Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Defensie | Staatscourant 2011, 19572 | Ontheffingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Defensie | Staatscourant 2011, 19572 | Ontheffingen |
21 oktober 2011
Nr: MLA/232/2011
De Minister van Defensie,
Gelezen het verzoek van de Commandant van de vliegbasis Leeuwarden en van de Commandant van de vliegbasis Volkel van 18 augustus 2011;
Gelet op de artikelen 8 en 9 van het Luchtverkeersreglement;
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;
Besluit:
1. Ten behoeve van het oefenen met nachtzichtapparatuur door jachtvliegtuigen wordt als oefengebied het volgende bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) aangewezen, te noemen BVG Reduced Light A. Dit gebied wordt begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:
53°40’00.00“N 006°30'00.00"E naar 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E naar
53°31’22.00“N 006°40'20.00"E naar 53°30'15.00"N 006°44'30.00"E naar
53°24’37.00“N 006°36'30.00"E naar 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E naar
52°43’30.00“N 004°33'40.00"E naar 52°45'25.00"N 004°28'03.00"E naar
52°48’19.15“N 004°21'00.00"E naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E naar
53°06’10.00“N 004°30'56.00"E naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E naar
55°11’06.00“N 004°38'07.51"E via een cirkelboog met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E en een straal van 12 Nm met de wijzers van de klok naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E via een cirkelboog met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E en een straal van 8 Nm met de wijzers van de klok naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E naar
53°30'00.00"N 005°34'00.00"E terug naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, van FL065 tot FL095 uitgezonderd de EHR2, EHR 4, EHR 8, EHD49 (indien actief gemeld).
2. Het BVG Reduced Light A wordt ingesteld op de hieronder genoemde data en tijdstippen:
Week 44
Maandag 31 oktober 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Dinsdag 01 november 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Woensdag 02 november 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Week 45
Maandag 07 november 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Dinsdag 08 november 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Woensdag 09 november 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Donderdag 10 november 2011 van 16:00 uur tot 21.30 uur lokale tijd;
Week 46
Maandag 14 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Dinsdag 15 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Woensdag 16 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Donderdag 17 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Week 47
Maandag 21 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Dinsdag 22 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Woensdag 23 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Donderdag 24 november 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Week 50
Maandag 12 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Dinsdag 13 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Woensdag 14 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Donderdag 15 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Week 51
Maandag 19 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Dinsdag 20 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Woensdag 21 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;
Donderdag 22 december 2010 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd.
Figuur 1: BVG Reduced Light A
Voor het gebruik van het BVG Reduced Light A gelden de volgende regels:
a. het BVG Reduced Light A is alleen toegankelijk voor aan de oefening deelnemende eenheden;
b. het AOCS NM geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders het BVG Reduced Light A binnen te vliegen;
c. binnen het BVG Reduced Light A dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S;
d. binnen het BVG Reduced Light A onderhouden gezagvoerders continu tweezijdig radiocontact met het AOCS NM;
e. binnen het BVG Reduced Light A handhaven gezagvoerders VMC (vliegzicht 8 kilometer en vrij van wolken);
f. binnen het BVG Reduced Light A passen gezagvoerders in voorkomend geval de juiste afbreekregels toe.
g. met betrekking tot de separatie van luchtverkeer in de BVG Reduced Light A en civiel luchtverkeer gebruikmakend van het civiele ATS routenetwerk binnen het Amsterdam FIR geldt dat het ‘Shaded Area principe’, waarbij OAT en GAT luchtverkeer tot aan de rand van het BVG mogen opereren en OAT 5Nm of 1000 voet (boven FL290 2000 voet) vrij blijft van GAT, onverkort van toepassing is. Voor de separatie ten opzichte van luchtverkeer buiten het Amsterdam FIR geldt de reguliere separatie waarbij aan beide zijden van de BVG grens een buffer van 2,5Nm wordt gehanteerd.
Onverminderd hetgeen wordt bepaald in artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen het BVG Reduced Light A kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LVL en AOCS NM LGL onder door het AOCS NM LGL te stellen voorwaarden.
De controlerende luchtverkeersleidingseenheid dan wel de NATO meldings- en gevechtsleidingseenheid is verantwoordelijk voor:
a. het geven van tijdige en regelmatige waarschuwingen omtrent het overige aan de oefening deelnemende luchtverkeer dat het vluchtpad of de missie van het luchtverkeer onder haar begeleiding kan beïnvloeden;
b. het binnen het BVG Reduced Light A houden van het onder haar begeleiding staande, deelnemende luchtverkeer.
Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.
De Minister van Defensie,
voor deze:
de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit,
C.J. Lorraine
Commodore.
Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Directie Juridische Zaken, Postbus 20701, 2500 ES ’s-Gravenhage. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.
De vliegers van de Koninklijke Luchtmacht dienen te worden getraind in het vliegen bij duisternis waarbij gebruik wordt gemaakt van nachtzichtapparatuur. Gebruik van deze nachtzichtapparatuur (Night Vision Goggles) maakt het voeren van navigatieverlichting aan het luchtvaartuig onwenselijk in verband met verblinding van vliegers die nachtzichtapparatuur gebruiken. In de luchtvaartwetgeving is het vliegen zonder navigatieverlichting slechts toegestaan in speciaal gereserveerde oefengebieden of in voor dat doel gereserveerd luchtruim, zogenaamde bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s). In het kader van deze oefening waarbij vliegoperaties plaatsvinden met ‘Reduced Light Settings’ is het derhalve noodzakelijk luchtruim te reserveren voor het aan deze oefening deelnemende luchtverkeer waarbij onder Visual Flight Rules/Visual Meteorological Conditions (VFR/VMC) Night Vision Goggles (NVG)-operaties boven land worden beoefend met ‘Reduced Light Settings’.
Het is echter mogelijk dat gedurende de omschreven tijden luchtverkeer om operationele redenen het BVG moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen het BVG te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LVL en AOCS NM LGL onder door het AOCS NM LGL te stellen voorwaarden.
De oefening vindt plaats op een hoogte tussen flight level 65 (1950 meter) en flight level 95 (3135 meter). Door het aanhouden van voornoemde hoogte zullen geen significante verstoringen plaatsvinden op, onder het BVG Reduced Light liggende, Natura 2000-gebieden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-19572.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.