Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2010, 9375 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2010, 9375 | Besluiten van algemene strekking |
11 juni 2010
Nr. CEND/HDJZ-2010/912 sector SCH
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 29, eerste lid, van de Binnenvaartwet;
Besluit:
Bijlage 3 bij het Besluit houdende aanwijzing van de exameninstellingen krachtens de Binnenvaartwet1 worden vervangen door de bijlage bij dit besluit.
Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, ter attentie van Hoofddirectie Juridische Zaken, sector Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20906, 2500 EX Den Haag.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:
a. naam en adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);
d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.
Dit controle- en rapportageprotocol heeft betrekking op de controle van de jaarrekening en een aantal specifiek omschreven werkzaamheden in het kader van de verantwoording over de uitvoering van de publieke taken met betrekking tot examinering klein vaarbewijs en het examen CWO groot motorschipdoor de Stichting VAMEX.
De volgende regelgeving, documenten en begrippen zijn van toepassing:
Regelgeving:
a. Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (laatstelijk gewijzigd bij Stb. 2010, 67);
b. Binnenvaartwet;
c. Besluit houdende aanwijzing van de exameninstellingen krachtens de Binnenvaartwet (Stcrt. 2009, 10561);
d. Besluit goedkeuring examenreglement en examenprogramma VAMEX (Stcrt. 2009, 732)
Documenten:
a. De statuten van de Stichting VAMEX;
b. De toezichtsvisie examinering klein vaarbewijs;
c. Alle formele aan het bestuur gerichte van toepassing zijnde correspondentie in het kader van de vorengenoemde regelgeving;
Begrippen:
a. Externe accountant: de door de VAMEX aangestelde externe accountant die de jaarrekening van de Stichting VAMEX controleert;
b. Het jaarverslag: het directieverslag en de jaarrekening (bestaande uit de balans en verlies- en winstrekening met toelichtingen en de overige gegevens). In de jaarrekening zijn opgenomen de realisatiecijfers over het verslagjaar, de begrotingscijfers betreffende het verslagjaar en de vergelijkende realisatiecijfers van het voorgaande verslagjaar
c. Het directieverslag: het verslag zoals beschreven in artikel 391 van BW2.9.waarin in ieder geval wordt opgenomen: de verantwoording met betrekking tot de uitvoering van de publieke taken, de tussen VenW en de Stichting VAMEX afgesproken indicatoren op basis waarvan de kwaliteit van de uitvoering van de publieke taken kan worden bepaald en een passage waarin het bestuur zich verantwoordt over de kwaliteit van de bedrijfsvoering in het kader van de publieke taken.
Er kan in beginsel door de Departementale Auditdienst (DAD) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat of door de DAD aangewezen accountants een review worden uitgevoerd bij de externe accountant van de Stichting VAMEX ter toetsing van de naleving van dit controleprotocol.
De externe accountant dient te controleren of de besteding en de inning van publieke middelen door de Stichting VAMEX rechtmatig zijn. Dat wil zeggen dat de baten en lasten met betrekking tot de publieke taakuitoefening passen binnen het kader van de goedgekeurde begroting en de weergave van deze publieke middelen en lasten in de jaarrekening getrouw is. Bij de controle van de rechtmatigheid dient nagegaan te worden of de onder 1.2. opgenomen regelgeving is nageleefd.
Ten aanzien van de planning en uitvoering van de controle van de jaarrekening door de externe accountant geldt dat de accountant zijn controle zo inricht dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat. De controle dient uitgevoerd te worden, overeenkomstig de COS 100 tot 9991, met in achtneming van de specifieke vereisten uit dit controleprotocol.
Ten aanzien van de uitvoering van de controle van de verantwoording door de accountant van de Stichting VAMEX geldt een tolerantie van maximaal 1% van de publieke middelen.
Terzake van de niet-financiële informatie in het directieverslag dient de accountant na te gaan in hoeverre deze informatie op een deugdelijke wijze tot stand gekomen is.
De externe accountant gaat na of het directieverslag niet strijdig is met zijn bevindingen uit de controle van de jaarrekening en de werkzaamheden met betrekking tot de totstandkoming van de niet-financiële informatie. Voorts gaat de accountant na in hoeverre de relevante aandachtspunten in relatie tot de wet- en regelgeving, zoals opgenomen onder 1.2 van dit protocol, in het directieverslag zijn opgenomen.
a) heeft de Stichting VAMEX de tarieven toegepast die door de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn vastgesteld;
b) is het exploitatiesaldo dat resulteert uit de uitvoering van publieke taken verwerkt in de post egalisatiereserve in de jaarrekening.
a) zijn de tussen VenW en de Vamex afgesproken indicatoren consistent en controleerbaar tot stand gekomen.
a) bijkt in voldoende mate uit het directieverslag in hoeverre er zaken spelen die de kwaliteit van de uitvoering van de publieke taken negatief beïnvloeden in relatie tot de onder 1.2 opgenomen regelgeving.
De controle van de verantwoording dient te resulteren in een accountantsverklaring van de externe accountant bij deze verantwoording. Verwezen wordt naar het relevante model zoals opgenomen in de voorbeeldverklaringen van het NIVRA.
Indien bij de controle van de verantwoording door de externe accountant onzekerheden en/of fouten worden geconstateerd waarvan het financieel belang individueel of in het totaal groter is dan 3% van de baten en lasten uit hoofde van de publieke taakuitoefening en die niet zijn gecorrigeerd dan dient de externe accountant deze onzekerheden en/of fouten afzonderlijk te rapporteren aan de minister.
Voor de opleverdatum wordt verwezen naar de relevante regelgeving.
De accountant stelt een rapport van bevindingen op waarin wordt ingegaan op de uitkomsten van de werkzaamheden zoals aangegeven onder 2.2 en 2.3 en nader uitgewerkt in de vorm van vragen onder de punten 3.2 en 3.3, alsmede de onder punt 4.1 benoemde onzekerheden en/of fouten. Hierbij wordt ingegaan op de bevindingen en de effecten daarvan op het onderzochte document, alsmede een toelichting daarop waaruit onder meer de oorzaak van de bevinding blijkt.
Voor de opleverdatum wordt verwezen naar de relevante regelgeving.
Controle en Overige Standaarden 100 – 999, uit de ‘Handleiding Regelgeving Accountancy HRA’ (NIvRA en NOvAA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-9375.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.