Beleidsregel van de Minister van Economische Zaken van 7 juni 2010 nr. AT-EZ/6346168.JZ, houdende wijziging van de Beleidsregel sancties frequentiegebruik radio-omroep

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op de artikelen 3.3, eerste lid, 3.7, tweede lid, onderdeel b, 10.9, 15.1, eerste lid, 15.2 en 15.4 van de Telecommunicatiewet en de artikelen 4:81, eerste lid, 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 16 en 17 van het Frequentiebesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De Beleidsregel sancties frequentiegebruik radio-omroep wordt als volgt gewijzigd:

A.

Artikel 1, eerste lid, wordt gewijzigd als volgt:

1. De onderdelen h en K vervallen.

2. De onderdelen i en j worden verletterd tot h en i.

3. Onderdeel h komt te luiden:

  • h. ‘overtreding van de eerste categorie: overtreding van artikel 3.3, eerste lid,van de wet door gebruik te maken van omroepfrequenties ten behoeve van radio-omroep zonder vergunning door een voormalig houder van een vergunning voor radio-omroep,niet zijnde de houder van een experimenteervergunning of de houder van een vergunning met een looptijd van twee maanden of minder , en waarbij deze vergunning in de periode van twee jaar voorafgaand aan de overtreding is verlopen of ingetrokken en niet opnieuw is verleend;’

4. In onderdeel i wordt ‘derde categorie’ vervangen door: tweede categorie.

B.

Artikel 2 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het eerste lid wordt ‘eerste, tweede en derde categorie en bijzondere overtredingen’ vervangen door: eerste en tweede categorie.

2. Het derde lid vervalt.

C.

Artikel 3 en paragraaf 2 vervallen en de aanduiding ‘3 ‘ van paragraaf 3, de aanduiding ‘4’ van paragraaf 4 en de aanduiding 5 van paragraaf 5 worden vervangen door onderscheidenlijk 2, 3 en 4.

D.

In het opschrift van paragraaf 2 wordt ‘tweede categorie’ vervangen door ‘eerste categorie’ en in het opschrift van paragraaf 3 wordt ‘derde categorie’ vervangen door ‘tweede categorie’.

E.

Artikel 7 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het opschrift wordt ‘tweede categorie’ vervangen door: eerste categorie.

2. In de aanhef van het eerste lid wordt ‘tweede categorie’ vervangen door: eerste categorie.

F.

In de aanhef van artikel 8 wordt ‘derde categorie’ vervangen door: tweede categorie.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze wijziging zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Economische Zaken,

M.J.A. van der Hoeven.

TOELICHTING

De Beleidsregelsancties frequentiegebruik radio-omroep (verder: beleidsregel) geeft aan hoe bestuursrechtelijk wordt opgetreden tegen overtredingen die plaatsvinden in de FM- of AM-band. Hiertoe is in de beleidsregel een indeling gemaakt in drie categorieën overtreders. De eerste categorie bestaat uit overtreders die illegale omroepuitzendingen verzorgen zonder eerder een vergunning te hebben gehad (etherpiraten). De tweede categorie zijn ex-vergunninghouders die in de afgelopen twee jaar wel een vergunning hebben gehad. De derde categorie overtreders zijn vergunninghouders die hun vergunningsvoorschriften overtreden. Het doel van deze wijziging is het schrappen van de beleidsregel ten aanzien van de eerste categorie overtreders: de etherpiraten. De beleidsregel blijft gehandhaafd ten aanzien van de andere twee categorieën overtreders.

Deze wijziging heeft tot gevolg dat deze beleidsregel niet langer van toepassing is op illegaal gebruik van frequentieruimte ten behoeve van omroep door personen aan wie voor dit gebruik nooit een vergunning is verleend en personen van wie de vergunning voor dit soort gebruik al langer dan 2 jaar geleden is ingetrokken. Tegen deze overtredingen kan langs strafrechtelijke weg en langs bestuursrechtelijke weg worden opgetreden. De wijze waarop de minister van zijn bevoegdheid om bestuursrechtelijk te handhaven, gebruik zal maken, wordt niet meer vastgelegd in deze beleidsregel.

Deze wijziging maakt het mogelijk dat ook bestuurlijke boetes kunnen worden opgelegd aan etherpiraten. De Telecommunicatiewet en de Wet op de economische delicten bieden zowel de mogelijkheid om een bestuurlijke boete op te leggen als strafrechtelijk te handhaven. Het uitgangspunt van bestuursrechtelijke handhaving ligt ten grondslag aan de Telecommunicatiewet (TK 1996–1997 nr 25522, nr 3) en wordt, met uitzondering van dit onderwerp, in de praktijk tot uitvoer gebracht. Uit de praktijk is gebleken dat het niet inzetten van een bestuurlijke boete een gemis is en dat een bestuurlijke boete kan bijdragen aan het terugdringen het grote aantal illegale uitzendingen terug te dringen.

De Minister heeft door deze wijziging de mogelijkheid om bestuursrechtelijke bestraffende sancties (boetes) op te leggen bovenop herstelsancties.

Door het opleggen van herstelmaatregelen en bestraffende sancties door de Minister wordt de handhaving in één hand gehouden. Dat is efficiënter omdat de herstelmaatregelen en de bestraffende sanctie zodanig op elkaar kunnen worden afgestemd dat daardoor de grootst mogelijke effectiviteit wordt verkregen. Hiervoor werden bestraffende sancties bij overtredingen door etherpiraten via het strafrecht opgelegd. Dat is nu ook nog steeds mogelijk. Als het in een specifieke casus gewenst is dat een overtreder strafrechtelijk wordt gesanctioneerd in plaats van of in combinatie met bestuursrecht, of als zonder toepassing van strafrechtelijk opsporingsmiddelen het bewijs niet rond gekregen kan worden, kan strafrechtelijk worden optreden. Als eenmaal voor de strafrechtelijk weg is gekozen, bijvoorbeeld door tegen de wil van de bewoner een woning binnen te treden, dan wordt de zaak strafrechtelijk afgehandeld en is een bestuurlijke boete niet meer mogelijk.

Daarnaast wordt de maximale looptijd van twee jaar voor de op te leggen lasten onder dwangsom geschrapt. Naar gelang de aard van de overtreding, duur en ernst van de overtreding en kans op herhaling kan een langere looptijd dat 2 jaar wenselijk zijn. Dit geldt niet alleen voor etherpiraten maar ook voor (voormalige) vergunninghouders.

Voor wat betreft overtredingen van de eerste categorie (tweede categorie oud) wordt verduidelijkt dat oud-vergunninghouders van een evenementenvergunning of experimenteervergunning niet vallen onder de reikwijdte van de beleidsregel. Dit was reeds geregeld voor overtredingen voor de derde categorie (oud). Abusievelijk was dit niet geregeld voor de tweede categorie (oud).

Deze wijziging is afgestemd met het OM.

Naar boven