Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen | Staatscourant 2011, 18107 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen | Staatscourant 2011, 18107 | beleidsregel |
In dit besluit wordt verstaan onder:
het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, genoemd in Hoofdstuk 5 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
de Gemeentelijke basisadministratie als bedoeld in de Wet GBA;
de in de GBA ingeschrevene, die zijn adres heeft in een gemeente in Nederland, en ten aanzien van wie niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
een in de basisadministratie opgenomen gegeven, dat bij wettelijk voorschrift als authentiek wordt aangemerkt;
het woonadres, dan wel bij het ontbreken hiervan (of bij toepassing van artikel 67 van de Wet GBA) het briefadres;
het adres waar betrokkene (ingezetene) woont;
het adres waar voor betrokkene (ingezetene) bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene (ingezetene) bereiken;
door een betrokkene gekozen adres voor het ontvangen van post.
Behoudens het bepaalde in artikel 3 van dit Besluit gebruikt UWV bij de uitvoering van de aan UWV opgedragen taken de authentieke gegevens uit de GBA.
Met toepassing van artikel 3b, tweede lid, van de Wet GBA gebruikt UWV een authentiek GBA gegeven niet dan wel gebruikt UWV mede een ander gegeven over de gemeente van inschrijving en het woonadres in die gemeente uit de GBA in geval:
a. de uitvoering van de aan UWV opgedragen taken een niet-ingezetene betreft;
b. een betrokkene conform de Controlevoorschriften Ziektewet en de Controlevoorschriften arbeidsongeschiktheidswetten heeft aangegeven op een ander adres dan het woonadres te verblijven;
c. UWV op grond van artikel 5.7, onderdeel g, van het Besluit SUWI van de GBA afwijkende adresgegevens aan de Minister van Veiligheid en Justitie dient te verstrekken;
d. een betrokkene onder curatele is gesteld en slechts via de curator kan worden benaderd;
e. UWV met betrekking tot een GBA gegeven een terugmelding heeft gedaan als bedoeld in artikel 62 van de wet GBA.
UWV gebruikt in aanvulling op het GBA adres een correspondentieadres van een betrokkene in geval:
a. de betrokkene daar om verzoekt;
b. ingeval er een bewindvoerder of gemachtigde is gelegitimeerd tot het ontvangen van post voor een betrokkene.
Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.
Amsterdam, 23 augustus 2011
D.M.F. Jongen,
Waarnemend voorzitter Raad van Bestuur.
Met ingang van 1 januari 2010 geldt de GBA als een basisregistratie. Een groot aantal persoonsgegevens met betrekking tot Nederlandse ingezetenen heeft daarmee de status ‘authentiek’ gekregen. Bestuursorganen - waaronder het UWV - zijn verplicht deze gegevens bij de uitvoering van de opgedragen publieke taak te betrekken van de GBA. UWV geeft daar uitvoering aan.
De Wet GBA staat uitzonderingen toe op het verplichte gebruik in geval het gebruik van het GBA gegeven tot een belemmering leidt van de uitvoering van de opgedragen taken.
In deze Beleidsregels UWV gebruik GBA adresgegevens geeft UWV aan in welke situaties UWV in het belang van een adequate uitvoering van de opgedragen taken een van het GBA adres afwijkend adresgegeven gebruikt.
Het adresgegeven in de GBA betreft het woonadres, dat de burger aan de gemeente, waar hij woonachtig is, heeft opgegeven. Bij gebreke van een woonadres kan in de GBA – al dan niet op verzoek van de burger – in de plaats van een woonadres, een briefadres worden geregistreerd.
UWV hanteert als hoofdregel dat – waar nodig bij de uitvoering van zijn taken – het GBA adres wordt gebruikt. Uitzonderingen zijn toegestaan waar de Wet GBA – artikel 3b – deze expliciet toelaat. Uitzonderingen doen zich met betrekking tot het gebruik door UWV voor in die situaties waarop artikel 3b, lid 2, sub c en lid 2, sub d zien. Het gaat om de volgende uitzonderingen:
Zowel vanuit de lidstaten van de Europese Unie als daarbuiten verrichten werknemers – arbeidsmigranten – verzekeringsplichtige arbeid in Nederland. Een deel van deze arbeidsmigranten zijn ingezetene, als zij in de GBA zijn ingeschreven. Een ander deel is niet-ingezetene. Dit betreft werknemers, die niet in Nederland wonen (grensarbeiders) of die niet de intentie hebben in Nederland te gaan wonen. Zij staan niet (meer) ingeschreven in de GBA of hebben geen inschrijfplicht GBA.
Van niet ingezeten werknemers beschikt UWV over het door de werkgever aangegeven (in de polisadministratie opgenomen) adres of het door de werknemer bij de uitkeringsaanvraag opgegeven adres. Aangezien zij niet beschikken over een GBA adres, gebruikt UWV het opgegeven adres.
De Controlevoorschriften Ziektewet en de Controlevoorschriften arbeidsongeschiktheidswetten verplichten de werknemer, die ziek of arbeidsongeschikt is, controle mogelijk te maken. Hij dient daartoe bereikbaar te zijn en is verplicht onverwijld mededeling te doen van een wijziging in zijn woon- of verblijfadres. Indien de werknemer een verblijfadres doorgeeft, wat afwijkt van zijn GBA woonadres, gebruikt UWV het doorgegeven verblijfadres.
Artikel 5.7 van het Besluit Suwi verplicht UWV aan binnenlandse bestuursorganen informatie te verstrekken aangaande zogeheten ‘voortvluchtigen’. Conform de toelichting op dit besluit verstrekt UWV waar nodig van het GBA afwijkende adresgegevens.
In geval van onder curatelestelling schrijft de desbetreffende wet- en regelgeving voor dat het adres van de curator wordt gebruikt, ter vervanging van of in aanvulling op het woonadres van de onder curatele gestelde.
In geval UWV gerede twijfel heeft aan de juistheid van een authentiek gegeven uit de GBA meldt UWV dat terug aan de gemeente. UWV gebruikt dan een ander gegeven totdat de gemeente het onderzoek heeft afgerond.
Gerede twijfel aan de juistheid van een authentiek gegeven kan ontstaan in het individuele contact met de klant of door eigen onderzoek in het kader van de uitkeringsvaststelling.
Een terugmelding wegens gerede twijfel aan de juistheid van het GBA adres doet zich bij UWV minder vaak voor dan bij andere uitkeringsinstanties. Dit komt doordat op basis van de wetgeving de leefsituatie geen element vormt in de vaststelling van recht, duur en hoogte van de uitkering. UWV heeft geen aanleiding onderzoeken in te stellen naar de juistheid van het GBA adres. Een uitzondering hierop vormt de Toeslagenwet, waar de leefsituatie wel van belang is.
Als beheerder van de polisadministratie gebruikt UWV de GBA gegevens ook voor de verificatie van de dienstverbandgegevens, die UWV via de loonaangifte van de Belastingdienst ontvangt en in de polisadministratie opneemt. Dit is een massaal, geautomatiseerd proces. Wijkt bij deze verificatie het door de werkgever opgegeven adres van de werknemer af van het GBA-adres van die werknemer, dan wordt het door de werkgever opgegeven adres door het GBA adres van de werknemer overschreven. Het door de werkgever opgegeven adres wordt niet verwijderd, maar naast het GBA-adres in de polisadministratie opgeslagen.
Het door de werkgever opgegeven adres hoeft niet het GBA adres te zijn. Het in de polisadministratie geconstateerde verschil tussen het door de werkgever opgegeven adres en het GBA adres is dan ook niet toereikend voor terugmelding aan de gemeenten wegens gerede twijfel aan de juistheid van het GBA adresgegeven.
In aanvulling op het GBA adres gebruikt UWV een correspondentieadres in geval betrokkene tijdelijk niet op het woonadres verblijft. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij problemen in de persoonlijke sfeer (echtscheiding) maar ook als een betrokkene vanwege (de afstand naar) zijn werk tijdelijk op een ander adres verblijft. UWV neemt dan dit correspondentieadres naast het GBA adres op in de uitkeringsadministratie.
Ook in geval betrokkene verzoekt de post naar een bewindvoerder, advocaat of gemachtigde van betrokkene te zenden, neemt UWV het adres van die bewindvoerder, advocaat of gemachtigde uit oogpunt van dienstverlening op in de uitkeringsadministratie.
D.M.F. Jongen,
Waarnemend voorzitter Raad van Bestuur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-18107.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.