Besluit houdende wijziging Subsidieprogramma mobiliteitsvouchers in verband met verhoging subsidieplafond en verlenging van termijn waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend

24 juni 2011

Nr. IENM/BSK-2011-95602

Hoorddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken i.o.

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Gelet op artikel 2, eerste lid, onderdeel a, van de Kaderregeling duurzaamheid verkeer en waterstaat;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Subsidieprogramma mobiliteitsvouchers wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2 wordt ‘1 januari 2012 ‘ telkens vervangen door: 1 juli 2013.

B

In artikel 3 wordt ‘1 januari 2012’ vervangen door: 1 juli 2013.

C

In paragraaf 3, eerste lid, van de bijlage wordt ‘€ 3.000.000.–’ vervangen door: € 5.500.000,–

D

In paragraaf 5, eerste lid, van de bijlage wordt ‘uiterlijk 30 juni 2011 om uiterlijk 17.00 uur’ vervangen door: uiterlijk 1 december 2011 om uiterlijk 12.00 uur.

E

In paragraaf 6, eerste lid, onderdeel c, van de bijlage wordt ‘1 juli 2011’ vervangen door: 1 juni 2012.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot 30 juni 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Algemeen

Achtergrond

Het in 2010 vastgestelde Subsidieprogramma mobiliteitsvouchers, hierna subsidieprogramma, is gericht op het creëren van bewustzijn bij ondernemingen over de mogelijkheden van mobiliteitsmanagement voor hun onderneming om vervolgens mobiliteitsmaatregelen in te voeren in de onderneming.

Voor de uitvoering van het subsidieprogramma is gekozen voor het systeem van vouchers. Met dit systeem worden twee doelgroepen bereikt. In de eerste plaats de aanvrager en vervolgens de ontvanger van de voucher, in dit geval de MKB-onderneming. In de tweede plaats de organisatie die de activiteiten uitvoert en daarvoor een deel van de te maken kosten vergoed krijgt. De subsidierelatie ontstaat met de organisatie die de activiteiten uitvoert. Een subsidie kan worden verstrekt als een voucher wordt ingeleverd. Op basis van de voucher zal een bedrag worden uitbetaald.

In het subsidieprogramma is opgenomen dat MKB-ondernemingen (25 tot 250 werknemers) vouchers kunnen inleveren voor de uitvoering van een mobiliteitsscan (kleine mobiliteitsvoucher) of een implementatieproject (grote mobiliteitsvoucher) bij ondernemingen die adviseren op het gebied van mobiliteitsmanagement. Tevens is in het subsidieprogramma opgenomen dat alleen aangewezen ondernemingen die aan bepaalde criteria voldoen aangewezen kunnen worden als mobiliteitsondernemingen waar de vouchers kunnen worden ingediend. Aanvragen voor vouchers kunnen worden ingediend tot 17.00 uur op 30 juni 2011 en voor aanwijzen mobiliteitsonderneming voor 1 juli 2011.

Stand van zaken 2010

In november 2010 bleek dat het beoogde aantal aangevraagde vouchers tegen viel. Dit kwam enerzijds doordat de aangewezen mobiliteitsondernemingen later operationeel zijn geworden dan was verwacht. Anderzijds was het de teleurstellende opkomst van de doelgroep zelf.

Het midden- en kleinbedrijf had moeite met het onderwerp mobiliteitsmanagement. Het betrof voornamelijk de onbekendheid en de onduidelijkheid over de administratieve en financiële lasten met betrekking tot het uitvoeren van een mobiliteitsscan door de mobiliteitsonderneming en de implementatie van de maatregelen naar aanleiding van die scan. In de periode juli–oktober 2010 waren er ongeveer 60 aanvragen ingediend. Het blijkt dat voor de benadering van de MKB-ondernemingen voor mobiliteitplannen meer tijd nodig was dan aanvankelijk was gedacht.

Stand van zaken 2011

Na extra inzet op het gebied van marketing en communicatie, een actieve benadering van de doelgroep, een gebiedsgerichte aanpak, een koppeling met andere initiatieven en het communiceren over ‘best practices’ is de bekendheid van het subsidieprogramma toegenomen. Dit heeft geresulteerd in een toename van het aantal ingediende aanvragen: januari 135 en medio mei 533 aanvragen. Dit zal betekenen dat zo’n 37.000 werknemers onder de reikwijdte kunnen gaan vallen (uitgaande van een gemiddelde van 70 werknemers per onderneming). Op basis van deze cijfers is de verwachting dat er maandelijks ongeveer 140 aanvragen zullen worden ingediend, met een mogelijke groei naar 200 aanvragen per maand. Het doel is minimaal 1000 vouchers af te geven ( met bereik van 70.000 MKB werknemers). Nu de uitvoering laat op gang is gekomen en het succes wel aanwezig is, is het gewenst het subsidieprogramma langer te laten lopen, de termijn voor het indienen van een aanvraag en de termijn voor het indienen van een aanvraag voor het aanwijzen als mobiliteitsonderneming te verlengen. Het succes noopt er eveneens toe het subsidieplafond te verhogen. De onderhavige wijziging zorgt daar voor.

Om de uitvoering van het subsidieprogramma te kunnen realiseren is het ook wenselijk de vervaltermijn en de termijn waarbinnen het subsidieprogramma nog van toepassing is voor aangevraagde subsidies te verlengen. Omdat het subsidieprogramma een maatregel is die onder het Actieplan Groei op het spoor valt is aangesloten bij de periode waarin dit actieplan wordt uitgevoerd. In oktober 2011 zal een evaluatie plaatsvinden aan de hand waarvan zal worden bekeken hoe verder te gaan met het subsidieprogramma.

Vaste verandermomenten

Zoals aangegeven is een verlenging van het subsidieprogramma op zijn plaats. Omdat de termijnen voor indiening van de aanvragen en voor het aanwijzen van mobiliteitsonderneming voor of op 1 juli eindigen is er voor gekozen voor deze wijziging een terugwerkende kracht tot 30 juni op te nemen. Een afwijking van de vaste verandermomenten is gerechtvaardigd omdat het wenselijk is dat het subsidieprogramma vanaf 1 juli 2011 gewoon kan doorlopen.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven