2.059

€ 2.059

– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging

   

€ 1.544

€ 1.544

– User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 409

€ 409

– Alternative training and qualification programme

   

€ 4.119

€ 4.119

– Other self-supporting operational control than home base(6)

° binnen Nederland

° binnen Europa

° buiten Europa

 

€ 1.030

€ 2.059

€ 3.089

€ 1.030

€ 2.059

€ 3.089

€ 1.030

€ 2.059

€ 3.089

Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process:

Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag) (7)

   

€ 270

€ 405

Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process:

Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag) (7)

€ 135

€ 135

€ 405

€ 716

Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma

€ 129

€ 129

€ 387

€387

Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM en PH’s), per persoon

€ 129

€ 129

€ 387

€ 387

Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon

€ 129

€ 129

€ 129

€ 129

Wijziging operator naam en/of principal place of business

€ 129

€ 129

€ 129

€ 129

Goedkeuring wet lease (in- en out) (10)

   

€ 387

€ 387

Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden (8)

€ 286

€ 286

€ 286

€ 286

Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden (8)

€ 1.366

€ 1.366

€ 1.366

€ 1.366

Overige wijzigingen, per besluit

€ 258

€ 258

€ 258

€ 258

P

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Basisvergunning:

 

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (AOC)

€ 15.767

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (A to A of niet-AOC)

€ 9.405

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (AOC)

€ 10.464

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (A to A of niet-AOC)

€ 6.224

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.989

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.989

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.977

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.977

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.965

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.965

Toeslag > 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.989

Toeslag < 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.989

Toeslag > 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.977

Toeslag < 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.977

Toeslag > 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.965

Toeslag < 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.965

Toeslag > 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.639

Toeslag < 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.639

Toeslag > 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.965

Toeslag < 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.965

Toeslag > 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 5.303

Toeslag < 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 2.650

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700kg

€ 3.883

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5700kg

€ 2.558

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5700 kg

€ 437

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5700 kg

€ 305

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5700 kg

€ 5.210

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5700 kg

€ 2.558

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg.

€ 617

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg.

Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’.

€ 451

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 109

3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 4

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Nationale erkenning

€ 13.117

€ 258

4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 5

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5700 kg

€ 3.883

Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5700 kg

€ 2.558

Q

Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):

 

– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig)

€ 2.730

– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig)

€ 7.160

– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)

€ 136

Tabel 2

Omschrijving

Wijziging

Exploitatievergunning:

 

– Wijziging

€ 273

– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)

€ 4.096

R

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 564’ vervangen door: € 577.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 269’ vervangen door: € 275.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.008’ vervangen door: € 3.076.

3. In het derde lid wordt ‘€ 269’ vervangen door: € 275.

S

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 117.623

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 23.852

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 5.152

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

 

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 326

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 326

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 326

T

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a worden ‘€ 193’ respectievelijk ‘€ 790’ vervangen door: ‘€ 197’ respectievelijk ‘€ 808’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 57’ vervangen door: € 58.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 534’ vervangen door: € 546.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 1.504’ vervangen door: € 1.538.

e. Onderdeel e, komt te luiden:

  • e. artikel 8.12 van de Wet luchtvaart om objecten op te richten of te plaatsen waarvoor geen omgevingsvergunning voor een bouw- of aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of b, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is vereist, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig)

    € 461

       

    Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig)

    € 1.361

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 534’ vervangen door: € 573.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 13.352’ vervangen door: € 13.652.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2012. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst wordt gepubliceerd na 31 december 2011 treedt de regeling in werking met ingang van de dag na publicatie van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J. Atsma.

TOELICHTING

Algemeen

Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven luchtvaart 2008. In deze regeling zijn tarieven vastgesteld die worden gehanteerd voor diensten die door of namens de overheid ten behoeve van derden worden uitgevoerd in het kader van diverse wetten en algemene maatregelen van bestuur op het gebied van luchtvaart. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid, voor het verlenen van diensten aan derden, zoveel als mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT, met ingang van 1 januari 2012 opvolger van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, IVW) tot nu toe hanteert zijn nog niet kostendekkend. In verband met de economische recessie worden de tarieven in 2012 slechts aangepast met de prijsbijstelling voor 2012, in totaal 2,25%. Voor de tarieven waarvan de kostendekkendheid van het tarief 75% of lager is, wordt naast de inflatiecorrectie een stijging van 5% toegepast.

Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur en Milieu in mandaat overgedragen aan Kiwa N.V. (Kiwa). Wat betreft de door Kiwa gehanteerde tarieven is contractueel bepaald dat gedurende de eerste drie jaren na overdracht, op voorstel van Kiwa, de tarieven mogen stijgen waar dit nodig is om tot een kostendekkend tarief te komen. Het tariefvoorstel van Kiwa tot een tariefstijging van 2,25% voor alle documenten (prijsbijstelling 2012), voldoet hieraan, en eveneens aan de overige tussen de ILT en Kiwa overeengekomen procedurele afspraken, waaronder verplichte consultatie bij de brancheorganisaties.

De tarieven in de onderhavige wijzigingsregeling zijn alle exclusief BTW. Voor de betrokken werkzaamheden door Kiwa wordt ook BTW berekend.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt op een enkel onderdeel in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 een onjuiste verwijzing te herstellen. Daarnaast is een tariefdifferentiatie aangebracht in een onderdeel.

Administratieve lasten

Deze regeling bevat weliswaar grotendeels een verhoging van de tarieven die door de ILT en Kiwa worden gehanteerd voor het verlenen van diensten, maar leidt niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. In deze regeling zijn immers geen informatieverplichtingen aan de overheid vervat.

Artikelsgewijs

Artikel I

De tarieven in 2012 worden aangepast met de prijsbijstelling van 2,25%. Voor de tarieven waarvan de kostendekkendheid van het tarief 75% of lager is, wordt naast de inflatiecorrectie een stijging van 5% toegepast.

A, B, C, G, H, J, K, L, M, N, P en R

De tariefaanpassingen in de artikelen 4 tot en met 6, 10 en 10a en 12 tot en met 16, 18 en 20 betreffen de prijsbijstelling van 2,25%. In artikel 15 (onderdeel M, onder 1) is de verwijzing naar de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid aangepast in verband met het vervallen van deze regeling per 1 oktober 2011. De Regeling bewijzen van luchtwaardigheid vervangt deze.

D, E, F, I, O, Q, S en T

De tariefaanpassingen in de artikelen 7 en 8, 9 en 11, 17 en 19 en 22 en 24 betreffen naast de prijsbijstelling van 2,25%, ook een verhoging van 5% van het tarief waarvan de kostendekkendheid van het tarief 75% of lager is. In artikel 24 (onderdeel T, onder 1, onderdeel e) is in het eerste lid, onderdeel e, ook een tariefdifferentiatie aangebracht. Voor ontheffingen ingevolge artikel 8.12 van de Wet luchtvaart werd een tarief geheven. Echter, niet elke aanvraag voor een ontheffing brengt bij de behandeling voor de ILT evenveel werk met zich mee. Wanneer het obstakel door de zogenaamde Annex 14 vlakken, onderdeel van de zogenaamde LIB vlakken, heen steekt, zal onderzocht moeten worden wat het gevaar of risico voor een botsing met dit obstakel is. Deze luchtvaarttechnische studie, die wordt uitgevoerd door de IVW, levert in de regel de voorwaarden die in de ontheffing worden opgenomen. Dit onderzoek, dat een intensieve betrokkenheid van de ILT vergt, maakt deel uit van de behandeling van de aanvraag. Voor de werkzaamheden en handelingen die de ILT hiertoe moet verrichten worden kosten in rekening gebracht. De totale kosten voor de behandeling van de aanvraag tot ontheffing worden bij de aanvrager in rekening gebracht. Dit vertaalde zich tot voor kort in een tarief van € 1.331. Indien het obstakel echter beneden de Annex 14 vlakken blijft is geen luchtvaarttechnisch onderzoek nodig en dus voor wat dit betreft geen sprake van kosten die moeten worden doorberekenend aan de aanvrager. In dit geval zal het tarief dan ook lager zijn te weten € 461. Deze tariefdifferentiatie betekent voor een deel een kostenvermindering.

Artikel II

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling wordt echter afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2012) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT en Kiwa.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J. Atsma.

Naar boven