De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 4, derde lid, van het Besluit BDU verkeer en vervoer;
Besluit:
TOELICHTING
Algemeen
Deze regeling wijzigt de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer (hierna: Uitvoeringsregeling). De wijziging
bestaat uit de vervanging van de absolute aandelen voor de uitkeringsontvangers van de brede doeluitkering ten behoeve van
de voorbereiding en de uitvoering van het provinciaal en regionaal verkeer- en vervoerbeleid (hierna: de brede doeluitkering)
voor het uitkeringsjaar 2012.
De verandering van de absolute aandelen voor het uitkeringsjaar 2011 van de brede doeluitkering is in de eerste plaats het
gevolg van het feit dat de bedragen van het prijspeil 2010 op het prijspeil 2011 zijn gebracht. Het betreft hier een indexatie
van 1.3659%.
De verandering van de absolute aandelen is in de tweede plaats het gevolg van de toevoeging aan de middelen van de brede doeluitkering
in verband met:
Ad a.
Het betreft hier de eerste tranche van het programma Beter Benutten. In het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur,
Ruimte en Transport (MIRT) zijn voor een zevental regio’s maatregelenpakketten samengesteld. De bedragen in de absolute aandelen
hebben betrekking op het deel van het maatregelenpakket dat door de regio’s wordt uitgevoerd. RWS voert de maatregelen uit
die betrekking hebben op het beheersgebied van RWS en betreffen vooral de werkzaamheden aan het hoofdwegennet.
Ad b.
In bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport voorjaar 2010 is bij de MIRT-VerkenningRotterdam
VooRuit besloten dat wordt ingestemd met het pakket samengesteld uit de best scorende maatregelen die naar verwachting gezamenlijk
een stevige kwaliteitsimpuls geven aan de knooppunten en het netwerk versterken.
In het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport najaar 2010 is afgesproken om een maatregelenpakket
Quick wins Stadsgewest Haaglanden te realiseren, waarbij de maatregelen uit het pakket uiterlijk in 2012 worden opgestart.
Beide maatregelenpakketten met Quick Wins richten zich op:
-
• Het versterken van dynamisch verkeersmanagement waardoor de verkeersdrukte op de hoofdwegen en de belangrijkste ontsluitingswegen
beter wordt geleid.
-
• Het versterken van de robuustheid van de onderliggende netwerken waardoor de hoofdnetwerken ontlast kunnen worden en er meer
terugvalopties zijn.
-
• Het bevorderen van de ketenmobiliteit, waardoor verkeersdeelnemers eerder overstappen op de andere vervoerwijzen dan de auto,
met als resultaat een mindere belasting van de hoofd- en ontsluitingswegen.
Er is gekozen voor een evenwichtige verdeling van de maatregelen over de netwerken van weg, OV en fiets. De maatregelen uit het maatregelenpakket dragen daarmee bij aan
het afzonderlijk en in samenhang verbeteren van de robuustheid van de netwerken.
Administratieve lasten
De onderhavige wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven.
Artikelsgewijs
Artikel I
De nieuwe tabel in artikel 3 bevat de gewijzigde absolute aandelen voor de negentien uitkeringsontvangers voor het uitkeringsjaar
2012.
Artikel II
De ontvangers van de brede doeluitkering zijn gebaat bij spoedige inwerkingtreding van de onderhavige wijzigingsregeling.
De toezeggingen aan de ontvangers van de brede doeluitkering kunnen door de spoedige inwerkingtreding reeds voor het jaar
2012 gestand worden gedaan. De Minister van Infrastructuur en Milieu moet ingevolge artikel 2, eerste lid, van het Besluit
BDU Verkeer en Vervoer, de brede doeluitkering voor het uitkeringsjaar 2012, reeds in december 2011 vaststellen. De toezeggingen
aan de decentrale overheden zouden op basis van de vaste verandermomenten pas één jaar later voor het uitkeringsjaar 2013
gestand kunnen worden gedaan. De onderhavige wijzigingsregeling heeft een directe relatie met het uitkeringsjaar van de brede
doeluitkering. Er is dan ook ter voorkoming van grote publieke nadelen besloten om af te zien van de toepassing van de vaste
verandermomenten van wet- en regelgeving.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.