Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2010, 4457 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2010, 4457 | Interne regelingen |
12 maart 2010
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel 3, derde lid van de Wet op het LSOP en het politieonderwijs;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
Landelijk Expertisecentrum Diversiteit;
Raad van Korpschefs;
de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Het LECD maakt deel uit van het Landelijk selectie- en opleidingsinstituut politie, Politieonderwijs- en kenniscentrum, hierna aan te duiden als Politieacademie.
1. Het LECD heeft tot taak:
a. Het ten behoeve van de aanpak van discriminatie, diversiteit en multicultureel vakmanschap bieden van advies en ondersteuning aan de regiokorpsen, het Korps landelijke politiediensten, de Politieacademie, de voorziening tot samenwerking Politie Nederland en BZK;
b. Het binnen en buiten de politie verzamelen en verspreiden van actuele informatie, kennis en relevante ervaringen over discriminatie, diversiteitmanagement en multicultureel vakmanschap ten behoeve van de organisaties bedoeld onder a;
c. Het ontwikkelen van instrumenten ter bevordering van diversiteitsmanagement bij de politie;
d. Het monitoren van discriminatie, diversiteit en multicultureel vakmanschap in de regiokorpsen, het Korps landelijke politiediensten, de Politieacademie en de voorziening tot samenwerking Politie Nederland op basis van een referentiekader;
2. Het LECD kan zich bij de uitoefening van haar taken laten bijstaan door derden;
3. Bij de uitvoering van haar taak pleegt het LECD overleg met het Lectoraat Multicultureel Vakmanschap van de Politieacademie en aanverwante door BZK vastgestelde diversiteitprogramma’s;
4. Door tussenkomst van de minister kunnen, in aanvulling op de in het eerste lid genoemde taken, specifieke taken worden opgedragen, mits deze samenhangen met de in het eerste lid bedoelde taken.
1. Het LECD staat onder leiding van een directeur;
2. Het college van bestuur van de Politieacademie benoemt, schorst en ontslaat de directeur van het LECD na advies van de Politiediversiteitsraad, zoals bedoeld in artikel 6 en 7;
3. De directeur van het LECD rapporteert gevraagd en ongevraagd over de werkzaamheden van het LECD aan het college van bestuur van de Politieacademie.
1. Er is een Politiediversiteitsraad die tot taak heeft om zorg te dragen voor de verbinding tussen de activiteiten van het LECD en de activiteiten en ontwikkelingen met betrekking tot diversiteit binnen de regionale politiekorpsen, het Korps landelijke politiediensten, de voorziening tot samenwerking Politie Nederland en BZK.
2. De Politiediversiteitsraad adviseert het college van bestuur van de Politieacademie en de directeur van het LECD over de uitvoering van de activiteiten uit het meerjarig beleidsplan en het jaarplan van het LECD, alsmede de verbinding als bedoeld in lid 1.
1. De Politiediversiteitsraad kent de volgende samenstelling:
– de portefeuillehouder diversiteit uit de RKC, welke tevens fungeert als voorzitter;
– één of meerdere andere leden uit de RKC;
– één of meerdere leden uit het Korpsbeheerdersberaad;
– de directeur Politie en Veiligheidsregio’s van BZK;
– externe leden, waaronder een vertegenwoordiger vanuit het COC (Cultuur- en OntspanningsCentrum, belangenbehartiger homoseksuelen) en de wetenschap;
2. De minister voorziet, in overleg met de Politiediversiteitsraad, in de tussentijdse vervanging van de voorzitter en de leden die worden benoemd tot 1 januari 2015.
1. De directeur van het LECD, zoals bedoeld in artikel 5, treedt op als secretaris van de Politiediversiteitsraad.
2. De secretaris is verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van de besluitvorming van de Politiediversiteitsraad.
3. De secretaris is aanwezig tijdens de vergaderingen van de Politiediversiteitsraad, draagt zorg voor de verslaglegging en dient de Politiediversiteitsraad gevraagd en ongevraagd van advies.
1. Op de leden van de Politiediversiteitsraad, met uitzondering van de korpschefs en de directeur Politie en Veiligheidsregio’s van BZK, is het Besluit vergoedingen adviescolleges en commissies van toepassing.
2. De vergoedingen, bedoeld in het vorige lid worden verstrekt door het LECD en komen ten laste van het budget, zoals bedoeld in artikel 11, eerste lid.
1. De directeur van het LECD stelt het meerjarig LECD beleidsplan, de meerjarenbegroting, het LECD-jaarplan, de begroting, het LECD-jaarverslag en de jaarrekening op.
2. Het college van bestuur van de Politieacademie stelt het meerjarig LECD-beleidsplan, de meerjaren begroting, het LECD-jaarplan, de begroting, het LECD jaarverslag en de jaarrekening vast.
3. Over de stukken genoemd in het tweede lid van artikel 6 wordt advies gevraagd aan de Politiediversiteitsraad door het college van bestuur van de Politieacademie.
1. De minister verstrekt jaarlijks een bijdrage aan de Politieacademie ten behoeve van de activiteiten van het LECD.
2. De Politieacademie neemt de ontvangst en de besteding van de bijdragen ten behoeve van het LECD op herkenbare wijze via geoormerkt budget op in de begroting en de jaarrekening van de Politieacademie.
De minister draagt zorg voor een evaluatie van de werkzaamheden van het LECD eind 2013. De resultaten daarvan zijn in het eerste kwartaal van 2014 beschikbaar en dienen de adequate overdracht en borging van taken van het LECD.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 12 maart 2010
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
E.M.H. Hirsch Ballin.
Het LECD is een expertisecentrum op het gebied van discriminatie, diversiteit en multicultureel vakmanschap ten behoeve van de regiokorpsen, het Korps Landelijke Politie Dienst, de voorziening tot samenwerking Politie Nederland en de Politieacademie. In 2009 is in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een evaluatie uitgevoerd naar het functioneren van het Landelijk Expertisecentrum Diversiteit van de politie (LECD) in relatie tot haar taakstelling en de behaalde resultaten. Op basis van deze evaluatie is besloten het LECD te continueren tot 1 januari 2015. Het Kwaliteitsbureau Politie, dat de evaluatie heeft uitgevoerd, adviseerde om in het instellingsbesluit verantwoordelijkheden voor gezag en beheer van het LECD helder te regelen.
Als organisatieonderdeel van de Politieacademie valt het LECD onder de bestuurlijke en beheersmatige verantwoordelijkheid van de Politieacademie. Gezien de betrokkenheid, rol en verantwoordelijkheid van de portefeuillehouder diversiteit en discriminatie vanuit de Raad van Korpschefs, hebben de Politieacademie en de portefeuillehouder diversiteit en discriminatie in overleg met het LECD gekozen voor een mandaatconstructie. Hierbij verleent het College van Bestuur van de Politieacademie mandaat aan de portefeuillehouder diversiteit om de beleidsmatige stukken van het LECD vast te stellen, zoals het meerjarig beleidsplan, het jaarplan en jaarverslag van het LECD. Vervolgens wordt door tussenkomst van de Portefeuillehouder Diversiteit het meerjarig beleidsplan, het jaarplan en jaarverslag ter informatie aangeboden aan de Raad van Korpschefs en het Korpsbeheerdersberaad.
Bekostiging van het LECD vindt plaats via een bijdrage aan de Politieacademie door BZK, waarvan 50% wordt afgeroomd van de korpsen. Rekening en verantwoording over dit budget legt de Politieacademie af aan de minister door het op herkenbare wijze opnemen van de LECD begroting en het LECD jaarverslag in de reguliere rekening en verantwoording van de Politieacademie.
De minister van BZK start eind 2013 met een evaluatie van het LECD. De uitkomsten zijn begin 2014 beschikbaar. Op basis van de uitkomsten wordt beslist over de overheveling van de dan nog noodzakelijke taken naar reguliere instellingen. Het resterende deel van 2014 kan dan benut worden voor een adequate overdracht en borging van taken. Daartoe zullen de uitkomsten begin 2014 ook worden besproken in het Korpsbeheerdersberaad.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
E.M.H. Hirsch Ballin.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-4457.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.