Beschikking van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, houdende ontheffing van het verbod VFR-vluchten uit te voeren in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A

1 juni 2011

IENM/IVW-2011/4613-090

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing d.d. 8 april 2011, ontvangen op 8 april 2011, aangevuld met de e-mail van 31 mei 2011 van IMAO Aerial Survey, contactpersoon: Mr. T. Blaudet, adres: 81 Avenue de l’Aeroport, 87100 LIMOGES, Frankrijk, tel: +33 555 000 333 of +33 658 364 285, e-mail: tbl@imao-fr.com;

Overwegende dat de vereiste maatschappelijke relevantie blijkt uit de opdrachten van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) voor het uitvoeren van fotovluchten voor het maken van een digitale luchtfotokaart van Nederland voor gewasregistratie voor controles op subsidies en voor geografische planning;

Gelet op artikel 44, vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1

Deze beschikking is van toepassing op de vliegtuigen van het type Piper PA23 Aztec met registratie F-BVTP en F-GOPR en van het type Aerocommander AC690A met registratie N32PR of een vergelijkbaar vervangend vliegtuig, in gebruik bij IMAO Aerial Survey waarmee VFR fotovluchten worden uitgevoerd.

Artikel 2 VFR-Vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A

Aan de gezagvoerders van de in artikel 1 genoemde vliegtuigen wordt ontheffing verleend van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A, genoemd in artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. de vluchten worden uitgevoerd als een gecontroleerde VFR-vlucht;

  • b. de gezagvoerder is te allen tijde in staat de vlucht onder instrumentvliegvoorschriften voort te zetten;

  • c. de vluchten worden slechts uitgevoerd indien het vliegzicht minimaal 8 km bedraagt en de afstand tot de wolken horizontaal 1500 m en verticaal 300 m bedraagt;

  • d. het luchtvaartuig is uitgerust voor vluchten onder instrumentvliegvoorschriften;

  • e. voor deze vluchten wordt de procedure gevolgd voor ‘Survey projects’, zoals die is gepubliceerd op de site van de Operationele Helpdesk LVNL: http://www.lvnl-ohd.nl/;

  • f. vóór aanvang van een vlucht worden de volgende gegevens ter informatie naar aviation-approvals@ivw.nl gestuurd:

    • gegevens opdrachtgever en contactpersoon

    • het maatschappelijk belang van de opdracht

    • specificatie van het te vliegen gebied (geen algemene omschrijving)

    • gewenste vlieghoogten

    • tijdsduur van de opdracht

    • periode waarbinnen de opdracht moet zijn gevlogen;

  • g. de aanvraag wordt pas door de Operationele Helpdesk LVNL in behandeling genomen wanneer deze vergezeld gaat van een ondertekende opdracht; deze ondertekende opdracht bevat minimaal de informatie zoals genoemd in onderdeel f; voor het invullen van deze gegevens is een formulier beschikbaar; dit formulier is op te vragen bij de Operationele Helpdesk LVNL;

  • h. voor het maken van de opnamen dient de cameraman in het bezit te zijn van een op zijn / haar naam gestelde luchtopnamevergunning, verkregen bij het Ministerie van Defensie, MIVD/ACIV/BIV, Sectie Luchtfotografie, Postbus 20701, 2500 ES Den Haag; e-mailadres: indussec@mindef.nl ; fax: 070-441 92 04;

  • i. indien luchtverkeerstechnische redenen daartoe noodzaken, kan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst de vlucht doen uitstellen, dan wel annuleren;

  • j. de vluchtuitvoerder is, indien een vlucht tevens plaatsvindt in een andere FIR dan de Amsterdam FIR of in een deel van de Amsterdam FIR waar door een niet-Nederlandse ATC-unit luchtverkeersdienstverlening wordt geleverd, te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het vooraf coördineren van deze vlucht met een vertegenwoordiger van deze niet-Nederlandse ATC-unit.

Artikel 3

Vluchten worden uitgevoerd in overeenstemming met de verleende opdrachten van de desbetreffende opdrachtgever en op eerste aanvraag wordt de opdracht aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat bekendgemaakt.

Artikel 4

De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerders en de cameramannen bekend zijn met de inhoud van deze beschikking.

Artikel 5

De aanvrager voert bij de voorbereiding van elk project een veiligheidsanalyse uit. Daarbij wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn als gevolg van het uitvoeren van VFR-vluchten met een klein en langzaam vliegtuig in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A waarin normaliter alleen IFR-vluchten worden uitgevoerd door grote en snelle vliegtuigen. Vervolgens worden risicobeperkende maatregelen in kaart gebracht en toegepast zodanig dat de vlucht op een verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd.

Artikel 6

Het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften of beperkingen kan aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

Artikel 7

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 1 juni 2011 en vervalt op 1 juli 2011, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

namens deze,

De Inspecteur Ivw/Luchtvaart,

M. van Velzen.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Team Juridische Zaken

Postbus 90653

2509 LR DEN HAAG

Naar boven