De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vijfde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b,
van de Wet luchtvaart, artikel 159, eerste lid, van de Regeling toezicht luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede
lid, 20, derde lid, 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van
het Besluit luchtvaartuigen 2008, en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 138’ vervangen door: € 141.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 93’ vervangen door: € 95.
B
In artikel 5 wordt ‘€ 222’ vervangen door: € 227.
C
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 490’ vervangen door: € 501.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 471’ vervangen door: € 482.
3. In het vierde en vijfde lid wordt ‘€ 99’ vervangen door: € 101.
4. In het zesde lid wordt ‘€ 127’ vervangen door: € 130.
5. In het zevende lid wordt ‘€ 50’ vervangen door: € 51.
6. In het achtste en negende lid wordt ‘€ 58’ vervangen door: € 59.
D
De in artikel 7 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte
|
Besluit op aanvraag medische verklaringen AMS
|
€ 77
|
Afgifte duplicaat medische verklaring
|
€ 32
|
Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens
|
€ 0,25 per pagina
|
E
De in artikel 8 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Autorisatie geneeskundige instantie AMC
|
€ 2.005
|
€ 258
|
Extra vestigingsplaats AMC
|
€ 859
|
€ 258
|
Autorisatie geneeskundige in dienst van een AMC
|
€ 273
|
€ 258
|
Autorisatie geneeskundige werkend als freelancer zonder vast AMC
|
€ 514
|
€ 258
|
Autorisatie zelfstandige geneeskundige
|
€ 2.005
|
€ 258
|
F
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 110’ vervangen door: € 118.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 441’ vervangen door: € 473.
G
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 91’ vervangen door: € 93.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 133’ vervangen door: € 136.
3. In het tweede lid wordt ‘€ 91’ vervangen door: € 93.
4. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 129’ vervangen door: € 132.
5. In het zesde lid wordt ‘€ 1343’ vervangen door: € 1.373.
H
In artikel 10a, eerste en tweede lid, wordt ‘€ 44’ vervangen door: € 45.
I
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief)
|
€ 258
|
€ 258
|
Kwalificatie opleidingsinstelling FTO basistarief
|
€ 4.050
|
€ 258
|
Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO basistarief
|
€ 3.375
|
€ 258
|
Opleidingsmodule MPL
|
€ 5.148
|
|
Opleidingsmodule integrated ATP
|
€ 2.574
|
|
Opleidingsmodule IR
|
€ 1.287
|
|
Opleidingsmodule RFI
|
€ 1.287
|
|
Opleidingsmodule FI
|
€ 1.287
|
|
Opleidingsmodule FI-refresher seminar
|
€ 772
|
|
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar
|
€ 772
|
|
Overige opleidingsmodule instructeurs
|
€ 901
|
|
Opleidingsmodule CPL
|
€ 1.030
|
|
Opleidingsmodule theorie, per module
|
€ 901
|
|
Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module
|
€ 901
|
|
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module
|
€ 643
|
|
Opleidingsmodule MCC
|
€ 643
|
|
Beoordelen opleidingslocatie, per locatie
|
€ 1.158
|
|
Module RPL
|
€ 772
|
|
Module PPL
|
€ 772
|
|
Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland, per vestiging
|
€ 21.843
|
€ 258
|
Registratie opleidingsinstelling RT-only
|
€ 258
|
|
Module radiotelefonie met standaard handboek
|
€ 143
|
|
Module radiotelefonie zonder standaard handboek
|
€ 514
|
|
Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)
|
€ 4.247
|
€ 258
|
Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor afgifte voor level 4 en/of level 6
|
€ 1.544
|
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 258
|
€ 258
|
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring
van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit
|
€ 387
|
€ 258
|
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
|
Opleidingsmodule MPL
|
€ 5.148
|
Opleidingsmodule integrated ATP
|
€ 2.574
|
Opleidingsmodule IR
|
€ 1.287
|
Opleidingsmodule FI
|
€ 1.287
|
Overige opleidingsmodules instructeurs
|
€ 901
|
Opleidingsmodule FI-refresher seminar
|
€ 772
|
Opleidingsmodule RFI refresher seminar
|
€ 772
|
Opleidingsmodule CPL
|
€ 1.030
|
Opleidingsmodule theorie, per module
|
€ 901
|
Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module
|
€ 901
|
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module
|
€ 643
|
Opleidingsmodule MCC
|
€ 643
|
Beoordelen opleidingslocatie, per locatie
|
€ 1.158
|
Module RPL
|
€ 772
|
Module PPL
|
€ 772
|
Vestiging opleidingsinstelling in het buitenland
|
€ 21.843
|
Module radiotelefonie, met standaard handboek
|
€ 143
|
Module radiotelefonie, zonder standaard handboek
|
€ 514
|
Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)
|
€ 4.247
|
Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor de eerste afgifte LPE level 4 en/of level 6
|
€ 1.544
|
3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel
|
€ 405
|
Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, gekwalificeerde opleidingsinstelling
|
€ 387
|
Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, geregistreerde opleidingsinstelling
|
€ 129
|
Goedkeuring gebruik van een simulator, per aanvraag, per simulator
|
€ 129
|
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CFI, CGI, QM)
|
€ 258
|
Beoordeling nieuw (type) luchtvaartuig voor het trainingsdoel
|
€ 129
|
Beoordeling nieuw (type) simulator voor het trainingsdoel
|
€ 129
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 258
|
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring
van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit
|
€ 387
|
4. De in het vierde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)
|
€ 5.442
|
€ 258
|
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)
|
€ 5.188
|
€ 258
|
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)
|
€ 6.826
|
€ 258
|
FSTD-A BITD (per kwalificatie)
|
€ 3.413
|
€ 258
|
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 11.444’ vervangen door: € 11.701.
6. De in het zesde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 5
Omschrijving
|
|
Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FFS
|
€ 3.277
|
Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FTD
|
€ 3.277
|
Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FNPT
|
€ 2.457
|
Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A BITD
|
€ 2.047
|
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel
|
€ 772
|
Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type
|
€ 772
|
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, QM)
|
€ 258
|
J
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Erkenning opleidingsinstelling:
|
|
|
– basisopleiding
|
€ 23.721
|
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10
|
€ 26.371
|
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10
|
€ 36.977
|
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland
|
€ 3.314
|
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie
|
€ 3.977
|
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie
|
€ 5.965
|
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Wijziging
|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)
|
€ 2.028
|
Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)
|
€ 967
|
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar
de opleidingsinstelling is gevestigd.
|
€ 3.353
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 617
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen
op de vergunning)
|
€ 109
|
3. In het derde lid wordt ‘€ 519’ vervangen door: € 531.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 90’ vervangen door: € 92.
K
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 131’ vervangen door: € 134.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 66’ vervangen door: € 67.
3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Verlenging
|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg
|
€ 616
|
€ 78
|
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg
|
€ 1.291
|
€ 170
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 3.956
|
€ 581
|
4. In het vijfde lid wordt ‘€ 342’ vervangen door: € 350.
5. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 90’ vervangen door: € 92.
6. In het zevende lid wordt ‘€ 266’ vervangen door: € 272.
7. De in het negende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
AMP initieel:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP initieel:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data(2)
|
Beoordeling taken gebaseerd op IVW AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen(1)
|
€ 470
|
€ 663
|
€ 723
|
€ 218
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 1.628
|
€ 2.401
|
€ 1.986
|
€ 470
|
8. De in het tiende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
AMP wijziging:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP wijziging:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data(2)
|
Beoordeling taken gebaseerd op IVW AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen(1)
|
€ 277
|
€ 342
|
€ 723
|
€ 218
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 470
|
€ 663
|
€ 1.986
|
€ 470
|
L
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd :
1. In het eerste lid worden ‘€ 126’ respectievelijk ‘€ 131’ vervangen door: ‘€ 129’ respectievelijk ‘€ 134’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 544’ vervangen door: € 556.
M
Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:
1. De zinsnede’bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid’, wordt vervangen
door: bedoeld in artikel 17, derde lid, van de Regeling bewijzen van luchtwaardigheid.
2. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 1.326
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.242
|
N
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1 :
|
|
– A1 line maintenance
|
€ 18.418
|
– A1 base maintenance
|
€ 22.395
|
– A2, A4
|
€ 15.104
|
– A3
|
€ 15.104
|
– B1
|
€ 18.418
|
– B2, B3
|
€ 15.104
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 7.814
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 15.104
|
– D
|
€ 13.117
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie(1) :
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)
|
€ 1.326
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties (2) :
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen
|
€ 663
|
Tabel 3
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 3.314
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 3.977
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 5.965
|
Toeslag line stations
|
€ 345 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 1.060
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.326
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 1.989
|
Toeslag line stations
|
€ 345 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:
|
|
– A2, A4
|
€ 11.300
|
– A3
|
€ 11.300
|
– B1
|
€ 13.779
|
– B2, B3
|
€ 11.300
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 5.825
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 11.300
|
– D
|
€ 9.803
|
Tabel 5
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per aanvullende classificatie
|
€ 497
|
Tabel 6
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 796
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 994
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 1.491
|
Toeslag line stations
|
€ 253 x N
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 7
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Bijschrijving aanvullende classificatie
|
€ 2.028
|
€ 1. 365
|
€ 1.001
|
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)
|
€ 2.028
|
€ 1.365
|
€ 1.001
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
|
€ 3.353
|
€ 2.425
|
€ 1.797
|
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
Bijschrijven line station (per line station).
Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.
|
€ 967
|
€ 702
|
€ 503
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 617
|
€ 451
|
€ 326
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen
op de vergunning).
|
€ 109
|
€ 109
|
€ 109
|
3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 8
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Nationale erkenning
|
€ 13.117
|
€ 258
|
4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 8a
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component
|
€ 2.028
|
€ 1.365
|
€ 1.001
|
5. In het vijfde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 9
Omschrijving
|
Wijziging
|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied
|
€ 2.425
|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied
|
€ 702
|
Wijziging nationale erkenning
|
€ 1.365
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 451
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen
op de vergunning).
|
€ 109
|
6. In het zesde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 10
Omschrijving
|
Tarief
|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.:
|
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg
|
€ 4.148
|
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg
|
€ 1.232
|
7. In het zevende lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 11
Omschrijving
|
Eerste afgifte POA
(Subpart G)
|
Eerste afgifte akkoordverklaring
(Subpart F)
|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning:
|
|
|
– Bedrijven ≤ 500 werknemers(1)
|
€ 22.395
|
€ 16.361
|
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers(1)
|
€ 35.671
|
€ 26.013
|
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers(1)
|
€ 68.790
|
€ 50.145
|
Tabel 12
Omschrijving
|
Eerste afgifte POA
(Subpart G)
|
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)
|
Herafgifte
|
Toeslag per nevenlocatie(1) in Nederland
|
€ 3.314
|
€ 2.413
|
€ 258
|
Toeslag per nevenlocatie(1) in de Europese Unie
|
€ 3.977
|
€ 2.896
|
€ 258
|
Toeslag per nevenlocatie(1) buiten de Europese Unie
|
€ 5.965
|
€ 4.344
|
€ 258
|
8. In het achtste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 13
Omschrijving
|
Wijziging POA
(Subpart G)
|
Wijziging akkoordverklaring
(Subpart F)
|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie
|
€ 2.028
|
€ 948
|
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd.
|
€ 3.353
|
€ 1.720
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige
wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.
|
€ 967
|
€ 948
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 617
|
€ 302
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen
op de vergunning)
|
€ 109
|
€ 102
|
9. In het negende lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 14
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Erkenning inspecteur
|
€ 1.186
|
€ 258
|
10. In het tiende lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 192.
O
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Producten eerste afgifte AOC
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only(1)
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters(1)
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht(1)
|
Basistarief(2)
|
€ 2.960(3)
|
€ 3.603(4)
|
€ 22.523
|
€ 23.423
|
Plus:
|
Pax (A1)
|
€ 514
|
€ 514
|
€ 514
|
€ 514
|
Cargo (A2)
|
|
€ 387
|
€ 514
|
€ 772
|
Emergency
Medical Service (A3)
|
|
€ 772
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
Helicopter Emergency Medical Service (A3)
|
|
|
€ 1.718
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 258
|
€ 258
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 514
|
€ 514
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class/type(5)
|
€ 772
|
€ 772
|
€ 3.861
|
€ 7.722
|
– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type
|
€ 64
|
€ 64
|
€ 129
|
€ 129
|
– Area of operation (per area) (6)
|
|
€ 514
|
€ 514
|
€ 514
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag (6)
|
|
|
€ 2.574
|
€ 2.574
|
Special approval: (6)
– Per Low visibility procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)
° Take off below specified minima (E5)
° Lower than CAT I
° Other than Standard CAT II
° Approaches utilising EVS
|
|
€ 2.574
|
€ 1.145
|
€ 1.145
|
– MNPS (E6) per type
|
|
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
– RNP (E10) per type
|
|
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
– RNAV (7) (E8) per type
|
|
|
€ 1.145
|
€ 1.145
|
– ETOPS (E7) per type
|
|
|
€ 1.718
|
€ 1.718
|
– RVSM (E9) per type
|
|
|
€ 573
|
€ 573
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 1.039
|
€ 1.039
|
– Helicopter offshore operations (E12)
|
|
|
€ 1.718
|
|
– Helicopter Hoist operations (E13)
|
|
|
€ 1.145
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.775
|
€ 1.775
|
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):
|
– Approval & Acceptance process
|
|
€ 514
|
€ 1.030
|
€ 1.030
|
– Electronic Flight Bag per type
|
|
|
€ 2.059
|
€ 2.059
|
– Steep approach per type/runway
|
|
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 409
|
€ 409
|
Alternative training and qualification programme
|
|
|
€ 4.119
|
€ 4.119
|
– Other self-supporting operational control than home base(8):
° binnen Nederland
° binnen Europa
° buiten Europa
|
|
€ 1.307
€ 2.059
€ 3.089
|
€ 1.030
€ 2.059
€ 3.089
|
€ 1.030
€ 2.059
€ 3.089
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden (9)
|
€ 286
|
€ 286
|
€ 286
|
€ 286
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden (9)
|
€ 1.366
|
€ 1.366
|
€ 1.366
|
€ 1366
|
Goedkeuring wet lease-out (10)
|
|
|
€ 387
|
€ 387
|
b. In noot 3 wordt ‘€ 7.552’ vervangen door: € 7.722.
c. In noot 4 wordt ‘€ 8.182’ vervangen door: € 8.366.
2. De in het tweede lid opgenomen tabel worden vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Wijzigingen
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only(1)
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME
helikopters(1)
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht(1)
|
Pax (A1)
|
€ 514
|
€ 514
|
€ 514
|
€ 2.059
|
Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB (9)
|
|
|
|
|
Cargo (A2)
|
|
€ 387
|
€ 514
|
€ 772
|
Emergency Medical Service (A3)
|
|
€ 772
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
Helicopter Emergency Medical Service (A3)
|
|
|
€ 1.718
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 258
|
€ 258
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 514
|
€ 514
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class/type (2)
|
€ 772
|
€ 772
|
€ 3.861
|
€ 7.722
|
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag
|
€ 64
|
€ 64
|
€ 135
|
€ 135
|
– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type (2)
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 387
|
€ 387
|
– Extra registratie per dag
|
€ 64
|
€ 64
|
€ 135
|
€ 135
|
Afschrijving class/type(3)
|
€ 258
|
€ 258
|
€ 546
|
€ 546
|
Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 258
|
€ 258
|
Dry lease out per dag
|
|
|
€ 409
|
€ 409
|
Toeslag dry lease in (goedkeuring)
|
|
|
€ 136
|
€ 136
|
– Area of operation (per area) (4)
|
|
€ 514
|
€ 514
|
€ 514
|
– Area of operation world wide in 1 aanvraag(4)
|
|
€ 2.574
|
€ 2.574
|
€ 2.574
|
Special approval: (4)
– Per Low visibility procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)
° Take Off below specified minima (E5)
° Lower than CAT I
° Other than Standard CAT II
° Approaches utilising EVS
|
|
|
€ 1.145
|
€ 1.145
|
– MNPS (E6), per type
|
|
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
– RNP (E10), per type
|
|
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
– RNAV (5) (E8), per type
|
|
|
€ 1.145
|
€ 1.145
|
– ETOPS (E7), per type
|
|
|
€ 1.718
|
€ 1.718
|
– RVSM (E9), per type
|
|
|
€ 573
|
€ 573
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 573
|
€ 573
|
– Helicopter Offshore operations (E12)
|
|
|
€ 1.638
|
|
– Helicopter Hoist operations (E13)
|
|
|
€ 1.145
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.775
|
€ 1.775
|
Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’) (4)
|
– Approval & Acceptance process
|
|
€ 514
|
€ 1.030
|
€ 1.030
|
– MEL revisie per type
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 643
|
€ 643
|
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 2.059
|
€ 2.059
|
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 1.544
|
€ 1.544
|
– User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 409
|
€ 409
|
– Alternative training and qualification programme
|
|
|
€ 4.119
|
€ 4.119
|
– Other self-supporting operational control than home base(6)
° binnen Nederland
° binnen Europa
° buiten Europa
|
|
€ 1.030
€ 2.059
€ 3.089
|
€ 1.030
€ 2.059
€ 3.089
|
€ 1.030
€ 2.059
€ 3.089
|
Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag) (7)
|
|
|
€ 270
|
€ 405
|
Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag) (7)
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 405
|
€ 716
|
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 387
|
€387
|
Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM en PH’s), per persoon
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 387
|
€ 387
|
Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 129
|
Wijziging operator naam en/of principal place of business
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 129
|
€ 129
|
Goedkeuring wet lease (in- en out) (10)
|
|
|
€ 387
|
€ 387
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden (8)
|
€ 286
|
€ 286
|
€ 286
|
€ 286
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden (8)
|
€ 1.366
|
€ 1.366
|
€ 1.366
|
€ 1.366
|
Overige wijzigingen, per besluit
|
€ 258
|
€ 258
|
€ 258
|
€ 258
|
P
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Basisvergunning:
|
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (AOC)
|
€ 15.767
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 9.405
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (AOC)
|
€ 10.464
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 6.224
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 1.989
|
Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 1.989
|
Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 3.977
|
Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 3.977
|
Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 5.965
|
Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 5.965
|
Toeslag > 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of
vergunninghouder
|
€ 1.989
|
Toeslag < 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 1.989
|
Toeslag > 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of
vergunninghouder
|
€ 3.977
|
Toeslag < 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of
vergunninghouder
|
€ 3.977
|
Toeslag > 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 5.965
|
Toeslag < 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 5.965
|
Toeslag > 5700 kg operationele locatie EU
|
€ 4.639
|
Toeslag < 5700 kg operationele locatie EU
|
€ 4.639
|
Toeslag > 5700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 5.965
|
Toeslag < 5700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 5.965
|
Toeslag > 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling
voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 5.303
|
Toeslag < 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling
voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 2.650
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700kg
|
€ 3.883
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5700kg
|
€ 2.558
|
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5700
kg
|
€ 437
|
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5700
kg
|
€ 305
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling
voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5700 kg
|
€ 5.210
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling
voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5700 kg
|
€ 2.558
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg.
|
€ 617
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg.
Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’.
|
€ 451
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen
op de vergunning)
|
€ 109
|
3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Nationale erkenning
|
€ 13.117
|
€ 258
|
4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 5
Omschrijving
|
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5700 kg
|
€ 3.883
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5700 kg
|
€ 2.558
|
Q
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):
|
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig)
|
€ 2.730
|
– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig)
|
€ 7.160
|
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)
|
€ 136
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Wijziging
|
Exploitatievergunning:
|
|
– Wijziging
|
€ 273
|
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen
(MTOM < 10t/ < 20 passagiers)
|
€ 4.096
|
R
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 564’ vervangen door: € 577.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 269’ vervangen door: € 275.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.008’ vervangen door: € 3.076.
3. In het derde lid wordt ‘€ 269’ vervangen door: € 275.
S
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 117.623
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 23.852
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 5.152
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 326
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 326
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 326
|
T
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a worden ‘€ 193’ respectievelijk ‘€ 790’ vervangen door: ‘€ 197’ respectievelijk ‘€ 808’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 57’ vervangen door: € 58.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 534’ vervangen door: € 546.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 1.504’ vervangen door: € 1.538.
e. Onderdeel e, komt te luiden:
-
e. artikel 8.12 van de Wet luchtvaart om objecten op te richten of te plaatsen waarvoor geen omgevingsvergunning voor een bouw-
of aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of b, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is
vereist, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Tabel 1
Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig)
|
€ 461
|
|
|
Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig)
|
€ 1.361
|
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 534’ vervangen door: € 573.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 13.352’ vervangen door: € 13.652.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2012. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst
wordt gepubliceerd na 31 december 2011 treedt de regeling in werking met ingang van de dag na publicatie van de Staatscourant
waarin het wordt geplaatst.
TOELICHTING
Algemeen
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven luchtvaart 2008. In deze regeling zijn tarieven vastgesteld die worden gehanteerd
voor diensten die door of namens de overheid ten behoeve van derden worden uitgevoerd in het kader van diverse wetten en algemene
maatregelen van bestuur op het gebied van luchtvaart. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid, voor het verlenen
van diensten aan derden, zoveel als mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT, met ingang van 1 januari 2012 opvolger van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, IVW) tot nu toe hanteert
zijn nog niet kostendekkend. In verband met de economische recessie worden de tarieven in 2012 slechts aangepast met de prijsbijstelling
voor 2012, in totaal 2,25%. Voor de tarieven waarvan de kostendekkendheid van het tarief 75% of lager is, wordt naast de inflatiecorrectie
een stijging van 5% toegepast.
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur en Milieu in mandaat overgedragen
aan Kiwa N.V. (Kiwa). Wat betreft de door Kiwa gehanteerde tarieven is contractueel bepaald dat gedurende de eerste drie jaren
na overdracht, op voorstel van Kiwa, de tarieven mogen stijgen waar dit nodig is om tot een kostendekkend tarief te komen.
Het tariefvoorstel van Kiwa tot een tariefstijging van 2,25% voor alle documenten (prijsbijstelling 2012), voldoet hieraan,
en eveneens aan de overige tussen de ILT en Kiwa overeengekomen procedurele afspraken, waaronder verplichte consultatie bij
de brancheorganisaties.
De tarieven in de onderhavige wijzigingsregeling zijn alle exclusief BTW. Voor de betrokken werkzaamheden door Kiwa wordt
ook BTW berekend.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt op een enkel onderdeel in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 een onjuiste verwijzing
te herstellen. Daarnaast is een tariefdifferentiatie aangebracht in een onderdeel.
Administratieve lasten
Deze regeling bevat weliswaar grotendeels een verhoging van de tarieven die door de ILT en Kiwa worden gehanteerd voor het
verlenen van diensten, maar leidt niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. In deze regeling zijn
immers geen informatieverplichtingen aan de overheid vervat.
Artikelsgewijs
Artikel I
De tarieven in 2012 worden aangepast met de prijsbijstelling van 2,25%. Voor de tarieven waarvan de kostendekkendheid van
het tarief 75% of lager is, wordt naast de inflatiecorrectie een stijging van 5% toegepast.
A, B, C, G, H, J, K, L, M, N, P en R
De tariefaanpassingen in de artikelen 4 tot en met 6, 10 en 10a en 12 tot en met 16, 18 en 20 betreffen de prijsbijstelling
van 2,25%. In artikel 15 (onderdeel M, onder 1) is de verwijzing naar de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid
aangepast in verband met het vervallen van deze regeling per 1 oktober 2011. De Regeling bewijzen van luchtwaardigheid vervangt
deze.
D, E, F, I, O, Q, S en T
De tariefaanpassingen in de artikelen 7 en 8, 9 en 11, 17 en 19 en 22 en 24 betreffen naast de prijsbijstelling van 2,25%,
ook een verhoging van 5% van het tarief waarvan de kostendekkendheid van het tarief 75% of lager is. In artikel 24 (onderdeel
T, onder 1, onderdeel e) is in het eerste lid, onderdeel e, ook een tariefdifferentiatie aangebracht. Voor ontheffingen ingevolge
artikel 8.12 van de Wet luchtvaart werd een tarief geheven. Echter, niet elke aanvraag voor een ontheffing brengt bij de behandeling
voor de ILT evenveel werk met zich mee. Wanneer het obstakel door de zogenaamde Annex 14 vlakken, onderdeel van de zogenaamde
LIB vlakken, heen steekt, zal onderzocht moeten worden wat het gevaar of risico voor een botsing met dit obstakel is. Deze
luchtvaarttechnische studie, die wordt uitgevoerd door de IVW, levert in de regel de voorwaarden die in de ontheffing worden
opgenomen. Dit onderzoek, dat een intensieve betrokkenheid van de ILT vergt, maakt deel uit van de behandeling van de aanvraag.
Voor de werkzaamheden en handelingen die de ILT hiertoe moet verrichten worden kosten in rekening gebracht. De totale kosten
voor de behandeling van de aanvraag tot ontheffing worden bij de aanvrager in rekening gebracht. Dit vertaalde zich tot voor
kort in een tarief van € 1.331. Indien het obstakel echter beneden de Annex 14 vlakken blijft is geen luchtvaarttechnisch
onderzoek nodig en dus voor wat dit betreft geen sprake van kosten die moeten worden doorberekenend aan de aanvrager. In dit
geval zal het tarief dan ook lager zijn te weten € 461. Deze tariefdifferentiatie betekent voor een deel een kostenvermindering.
Artikel II
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari,
1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling
wordt echter afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar
het volgende vaste verandermoment (1 april 2012) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT en Kiwa.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J. Atsma.