Beschikking van de Minister van Infrastructuur en Milieu, houdende ontheffing van het verbod VFR-vluchten uit te voeren in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A

22 juni 2011

Nr. IENM/IVW-2011/4527-162

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing d.d. 24 april 2011, ontvangen op 24 april 2011 van Aerophoto-Schiphol b.v., Postbus 7716, 1117 ZL Schiphol. Contactpersoon: M.A. van Middelkoop. Tel.: +31(0)20-6484925 of 0651407229; e-mail: marco@aerophoto-schiphol.nl;

Overwegende dat het doel van de vlucht is het maken van oblique luchtopnamen van een bouwproject in het centrum van Den Haag in opdracht van Loveld NL en dat sprake is van een vlucht die beperkt is in tijd en ruimte zodat de noodzaak om de vlucht zonodig onder instrumentvliegvoorschriften voort te zetten niet aanwezig is;

Gelet op artikel 44, vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1

Deze beschikking is van toepassing op het vliegtuig van het type Cessna C172 met als registratie PH-LEN, in gebruik bij Aerophoto-Schiphol b.v., waarmee de VFR-vlucht wordt uitgevoerd ten behoeve van het uitvoeren van luchtfotografie van een project gelegen in het centrum van Den Haag op de locatie 52°04’44.22”NB en 004°19’17.79”OL.

Artikel 2 VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A

Aan de gezagvoerder van het in artikel 1 genoemde vliegtuig wordt ontheffing verleend van het verbod tot het uitvoeren van een VFR-vlucht in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A, genoemd in artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. de vlucht wordt uitgevoerd als een gecontroleerde VFR-vlucht;

  • b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd indien het vliegzicht minimaal 8 km bedraagt en de afstand tot de wolken horizontaal 1500 m en verticaal 300 m bedraagt;

  • c. de vlucht vindt plaats op 2000 voet AMSL en duurt niet langer dan 20 minuten.

Artikel 3

Aan de gezagvoerder van het vliegtuig die de in artikel 1 genoemde vlucht uitvoert, wordt door de betrokken luchtverkeersleidingsdienst een afwijkende klaring als bedoeld in artikel 35, tweede lid, van het Luchtverkeersreglement verstrekt. Deze klaring wordt verstrekt voor het afwijken van luchtverkeersroutes als bedoeld in artikel 3 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, indien de luchtverkeerssituatie dit toelaat, mits de volgende voorschriften in acht worden genomen:

  • a. gegevens worden minimaal 5 werkdagen van tevoren elektronisch aangeleverd bij de Operationele Helpdesk LVNL; tevens wordt een tekening van de te vliegen tracks of het gebied in de vorm van een DXF- of DWG-bestand, opgemaakt in het RD-stelsel (rijksdriehoekstelsel), bijgevoegd; als minder gewenst alternatief kan ook worden volstaan met de coördinaten volgens het WGS-84 stelsel;

    de volgende gegevens dienen te worden verstrekt:

    • naam en telefoonnummer operator

    • registratie/callsign aircraft

    • begincoördinaten en eindcoördinaten van iedere individuele track

    • magnetic track van iedere individuele track

    • benodigde tijdsduur per track

    • maximum turnradius

    • benodigde tijdsduur voor totale project

    • gewenste altitude of gewenst flight level

    • aanvullende informatie die de vluchtuitvoering kan beïnvloeden;

  • b. de Operationele Helpdesk LVNL neemt de aanvraag pas in behandeling wanneer deze vergezeld gaat van een ondertekende opdracht; deze ondertekende opdracht moet de volgende informatie bevatten:

    • gegevens opdrachtgever en contactpersoon

    • het maatschappelijk belang van de opdracht

    • specificatie van het te vliegen gebied (geen algemene omschrijving)

    • gewenste vlieghoogten

    • tijdsduur van opdracht

    • periode waarbinnen opdracht moet zijn gevlogen;

  • c. de gegevens, genoemd in onderdeel b, moeten vóór aanvang van de vlucht ter informatie naar aviation-approvals@ivw.nl worden gestuurd;

  • d. voor het invullen van deze gegevens wordt gebruikgemaakt van een speciaal sjabloon; het sjabloon Surveyprojecten is opvraagbaar bij de Operationele Helpdesk LVNL;

  • e. na toezending van bovenstaande gegevens ontvangt men van de Operationele Helpdesk LVNL een projectformulier met een projectnummer; dit projectnummer wordt bij verdere coördinatie gebruikt; tijdens de vlucht heeft de vlieger dit projectformulier bij zich, zodat de luchtverkeersleider en de vlieger over exact dezelfde informatie beschikken;

  • f. op het projectformulier zal door de Operationele Helpdesk LVNL, onder de kop ‘Additional Information’ de instantie worden vermeld met wie het desbetreffende project in de toekomst dient te worden gecoördineerd; dit zal zijn de Operationele Helpdesk LVNL;

  • g. indien in één vlucht een aantal verschillende Surveyprojecten wordt uitgevoerd en niet duidelijk is met wie moet worden gecoördineerd, kunt u hierover overleggen met de Operationele Helpdesk LVNL of dit ook aangeven in het project zelf;

  • h. ten minste één uur vóór aanvang van een vlucht, maar altijd vóór indienen van het vliegplan, is het volledig ingevulde Surveyproject gemaild naar de Operationele Helpdesk LVNL en door de gezagvoerder toestemming verkregen voor het uitvoeren van de vlucht; daartoe neemt hij contact op met de onder ‘Additional Information’ op het projectformulier genoemde instantie; de variabele gegevens zullen worden uitgewisseld evenals eventuele operationele instructies of bijzonderheden; aanwijzingen van de desbetreffende medewerker Operationele Helpdesk LVNL worden nauwlettend opgevolgd;

  • i. na verkregen toestemming zal door de gezagvoerder een vliegplan worden verstuurd via de daarvoor gebruikelijke kanalen; dit gebeurt 1 uur (of 2 uur in geval van een (gedeeltelijke) IFR vlucht) vóór de EOBT; het vliegplan zal mede worden geadresseerd aan EHMCZQZX, EHAAZFZX en EHAMZXHD; dit zijn dus extra adressen en zij dienen te worden gebruikt naast de normale adressering zoals toepasselijk voor uw vliegplan;

  • j. item 18 van het vliegplan moet de volgende gegevens bevatten:

    • ‘ATTN Supervisor Surveyproject xxxx’, waarbij xxxx het toegekende Surveyprojectnummer voorstelt;

    • het mobiele telefoonnummer van de gezagvoerder;

    • de vermelding ‘coordinated with’ gevolgd door ‘Operationele Helpdesk’;

  • k. voor het maken van de opnamen dient de cameraman in het bezit te zijn van een op zijn/haar naam gestelde luchtopnamevergunning, verkregen bij het Ministerie van Defensie, MIVD/ACIV/BIV, Sectie Luchtfotografie, Postbus 20701, 2500 ES Den Haag; e-mailadres: indussec@mindef.nl; fax: 070-4419204;

  • l. de betrokken coördinatiepartner (Operationele Helpdesk LVNL) wordt op de hoogte gehouden van vertraging, annulering of wijziging van de desbetreffende vlucht; de vluchtuitvoerder blijft zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van het vliegplan in verband met vertraging, annulering of wijziging;

    Gegevens van de Operationele Helpdesk LVNL:

    Luchtverkeersleiding Nederland

    t.a.v. Operationele Helpdesk

    Postbus 75200

    1117 ZT Luchthaven Schiphol

    telefoon: 020-4062201 (24 uur)

    fax: 020-4063672 (dagelijks 0700–1700 LT)

    e-mail: ops_helpdesk@lvnl.nl

    website: www.lvnl-ohd.nl;

  • m. indien een project in de toekomst niet meer zal worden gevlogen, dient dit per e-mail te worden gemeld aan de Operationele Helpdesk LVNL;

  • n. indien luchtverkeerstechnische redenen daartoe noodzaken, kan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst de vlucht doen uitstellen, dan wel annuleren.

Artikel 4

Wanneer de vlucht zodanig van aard is dat hinder op de grond te verwachten valt, wordt voorafgaand aan de vlucht op initiatief van de aanvrager/opdrachtgever in de plaatselijke media aandacht besteed aan de uit te voeren vlucht.

Artikel 5

De vlucht wordt uitgevoerd in overeenstemming met de verleende opdracht van de desbetreffende opdrachtgever en op eerste aanvraag wordt de opdracht aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat bekendgemaakt.

Artikel 6

De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerder en de cameraman bekend zijn met de inhoud van deze beschikking.

Artikel 7

De aanvrager voert bij de voorbereiding van elk project een veiligheidsanalyse uit. Daarbij wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn als gevolg van het uitvoeren van VFR-vluchten met een klein en langzaam vliegtuig in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A waarin normaliter alleen IFR-vluchten worden uitgevoerd door grote en snelle vliegtuigen. Vervolgens worden risicobeperkende maatregelen in kaart gebracht en toegepast zodanig dat de vlucht op een verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd.

Artikel 8

Het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften of beperkingen kan aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

Artikel 9

Met het in werking treden van deze revisie beschikking vervalt de beschikking van 25 maart 2011 met het kenmerk IENM/IVW-2011/834-053.

Artikel 10

Deze beschikking treedt in werking op 1 augustus 2011 en vervalt op 1 september 2011, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

namens deze:

de Senior Adviseur IVW/Luchtvaart,

A.E. Schurink-v.d. Klugt.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Team Juridische Zaken

Postbus 90653

2509 LR DEN HAAG

Naar boven