Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met eenzijdig aanrijdgevaar

31 mei 2010

Nr. RWS SDG/NW2010/809/90974

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 2 van het Instellingsbesluit directoraat-generaal Rijkswaterstaat;

Overwegende dat de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten op auto(snelwegen) 2004 aanvulling behoeft en het gewenst is specifieke veiligheidsmaatregelen toe te passen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar;

Besluit:

Artikel 1

In artikel 2 van de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat wordt het vierde lid vervangen door een lid luidende:

  • 4. Bij de uitvoering van Incident management wordt de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met eenzijdig aanrijdgevaar, ISBN 90-369-1733-6, gewijzigde herdruk januari 2010, alsmede de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar ISBN 978-90-369-1764-3, 1e druk januari 2010, beiden uitgegeven door het Verkeerscentrum Nederland te Utrecht, in acht genomen.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Op de Nederlandse auto(snel)wegen wordt sinds 1999 incident management toegepast, op grond van de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat.

Incident management is gedefinieerd als het geheel van maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden.

In de praktijk gebeurt dit door samenwerking tussen politie, brandweer, ambulancediensten, Rijkswaterstaat, bergers en ANWB voor de veilige en efficiënte afhandeling van een incident.

Naast de verkeersveiligheid, adequate hulp aan slachtoffers, de doorstroming van het verkeer, beheersing van de schade en de mogelijkheid de schuldvraag vast te stellen door sporenonderzoek, is ook de eigen veiligheid van de hulpverleners een prioriteit.

De grootste risicofactor voor de veiligheid van de hulpverleners is het verkeer. Wanneer wordt begonnen met de hulpverlening moeten maatregelen worden getroffen om de situatie zo veilig mogelijk te maken.

Uniformiteit in de maatregelen vergroot de veiligheid voor zowel de hulpverlener als de weggebruiker.

De aangevulde en de nieuwe richtlijn die nu aan de genoemde beleidsregels worden toegevoegd bevatten de maatregelen die de eerste hulpverlener die ter plaatse komt moet treffen.

Bij de totstandkoming van de richtlijn zijn genoemde partners betrokken geweest, zodat in feite sprake is van multidisciplinaire afspraken; deze betrokkenheid vormt een garantie voor de naleving en de praktische uitvoerbaarheid van de maatregelen.

De richtlijnen, uitgegeven door het Verkeerscentrum Nederland te Utrecht, zijn op internet te raadplegen (www.incidentmanagement.nl) en worden ook ter inzage gelegd op de bibliotheek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven