Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2011, 16602 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2011, 16602 | Besluiten van algemene strekking |
5 september 2011
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op artikel 3 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering;
Gezien de voordracht van Zorgverzekeraars Nederland van 16 mei 2011 (B-812-iwev1),
gehoord het advies van het College voor zorgverzekeringen van (CCZ/2011056162) 31 mei 2011 en het advies van de Nederlandse Zorgautoriteit van 1 juni 2011 (11D0017735);
Besluit:
In deze beschikking wordt verstaan onder:
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten;
degene die verzekerd is ingevolge de AWBZ;
een besluit als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van het Zorgindicatiebesluit.
Als centraal administratiekantoor wordt aangewezen: de besloten vennootschap CAK, gevestigd te ’s-Gravenhage.
1. Voor een periode van een jaar worden de rechtspersonen die zijn genoemd in bijlage 1 van deze beschikking als verbindingskantoren aangewezen voor de daarachter vermelde regio’s.
2. De regio’s waarvoor de verbindingskantoren zijn aangewezen, omvatten de gemeenten die zijn opgenomen in bijlage 2 van deze beschikking.
Aan de aanwijzing, bedoeld in artikel 3, zijn de volgende voorwaarden verbonden:
a. de verbindingskantoren zijn een aanspreekpunt voor AWBZ-verzekerden, zorgaanbieders en gemeenten in de regio waarvoor zij zijn aangewezen en dragen zorg voor inkoop en informatievoorziening die op de regionale situatie is afgestemd;
b. de verbindingskantoren geven zorgvuldige uitvoering aan alle taken die hen door de zorgverzekeraars zijn opgedragen in de mandaat- en volmachtovereenkomst;
c. de verbindingskantoren beschikken over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie voor zorg in natura intramuraal en extramuraal waarin een verband ligt tussen de indicatiebesluiten van AWBZ-verzekerden, de geleverde zorg, de betalingen van zorgaanbieders;
d. de verbindingskantoren beschikken over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie voor het persoonsgebonden budget, die is afgestemd op de op grond van artikel 44 van de AWBZ vastgestelde regels voor het persoonsgebonden budget;
e. de verbindingskantoren voeren op grond van artikelen 31 en 36, derde lid, van de Wet marktordening gezondheidszorg door de Nederlandse Zorgautoriteit, in overeenstemming met door het College voor zorgverzekeringen, opgestelde regels, formele en materiële controle uit, waarbij de informatieopvraag wordt opgesteld op basis van risico-analyses in samenhang met de toepassing van de landelijk geldende AO/IC regeling; de verbindingskantoren voeren op grond van het door CVZ opgestelde controleprotocol controles uit op het verstrekte persoonsgebonden budget;
f. de verbindingskantoren volgen op basis van de bestaande informatie van de zorgaanbieders de financiële positie van de zorginstellingen en ondernemen, indien nodig, actie met het oog op gewenste continuïteit van zorgverlening aan cliënten;
g. de verbindingskantoren voeren voor de AWBZ een landelijk uniforme wachtlijstregistratie uit en leveren aan het College voor zorgverzekeringen periodiek betrouwbare informatie over eventuele fricties tussen geïndiceerde zorg en het beschikbare aanbod;
h. de verbindingskantoren komen op grond van de Regeling verslaglegging AWBZ tot jaarlijkse verantwoording over de uitvoering van de AWBZ door een financieel verslag en een uitvoeringsverslag van de zorgverzekeraar voor de als verbindingskantoor uitgevoerde taken en alle taken die hen zijn opgedragen door de zorgverzekeraars in de mandaat- en volmachtovereenkomst, conform een door de Nederlandse Zorgautoriteit aangegeven model.
Deze beschikking wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M.L.L.E. van Veldhuijzen van Zanten-Hyllner.
Een belanghebbende kan tegen een besluit bezwaar maken op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht. Dit kan door een bezwaarschrift in te dienen bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, t.a.v. Directie Wetgeving en Juridische Zaken, Postbus 20350, 2500 EJ Den Haag.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag volgend op de dag waarop het besluit is gedagtekend.
Het bezwaarschrift wordt ondertekend door de indiener en bevat:
• de naam en het adres van de indiener,
• de dagtekening,
• een omschrijving van het bestreden besluit, bijvoorbeeld door vermelding van het zaaknummer, briefkenmerk en datum of door bijvoeging van een kopie van het besluit,
• de gronden van het bezwaar.
Als verbindingskantoor aangewezen rechtspersoon |
Regio |
|
---|---|---|
1 |
Stichting Zorgkantoor Menzis |
Groningen |
2 |
Zorgkantoor Friesland B.V. |
Friesland |
3 |
Achmea Zorgkantoor N.V. |
Drenthe |
4 |
Achmea Zorgkantoor N.V. |
Zwolle |
5 |
Stichting Zorgkantoor Menzis |
Twente |
6 |
Agis Zorgverzekeringen N.V. |
Apeldoorn/Zutphen e.o. |
7 |
Stichting Zorgkantoor Menzis |
Arnhem |
8 |
VGZ Zorgkantoor B.V. |
Nijmegen |
9 |
Agis Zorgverzekeringen N.V. |
Utrecht |
10 |
Achmea Zorgkantoor N.V. |
Flevoland |
11 |
Agis Zorgverzekeringen N.V. |
’t Gooi |
12 |
Univé Zorgkantoor B.V. |
Noord Holland Noord |
13 |
Achmea Zorgkantoor N.V. |
Kennemerland |
14 |
Achmea Zorgkantoor N.V. |
Zaanstreek/Waterland |
15 |
Agis Zorgverzekeringen N.V. |
Amsterdam |
16 |
OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A. |
Amstelland en De Meerlanden |
17 |
OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A. |
Zuid Holland Noord |
18 |
CZ Zorgkantoor B.V. |
Haaglanden |
19 |
Zorgkantoor DSW B.V. |
Delft/Westland/Oostland |
20 |
Trias Zorgkantoor B.V. |
Midden-Holland |
21 |
Achmea Zorgkantoor N.V. |
Rotterdam |
22 |
Zorgkantoor DSW B.V. |
Nieuwe Waterweg Noord |
23 |
CZ zorgkantoor B.V. |
Zuid Hollandse Eilanden |
24 |
Trias Zorgkantoor B.V. |
Waardenland |
25 |
CZ zorgkantoor B.V. |
Zeeland |
26 |
CZ zorgkantoor B.V. |
West-Brabant |
27 |
VGZ Zorgkantoor B.V. |
Midden-Brabant |
28 |
VGZ Zorgkantoor B.V. |
Noord-Oost Brabant |
29 |
CZ zorgkantoor B.V. |
Zuid-Oost Brabant |
30 |
VGZ Zorgkantoor B.V. |
Noord- en Midden-Limburg |
31 |
CZ zorgkantoor B.V. |
Zuid-Limburg |
32 |
Salland Zorgkantoor B.V. |
Midden IJssel |
Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum, Zuidhorn
Achtkarspelen, Ameland, Boarnsterhim, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Franekeradeel, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Heerenveen, het Bildt, Kollumerland en Nieuwkruisland, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Lemsterland, Littenseradiel, Menameradiel, Ooststellingwerf, Opsterland, Schiermonnikoog, Skarsterlân, Smallingerland, Súdwest Fryslân, Terschelling, Tytsjerksteradiel, Vlieland, Weststellingwerf
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld
Dalfsen, Elburg, Ermelo, Hardenberg, Harderwijk, Hattem, Kampen, Nunspeet, Oldebroek, Ommen, Putten, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle
Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden
Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Zutphen
Aalten, Arnhem, Barneveld, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Duiven, Ede, Lingewaard, Montferland, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Winterswijk, Zevenaar
Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Gennep, Groesbeek, Heumen, Lingewaal, Millingen aan de Rijn, Mook en Middelaar, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen
Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Nijkerk, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, Zeist
Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Zeewolde
Almere, Blaricum, Bussum, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp, Wijdemeren
Alkmaar, Anna Paulowna*, Bergen nh, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Graft-De Rijp, Harenkarspel, Heerhugowaard, Heiloo, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Niedorp*, Opmeer, Schagen, Schermer, Stede Broec, Texel, Wieringen*, Wieringermeer*, Zijpe
*Mogelijk samenvoeging per 1 januari 2012 tot gemeente Hollands Kroon
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort
Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zaanstad, Zeevang
Amsterdam, Diemen
Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn
Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten, Zoeterwoude
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar, Zoetermeer
Delft, Lansingerland, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Westland
Bergambacht, Bodegraven-Reeuwijk, Boskoop, Gouda, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven, Vlist, Waddinxveen, Zuidplas
Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Rotterdam
Maassluis, Schiedam, Vlaardingen
Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Binnenmaas, Brielle, Cromstrijen, Dirksland, Goedereede, Hellevoetsluis, Korendijk, Middelharnis, Oostflakkee, Oud-Beijerland, Ridderkerk, Spijkenisse, Strijen, Westvoorne
Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Graafstroom, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Liesveld, Nieuw-Lekkerland, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik, Zwijndrecht
Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen
Aalburg, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Werkendam, Woensdrecht, Woudrichem, Zundert
Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg, Waalwijk
Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Grave, Haaren, Landerd, Maasdonk, Maasdriel, Mill en Sint Hubert, Oss, Schijndel, ’s-Hertogenbosch, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Uden, Veghel, Vught, Zaltbommel
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Beesel, Bergen lb, Echt-Susteren, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray, Weert
Beek, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Voerendaal
Deventer, Olst-Wijhe, Raalte, Voorst
De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) legt de uitvoering van die wet in handen van de zorgverzekeraars. Op zorgverzekeraars rust de in artikel 6 van de AWBZ geregelde wettelijke plicht (zorgplicht) om er voor te zorgen dat verzekerden ingevolge de AWBZ de zorg wordt geboden waar deze recht op hebben. De zorgverzekeraars hebben daarbij ook de opdracht een beheerste en doelmatige uitvoering van de AWBZ te waarborgen. Ingevolge artikel 40, eerste lid, van de AWBZ, kan bij algemene maatregel van bestuur de administratie en controle ten aanzien van bij die maatregel te bepalen zorgaanspraken worden verricht door daarvoor aan te wijzen rechtspersonen. In het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (hierna: Administratiebesluit) is daaraan uitvoering gegeven. Op basis van dit Administratiebesluit kunnen een centraal administratiekantoor en verbindingskantoren worden aangewezen. Deze verbindingskantoren worden in de praktijk inmiddels aangeduid als zorgkantoren, omdat zij naast administratie- en controletaken, op verzoek van de zorgverzekeraars ook meer op de zorg georiënteerde taken zijn gaan uitvoeren. De aanwijzing vindt plaats op voordracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) gehoord het College voor zorgverzekeringen (CVZ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De huidige aanwijzing van het centraal administratiekantoor en de zorgkantoren loopt af per 31 december 2011. Met deze aanwijzing worden de zorgkantoren aangewezen die voor de periode tot aan 31 december 2012 de AWBZ gaan uitvoeren. Voor dezelfde periode wordt het Centraal Administratiekantoor aangewezen. Hierbij zij aangetekend dat bij de Eerste Kamer in behandeling is het wetsvoorstel tot wijziging van de AWBZ in verband met de instelling van het zelfstandig bestuursorgaan CAK (32 543). In dat wetsvoorstel zijn de aan het CAK opgedragen taken opgesomd, zodat een daartoe strekkende aanwijzing niet meer nodig is. Omdat het voorstel nog geen kracht van wet heeft, wordt hiermee in deze aanwijzing nog geen rekening gehouden.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding hebben – nadat de zorgverzekeraars via ZN tot een voordracht zijn gekomen – het CVZ en de NZa mij geadviseerd over deze voordracht. De onderhavige aanwijzing is in overeenstemming met deze voordracht en de adviezen van het CVZ en de NZa. Op basis van het advies van het CVZ is in bijlage 2 van de aanwijzing een overzicht opgenomen van regio’s waarvoor de zorgkantoren zijn aangewezen en de tot die regio’s behorende gemeenten.
De onderhavige aanwijzing kent een looptijd van een jaar, omdat per 1 januari 2013 de uitvoering van de AWBZ door AWBZ-uitvoerders voor eigen verzekerden zal worden uitgevoerd. Gelet op deze toekomstige wijziging kent de uitvoering van de AWBZ in het jaar 2012 een tweeledig karakter. Enerzijds moeten de aangewezen zorgkantoren in 2012 de AWBZ blijven uitvoeren. Ten tweede moeten zorgkantoren, in samenwerking met zorgverzekeraars en AWBZ-uitvoerders, de nodige voorbereidingen treffen voor de overdracht van de uitvoering van de AWBZ per 1 januari 2013.
Voor de Aanwijzing van zorgkantoren in de periode 2009–2011 zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van de AWBZ. Deze afspraken waren gebaseerd op de ‘Rapportage van de werkgroep uitvoering AWBZ vanaf 2009: hoofdlijnen Uitvoering AWBZ 2009–2011’. Onderdeel van die afspraken was een inhoudelijke agenda om gedurende deze jaren te komen tot een meer cliëntgerichte uitvoering van de AWBZ.
De taken van de zorgkantoren waren daartoe benoemd in drie prestatievelden:
1. Service aan klanten.
2. Zorginkoop en contractering.
3. Moderne administratieve organisatie.
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft in haar Algemeen Rapport Uitvoering AWBZ 2009 verslag gedaan van de uitvoering van de AWBZ door zorgkantoren, de AWBZ-verzekeraars en het CAK. De NZa heeft in dit rapport geconstateerd dat de uitvoering van de AWBZ door concessiehouders de laatste vijf jaar sterk is verbeterd. Op de in de Aanwijzing 2009-2012 gemarkeerde prestatievelden ‘service en informatievoorziening aan cliënten’, ‘zorginkoop’ en ‘zorgcontractering en modernisering van de administratieve organisatie’ zijn verbeteringen bereikt. Geen enkel zorgkantoor scoort over 2009 lager dan ‘ruim voldoende’.
Het is van belang dat deze lijn bij de uitvoering van de AWBZ door zorgkantoren ook in 2012 wordt doorgezet. De voorbereidingen voor de overgang van de uitvoering van de AWBZ naar de AWBZ-uitvoerders mogen er niet toe leiden dat de kwaliteit van die uitvoering tekortschiet. De continuïteit van de uitvoering mag niet in gevaar komen en ook de kwaliteit moet van hoog niveau blijven. Ook voor 2012 acht ik daarom de afspraken die over de uitvoering van de AWBZ zijn gemaakt voor de periode 2009–2011 van toepassing. In 2012 zullen de zorgkantoren zich dus hard moeten maken voor:
a. Het versterken van de positie van de cliënt, het laten aansluiten van zorg en financiering bij wensen en behoeften van cliënten;
b. Keuzevrijheid en diversiteit in wonen: via inkoopbeleid bijdragen aan meer keuzemogelijkheden voor cliënten op het vlak van huisvesting;
c. Verbeteren van kwaliteit in de zorg en bevorderen van innovatie: bevorderen van ketenzorg over grenzen van cure en care, kleinschalig wonen en innovatieve projecten;
d. Bestendigen van solidariteit/financiële houdbaarheid: het maken van de omslag naar cliëntgerichte uitvoering als voorwaarde voor toekomstige overhevelingen van zorg;
e. Verminderen van bureaucratie door kwaliteit en eenvoud van de uitvoering; helder inkoop- en contracteerbeleid en minimaliseren informatie-uitvraag.
De taken behorende tot de drie prestatievelden zijn in het onderstaande ook artikelsgewijs nader toegelicht. Bij de formulering van deze taken is een balans gezocht tussen uniformiteit van uitvoering door zorgkantoren enerzijds en ruimte voor regionale verschillen anderzijds.
Op grond van artikel 40, eerste lid van de AWBZ, heeft de aanwijzing van de zorgkantoren betrekking op de administratie- en controletaken. Overige taken dragen zorgverzekeraars via mandaat en volmacht op aan het zorgkantoor.
Met ZN heb ik afgesproken dat de zorgverzekeraars bovengenoemde aandachtsgebieden opnemen in het mandaat en volmacht dat zij de zorgkantoren verlenen. Ten behoeve van het toezicht is in de aanwijzing van de zorgkantoren een voorwaarde opgenomen dat de verbindingskantoren zorgvuldige uitvoering geven aan alle taken die door de zorgverzekeraars zijn opgedragen in de mandaat- en volmachtovereenkomst. Dit geeft het ministerie van VWS, de zorgverzekeraars en de NZa aangrijpingspunten om zorgkantoren hierop aan te spreken. Specifieke aandacht moet daarbij door zorgkantoren worden gegeven aan de service en informatievoorziening aan cliënten, mede gelet op de klachten die op deze punten zijn ontvangen door de Nationale ombudsman.
De uitvoering van de AWBZ voor eigen verzekerden impliceert een overgang van de uitvoering van de AWBZ-zorgplicht van zorgkantoren naar zorgverzekeraars. Om die overgang goed te doen verlopen zullen zorgkantoren in samenwerking met zorgverzekeraars een aantal administratieve voorbereidingen moeten treffen. Het gaat hierbij concreet om de volgende voorbereidingen:
1. Het controleren van de declaraties en registreren van kosten op cliëntniveau;
2. De administratieve overdracht van cliëntendossiers aan de eigen zorgverzekeraar.
Ad 1. Vanuit dit perspectief is ook het tijdig realiseren van een goed functionerend systeem van cliëntgerichte bekostiging (waaronder het registreren en declareren op cliëntniveau) van groot belang. Zoals reeds door de NZa aangegeven in haar algemeen rapport Uitvoering AWBZ 2009 is het realiseren hiervan een essentiële voorwaarde voor het kunnen uitvoeren van de AWBZ voor eigen verzekerden. Dit is overigens een verantwoordelijkheid die door alle veldpartijen, VWS incluis, gedragen wordt.
Ad 2. Willen AWBZ-uitvoerders de AWBZ in 2013 voor eigen verzekerden kunnen uitvoeren, dan zal er in het overgangsjaar 2012 sprake moeten zijn van administratieve overdracht van verzekerden van zorgkantoren naar de eigen AWBZ-uitvoerder. Waar nu de focus ligt op de regionale uitvoering door zorgkantoren, komt vanaf 2013 het accent te liggen op de individuele uitvoerder. Het is van groot belang dat deze administratieve verandering vloeiend verloopt en geen verzekerde tussen wal en schip belandt.
De NZa houdt op grond van de WMG toezicht op de uitvoering van de AWBZ door zorgkantoren.
Voor het toezicht door de NZa op de uitvoering van de AWBZ in 2012 acht ik zowel het toezicht op de wijze van uitvoering als op de wijze waarop de bovengenoemde voorbereidingshandelingen worden getroffen, van belang.
De toekomstige uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars heeft de NZa reeds aanleiding gegeven het AWBZ-onderzoek vanaf 2011 anders op te zetten dan in de voorgaande jaren, omdat dit specifieke eisen stelt aan de bedrijfsvoering van de zorgkantoren. Ook is uit de onderzoeken in de afgelopen jaren gebleken dat concessiehouders hun taken steeds beter zijn gaan uitvoeren waardoor een andere opzet gerechtvaardigd is. Dit betekent dat de NZa over 2011 onderzoek uitvoert naar het functioneren van concessiehouders op een beperkt aantal prestatie-indicatoren.
De te onderzoeken prestatie-indicatoren raken de drie prestatievelden service aan cliënten, zorginkoop- en contractering en moderne administratieve organisatie. Daarnaast doet de NZa verdiepend onderzoek naar de stand van zaken, de knelpunten en de mogelijke oplossingen van taken die betrekking hebben op de toekomstige uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars. De NZa besteedt in dit verband onder andere bijzondere aandacht aan de twee bovengenoemde voorbereidingen:
– controle van de declaraties en registreren van kosten op cliëntniveau;
– administratieve overdracht van cliëntendossiers;
In bijlage 2 staat een overzicht van de rechtspersonen die met ingang van 1 januari 2012 zijn aangewezen als zorgkantoren met de daarbij behorende 32 regio’s.
In bijlage 2 staat een actueel overzicht van de gemeenten die behoren tot de regio’s van de zorgkantoren.
In artikel 4, onderdeel a, staat de voorwaarde dat zorgkantoren aanspreekpunt zijn voor AWBZ-verzekerden, zorgaanbieders en gemeenten in de regio, mede gelet op de wenselijke ketenzorg voor bepaalde doelgroepen en de afbakening en samenhang met – aan de AWBZ – rakende gebieden van maatschappelijke zorg daarbij. Het zorgkantoor zal verzekerden en zorgaanbieders en gemeenten moeten informeren over de wijze waarop een en ander wordt georganiseerd en hoe contact kan worden opgenomen. Verder is van belang dat het zorgkantoor het inkoopbeleid en de informatievoorziening voor verzekerden afstemt op de regionale behoefte.
In artikel 4, onderdeel b, staat de voorwaarde dat de verbindingskantoren zorgvuldige uitvoering geven aan alle taken die door de zorgverzekeraars zijn opgedragen in de mandaat- en volmachtovereenkomst. Op grond van artikel 40, eerste lid van de AWBZ, heeft de aanwijzing van de zorgkantoren betrekking op de administratie- en controletaken. Overige taken dragen zorgverzekeraars via mandaat en volmacht op aan het zorgkantoor.
Zorgverzekeraars zullen de taken die voorvloeien uit de uitvoeringsopdracht 2009–2011, in het bovenstaande onder 2 opgenomen als taken die ook in 2012 zullen moeten worden gecontinueerd, opnemen in het mandaat en volmacht dat zij de zorgkantoren verlenen. Ten behoeve van het toezicht op een zorgvuldige uitvoering door zorgkantoren is een verwijzing naar de mandaat- en volmachtovereenkomst als voorwaarde in de aanwijzing van de zorgkantoren opgenomen. Dit geeft het ministerie van VWS, de zorgverzekeraars en de NZa aangrijpingspunten om zorgkantoren hierop aan te spreken.
In artikel 4, onderdelen c tot en met i, worden aan het zorgkantoor de taken die behoren tot het prestatieveld ‘moderne administratieve organisatie’ als voorwaarden verbonden aan de aanwijzing.
Een belangrijk onderdeel van de moderne administratieve organisatie is een cliëntvolgende administratie en declaratie. Door het declareren in de AWBZ, wordt per cliënt duidelijk wat voor zorg geleverd is en hoeveel hiervoor wordt betaald. Declaratie is tevens een noodzakelijke stap om te kunnen komen tot uitvoering van de AWBZ voor eigen verzekerden en andere stelselwijzigingen (invoering van persoonsvolgende bekostiging, overgang van delen van de AWBZ naar de Zvw).
Ten slotte leveren de zorgkantoren op basis van de AZR periodiek (driemaandelijks) betrouwbare wachtlijstgegevens aan het CVZ over de fricties tussen geïndiceerde vraag en aanbod in de regio, in het bijzonder de problematische wachtlijst.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M.L.L.E. van Veldhuijzen van Zanten-Hyllner.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-16602.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.