Spooruitbreiding Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad maatregelen korte termijn Traject Hoofddorp–Diemen

Vaststelling Tracébesluit

De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het Tracébesluit Spooruitbreiding Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad maatregelen korte termijn Traject Hoofddorp–Diemen gewijzigd vastgesteld op basis van het ontwerp-Tracébesluit (OTB) en de inspraakreacties.

Spooruitbreiding Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad (OV SAAL)

De spooruitbreiding draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de regio. Dat is nodig omdat het steeds drukker wordt op het spoor. Eind 2012 wordt de Hanzelijn in gebruik genomen die Lelystad en Zwolle rechtstreeks met elkaar verbindt. Hierdoor neemt het aantal treinreizigers in het gebied Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad fors toe. Bovendien groeit Almere. Tussen 2010 en 2030 komen er 60.000 woningen bij. Ook de ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol en Lelystad zorgen voor groei. Daarom moeten tussen Flevoland en Amsterdam meer treinen gaan rijden. Dat kan alleen als het spoor wordt uitgebreid en aangepast. Dit tracébesluit gaat over de maatregelen voor de korte termijn op het traject Hoofddorp–Diemen, het tracébesluit voor de uitbreiding van de Flevolijn zal later volgen.

Het Tracébesluit

In de gemeente Amsterdam, ter hoogte van Riekerpolder – ten westen van de Schinkel – krijgt het spoor een zogenaamde dubbele vorkaansluiting. Die zorgt ervoor dat de treinen van spoor kunnen wisselen. Zo ontstaat tussen de Schipholtunnel en Amsterdam Zuid ruimte voor het groeiende treinverkeer op het nu al drukke traject. Om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken, worden de sporen van twee naar vier uitgebreid tussen Riekerpolder en station Duivendrecht. Door deze spoorverdubbeling moeten ook de viaducten bij onder meer de Beethovenstraat, Europaboulevard, A10, de boog van de A10 naar de A2 Zuid en de A2, Van der Madeweg en Holterbergweg worden aangepast. Over de Schinkel komt een nieuwe, beweegbare brug en bij de Amstel verrijst een nieuwe, vaste brug. Daarnaast wordt het station Amsterdam RAI uitgebreid. Voor het gehele traject Hoofddorp–Schiphol–Amsterdam–Diemen zijn de (geluids)gevolgen van het grotere aantal treinen onderzocht en zijn indien noodzakelijk maatregelen opgenomen in het Tracébesluit.

Wijzigingen t.o.v. het OTB

Mede naar aanleiding van de zienswijzen is het Tracébesluit gewijzigd vastgesteld. De gewijzigde vaststelling heeft onder andere betrekking op een beperkte verschuiving van de sporen tussen de Schinkel en station Amsterdam RAI, het laten vervallen van het goederenwachtspoor in de gemeente Diemen en gewijzigde geluidmaatregelen op het deel station Duivendrecht–Diemen. De ruimtelijke reservering ten oosten van de A2 voor de latere aanleg van keersporen is niet meer opgenomen in het Tracébesluit. Tussen de Amstel en de A2 zijn enkele werkterreinengewijzigd en nieuwe toegevoegd. Het vergrote ruimtebeslag is op de kaarten aangegeven. De gewijzigde onderdelen zijn in het Tracébesluit gemarkeerd.

De wijzigingen hebben geleid tot aanpassingen in de hogere waarden geluid. Betrokkenen worden daarover schriftelijk geïnformeerd.

Waar kunt u het Tracébesluit inzien?

Het Tracébesluit Spooruitbreiding SAAL Hoofddorp–Diemen ligt gedurende 6 weken van 11 mei 2010 tot en met 22 juni 2010 tijdens reguliere openingstijden ter inzage op de volgende locaties:

  • De gemeente- of stadhuizen van de gemeenten Amsterdam, Ouder-Amstel, Diemen en Muiden;

  • Het Servicecentrum van Badhoevedorp;

  • De stadsdeelkantoren van de stadsdelen Nieuw West, Zuid, Oost en Zuidoost;

  • Het provinciehuis van Noord-Holland;

  • Het ministerie van Verkeer en Waterstaat te Den Haag;

  • het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer te Den Haag;

  • Waternet in Amsterdam.

Hoe kunt u beroep instellen?

Op grond van de Tracéwet en de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden die hun zienswijze al bij het ontwerp-Tracébesluit naar voren hebben gebracht of die inspreken op een onderwerp dat bij het ontwerp-Tracébesluit nog niet bekend was (zoals de gewijzigde hogere waarde) van 12 mei 2010 tot en met 22 juni 2010 tegen het Tracébesluit Spooruitbreiding Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad maatregelen korte termijn Traject Hoofddorp–Diemen, beroep instellen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State:

Raad van State

Afdeling Bestuursrechtspraak

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Het ondertekende beroepschrift dient ten minste te bevatten:

  • naam en adres;

  • dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;

  • een opgave van redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Op dit Tracébesluit is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke zijn beroepsgronden zijn. Na afloop van de beroepstermijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld.

Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd. Voor particulieren is dit vastgesteld op € 150,– Niet natuurlijke personen betalen een bedrag van € 298,– Over de wijze waarop en binnen welke termijn u dit dient te betalen, krijgt u, na indiening van het beroep, bericht van de griffie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Indien een beroepschrift is ingediend, is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hiervoor is eveneens griffierecht verschuldigd.

Wanneer de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State na behandeling van de beroepszaken in haar uitspraak het Tracébesluit in stand laat, is het Tracébesluit onherroepelijk. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beslist binnen 6 maanden na ontvangst van het verweerschrift op de ingediende beroepschriften.

Meer informatie

U vindt de documenten ook op www.centrumpp.nl en www.prorail.nl/ov-saal .

Tijdens de beroepstermijn van 12 mei tot en met 22 juni 2010 wordt een informatieavond gehouden in de gemeente Amsterdam en in de gemeente Diemen. U kunt daar ook het Tracébesluit inzien en vragen stellen. Datum en locatie van de informatieavond zal via de plaatselijke media en www.prorail.nl/ov-saal bekend worden gemaakt.

Neem voor meer informatie over de inhoud van het Tracébesluit contact op met Anouk van Ockenburg op telefoonnummer 030-2355136.

Naar boven