Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 24 juni 2011, nr. RUA/A/2011/10455, tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met de jaarlijkse herziening van de bij deze regeling behorende bijlagen die betrekking hebben op verantwoording en periodieke informatieverstrekking en enige andere wijzigingen

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 46, derde lid, 49, vijfde lid, en 63 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en artikel 5.25, vijfde lid, van het Besluit SUWI;

Besluit:

ARTIKEL I WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI

De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:

A

In de artikelen 2.2, 5.10d, 5.10e wordt ‘accountantsverklaring’ telkens vervangen door: controleverklaring.

B

Bijlagen VI, VIII, XI en XXII behorende bij de Regeling SUWI worden vervangen door bijlagen VI, VIII, XI en XXII behorende bij deze regeling.

ARTIKEL II INWERKINGTREDING

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 24 juni 2011

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.G.J. Kamp.

BIJLAGE VI BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1, ONDERDEEL B, VAN DE REGELING VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID VAN 24 JUNI 2011, NR. RUA/A/2011/10455, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI IN VERBAND MET DE JAARLIJKSE HERZIENING VAN DE BIJ DEZE REGELING BEHORENDE BIJLAGEN DIE BETREKKING HEBBEN OP VERANTWOORDING EN PERIODIEKE INFORMATIEVERSTREKKING EN ENIGE ANDERE WIJZIGINGEN

Bijlage VI behorende bij de artikelen 5.3, 5.4, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI

Planning & control producten van UWV

In deze bijlage zijn de diverse producten gespecificeerd die UWV periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3, 5.4, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:

  • I meerjarenbeleidsplan

  • II jaarplan met begroting

  • III tussentijds verslag

  • IV jaarverslag incl. jaarrekening

  • V fondsennota

  • VI VBTB-verslag

UWV levert twee planningsdocumenten op, te weten het meerjarenbeleidsplan (vòòr 1 februari) en het jaarplan met begroting (ontwerp jaarplan met begroting vòòr 1 juli, definitief jaarplan met begroting vòòr 1 oktober). UWV dient zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in twee tussentijdse verslagen en het jaarverslag. De tussentijdse verslagen worden uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode (tertaal) aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt vòòr 15 maart aan de minister aangeboden.

Met de fondsennota’s verstrekt UWV informatie over de volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie van de door haar beheerde fondsen. De fondsennota’s worden uiterlijk 1 februari respectievelijk 1 juli opgeleverd. In het kader van deregulering is de fondsennota van oktober geïntegreerd in het tweede tussentijdse verslag.

Het VBTB-verslag betreft een beperkte informatielevering vooruitlopend op het jaarverslag van UWV. Deze informatie wordt uiterlijk zes weken na afloop van het kalenderjaar aan SZW geleverd ten behoeve van het jaarverslag van SZW.

In de hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.

Tabel: Inhoudsvoorschriften voor de producten van de P&C-cyclus
 

I

II

III

IV

V

VI

1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting

           

a. voorlopige opgave voorgaand jaar

       

x

 

b. realisatie lopend jaar t/m verslagperiode

   

x

x

   

c. raming lopend jaar

   

x

 

x

 

d. raming volgend jaar

 

x

   

x

 

e. voorstel herziening premiepercentages

       

x

 

f. kerncijfers per wet

   

x

x

   

2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken/ werkzaamheden

           

a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten

x

x

x

x

   

b. prestatie-indicatoren / kengetallen

 

x

x

x

   

c. speerpunten Klantgerichtheid

 

x

x

x

   

d. speerpunten Handhaving

 

x

x

x

   

3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten

x

x

x

x

   

4. Ketensamenwerking, geïntegreerde dienstverlening en regionaal arbeidsmarktbeleid

x

x

x

x

   

5. Bedrijfsvoering

           

a. rechtmatigheid (incl. M&O)

   

x

x

   

b. doelmatigheid

     

x

   

c. totstandkoming niet-financiële informatie

     

x

   

d. financieel beheer (tekortkomingen)

   

x

x

   

e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting

x

x

x

x

   

6. Governance

           

a. Raad van Bestuur

     

x

   

b. risicomanagement

 

x

 

x

   

7. Uitvoeringskosten

           

a. opbouw per product c.q. per groot project

x

x

x

x

   

b. opbouw per kostensoort

 

x

x

x

   

c. opbouw per wet / andere taken en/of werkzaamheden

x

x

x

x

   

d. prognose lopend jaar

   

x

     

e. vergelijking met begroting jaar t-1

 

x

       

f. vergelijking met begroting jaar t

   

x

x

   

g. vergelijking met laatst goedgekeurde jaarrekening

     

x

   

h. bestuurskosten RvB

     

x

   

8. Investeringen per categorie

 

X

 

x

   

9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting / afrekening

 

x

x

x

   

10. Jaarrekening

     

x

   

11. Aansluitingstabel jaarrekeningen UWV-SZW

     

x

   

12. VBTB-informatie

     

x

 

x

13. Kwantitatieve informatie

   

x

x

   

14. Toezichtsbevindingen

   

x

x

   

15. Rapportage grote ICT-projecten (BZK)

     

x

   

Legenda

  • I meerjarenbeleidsplan

  • II jaarplan met begroting

  • III tussentijds verslag

  • IV jaarverslag incl. jaarrekening

  • V fondsennota

  • VI VBTB-verslag

  • x Opnemen

1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting

UWV verstrekt aan de minister met betrekking tot elk van de door haar beheerde fondsen afzonderlijk:

  • In de januarinota:

    • a) een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie voor het lopende jaar gerelateerd aan en de voor dat jaar geldende beleidsmaatregelen en (voor zover van toepassing) premiepercentages

    • b) een voorlopige opgave van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie over het voorafgaande jaar

  • In de juninota:

    • a) een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar en daaropvolgende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie

    • b) voor zover van toepassing een overzicht van de door de fondsbeheerder voorgenomen herziening van de premiepercentages.

  • In de bijlage bij het 2e tussentijdse verslag:

    • a) een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie

  • In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag:

    • a) kerncijfers per wet, uitgesplitst naar beginstand, instroom, uitstroom en eindstand.

Bij de ramingen wordt ten aanzien van het Toeslagenfonds een onderscheid gemaakt tussen gegevens met betrekking tot de Toeslagenwet en de gegevens met betrekking tot de Wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria.

2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken

Het meerjarenbeleidsplan geeft een doorkijk naar de komende vijf jaren, met een toelichting van majeure veranderingen/ontwikkelingen.

Het jaarplan gaat – volgens de VBTB-systematiek – in op de volgende vragen:

  • Wat willen we bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?

  • Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)?

  • Wat mag het kosten (begroting)?

  • De sturing en de beheersing om de resultaten te bereiken.

In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:

  • Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren

  • (de voorgenomen wijzigingen in) het beleid met betrekking tot het laten verrichten van taken door andere rechtspersonen of natuurlijke personen;

  • Wijzigingen in de andere taken en de andere werkzaamheden.

In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag doet UWV verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Hierbij wordt tevens over majeure budgettaire ontwikkelingen gerapporteerd. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren en kengetallen vormen het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft UWV zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen, en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen.

Bij klantgerichtheid wordt specifiek ingegaan op o.a. klachtenafhandeling, bereikbaarheid en klanttevredenheid. Daarnaast rapporteert UWV in haar jaarverslag over de wijze waarop aan cliëntenparticipatie is vormgegeven. UWV verantwoordt zich over de activiteiten die zijn ondernomen om de dienstverlening aan de klant te handhaven en verbeteren.

Bij handhaving wordt specifiek ingegaan op de uitvoering en effecten van het handhavingsbeleid. Naast de onderwerpen die genoemd zijn in het jaarplan, wordt hierbij specifiek ingegaan op de speerpunten van het Handhavingsprogramma en op de realisering van de in het Handhavingsarrangement gemaakte afspraken. Tevens worden opvallende cijfermatige ontwikkelingen toegelicht. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert bij het te voeren handhavingsbeleid te expliciteren.

3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten

UWV doet verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering van nieuwe wet- en regelgeving. Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. UWV legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe.

Het UWV dient tevens verslag te doen van de fte-bezetting (vast/tijdelijk/extern) per einddatum van de verslagperiode. Uitbreiding van de formatie als gevolg van intensiveringen dient separaat zichtbaar te worden gemaakt in het Meerjarenbeleidsplan, Jaarplan en in U-toetsen.

Voorts zal het UWV in de reguliere P&C-cyclus rapporteren over de wijze van sturing en beheersing van ICT-trajecten. Het UWV zal separaat rapporteren over de uitvoering van reorganisaties en de daarmee gemoeide frictiekosten.

4. Ketensamenwerking en geïntegreerde dienstverlening

UWV geeft in het jaarplan aan hoe de dienstverlening op de werkpleinen wordt geconcretiseerd. In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag wordt hierover verantwoording afgelegd. UWV doet verslag van de samenwerking met zijn ketenpartners, de ontwikkelingen in de keten werk en inkomen en de voortgang van de uitvoering van de werkpleinagenda. Per speerpunt wordt aangegeven in welke mate de doelstellingen zijn gerealiseerd en wat de onderliggende analyse is bij afwijkingen in de realisatie. In dat geval wordt verder aangegeven welke aanvullende maatregelen UWV heeft genomen om de doelstellingen alsnog te realiseren.

Het jaarplan, de tussentijdse verslagen en het jaarverslag bevatten in elk geval een beschrijving van:

  • de bijdrage van UWV aan het regionale arbeidsmarktbeleid;

  • de wijze waarop het UWV met de ketenpartners de bereikbaarheid van de werkpleinen vorm en inhoud geeft;

  • de wettelijke taken van UWV die UWV op werkpleinen (in samenwerking met gemeenten) respectievelijk zogeheten werkpleinen 'plus' verricht, waarbij een gedetailleerd beeld van de inrichting van de werkzaamheden van UWV op deze werkpleinen en de verhouding daarvan tot het overig deel van de organisatie van UWV wordt geschetst;

  • de dienstverleningsprincipes die UWV samen met gemeenten op de werkpleinen hanteert;

  • de vormgeving van de cliëntenparticipatie op de werkpleinen in samenwerking met gemeenten;

  • de samenwerking als bedoeld in artikel 9 Wet SUWI (anders dan in het verband van de werkpleinen en ook met andere partijen dan gemeenten).

Wijzigingen ten opzichte van de (voorheen) bestaande situatie dienen in het jaarplan respectievelijk jaarverslag specifiek te worden toegelicht.

5. Bedrijfsvoering

In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat UWV in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen UWV. Het doel is aan te geven in welke mate het management van UWV haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag legt UWV, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat tenminste uit de volgende onderdelen: rechtmatigheid (waaronder het M&O beleid), doelmatigheid, totstandkoming niet-financiële informatie, financieel beheer en overige aspecten van de bedrijfsvoering.

5a) Rechtmatigheid

Voor wat betreft rechtmatigheid rapporteert het UWV in het tweede tussentijdsverslag over de rechtmatigheidscijfers per wet over het eerste half jaar en in het jaarverslag over de jaarcijfers. Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen) en de fouten die daarbij zijn gevonden. Ingegaan wordt op de wijze waarop met oude fouten is omgegaan. Tevens wordt hierbij inzicht geboden in de uitgevoerde herstelactiviteiten. De wijze waarop het UWV verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbijbehorende toelichting.

5b) Doelmatigheid

In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI is aangegeven dat het UWV inzicht biedt in doelmatigheid van het beheer en de organisatie. Het UWV brengt in het jaarverslag afzonderlijk in beeld op welke wijze de afgesproken taakstellingen zijn gerealiseerd.

Het UWV brengt verslag uit van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.

5c) Totstandkoming niet-financiële informatie (kwaliteit)

UWV rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI)en eventuele verbetermaatregelen.

5d) Financieel Beheer

In dit onderdeel rapporteert UWV over de belangrijkste tekortkomingen in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.

Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid. Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.

UWV rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer, en/of betrekking hebben op kritieke processen, en/of wijd verbreid zijn, en/of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s.

5e) Overige aspecten van de bedrijfsvoering

UWV rapporteert over ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:

Sociaal beleid en HRM

UWVrapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in iedergeval de personeelsbezetting, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.

ICT en informatiebeveiling

UWV rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire- als ondersteunende processen. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hieronder.

UWV rapporteert in het jaarverslag over de opzet en werking van het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking, en over het beveiligingsniveau van Suwinet (conform artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI).

Huisvesting

UWV doet in de tussentijdse verslagen en in het jaarverslag verslag van de voortgang van het huisvestingsplan. In het bijzonder rapporteert het UWV specifiek over de volgende onderwerpen:

Leegstand

  • Fysiek leegstaande en verhuurbare oppervlakten in vierkante meters VVO (conform de definitie van de Rijksgebouwendienst).

Ontwikkeling in benodigde vierkante meters als gevolg van krimpen organisatie:

  • vierkante meters VVO die nodig is voor het inrichten van nieuwe kantoorgebouwen en het leeg managen van af te stoten kantoorgebouwen;

  • vierkante meters VVO die betrekking heeft op leeg op te leveren kantoorgebouwen;

  • vierkante meters VVO normatief bezettingsverlies;

  • vierkante meters VVO bovennormatief bezettingsverlies.

Huisvestingskosten

Totale huisvestingskosten (regulier en frictie) opgebouwd en onderverdeeld naar:

  • Frictiekosten huisvesting (incl. facilitaire kosten);

  • Regulier huisvestingskosten.

6. Governance

De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting van UWV en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.

Risicomanagement

UWV gaat in op welke wijze risico’s binnen de organisatie zijn geanalyseerd, hoe wordt omgegaan met risico’s en hoe risico’s worden gemanaged.

7. Uitvoeringskosten

In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:

  • uitleg belangrijke posten

  • verklaring van verschillen

  • opvallende ontwikkelingen

  • omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten

  • omvang van de baten als gevolg van werk voor derden

  • prognose realisatie lopend jaar overeenkomstig onderstaande tabel 7.1. Als de prognose realisatie afwijkt van het budget wordt dit nader toegelicht. Het budget voor het gehele jaar sluit aan op de door de minister toegekende budgetten.

7.1 Uitvoeringskosten1

Uitvoeringskosten jaar t

Realisatie verslagperiode

Budget verslagperiode

Prognose realisatie geheel jaar t

Budget jaar t

Regulier

       

Projecten

       

Totaal

       

Bestuurskosten

UWV doet jaarlijks verslag van de bezoldiging van de leden van de Raad van Bestuur (artikel 5 vierde lid Wet SUWI) en van de topinkomens op basis van de Wet openbaarmaking uit financiële middelen gefinancierde topinkomens (WOPT).

8. Investeringen per categorie

De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 BW.

9. Overzicht ten behoeve van bevoorschotting / afrekening

Ten behoeve van de bevoorschotting neemt UWV in het jaarplan met begroting een overzicht op van de uitvoeringskosten welke ten laste komen van een rijksbijdrage. De kasbeweging dient aan te sluiten op de rekeningen-courant met het ministerie van Financiën (geïntegreerd middelenbeheer).

10. Jaarrekening

De jaarrekening van UWV omvat zowel het UWV als uitvoeringsorganisatie alsook de geadministreerde fondsen.

De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting en op de in het jaarplan opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening wordt ingericht zoveel mogelijk met overeenkomstige toepassing van titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.

De jaarrekening UWV bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Grondslagen waardering en resultaatbepaling

  • Balans met toelichting

  • Resultatenrekening met toelichting

  • Kasstroomoverzicht

In de toelichting op de jaarrekening wordt onder andere ingegaan op:

  • de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten

  • omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen voor het risico van oninbaarheid van premiedebiteuren respectievelijk uitkeringsdebiteuren

  • de financiering van vaste activa

10.1 Grondslagen waardering en resultaatbepaling

In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.

10.2 Balans UWV per 31 december
 

jaar t

jaar t-1

ACTIVA

   

• immateriële vaste activa

   

• materiële vaste activa

   

• financiële vaste activa

   

Totaal vaste activa

   
     

• vorderingen

   

• liquide middelen

   

• overige vlottende activa

   

Totaal vlottende activa

   
     

Totaal activa

   
     

PASSIVA

   

• fondsvermogen

   

• bestemmingsfondsen

   

• voorzieningen

   

• langlopende schulden

   

• kortlopende schulden

   
     

Totaal passiva

   

Toelichting

* Verloopstaat immateriële vaste activa

* Verloopstaat materiële vaste activa

* Verloopstaat financiële vaste activa

* Verloopstaat fondsvermogen

* Verloopstaat voorzieningen

• Verloopstaat langlopende schulden

10.3 Resultatenrekening UWV

Baten

jaar t

jaar t-1

Premiebaten

   

Rijksbijdrage

   

Overige baten

   
     

Totaal baten

   
     

LASTEN

   

Programmakosten

   

Uitkeringen

   

Sociale lasten

   

Overige lasten

   
     

Uitvoeringskosten

   

Personeelskosten

   

Huisvestingskosten

   

Automatiseringskosten

   

Bureaukosten

   

Overige kosten

   
     

Totaal lasten

   
     

Saldo van baten en lasten

   
10.4 Toelichting op de resultatenrekening UWV
10.4.1 Baten wettelijke taken naar wet
 

Premiebaten

Rijksbijdragen

Overig

Totaal

 

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

per wet sv

               

Totaal sv

               

niet-sv

               
10.4.2 Lasten wettelijke taken naar wet
 

Uitkeringen

Sociale lasten

Overige lasten

Uitvoeringskosten

Totaal

 

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

Per wet sv

                   

Totaal sv

                   

niet-sv

                   
10.4.3 Uitvoeringskosten naar kostensoort

Uitvoeringskosten

jaar t

jaar t-1

begroting jaar t

Personeel

     

Huisvesting

     

Automatisering

     

Bureaukosten

     

Overige kosten

     

Totaal uitvoeringskosten

     
10.4.4 Uitvoeringskosten naar wet
 

Regulier

Frictie

Investeringskosten

Wet- en regelgeving

Totaal

 

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

jaar t

jaar t-1

Per wet sv

                   

Totaal sv

                   

niet-SZW

                   
10.4.5 Uitvoeringskosten realisatie / begroot (regulier, projecten)2
 

Realisatie jaar t

Begroting jaar t

Regulier

   

Budget investeringskosten

   

Wet- en regelgeving (per project)

   

Frictiekosten

   

Totaal

   

Niet-SZW

   
10.4.6 Baten en lasten naar fonds

Baten

Per fonds

niet-SZW

Totaal

Rijksbijdragen

     

Premies

     

Overige baten

     
       

Totaal

     

Lasten

Per fonds

niet-SZW

Totaal

Uitkeringen

     

Sociale lasten

     

Overige lasten

     

Uitvoeringskosten

     
       

Totaal

     

Controleverklaring en verslag van bevindingen

De accountant onderzoekt de verantwoording die de Raad van Bestuur van UWV op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.

11. Aansluitingstabel jaarrekeningen UWV – SZW

De concept aansluitingstabel UWV – SZW wordt samen met het jaarverslag UWV naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestuurd (zie pagina 12). De definitieve aansluitingstabel, plus controleverklaring, wordt een week later opgeleverd. De aansluitingstabel UWV – SZW valt onder de accountantscontrole door het UWV. Aanpassingen lopende het jaar ten aanzien van in deze bijlage opgenomen aansluitingstabel, worden schriftelijk vanuit het Ministerie van SZW bevestigd.

Aansluitingstabel jaarverslag UWV met jaarverslag SZW voor begrotingsstructuur 2011

Codering: 'x’ = in te vullen door UWV; '–' = geen gegevens nodig

Uitkeringslasten

BRON:

UWV-tabel lasten naar wet

Aanpassingen tbv Jaarverslag SZW

Jaarverslag SZW

 

Uitkeringen

Sociale Lasten

Overige

 

Toedeling Re-integratie

toev. voorz.

overige baten

 

kas/trans

ZVW

toedeling WTCG

totaal SZW- artikel (onderdeel)

tabel in SZW-begroting 2011

 

(1 )

(2)

(3)

 

(5)

(6)

(7)

 

(8)

(9)

(10)

(12)

 

wao

x

x

 

x

x

x

 

x

x

 

46.2

iva

x

x

 

x

x

 

x

x

 

46.2

wga

x

x

 

x

x

x

 

x

x

 

46.2

waz

x

x

 

x

x

x

 

x

x

 

46.2

wajong

x

x

x

 

x

x

x

 

x

x

 

46.1

wazo

x

x

 

x

x

 

x

x

 

43.2

rea/re-integratie wao/wia/waz/wajong

x

x

 

x

x

x

 

 

47.2/3

tw

x

x

x

 

x

x

 

x

 

49.1

iow

x

x

x

 

x

x

 

x

 

46.1

ww (excl re-integratie ww)

x

x

 

x

x

x

 

x

 

46.2

EVC/EVP en scholingsbonus

 

x

 

x

 

42

re-integratie ww

 

x

 

 

47.3

zw

x

x

 

x

x

x

 

x

 

46.2

WTCG

X

 

 

x

x

   
                           

totaal

x

x

x

 

0

x

x

 

x

x

0

   
Uitkeringskosten

BRON:

UWV-tabel lasten naar wet

Aanpassingen tbv Jaarverslag SZW

Jaarverslag SZW

 

uitvoeringskosten

 

Toedeling Re-integratie

kas/trans

toedeling WTCG

   

Toedeling CWI

totaal SZW- artikel (onderdeel)

tabel in SZW-begroting 2011

 

(4)

 

(5)

(8)

(10)

   

(11)

(12)

 

wao

x

 

x

x

   

 

46.2

iva

x

 

x

   

 

46.2

wga

x

 

x

x

   

 

46.2

waz

x

 

x

   

 

46.2

wajong

x

 

x

x

x

   

 

46.1

wazo

x

 

x

   

 

43.2

rea/re-integratie wao/wia/waz/wajong

 

x

   

 

47.2/3

tw

x

 

   

 

49.1

iow

x

 

x

   

 

46.1

ww (excl re-integratie ww)

x

 

x

   

 

46.2

re-integratie ww

 

x

   

 

47.3

CWI

x

 

   

   

CWI (42.3)1

 

   

x

 

42.3

CWI (47.1)1

 

   

x

 

47.1

CWI (48.1)1

 

   

x

 

48.1

zw

x

 

   

 

46.2

wtcg

x

 

x

   

   
                     

totaal

x

 

0

x

0

   

0

   
X Noot
1

In de jaarrekening UWV worden deze bedragen onder de WW in één bedrag verantwoord.

12. VBTB- verslag

Ten behoeve van het SZW-jaarverslag verstrekt UWV jaarlijks VBTB-informatie

Het VBTB-verslag wordt uiterlijk zes weken na afloop van het kalenderjaar opgeleverd.

Tabel VBTB-informatie

  • (tabel 43.6) Aantal ontslagaanvragen

  • (tabel 43.6) Waarvan via collectieve aanvraag in %

Arbeid en Zorg

  • (tabel 43.8) Zwangerschaps-en bevallingsverlofuitkering: aantal toekenning werknemers

  • (tabel 43.8) Zwangerschaps-en bevallingsverlofuitkering: aantal toekenningen zelfstandigen

  • (tabel 43.8) Adoptieverlof: aantal toekenningen werknemers

WW

  • (tabel 46.5) Volume ontslagwerkloosheid (x 1.000 uitkeringsjaren)

  • (tabel 46.5) aantal nieuwe WW-uitkeringen

  • (tabel 46.5) aantal beëindigde WW-uitkeringen

  • (tabel 46.5) gemiddelde WW duur bij uitstroom (weken)

  • (tabel 46.4) instroomkans in de WW van de leeftijdcategorie 55 jaar en ouder

  • (tabel 46.4) gemiddelde instroomkans in de WW (totale populatie)

  • (tabel 46.4) werkhervatting binnen 12 maanden na instroom van de WW-gerechtigden (%)

  • (tabel 46.4) werkhervatting binnen 12 maanden na instroom van de WW-gerechtigden die bij instroom 55 jaar of ouder waren (%)

WAO/IVA/WGA

  • (tabel 46.7) Aandeel werkende WGA-ers met resterende verdiencapaciteit

  • (tabel 46.8) bestand in uitkeringen ultimo

    • (tabel 46.8) waarvan WAO

    • (tabel 46.8) waarvan IVA

    • (tabel 46.8) waarvan WGA

  • (tabel 46.8) bestand als percentage van de verzekerde populatie (één cijfer)

  • (tabel 46.8) instroom in uitkeringen

    • (tabel 46.8) waarvan WAO

    • (tabel 46.8) waarvan IVA

    • (tabel 46.8) waarvan WGA

  • (tabel 46.8) instroomkans (één cijfer)

  • (tabel 46.8) uitstroom in uitkeringen

    • (tabel 46.8) waarvan WAO

    • (tabel 46.8) waarvan IVA

    • (tabel 46.8) waarvan WGA

  • (tabel 46.8) doorstroom van WGA naar IVA

  • (tabel 46.8) Uitstroomkans WAO + WIA (één cijfer)

  • (tabel 46.8) uitstroomkans WGA naar werk UWV

  • (tabel 46.8) uitstroomkans WGA naar werk Eigen risicodragers

  • (tabel 46.8) aandeel werkende WAO/IVA/WGA-ers (één cijfer)

  • (tabel 46.8) aandeel instroom WIA uit ZW

WAZ

  • (tabel 46.8) bestand in uitkeringen ultimo WAZ

  • (tabel 46.8) instroom in uitkeringen WAZ

  • (tabel 46.8) uitstroom in uitkeringen WAZ

ZW

  • (tabel 46.8) bestand in uitkeringen (gemiddeld)

  • (tabel 46.8) instroom in uitkeringen

  • (tabel 46.8) uitstroom in uitkeringen

Wajong (rechten ontstaan voor 1-1-2010)

  • (tabel 46.11) bestand in uitkering Wajong, ultimo *1000

  • (tabel 46.11) percentage van het bestand Wajong volledig arbeidsongeschikt

  • (tabel 46.11) instroom in uitkeringen Wajong

  • (tabel 46.11) uitstroom in uitkeringen Wajong

  • (tabel 46.11) aandeel werkende wajongers (%)

Nieuwe Wajong (rechten ontstaan op of na 1-1-2010)

  • (tabel 46.10) Percentage nieuwe Wajong instromers met arbeidsmarktperspectief voor wie tijdig een participatieplan is opgesteld

  • (tabel 46.11) Bestand in uitkeringen Nieuwe Wajong, ultimo x 1000

    (tabel 46.11) Waarvan werkregeling (%)

    (tabel 46.11) Waarvan participatie oordeel reguliere arbeid (%)

    (tabel 46.11) Waarvan participatie oordeel beschutte arbeid (%)

    (tabel 46.11) Waarvan participatie oordeel tijdelijk geen mogelijkheden (%)

    (tabel 46.11) Waarvan studieregeling (%)

    (tabel 46.11) Waarvan volledig en duurzaam arbeidsongeschikt (%)

  • (tabel 46.11) Instroom in uitkeringen (x 1000)

    (tabel 46.11) Waarvan werkregeling (%)

    (tabel 46.11) Waarvan participatie oordeel reguliere arbeid (%)

    (tabel 46.11) Waarvan participatie oordeel beschutte arbeid (%)

    (tabel 46.11) Waarvan participatie oordeel tijdelijk geen mogelijkheden (%)

    (tabel 46.11) Waarvan studieregeling (%)

    (tabel 46.11) Waarvan volledig en duurzaam arbeidsongeschikt (%)

  • (tabel 46.11) Uitstroom in uitkering (x 1000)

    (tabel 46.11) Waarvan uitstroom wegens werk (%)

  • (tabel 46.11) Aandeel werkende Wajong’ers binnen werkregeling (%)

    (tabel 46.11) Waarvan werkzaam bij reguliere werkgever (%)

    (tabel 46.11) Waarvan met inkomensondersteuning (%)

    (tabel 46.11) Waarvan zonder inkomensondersteuning (%)

    (tabel 46.11) Waarvan werkzaam op grond van de Wet sociale werkvoorziening (%)

BIA

  • (tabel 46.12 aantal uitkeringsjaren Bia

IOW

  • (tabel 46.5) aantal lopende uitkeringen (volume) IOW

Werk

  • (tabel 47.5) Aantal niet werkende werkzoekenden primo verslagperiode (x 1000)

  • (tabel 47.5) Instroom niet-werkende werkzoekenden (x 1000)

  • (tabel 47.5) Aantal geregistreerde vacatures primo verslagperiode (x 1000)

  • (tabel 47.5) Bij UWV Werkbedrijf ingediende vacatures (x 1000)

  • (tabel 47.5) Door UWV Werkbedrijf vervulde vacatures (x 1000)

Re-integratie

  • (tabel 47.4) Klanttevredenheid werkgevers (betreft algemene dienstverlening)

  • (tabel 47.4) Klanttevredenheid werkzoekenden (betreft algemene dienstverlening)

  • (tabel 47.8) Aantal gestarte loonkostensubsidies AO 2010

  • (tabel 47.8) Aantal gestarte loonkostensubsidies WW 2010

  • (tabel 47.8) Beëindigde loonkostensubsidie AO 2010

  • (tabel 47.8) Beëindigde loonkostensubsidie WW

  • (tabel 47.9) In 2010 gestarte re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten AO

  • (tabel 47.9) In 2010 gestarte re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten WW

  • (tabel 47.9) In 2010 beëindigde re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten AO

  • (tabel 47.9) In 2010 beëindigde re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten WW

TW

(tabel 49.7) gemiddeld jaarvolume (TW x 1000 uitkeringsjaren)

Handhaving

  • (tabel 46.6) Kennis van verplichtingen WW (%)

  • (tabel 46.6) Aantal geconstateerde overtredingen WW (x 1.000)

  • (tabel 46.6) Totaal fraudebedrag WW (x € mln)

  • (tabel 46.6) percentage afdoening WW

  • (tabel 46.9) Kennis van verplichtingen WAO (%)

  • (tabel 46.9) Kennis van verplichtingen WGA (%)

  • (tabel 46.9) Aantal geconstateerde overtredingen WAO/WIA (x 1.000)

  • (tabel 46.9) Totaal fraudebedrag AO (x € mln)

  • (tabel 46.9) Afdoeningspercentage inlichtingenplicht AO

  • (tabel 46.9) Aantal geconstateerde overtredingen ZW (x 1.000)

  • (tabel 46.9) Totaal fraudebedrag ZW (x € mln)

  • (tabel 46.9) Afdoeningspercentage inlichtingenplicht ZW

  • (tabel 49.8) Aantal geconstateerde overtredingen TW

  • (tabel 49.8) Totaal fraudebedrag TW (x € mln)

  • (tabel 49.8) Afdoeningspercentage TW

13. Kwantitatieve informatie

Over de levering van de periodieke kwantitatieve informatie per wet, de maandelijkse kerncijfers en de statistische jaarrapportages worden jaarlijks bilaterale afspraken gemaakt.

14. Toezichtbevindingen

Het UWV gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag in op de bevindingen van de Inspectie Werk en Inkomen en de Algemene Rekenkamer en op de naar aanleiding daarvan genomen maatregelen.

15. Rapportage grote ICT-projecten plus nota van bevindingen

Dit betreft alleen projecten met een meerjarig ICT-component van minimaal € 20 mln, of projecten met een meerjarige ICT-component van minimaal € 5 mln en het project als geheel heeft een hoog risicoprofiel. De rapportage hierover geschiedt overeenkomstig de brief aan de Tweede Kamer van de Minister van BZK van 29 januari 2010. De rapportage maakt deel uit van het Jaarverslag UWV. De rapportage gaat vergezeld van een nota van bevindingen van de accountant over de ordelijkheid, controleerbaarheid en deugdelijkheid van het totstandkomingsproces van de informatie. De Minister van BZK zal de rapportage afzonderlijk aan de kamer aanbieden.

BIJLAGE VIII BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1, ONDERDEEL B, VAN DE REGELING VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID VAN 24 JUNI 2011, NR. RUA/A/2011/10455, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI IN VERBAND MET DE JAARLIJKSE HERZIENING VAN DE BIJ DEZE REGELING BEHORENDE BIJLAGEN DIE BETREKKING HEBBEN OP VERANTWOORDING EN PERIODIEKE INFORMATIEVERSTREKKING EN ENIGE ANDERE WIJZIGINGEN

Bijlage VIII behorende bij de artikelen 5.3, 5.4, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI.

Planning & control producten van SVB

In deze bijlage zijn de diverse producten gespecificeerd die de SVB periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3, 5.4, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:

  • I meerjarenbeleidsplan

  • II jaarplan met begroting

  • III tussentijds verslag

  • IV jaarverslag incl. jaarrekening

  • V fondsennota

  • VI VBTB-verslag

De SVB levert twee planningsdocumenten op, te weten het meerjarenbeleidsplan (vòòr 1 februari) en het jaarplan met begroting (ontwerp jaarplan met begroting vòòr 1 juli, definitief jaarplan met begroting vòòr 1 oktober). De SVB dient zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in twee tussentijdse verslagen en het jaarverslag. De tussentijdse verslagen worden uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode (tertaal) aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt vòòr 15 maart aan de minister aangeboden.

Met de fondsennota’s verstrekt de SVB informatie over de volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie van de door haar beheerde fondsen. De fondsennota’s worden uiterlijk 1 februari respectievelijk 1 juli opgeleverd. In het kader van deregulering is de fondsennota van oktober geïntegreerd in het tweede tussentijdse verslag.

Het VBTB-verslag betreft een beperkte informatielevering vooruitlopend op het jaarverslag van SVB. Deze informatie wordt uiterlijk zes weken na afloop van het kalenderjaar aan SZW geleverd ten behoeve van het jaarverslag van SZW.

In de hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.

Tabel: Inhoudsvoorschriften voor de producten van de P&C-cyclus

 

I

II

III

IV

V

VI

1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting

           

a. voorlopige opgave voorgaand jaar

       

x

 

b. realisatie lopend jaar t/m verslagperiode

   

x

x

   

c. raming lopend jaar

   

x

 

x

 

d. raming volgend jaar

       

x

 

e. voorstel herziening premiepercentages

       

x

 

f. kerncijfers per wet

   

x

x

   

2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken/werkzaamheden

           

a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten

x

x

x

x

   

b. prestatie-indicatoren/kengetallen

 

x

x

x

   

c. speerpunten klantgerichtheid

 

x

x

x

   

d. speerpunten handhaving

 

x

x

x

   

3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten

x

x

x

x

   

4. etensamenwerking en geïntegreerde dienstverlening (n.v.t.)

           

5. Bedrijfsvoering

           

a. rechtmatigheid (incl. M&O)

   

x

x

   

b. doelmatigheid

     

x

   

c. totstandkoming niet-financiële informatie

     

x

   

d. financieel beheer (tekortkomingen)

   

x

x

   

e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting

x

x

x

x

   

6. Governance

           

a. Raad van Bestuur

     

x

   

b. Risicomanagement

     

x

   

7. Uitvoeringskosten

           

a. opbouw per product c.q. per groot project

x

x

x

x

   

b. opbouw per kostensoort

 

x

x

x

   

c. opbouw per wet/andere taken en/of werkzaamheden

x

x

x

x

   

d. prognose lopend jaar

   

x

     

e. vergelijking met begroting jaar t-1

 

x

       

f. vergelijking met begroting jaar t

   

x

x

   

g. vergelijking met laatst goedgekeurde jaarrekening

     

x

   

h. bestuurskosten RvB

     

x

   

8. Investeringen per categorie

 

x

 

x

   

9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening

 

x

       

10. Jaarrekening

     

x

   

11. ansluitingstabel (n.v.t.)

           

12. VBTB-informatie

     

x

 

x

13. Kwantitatieve informatie per wet

   

x

x

   

14. Toezichtsbevindingen

   

x

x

   

15. Rapportage grote ICT-projecten (BZK)

     

x

   

Legenda

  • I meerjarenbeleidsplan

  • II jaarplan met begroting

  • III tussentijds verslag

  • IV jaarverslag incl. jaarrekening

  • V fondsennota

  • VI VBTB-verslag

  • x Opnemen

1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting

De SVB verstrekt aan de minister met betrekking tot de door haar beheerde fondsen afzonderlijk:

  • In de januarinota:

    • a) een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie voor het lopende jaar gerelateerd aan en de voor dat jaar geldende beleidsmaatregelen en (voor zover van toepassing) premiepercentages;

    • b) een voorlopige opgave van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie over het voorafgaande jaar.

  • In het meerjarenbeleidsplan: de meerjaren-volumeprognose.

  • In de juninota:

    • a) een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar en daaropvolgende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie.

    • b) de meerjaren-volumeprognose ten behoeve van het actualiseren van het costaccounting-lightmodel.

    • c) voor zover van toepassing een overzicht van de door de fondsbeheerder voorgenomen herziening van de premiepercentages.

  • In het tweede tussentijdse verslag:

    • a) een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie.

  • In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag:

    • a) kerncijfers per wet, uitgesplitst naar beginstand, instroom, uitstroom en eindstand.

2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken

Het meerjarenbeleidsplan geeft een doorkijk naar de komende vijf jaren, met een toelichting van majeure veranderingen/ontwikkelingen.

Het jaarplan gaat volgens de VBTB-systematiek in op de volgende vragen:

  • Wat willen we bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?

  • Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)?

  • Wat mag het kosten (begroting)?

  • De sturing en de beheersing om de resultaten te bereiken.

In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:

  • Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren;

  • (De voorgenomen wijziging in) het beleid met betrekking tot het laten verrichten van taken door andere rechtspersonen of natuurlijke personen;

  • Wijzigingen in de andere taken en de andere werkzaamheden.

In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag doet de SVB verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Hierbij wordt tevens over majeure budgettaire ontwikkelingen gerapporteerd. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren en kengetallen vormen het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft de SVB zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen, en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen.

De SVB rapporteert over de klanttevredenheid. Daarnaast rapporteert de SVB in haar jaarverslag over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is vormgegeven. De SVB verantwoordt zich over de activiteiten die zijn ondernomen om de dienstverlening aan de klant te handhaven en verbeteren.

Bij handhaving wordt specifiek ingegaan op de uitvoering en effecten van het handhavingsbeleid. Naast de onderwerpen die genoemd zijn in het jaarplan, wordt specifiek ingegaan op de speerpunten van het Handhavingsprogramma en op de realisering van de in het Handhavingsarrangement gemaakte afspraken. Tevens worden opvallende cijfermatige ontwikkelingen toegelicht. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert bij het te voeren handhavingsbeleid te expliciteren.

3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten

De SVB doet verslag van de uitvoering van nieuwe wet- en regelgeving. Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. De SVB legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe. De SVB dient tevens verslag te doen van de fte-bezetting (vast/tijdelijk/extern) per einddatum van de verslagperiode. Uitbreiding van de formatie als gevolg van intensiveringen dienen separaat zichtbaar te worden gemaakt in het meerjarenbeleidsplan, jaarplan en in U-toetsen.

4. Ketensamenwerking en geïntegreerde dienstverlening (n.v.t.)

5. Bedrijfsvoering

In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat de SVB in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen de SVB. Het doel is aan te geven in welke mate het management van de SVB haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt de SVB, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat tenminste uit de volgende onderdelen: rechtmatigheid (waaronder het M&O beleid), doelmatigheid, totstandkoming niet-financiële informatie, financieel beheer en overige aspecten van de bedrijfsvoering.

5a) Rechtmatigheid

Voor wat betreft rechtmatigheid rapporteert de SVB in het tweede tussentijdsverslag over de rechtmatigheidscijfers per wet over het eerste half jaar en in het jaarverslag over de jaarcijfers. Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen) en de fouten die daarbij zijn gevonden. Ingegaan wordt op de wijze waarop met oude fouten wordt omgegaan. Tevens wordt hierbij inzicht geboden in de uitgevoerde herstelactiviteiten. De wijze waarop de SVB verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbij behorende toelichting.

5b) Doelmatigheid

In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWIis aangegeven dat de SVB inzicht biedt in doelmatigheid van het beheer en de organisatie. De SVB brengt verslag uit van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.

5c) Totstandkoming niet-financiële informatie

De SVB rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI) en eventuele verbetermaatregelen.

5d) Financieel Beheer

In dit onderdeel rapporteert de SVB over de belangrijkste tekortkomingen in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.

Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid. Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.

De SVB rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer en/of betrekking hebben op kritieke processen en/of wijd verbreid zijn en/of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s. Daarnaast rapporteert de SVB bij dit onderdeel over de fouten (per wet) die zijn vastgesteld bij de bepaling van de financiële rechtmatigheid, maar niet tot financiële onrechtmatigheid hebben geleid.

5e) Overige aspecten van de bedrijfsvoering

SVB rapporteert over ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:

Sociaal beleid en HRM

SVBrapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in iedergeval de personeelsbezetting, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.

ICT en informatiebeveiliging

SVB rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire als ondersteunende processen. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hieronder. SVB rapporteert in het jaarverslag over de opzet en werking van het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking, en over het beveiligingsniveau van Suwinet (conform artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI).

Huisvesting

De SVB doet in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag verslag van de voortgang van de huisvestingsplannen. In het bijzonder rapporteert de SVB specifiek over de volgende onderwerpen:

  • Leegstand: fysiek leegstaande en verhuurbare oppervlakten in vierkante meters VVO (conform de definitie van de Rijksgebouwendienst)

  • Overmaat: voortgang van de activiteiten om de overmaat te verhuren aan derden.

  • Huisvestingskosten: onderverdeeld naar SV en niet-SV.

6. Governance

De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting van de SVB en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.

Risicomanagement

De SVB gaat in op welke wijze risico’s binnen de organisatie zijn geanalyseerd, hoe wordt omgegaan met risico’s en hoe risico’s worden gemanaged.

7. Uitvoeringskosten

In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:

  • uitleg belangrijke posten

  • verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)

  • opvallende ontwikkelingen

  • de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten

  • omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten

  • omvang van de baten als gevolg van werk voor derden

  • omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen voor het risico van oninbaarheid van premiedebiteuren respectievelijk uitkeringsdebiteuren (indien van toepassing)

  • de financiering van vaste activa

Bestuurskosten

De SVB doet jaarlijks verslag van de bezoldiging van de leden van de Raad van Bestuur (artikel 5 vierde lid Wet SUWI), en van de topinkomens op basis van de Wet openbaarmaking uit financiële middelen gefinancierde topinkomens (WOPT).

8. Investeringen per categorie

De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 BW.

9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening

Ten behoeve van de bevoorschotting neemt de SVB in het jaarplan met begroting een overzicht op van de uitvoeringskosten en een overzicht van de uitkeringslasten welke ten laste komen van de rijksbijdrage. De kasbeweging dient aan te sluiten op de rekeningen-courant met het ministerie van Financiën (geïntegreerd middelenbeheer).

10. Jaarrekening

De jaarrekening van de SVB omvat zowel de SVB als uitvoeringsorganisatie alsook de geadministreerde SV-fondsen.

De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting en op de in het jaarplan opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze bijlage wordt afgeweken.

De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de resultatenrekening met toelichting opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.

De jaarrekening SVB bestaat uit de volgende onderdelen:

  • * Grondslagen waardering en resultaatbepaling

  • * Balans met toelichting

  • * Resultatenrekening met toelichting

  • * Kasstroomoverzicht

Grondslagen waardering en resultaatbepaling

In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkende cijfers. Met betrekking tot de premiebaten is het toegestaan als waarderingsgrondslag de EMU-definitie te hanteren (één maand verschoven kasbasis).

Balans SVB per 31 december
 

jaar t

jaar t-1

• immateriële vaste activa

   

• materiële vaste activa

   

• financiële vaste activa

   

Totaal vaste activa

   
     

• vorderingen

   

• liquide middelen

   

• overige vlottende activa

   

Totaal vlottende activa

   
     

Totaal activa

   
     

• fondsvermogen

   

• bestemmingsfondsen/reserves

   

• voorzieningen

   

• langlopende schulden

   

• kortlopende schulden

   

Totaal passiva

   

Toelichting

* Verloopstaat immateriële vaste activa

* Verloopstaat materiële vaste activa

* Verloopstaat financiële vaste activa

* Verloopstaat fondsvermogen

* Verloopstaat voorzieningen

• Verloopstaat langlopende schulden

Resultatenrekening SVB
 

jaar t

jaar t-1

• Baten per wet sv

   

• Totaal baten per wet sv

   

• Totaal baten niet-sv

   

Totaal baten

   
     

• Lasten per wet sv

   

• Totaal lasten per wet sv

   

• Lasten niet-sv

   

Totaal lasten

   
     

Saldo van baten en lasten

   

Toelichting

Baten wettelijke taken (realisatie t/begroot t/realisatie t-1)

Baten per wet

SV

niet-SV

Totaal

Rijksbijdragen

     

Premies

     

Overige baten

     
       

Totaal

     
Lasten wettelijke taken (realisatie t/begroot t/realisatie t-1)

Lasten per wet

SV

niet-SV

Totaal

Uitkeringen (incl. sociale lasten)

     

Overige lasten

     

Uitvoeringskosten

     
       

Totaal

     
Uitvoeringskosten realisatie t/begroot t/realisatie t-1 (totaal, regulier, speciale projecten)

Uitvoeringskosten

SV

niet-SV

Totaal

Personeel

     

Huisvesting

     

Automatisering

     

Bureaukosten

     

Diensten en diversen

     
       

Totaal

     
Uitvoeringskosten realisatie t/begroot t/realisatie t-1

Uitvoeringskosten

Totaal

Staande organisatie

 

Per project

 

Totaal

 
Saldo van baten en lasten naar fonds (voor zover van toepassing)

Baten en lasten per fonds

SV

niet-SV

Totaal

Controleverklaring en verslag van bevindingen

De accountant onderzoekt de verantwoording die de Raad van Bestuur van de SVB op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.

11. Aansluitingstabel (n.v.t.)

12. VBTB-informatie

AOW (zowel in personen als uitkeringsjaren)

  • * Volume 90% uitkering

  • * Volume 70% uitkering (totaal)

    • * W.v. partner <65 jaar

    • * W.v. overigen

  • * Volume 50% uitkering (totaal)

    • * W.v. partner < 65 jaar)

    • * W.v. overig

  • * Totaal volume (90%+70%+50%)

  • * Aantal personen met gekort pensioen als % van het totaal aantal personen met pensioen

  • * Gemiddeld kortingspercentage

AIO (huishoudens)

  • * Volume AIO

Anw (zowel in personen als uitkeringsjaren)

  • * Ingang recht voor 1 juli 1996

    • * W.v. nabestaanden en halfwezenuitkering

    • * W.v. nabestaandenuitkering

  • * Ingang recht na 1 juli 1996

    • * W.v. nabestaanden en halfwezenuitkering

    • * W.v. alleen nabestaandenuitkering

    • * W.v. alleen halfwezenuitkering

  • Totaal (ongeacht ingangsdatum)

  • Aantal wezenuitkeringen (in personen)

AKW/TOG

  • Aantal gezinnen AKW

  • Aantal natuurlijke kinderen AKW

  • Aantal natuurlijke kinderen TOG

TAS

  • Percentage uitkeringen bij leven

  • Aantal toekenningen, uitgesplitst naar voorschot en eenmalige uitkeringen

  • Aantal terugontvangen voorschotten

MKOB

  • Instroom (totaal)

  • Bestand (totaal)

Handhaving per wet

  • Bekendheid met verplichtingen

  • Aantal fraudesignalen

  • Totaal aangiftebedrag fraude

  • Percentage afdoening fraude

  • Incassoratio

  • Nalevingsindicatoren

13. Kwantitatieve informatie

Over de levering van de periodieke kwantitatieve informatie per wet, de maandelijkse kerncijfers, de rapportage handhaving SVB en de statistische jaarrapportages worden jaarlijks bilaterale afspraken gemaakt.

14. Toezichtbevindingen

De SVB gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag in op de bevindingen van de Inspectie Werk en Inkomen en de Algemene Rekenkamer en op de naar aanleiding daarvan genomen maatregelen.

15. Rapportage grote ICT-projecten plus nota van bevindingen

Dit betreft alleen projecten met een meerjarig ICT-component van minimaal € 20 mln, of projecten met een meerjarige ICT-component van minimaal € 5 mln en het project als geheel heeft een hoog risicoprofiel. De rapportage hierover geschiedt overeenkomstig de brief aan de Tweede Kamer van de Minister van BZK van 29 januari 2010. De rapportage maakt deel uit van het Jaarverslag SVB. De rapportage gaat vergezeld van een nota van bevindingen van de accountant over de ordelijkheid, controleerbaarheid en deugdelijkheid van het totstandkomingsproces van de informatie. De Minister van BZK zal de rapportage afzonderlijk aan de kamer aanbieden.

BIJLAGE XI BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1, ONDERDEEL B, VAN DE REGELING VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID VAN 24 JUNI 2011, NR. RUA/A/2011/10455, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI IN VERBAND MET DE JAARLIJKSE HERZIENING VAN DE BIJ DEZE REGELING BEHORENDE BIJLAGEN DIE BETREKKING HEBBEN OP VERANTWOORDING EN PERIODIEKE INFORMATIEVERSTREKKING EN ENIGE ANDERE WIJZIGINGEN

Bijlage XI behorende bij de artikelen 5.3 en 5.10a van de Regeling SUWI

Planning & control producten van IB

In deze bijlage zijn de informatieproducten gespecificeerd die IB periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3 en 5.10a van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:

  • I meerjarenbeleidsplan (niet van toepassing op IB)

  • II jaarplan met begroting

  • III tussentijds verslag

  • IV jaarverslag incl. jaarrekening

  • V fondsennota (niet van toepassing op IB)

  • VI VBTB-verslag (niet van toepassing op IB)

Ten aanzien van IB wordt één planningsdocument opgeleverd, te weten het jaarplan met begroting (vòòr 1 oktober). Het jaarplan van IB bevat in elk geval een omschrijving van de taak, bedoeld in artikel 1, onderdeel m, van de Wet SUWI en de andere taken die het IB ten behoeve van gemeenten op grond van artikel 5.24 van het Besluit SUWI verricht. IB dient zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag. Het tussentijdse verslag wordt uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt vòòr 15 maart aan de minister aangeboden.

In die hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.

Tabel: Inhoudsvoorschriften voor de producten van de P&C-cyclus

 

I

II

III

IV

V

VI

1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.)

           

2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken

           

a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten

 

x

x

x

   

b. prestatie-indicatoren/kengetallen

 

x

x

x

   

c. speerpunten klantgerichtheid

 

x

x

x

   

d. speerpunten handhaving

           

3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten

 

x

x

x

   

4. Ketensamenwerking

 

x

x

x

   

5. Bedrijfsvoering

           

a. rechtmatigheid

     

x

   

b. doelmatigheid

     

x

   

c. totstandkoming niet-financiële informatie

     

x

   

d. financieel beheer (tekortkomingen)

 

x

x

x

   

e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting

 

x

x

x

   

6. Governance

           

a. Raad van Bestuur

     

x

   

b. Risicomanagement

     

x

   

7. Uitvoeringskosten

           

a. opbouw per product c.q. per groot project

 

x

x

x

   

b. opbouw per kostensoort

 

x

x

x

   

c. opbouw per wet/andere taken

 

x

x

x

   

d. prognose lopend jaar

   

x

     

e. vergelijking met begroting jaar t-1

 

x

       

f. vergelijking met begroting jaar t

   

x

x

   

g. vergelijking met laatst goedgekeurde jaarrekening

     

x

   

h. bestuurskosten

     

x

   

8. Investeringen per categorie

 

x

 

x

   

9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening

 

x

       

10. Jaarrekening

     

x

   

11. Aansluitingstabel (n.v.t.)

           

12. VBTB-informatie (n.v.t.)

           

13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.)

           

14. Toezichtbevindingen

   

x

x

   

Legenda

  • I meerjarenbeleidsplan (niet van toepassing op IB)

  • II jaarplan met begroting

  • III tussentijdse verslag

  • IV jaarverslag incl. jaarrekening

  • V fondsennota (niet van toepassing op IB)

  • VI VBTB-verslag (niet van toepassing op IB)

  • x Opnemen

1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.)

2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken

Het jaarplan gaat (volgens de VBTB-systematiek) in op de volgende vragen:

  • Wat willen we bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?

  • Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)?

  • Wat mag het kosten (begroting)?

In het kader van de budgetverantwoordelijkheid van SZW voor IB dient IB zich tevens te verantwoorden over prestatie-indicatoren en prestatiegegevens op het gebied van:

  • Werking sectorloket gemeenten en andere ketenpartijen

  • Dienstverlening IB, waaronder klanttevredenheid

  • Financiën

In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:

  • Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren;

  • Andere taken die IB ten behoeve van de gemeenten verricht en die niet bekostigd worden uit de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 5.25 van het Besluit SUWI.

In het tussentijdse verslag en het jaarverslag doet IB verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft IB zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen. Bij klantgerichtheid wordt specifiek ingegaan op o.a. klachtenafhandeling, bereikbaarheid en klanttevredenheid.

3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten

IB doet verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering van nieuwe wet- en regelgeving (indien van toepassing). Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. IB legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe. IB dient tevens verslag te doen van de fte-bezetting (vast/tijdelijk/extern) per einddatum van de verslagperiode.

4. Ketensamenwerking

IB doet verslag van de samenwerking met de ketenpartners, de ontwikkelingen in de keten werk en inkomen en de voortgang van de uitvoering van het ketenprogramma. Het jaarplan vormt hierbij het uitgangspunt. Per speerpunt wordt aangegeven in welke mate de doelstellingen zijn gerealiseerd en wat de onderliggende analyse is bij afwijkingen in de realisatie. In dat geval wordt verder aangegeven welke aanvullende maatregelen IB heeft genomen om de doelstellingen alsnog te realiseren.

5. Bedrijfsvoering

In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat IB in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen IB voor zover van belang voor de uitvoering van de taken op grond van de Wet SUWI. Het doel is aan te geven in welke mate het management van IB haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt IB, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat tenminste uit de volgende onderdelen:

5a) Rechtmatigheid

De wijze waarop IB verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbij behorende toelichting.

5b) Doelmatigheid

In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWIis aangegeven dat IB inzicht moet bieden in de doelmatigheid van het beheer en de organisatie. Ten aanzien van IB wordt verslag uitgebracht van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. IB wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.

5c) Totstandkoming niet-financiële informatie

IB rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI).

5d) Financieel Beheer

In dit onderdeel rapporteert IB over eventuele tekortkomingen in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.

Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid.

Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd. IB rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer en/of betrekking hebben op kritieke processen en/of wijd verbreid zijn en/of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s.

5e) Overige onderwerpen bedrijfsvoering

IB rapporteert over belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:

Sociaal beleid en HRM

IB rapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in iedergeval de personeelsomvang, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.

ICT en informatiebeveiliging

IB rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire- als ondersteunende processen. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hier onder. In het jaarverslag wordt ingegaan op het oordeel van de EDP-auditor. Deze geeft conform artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI een oordeel over het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking en over het beveiligingsniveau van Suwinet. Indien van toepassing geeft IB inzicht in de verrichte inspanningen om de kwaliteit te verbeteren c.q. te consolideren.

Huisvesting

IB doet verslag van de voortgang van huisvestingskosten.

6. Governance

De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting van IB en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.

Risicomanagement

IB gaat in op welke wijze risico’s binnen de organisatie zijn geanalyseerd, hoe wordt omgegaan met risico’s en hoe risico’s worden gemanaged.

7. Uitvoeringskosten

In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:

  • uitleg belangrijke posten

  • verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)

  • opvallende ontwikkelingen

  • omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten

  • omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen

Het IB doet jaarlijks verslag van de bestuurskosten van de leden van het Bestuur (artikel 5, vierde lid, Wet SUWI) en van de topinkomens op basis van de Wet openbaarmaking uit financiële middelen gefinancierde topinkomens (WOPT).

8. Investeringen per categorie

De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 Burgerlijk Wetboek.

9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening

Ten behoeve van de bevoorschotting neemt IB in het jaarplan en de jaarrekening een overzicht op van de uitvoeringskosten welke ten laste komen van de rijksbijdrage.

10. Jaarrekening

De jaarrekening van IB geeft inzicht in de baten en lasten over het boekjaar, de balans aan het eind van het boekjaar en de cash flow, voor zover deze betrekking hebben op de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 5.25 van het Besluit SUWI. De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze modelverantwoording wordt afgeweken.

De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.

De jaarrekening IB bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Grondslagen waardering en resultaatbepaling

  • Balans met toelichting

  • Resultatenrekening met toelichting

Grondslagen waardering en resultaatbepaling

In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.

Controleverklaring en verslag van bevindingen

De accountant onderzoekt de verantwoording die het management van IB op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.

Balans IB per 31 december
 

jaar t

jaar t-1

• immateriële vaste activa

   

• materiële vaste activa

   

• financiële vaste activa

   

Totaal vaste activa

   
     

• vorderingen

   

• liquide middelen

   

• overige vlottende activa

   

Totaal vlottende activa

   
     

Totaal activa

   
     

• eigen vermogen

   

• voorzieningen

   

• langlopende schulden

   

• kortlopende schulden

   

Totaal passiva

   

Toelichting

• Verloopstaat immateriële vaste activa

• Verloopstaat materiële vaste activa

• Verloopstaat financiële vaste activa

• Verloopstaat eigen vermogen

• Verloopstaat voorzieningen

Resultatenrekening IB/Saldo van baten en lasten (met toelichting)
 

jaar t Regulier

jaar t Projecten

jaar t Totaal

jaar t-1 Regulier

jaar t-1 Projecten

jaar t-1 Totaal

Rijksbijdrage

           

Incidenteel budget

           

Overige baten

           

Totaal baten

           
             

Loonkosten eigen personeel

           

Kosten extern personeel

           

Overige personeelskosten

           

Totaal personeelskosten

           
             

Afschrijvingskosten

           

Huisvestingskosten

           

Automatiseringskosten

           

Kantoorkosten

           

Vervoerskosten

           

Overige beheerskosten

           

Totaal overig beheer

           
             

Beleidsbudgetten

           

Totaal overige kosten

           
             

Totaal lasten

           
             

Saldo van baten en lasten

           

11. Aansluitingstabel (n.v.t.)

12. VBTB-informatie (n.v.t.)

13. Kwantitatieve informatie met wet (n.v.t.)

14. Toezichtbevindingen

IB gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag op hoofdlijnen in op de bevindingen van de Inspectie Werk en Inkomen en de Algemene Rekenkamer, en op de naar aanleiding van deze bevindingen genomen maatregelen.

BIJLAGE XXII BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1, ONDERDEEL B, VAN DE REGELING VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID VAN 24 JUNI 2011, NR. RUA/A/2011/10455, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI IN VERBAND MET DE JAARLIJKSE HERZIENING VAN DE BIJ DEZE REGELING BEHORENDE BIJLAGEN DIE BETREKKING HEBBEN OP VERANTWOORDING EN PERIODIEKE INFORMATIEVERSTREKKING EN ENIGE ANDERE WIJZIGINGEN

Bijlage XXII als bedoeld in artikel 5.10d, vijfde lid, van de Regeling SUWI

CONTROLEVERKLARING van de onafhankelijke accountant

Aan:

Verklaring betreffende de wettelijke jaarrekening c.a.

Ingevolge Artikel 49 lid 3 van de Wet Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (Wet SUWI) hebben wij de volgende elementen die alle deel uitmaken van het jaarverslag 201X van het zbo /de stichting en hierna samen worden aangeduid als de jaarrekening c.a., gecontroleerd:

  • De jaarrekening 201X van het zbo /de stichting (jaarverslag 201X, paginanummers xx tot en met xx). Deze jaarrekening bestaat uit de balans per 31 december 201X en de winst-en-verliesrekening over 201X met de toelichting, waarin zijn opgenomen een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en andere toelichtingen en waarin ook begrepen het overzicht van personele topinkomens over 201X;

  • De in de bedrijfsvoeringparagraaf opgenomen rapportage over de financiële rechtmatigheid van de uitkomsten van de taakuitvoering over 201X (jaarverslag 201X, pagina xx e.v.);

  • De weergave van de uitgaven aan onderwijsvoorzieningen in 201X (jaarverslag 201X, pagina xx). NB: Alleen indien van toepassing.

Verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur zbo/Stichtingsbestuur/Raad/Directie

De Raad van Bestuur zbo/Stichtingsbestuur/Raad/Directie is verantwoordelijk voor het opmaken van de jaarrekening c.a., alsmede voor het opstellen van de overige onderdelen van het jaarverslag, alle in overeenstemming met de Wet SUWI en de daarmee verbonden dan wel daaruit voortvloeiende regelgeving, waaronder het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap. De Raad van Bestuur zbo/Stichtingsbestuur/Raad/Directie is tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als zij noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening c.a. mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.

Verantwoordelijkheid van de accountant

Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de jaarrekening c.a. op basis van onze controle. Wij hebben onze controle verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden en de regels inzake de accountantscontrole zoals opgenomen in de Regeling SUWI, paragraaf 5.1b, Accountantscontrole. Dit vereist dat wij voldoen aan de voor ons geldende ethische voorschriften en dat wij onze controle zodanig plannen en uitvoeren dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening c.a. geen afwijkingen van materieel belang bevatten.

Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie over de bedragen en de toelichtingen in de verantwoordingen. De geselecteerde werkzaamheden zijn afhankelijk van de door de accountant toegepaste oordeelsvorming, met inbegrip van het inschatten van de risico’s dat de jaarrekening c.a. een afwijking van materieel belang bevatten als gevolg van fraude of fouten.

Bij het maken van deze risico-inschattingen neemt de accountant de interne beheersing in aanmerking die relevant is voor het opmaken van de jaarrekening c.a. en voor het getrouwe beeld daarvan, gericht op het opzetten van controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden. Deze risico-inschattingen hebben echter niet tot doel een oordeel tot uitdrukking te brengen over de effectiviteit van de interne beheersing van het zbo /de stichting. Een controle omvat tevens het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en van de redelijkheid van de door de Raad van Bestuur zbo/Stichtingsbestuur/ Raad/Directie gemaakte schattingen, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de jaarrekening c.a..

Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is om een onderbouwing voor ons oordeel te bieden.

Oordeel

Naar ons oordeel geven de in het jaarverslag 201X van het zbo/de stichting opgenomen

  • jaarrekening over 201X met de financiële toelichtingen daarbij waarin begrepen het overzicht van personele topinkomens over 201X;

  • de rapportage over de financiële rechtmatigheid van de uitkomsten van de taakuitvoering over 201X; en

  • de weergave van de uitgaven in 201X aan onderwijsvoorzieningen. NB: Alleen indien van toepassing.

een getrouw beeld van de uitkomsten van de taakuitvoering van het zbo/de stichting over 201X in overeenstemming met de Wet SUWI en de daarmee verbonden dan wel daaruit voortvloeiende regelgeving, waaronder het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap. (NB: Zin vanaf ‘waaronder’ alleen indien van toepassing.)

Verklaring betreffende overige bij of krachtens de wet gestelde eisen

Tevens vermelden wij dat de overige delen van het jaarverslag, voor zover wij dat kunnen beoordelen, verenigbaar zijn met de jaarrekening c.a.

Plaats, datum

Accountant van

Naam accountant en ondertekening met die naam

TOELICHTING

In de bijlagen VI, VIII, X, XI en XX behorende bij de Regeling SUWI, de zogenoemde P&C-bijlagen, zijn voorschriften opgenomen met betrekking tot de verantwoording en periodieke informatieverstrekking door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), de Sociale verzekeringsbank (SVB), de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), het Inlichtingenbureau (IB) en het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI). Het BKWI is het organisatieonderdeel van het UWV, bedoeld in artikel 5.21, tweede lid, van het Besluit SUWI.

Met deze regeling zijn de P&C-bijlagen van UWV, SVB en IB (i.c. bijlagen VI, VIII en XI), zoals jaarlijks het geval is, herzien. De thans gepubliceerde bijlagen hebben betrekking op het gehele jaar 2011. Voor BKWI geldt dat de P&C-cyclus van BKWI vanaf 2012 zoveel mogelijk wordt geïntegreerd met die van UWV. Daarom wordt voor 2011 afgezien van een herziening van de P&C-bijlage van BKWI (i.c. bijlage XX). Ditzelfde geldt voor de RWI (i.c. bijlage X), omdat ik het voornemen heb de financiering van de RWI per 1 juli 2012 te beëindigen.

De herziening van de P&C-bijlagen van UWV, SVB en IB betreft met name enkele vereenvoudigingen in de verantwoording. Zo vindt de uitvraag van een aantal gegevens niet meer tussentijds plaats, maar enkel nog in het jaarplan of jaarverslag. Daarnaast is het voorschrift voor rapportage over grote ICT-projecten aangescherpt in overeenstemming met de wens van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit voorschrift gaat, behalve voor projecten met een meerjarige ICT-component van minimaal 20 mln. euro, onder voorwaarden ook gelden voor projecten met een meerjarige ICT-component van minimaal 5 mln. euro.

Het vervangen van bijlage XXII heeft de volgende achtergrond. De voor de accountantscontrole geldende Nadere voorschriften Controle- en overige standaarden zijn gebaseerd op de International Standards on Auditing (ISAs), die zijn opgesteld door de International Auditing & Assurance Standards Board van de International Federation of Accountants. In 2009 zijn de ISAs als gevolg van het zogenoemde ‘Clarity-project’ grondig herzien. Dit heeft geleid tot een nieuwe formulering van de Nederlandse accountantsverklaring, die met ingang van 15 december 2010 van toepassing is en wordt aangeduid als controleverklaring. De modellen voor de controleverklaring voor de publieke sector, waaronder de rijksoverheid, zijn eveneens aangepast. Met de nieuwe bijlage XXII wordt hierop aangesloten. Tevens is in de Regeling SUWI de aanduiding accountantscontrole vervangen door de aanduiding controleverklaring.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.G.J. Kamp.


X Noot
1

Deze tabel te rapporteren in achtmaandverslag. UWV geeft in het viermnaandverslag wel aan welke richting het opgaat met de jaarprognose (verwacht UWV binnnen budget te blijven, mate van te verwachten over- of onderuitputting, verschi in regulier en projecten).

X Noot
2

Mag ook in het jaarverslag worden opgenomen.

Naar boven