Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 21 november 2011, nr. IENM/BSK-155946 tot wijziging Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 4, derde lid, van het Besluit BDU verkeer en vervoer;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 3 van de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer komt te luiden:

Artikel 3

Het absolute aandeel bedraagt voor het uitkeringsjaar 2012 het bij die ontvanger genoemde bedrag in de onderstaande tabel:

Uitkeringsontvanger

Bedrag (x 1000 euro)

Bestuur Regio Utrecht

14.952

Stadsgewest Haaglanden

25.502

Stadsregio Arnhem-Nijmegen

8.789

Stadsregio Amsterdam

11.681

Samenwerkingsverband Regio Eindhoven

7.909

Stadsregio Rotterdam

26.755

Regio Twente

3.519

Provincie Drenthe

1.881

Provincie Flevoland

2.145

Provincie Friesland

5.031

Provincie Gelderland

283

Provincie Groningen

6.546

Provincie Limburg

19.211

Provincie Noord-Brabant

6.685

Provincie Noord-Holland

5.070

Provincie Overijssel

6.833

Provincie Utrecht

15.770

Provincie Zeeland

37.255

Provincie Zuid-Holland

26.301

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling wijzigt de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer (hierna: Uitvoeringsregeling). De wijziging bestaat uit de vervanging van de absolute aandelen voor de uitkeringsontvangers van de brede doeluitkering ten behoeve van de voorbereiding en de uitvoering van het provinciaal en regionaal verkeer- en vervoerbeleid (hierna: de brede doeluitkering) voor het uitkeringsjaar 2012.

De verandering van de absolute aandelen voor het uitkeringsjaar 2011 van de brede doeluitkering is in de eerste plaats het gevolg van het feit dat de bedragen van het prijspeil 2010 op het prijspeil 2011 zijn gebracht. Het betreft hier een indexatie van 1.3659%.

De verandering van de absolute aandelen is in de tweede plaats het gevolg van de toevoeging aan de middelen van de brede doeluitkering in verband met:

  • a. toezeggingen in het kader van het Programma Beter Benutten;

  • b. toezeggingen voor de Quick Win pakketten Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden.

Ad a.

Het betreft hier de eerste tranche van het programma Beter Benutten. In het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) zijn voor een zevental regio’s maatregelenpakketten samengesteld. De bedragen in de absolute aandelen hebben betrekking op het deel van het maatregelenpakket dat door de regio’s wordt uitgevoerd. RWS voert de maatregelen uit die betrekking hebben op het beheersgebied van RWS en betreffen vooral de werkzaamheden aan het hoofdwegennet.

Ad b.

In bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport voorjaar 2010 is bij de MIRT-VerkenningRotterdam VooRuit besloten dat wordt ingestemd met het pakket samengesteld uit de best scorende maatregelen die naar verwachting gezamenlijk een stevige kwaliteitsimpuls geven aan de knooppunten en het netwerk versterken.

In het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport najaar 2010 is afgesproken om een maatregelenpakket Quick wins Stadsgewest Haaglanden te realiseren, waarbij de maatregelen uit het pakket uiterlijk in 2012 worden opgestart.

Beide maatregelenpakketten met Quick Wins richten zich op:

  • Het versterken van dynamisch verkeersmanagement waardoor de verkeersdrukte op de hoofdwegen en de belangrijkste ontsluitingswegen beter wordt geleid.

  • Het versterken van de robuustheid van de onderliggende netwerken waardoor de hoofdnetwerken ontlast kunnen worden en er meer terugvalopties zijn.

  • Het bevorderen van de ketenmobiliteit, waardoor verkeersdeelnemers eerder overstappen op de andere vervoerwijzen dan de auto, met als resultaat een mindere belasting van de hoofd- en ontsluitingswegen.

Er is gekozen voor een evenwichtige verdeling van de maatregelen over de netwerken van weg, OV en fiets. De maatregelen uit het maatregelenpakket dragen daarmee bij aan het afzonderlijk en in samenhang verbeteren van de robuustheid van de netwerken.

Administratieve lasten

De onderhavige wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven.

Artikelsgewijs

Artikel I

De nieuwe tabel in artikel 3 bevat de gewijzigde absolute aandelen voor de negentien uitkeringsontvangers voor het uitkeringsjaar 2012.

Artikel II

De ontvangers van de brede doeluitkering zijn gebaat bij spoedige inwerkingtreding van de onderhavige wijzigingsregeling. De toezeggingen aan de ontvangers van de brede doeluitkering kunnen door de spoedige inwerkingtreding reeds voor het jaar 2012 gestand worden gedaan. De Minister van Infrastructuur en Milieu moet ingevolge artikel 2, eerste lid, van het Besluit BDU Verkeer en Vervoer, de brede doeluitkering voor het uitkeringsjaar 2012, reeds in december 2011 vaststellen. De toezeggingen aan de decentrale overheden zouden op basis van de vaste verandermomenten pas één jaar later voor het uitkeringsjaar 2013 gestand kunnen worden gedaan. De onderhavige wijzigingsregeling heeft een directe relatie met het uitkeringsjaar van de brede doeluitkering. Er is dan ook ter voorkoming van grote publieke nadelen besloten om af te zien van de toepassing van de vaste verandermomenten van wet- en regelgeving.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven