Wijziging Beleidsregel keuring en ontheffingverlening ervaringsfase LZV 2009

25 juli 2011

Nr. JBZ 2011/6540/jg

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 4, vierde en vijfde lid, van Richtlijn nr. 96/53/EG EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationaal verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU L 235) en op artikel 149a, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 , het Besluit Voertuigen en het Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten

Besluit:

ARTIKEL I

A

Artikel 3, tweede lid, onder c, vervalt.

B

Artikel 13 vervalt.

C

Artikel 14 komt te luiden:

model LZV attest

Een LZV attest als bedoeld in artikel 12, derde lid, wordt afgegeven volgens het in bijlage C opgenomen model.

D

Artikel 16 komt te vervallen.

E

Bijlage B, artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel i, wordt de zinsnede ‘van ten minste 100 kg die afleesbaar is in kg’ vervangen door: van ten minste 0,1 ton of 100 kg.

2. In het tweede lid wordt na onderdeel l, onder vervanging van de punt door een puntkomma, een onderdeel m ingelast, luidende:

  • m. indien het is uitgerust met een voertuigstabiliteitsfunctie als bedoeld in artikel 12 van de verordening 661/2009 bij inwerkingtreding van dit systeem automatisch het remsysteem van de aangekoppelde aanhangwagen(s) activeren.

F

Bijlage B, artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel h, wordt de zinsnede ‘van ten minste 100 kg die afleesbaar is in kg’ vervangen door: van ten minste 0,1 ton of 100 kg.

2. In het tweede lid, wordt na onderdeel c, onder vervanging van de punt door een puntkomma, een onderdeel d ingelast, luidende:

  • d. indien het is uitgerust met een voertuigstabiliteitsfunctie als bedoeld in artikel 12 van de verordening 661/2009, bij inwerking treden van dit systeem automatisch het remsysteem van de erachter gekoppelde aanhangwagen activeren.

3. In het derde lid wordt ‘opleggers’vervangen door: aanhangwagens.

G

Bijlage C wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanhef komt te luiden: Bijlage C als bedoeld in artikel 14.

2. Bijlage C, onderdeel 2, als bedoeld in artikel 14, tweede lid vervalt.

H

Bijlage D, onder 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel E, tweede lid wordt ‘van de TMMS’vervangen door: van de totale massa van de LZV.

2. In artikel E wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. indien een LZV is uitgerust met een elektronische stabiliteitsfunctie als bedoeld in artikel 12 van de verordening 661/2009 moet bij inwerkingtreding van dit systeem automatisch het remsysteem van de aangekoppelde aanhangwagen(s) activeren.

3. In artikel I vervallen het tweede lid alsmede de aanduiding ‘1’ voor het eerste lid.

4. In artikel K vervallen het tweede lid alsmede de aanduiding ‘1’ voor het eerste lid.

5. In onderdeel L wordt ‘het Ministerie van Verkeer en Waterstaat’ vervangen door: het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

6. In artikel P wordt ‘artikel 5.18.17b tweede lid, onderdeel b ‘ vervangen door: artikel 5.18.17b, tweede lid, onderdeel c.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Zoetermeer, 25 juli 2011

De directie van de RDW,

J.G. Hakkenberg,

Algemeen Directeur.

TOELICHTING

Deze wijziging is noodzakelijk in verband met de invoering per 1 november 2011 van een verplicht voertuigstabiliteitssysteem op nieuwe voertuigen. Aangezien het wenselijk is om die voertuigen uitgerust met een elektronische stabiliteitsfunctie, ook in een LZV te kunnen gebruiken moeten ze gemengd gebruikt kunnen worden met oudere voertuigen zonder een dergelijke stabiliteitsfunctie. Hiervoor moeten er voor zowel de keuring als in de voorschriften aanvullende technische eisen en voorschriften worden opgenomen. Dit teneinde te voorkomen dat in zo een gemengde combinatie niet alle aanhangwagens tegelijkertijd remmen hetgeen tot het scharen van de LZV zou kunnen leiden.

Tot slot is van de gelegenheid gebruik gemaakt omissies te herstellen en de bepalingen te laten vervallen die betrekking hebben op de tot 1 november 2011 geldende overgangsperiode van vrachtautocombinaties die als LZV zijn toegelaten op de tot en met 31 oktober 2006 geldende regelgeving.

Naar boven