Regeling vervangende grenswaarden groot baanonderhoud Buitenveldertbaan

21 juni 2010

Nr. CEND/HDJZ-2010/559 sector LUV

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Gelet op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol gelden voor het gebruikjaar 2010, zijnde de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010, in de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, de volgende vervangende grenswaarden:

Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

Puntnummer

X-coörd

Y-coörd

Grenswaarde

Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

1

97.325

470.400

56,00

(57,00)

2

100.475

472.525

57,68

(58,68)

3

104.150

474.925

58,72

(59,72)

4

106.325

477.125

58,26

(59,26)

5

108.875

478.725

57,93

(58,93)

6

109.675

481.125

57,27

(58,27)

7

107.625

486.025

57,62

(58,62)

8

107.725

489.075

58,65

(59,65)

9

107.725

492.100

57,16

(58,16)

10

108.525

495.350

59,41

(60,41)

11

109.175

498.100

59,06

(60,06)

12

109.550

500.725

58,69

(59,69)

13

110.250

503.025

57,73

(58,73)

14

110.775

500.550

57,01

(58,01)

15

110.575

496.725

58,11

(59,11)

16

111.750

491.425

56,81

(57,81)

17

111.825

487.425

57,15

(58,15)

18

111.950

485.275

61,26

(62,26)

19

113.625

482.275

53,79

(54,79)

20

116.175

481.925

58,62

(59,62)

21

119.050

481.900

57,25

(58,25)

22

122.025

481.450

57,35

(58,35)

23

118.800

481.050

56,53

(57,53)

24

114.525

476.925

57,53

(58,53)

25

116.100

474.050

57,86

(58,86)

26

113.575

472.550

55,37

(56,37)

27

112.500

468.500

56,13

(57,13)

28

112.600

472.325

55,45

(56,45)

29

112.525

475.400

57,00

(58,00)

30

110.475

475.250

57,86

(58,86)

31

108.600

475.075

58,80

(59,80)

32

110.150

471.075

57,10

(58,10)

33

106.800

471.150

56,75

(57,75)

34

103.400

472.225

57,31

(58,31)

35

98.400

470.300

57,10

(58,10)

Artikel 2

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vervangende grenswaarden groot baanonderhoud Buitenveldertbaan.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 november 2010.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

De onderhavige regeling bevat vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2010 vanwege groot baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan vastgesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. De regeling bevat geen vrijstelling van de regels voor het baan- en luchtruimgebruik (luchtverkeerwegen en minimale vlieghoogten) uit het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De vervangende grenswaarden zullen niet leiden tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende stoffen door het vliegverkeer. Hieronder wordt ingegaan op de achtergronden en afwegingen die hebben geleid tot het vaststellen van vervangende grenswaarden.

1. De aanvraag

Op 26 mei 2010 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant) bij de Minister van Verkeer en Waterstaat een aanvraag ingediend voor vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2010. De aanleiding hiervoor is het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan in periode van 6 april tot en met 29 april 2010.

Als gevolg hiervan was sprake van een tijdelijke wijziging van het baan- en routegebruik, waardoor het verkeer in het gebruiksjaar 2010 anders is afgewikkeld dan in het LVB is aangenomen. De tijdelijke wijziging van het baan- en routegebruik heeft gevolgen voor de verdeling van de geluidbelasting over de omgeving van Schiphol. Volgens de aanvraag van Schiphol neemt het risico op een overschrijding van handhavingspunt 20 nabij de Buitenveldertbaan als gevolg van de onderhoudswerkzaamheden toe. Om gedurende het resterende deel van het gebruiksjaar 2010 een adequaat geluidsmanagement te kunnen voeren dat is gericht op het voorkomen van een overschrijding van de grenswaarden is met een beroep op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart een verzoek gedaan om voor alle handhavingspunten Lden vervangende grenswaarden vast te stellen.

2. Wettelijk kader

Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de in het LVB vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden indien ten gevolge van groot onderhoud van een baan het normale gebruik van een luchthaven naar hun oordeel ernstig wordt belemmerd. De vervanging van een grenswaarde kan slechts verleend worden voor een periode van ten hoogste één jaar.

3. Beoordeling

Voor de Minister van Verkeer en Waterstaat staat voorop dat er een evenwicht bestaat tussen de belangen van Schiphol als bedrijf en de belangen van de omgeving van Schiphol.

De Minister van Verkeer en Waterstaat onderschrijft de noodzaak van een goed onderhouden banenstelsel. Dit is van groot belang voor een veilig en adequaat functionerend Schiphol. In de onderbouwing bij de aanvraag ‘De invloed van baanonderhoud op de geluidbelasting in handhavingpunten voor het gebruiksjaar 2010’ heeft de exploitant aangetoond dat groot baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan in het gebruiksjaar 2010 noodzakelijk was en dat er geen mogelijkheid was om de werkzaamheden uit te stellen naar een later operationeel plan jaar. De exploitant heeft terecht een beroep gedaan op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart

Het bureau To70 heeft een contra-expertise uitgevoerd op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.

In de nu voorliggende regeling worden voor alle grenswaarden in handhavingpunten Lden vervangende grenswaarden vastgesteld voor het gehele gebruiksjaar 2010. Naast lokale verhogingen van grenswaarden, zijn ook verlagingen van grenswaarden op andere locaties doorgevoerd.

De aanvraag voor vervangende grenswaarden is gedaan voor onderhoud gedurende een periode van 3,5 weken.

4. Werkingsduur

De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2010 (1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010). Deze periode is nodig voor de vervangende grenswaarden omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar gelden.

5. Lasten voor burgers en bedrijven en voor overheid

De regeling leidt niet tot extra lasten.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Artikel 1 bevat vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lden. Deze zijn berekend op basis van de brieven van de exploitant van de luchthaven Schiphol van 14 april 2010 (nummer 755) en 26 mei 2010 (nummer 758).

Het betreft hier grenswaarden die in de plaats treden van de grenswaarden uit het LVB. In de aanvraag van de exploitant is bij de berekening van de vervangende grenswaarden rekening gehouden met het feit dat vanaf 1 november 2009 al vervangende grenswaarden gelden op basis van de ‘Regeling experiment verlenging nachtprocedures’. In onderstaande figuur zijn de verschillen tussen de grenswaarden uit genoemde regeling en de vervangende grenswaarden in verband met het groot baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan weergegeven.

In de onderbouwing bij de aanvraag heeft de exploitant aangetoond dat voor het gebruiksjaar 2010 het verwachte verkeer bij een normale beschikbaarheid kan worden afgehandeld. Door de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zal, door gewijzigd baan- en routegebruik, echter een herverdeling van de geluidbelasting in handhavingspunten optreden. Aangetoond is dat er een significant risicobestaat dat handhavingspunt 20 als gevolg van de onderhoudswerkzaamheden wordt overschreden. Er bestaat geen risico op overschrijding van de grenswaarden voor de nachtperiode.

Uit de aanvraag blijkt dat er geen stuurmaatregelen voorhanden zijn om het risico op een overschrijding van de grenswaarde in dat betreffende handhavingspunt terug te brengen op een banenstelsel waaraan groot onderhoud wordt gepleegd. Om een overschrijding te voorkomen is het noodzakelijk voor een aantal handhavingspunten hogere grenswaarden vast te stellen en voor de overige handhavingspunten lagere grenswaarden vast te stellen.

Na afloop van de geldigheidstermijn van deze regeling (1 november 2010) zijn de grenswaarden in bijlage 2 van het LVB weer van kracht.

De werkzaamheden die worden uitgevoerd aan de Buitenveldertbaan hebben betrekking op het vervangen van de deklaag van de touchdownzone van baan 27, de deklaag en riolering van rijbaan E4 /N1 en vervanging van het baanstation A2.

Touchdownzone baan 27

Ten gevolge van veroudering en het intensieve gebruik dient de deklaag te worden vervangen om de noodzakelijke stroefheid en textuurdiepte van een start- en landingsbaan (wettelijke verplichting) te kunnen garanderen. Hierdoor kan de veiligheid worden gewaarborgd.

Rijbanen E4/N1

De deklaag van de rijbaan heeft zijn technische levensduur bereikt en moet worden vervangen om een veilig gebruik van de rijbaan te kunnen garanderen. Daarnaast moet ook de riolering onder de baan worden vervangen omdat deze scheuren vertoont.

Baanstation A2

Het baanstation is de centrale locatie voor het voeden, besturen en monitoren van de vliegveldverlichting van de banen 09-27 (Buitenveldertbaan) en 04-22 (Oostbaan). De huidige installatie is verouderd en dient te worden vervangen om te voorkomen dat zich storingen voordoen die gevolgen hebben voor de afhandeling van het vliegverkeer.

De grenswaarden voor het totale volume van de geluidbelasting (TVG) in het LVB zowel voor de etmaalperiode als de nachtperiode, blijven ongewijzigd van kracht.

Artikel 3

De regeling treedt in werking op de dag na de publicatie in de Staatscourant. Hiermee wordt afgeweken van het systeem van vier vaste verandermomenten per jaar dat door het rijk voor ministeriële regelingen wordt gehanteerd. De reden is dat het wenselijk is dat zo snel mogelijk duidelijk is wat het handhavingskader voor Schiphol is. Het vasthouden aan het eerstvolgende moment, zijnde 1 oktober, brengt grote nadelen met zich mee zowel voor Schiphol als voor de omwonenden. Voor Schiphol is het zo laat in het gebruiksjaar vrijwel niet meer mogelijk het baangebruik te sturen op het niet overschrijden van de grenswaarden. Voor de omwonenden is het van belang tijdig duidelijkheid te hebben over de toegestane geluidbelasting.

De regeling vervalt op 1 november 2010.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven