Op de Nederlandse auto(snel)wegen wordt sinds 1999 incident management toegepast, op grond van de Beleidsregels incident management
Rijkswaterstaat.
Incident management is gedefinieerd als het geheel van maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij
te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden.
In de praktijk gebeurt dit door samenwerking tussen politie, brandweer, ambulancediensten, Rijkswaterstaat, bergers en ANWB
voor de veilige en efficiënte afhandeling van een incident.
Naast de verkeersveiligheid, adequate hulp aan slachtoffers, de doorstroming van het verkeer, beheersing van de schade en
de mogelijkheid de schuldvraag vast te stellen door sporenonderzoek, is ook de eigen veiligheid van de hulpverleners een prioriteit.
De grootste risicofactor voor de veiligheid van de hulpverleners is het verkeer. Wanneer wordt begonnen met de hulpverlening
moeten maatregelen worden getroffen om de situatie zo veilig mogelijk te maken.
Uniformiteit in de maatregelen vergroot de veiligheid voor zowel de hulpverlener als de weggebruiker.
De aangevulde en de nieuwe richtlijn die nu aan de genoemde beleidsregels worden toegevoegd bevatten de maatregelen die de
eerste hulpverlener die ter plaatse komt moet treffen.
Bij de totstandkoming van de richtlijn zijn genoemde partners betrokken geweest, zodat in feite sprake is van multidisciplinaire
afspraken; deze betrokkenheid vormt een garantie voor de naleving en de praktische uitvoerbaarheid van de maatregelen.
De richtlijnen, uitgegeven door het Verkeerscentrum Nederland te Utrecht, zijn op internet te raadplegen (www.incidentmanagement.nl)
en worden ook ter inzage gelegd op de bibliotheek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.